Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:40

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:
10 jaar terug gingen er ook al bokkers op unaniem. :)

Ik denk ook niet dat bokt per se anders is dan 10 jaar geleden. 10 jaar terug waren er nog echte reltopics en groepen die echt ruzie hadden. Dat valt nu volgens mij wel mee.

Eigenlijk vind ik dat zelfs een beetje jammer. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 14:50

superpony schreef:
Maar je moet eigenlijk wel onderscheid maken.

Er zijn dus bekende bokkers die overal opduiken en best bepalend zijn voor de sfeer. De niet zo bekende bokkers vallen vaak minder op denk ik, dus die worden dan minder snel gemist.

Maar zo zijn er natuurlijk net zo goed goede bekende bokkers die regelmatig een mooie bijdrage leveren en heel constructieve dingen aandragen. Mensen als Ibbel, melzazu, Elisa2, prompter, ruitje, frieswytske, Cer, DuoPenotti en Ninx schieten me zo te binnen. En dus Mkango -O-

Wat overigens niet betekent dat ik het met al deze bokkers ook altijd eens ben. Maar ze hebben wel vaak een goede, logische uiteenzetting waarin ze hun punten onderbouwen. Wat wel zo prettig is op een forum.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-09-23 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:51

superpony schreef:
Daarnaast wist ik niet hoeveel er per pb en of whatsapp nog wordt uitgevochten of besproken. (...)

En heel naïef ben ik er ook weleens in mee gegaan om mijn mening te geven als iemand me een pb stuurde, zeker als het toch een beetje hoog is opgelopen, maar achteraf denk je toch; als je met mij roddelt, doe je dat ook met anderen.

Serieus? :? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt, dat iemand me per PB vroeg naar mijn mening over een derde. Blijkbaar maak ik toch niet echt deel uit van de gemeenschap. (Blij toe, als ik dat zo lees.)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:25

Ik denk dat één aspect van het probleem is dat we ons online minder beseffen dat woorden pijn doen en daadwerkelijk consequenties hebben. Achter het comfort van een scherm is er een drempel weg en is het makkelijker om iets te schrijven, ook dingen die je face to face nooit tegen iemand zou zeggen of uberhaupt niet zou delen. Dat werkt beide kanten op - zowel de vraag "zou ik willen dat mensen dit van me weten?" En ook de "zou ik dit in het echt tegen iemand zeggen. Ik zelf heb me daar ook regelmatig schuldig aan gemaakt en de kant van ontvangen meegemaakt.

Ik denk niet dat er op bokt mensen zitten die er daadwerkelijk op uit zijn om een ander dwars te zitten of het kwaad bedoelen. Veel acties zijn te herlijden, en een onhandige opmerking is snel gemaakt. De rem van het fysieke ontbreekt en dingen die we niet per see als pestgedrag of wat dan ook bedoelen worden in een verhitte discussie makkelijker losgelaten en sneller opgevat als vervelend. Vanuit die redenering heb je inderdaad sneller een vervelende sfeer waarin men het gevoel heeft op de digitale tenen te moeten lopen.

rien10

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:32

Eerlijk gezegd geloof ik dat helemaal niet. Een tijd geleden kreeg ik echt hele nare bedreigende PB-s via Bokt. Dan ben je echt naar als je dat doet. Dat is niet anoniem toetsenborden gedrag m.i.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:33

rien10 schreef:
Eerlijk gezegd geloof ik dat helemaal niet. Een tijd geleden kreeg ik echt hele nare bedreigende PB-s via Bokt. Dan ben je echt naar als je dat doet. Dat is niet anoniem toetsenborden gedrag m.i.

Joh :oo. Dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 15:35

rien10 schreef:

Jij hebt af en toe een uitgesproken mening cq bewoordingen en ik persoonlijk kan dat wel waarderen. Maar als dit soort dingen gebeuren is dat er toch over hoor, vind ik.

Tja, ik weet niet of er mensen zijn die er echt op uit zijn om anderen pijn te doen. Ik denk wel dat er op bokt, net als overal elders, wel mensen zijn met pijn en niet zo goed zien of begrijpen wanneer ze een ander kwetsen. Hurt people hurt people. Ben zelf ook zo'n bokker geweest.

En er zijn absoluut bokkers die worden aangesproken op hun uitingen en die toch gewoon doorgaan. Kun je wel temmen (en dat doe ik in zo'n geval ook) maar het blijft vervelend.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-09-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:36

rien10 schreef:

Ik heb volgens mij nog nooit gezien dat je lelijk deed naar iemand of ruzie had, hoe dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:36

Yep, was in de Corona periode. En dat kwam -gezien de situatie bij ons toen- wel binnen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:38

Toen ik net op bokt kwam vond ik de sfeer eigenlijk veel intenser soms. Voor mij een reden om nooit zo actief te zijn. Ik weet dat volwassen dames van de in 40 enorm op mij liepen te hakken, tiener van 16. En het was niet (nog steeds niet :P ) dat ik het zo graag opzocht. Dat vind ik nu wel bijgedraaid gelukkig. Misschien was het wel een soort Ikea effect: grote winkel, veel klanten. Veel dom gedrag. Nu is het kleiner, meer sociale controle, komt elkaar sneller tegen. En wellicht zijn mensen zich ook meer bewust van het feit dat het voor altijd online staat en dat je vrij eenvoudig te herkennen bent.

Vind het nu prettiger. Ben ook “iets” actiever geworden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:02

Raineri schreef:
Toen ik net op bokt kwam vond ik de sfeer eigenlijk veel intenser soms. Voor mij een reden om nooit zo actief te zijn. Ik weet dat volwassen dames van de in 40 enorm op mij liepen te hakken, tiener van 16. En het was niet (nog steeds niet :P ) dat ik het zo graag opzocht. Dat vind ik nu wel bijgedraaid gelukkig. Misschien was het wel een soort Ikea effect: grote winkel, veel klanten. Veel dom gedrag. Nu is het kleiner, meer sociale controle, komt elkaar sneller tegen. En wellicht zijn mensen zich ook meer bewust van het feit dat het voor altijd online staat en dat je vrij eenvoudig te herkennen bent.

Vind het nu prettiger. Ben ook “iets” actiever geworden.

Dat is sowieso iets wat je vaak, zeker als je jong bent/was, de harde manier moet ondervinden. Als je jong bent ben je simpelweg niet altijd helemaal goed bij je hoofd en op zo'n moment word je op een forum als dit terecht gewezen. Wel zie ik regelmatig topics waarvan ik denk, zoals eerder gezegd: het mag best een tandje minder.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:15

Mensen komen en mensen gaan.
Ook op Bokt.

Verder kan ik me niet zo vinden in wijzen naar anderen als het om de sfeer gaat. Allemaal hand in eigen boezem steken, volgens mij bereik je daar veel meer mee.

Want jij wijst naar een ander en intussen wijst een ander naar jou.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:17

Boras schreef:
Mensen komen en mensen gaan.
Ook op Bokt.

Verder kan ik me niet zo vinden in wijzen naar anderen als het om de sfeer gaat. Allemaal hand in eigen boezem steken, volgens mij bereik je daar veel meer mee.

Want jij wijst naar een ander en intussen wijst een ander naar jou.

:j

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:19

Oh ik ken dr nog wel 2

Menino en Robin S

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 16:20

ElfBeau_067 schreef:
Oh ik ken dr nog wel 2

Menino en Robin S

Oh inderdaad. Die heb ik ook al een tijdje niet meer gezien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:22

Robin S was mij ook al opgevallen en dat vind ik ook oprecht jammer :j

Nare PB's naar Rien is voor mij ook een :wow:
Altijd zo'n nette bokker.

Ach denk denk ik maar, beter een pb van zo'n bokker dan 1 met het volle verstand :D
Want dat kan diegene die naar naar Rien10 pb-de geen gehad hebben }>
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-09-23 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:22

Nog een bokker die ik mis is C&B (of CenB? weet het even niet meer, ze heeft naamsverandering(en) gehad). De namen van haar paarden zijn ook overal anoniem gezet dus het wordt denk ik ook niet op prijs gesteld als ik die noem, ze had/heeft een blind paard. Haar vond ik ook altijd een fijne bokker in topics, in een eerder topic over de terugloop van het aantal users had zij al eens gepost dat het gebrek aan privacy voor haar een ding was en nu is ze dus ook definitief weg. Ik vind dat jammer... want dat is toen ook besproken in een topic zoals dit (met daarin de vraag hoezo gaan mensen weg, hoezo gaan mensen op anoniem), bokkers geven dan aan wat ze dwars zit maar daar wordt dan eigenlijk niks mee gedaan.

-

Mijn idee in het algemeen is dat Bokt nu vooral nog teert op het succes van vroeger, maar het aantal actieve leden is naar mijn idee heel laag, de meeste users ken ik inmiddels wel van naam, vroeger was dat echt anders. Mensen verplaatsen zich in mijn beleving naar andere plekken online waar men wel met de tijd mee gaat. Voor nieuwe users is bokt imo helemaal niet zo interessant, zeker voor de jeugd niet.

Tegen de tijd dat bokt over kan naar Flarum zal Flarum denk ik alweer gedateerd zijn :o :) bokt is stug en beweegt niet mee met de tijd.

-

Menino is ook ivm de privacy (gebrek daaraan) vertrokken.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:24

Koper schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Oh ik ken dr nog wel 2

Menino en Robin S

Oh inderdaad. Die heb ik ook al een tijdje niet meer gezien.

Ja Menino had het aangekondigd. Ik vind het oprecht jammer van allebei, ze zeiden altijd interessante dingen en hun Posts waren ook leuk om te lezen. Menino had idd een gebrek aan privacy. Toch blijft het jammer.

DuoPenotti schreef:
Robin S was mij ook al opgevallen en dat vind ik ook oprecht jammer :j

Zat dus in het bokt smoelen boek te kijken en toen was er iemand geanonimiseerd. Heb een minuutje lopen zoeken en kwam erachter dat Robin S niet meer op Bokt kwam. Echt jammer.

En Rien10 wat heftig. Heb je het gemeld?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 16:27

Telpeva schreef:
Nog een bokker die ik mis is C&B (of CenB? weet het even niet meer, ze heeft naamsverandering(en) gehad).

O ja, die uit België toch? Dat was inderdaad ook een goed iemand. Wat had die een geduld met allebei die paarden. En volgens mij kreeg ze best wel wat te verduren in de trant van pak nou eens door.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:32

rien10 schreef:
Yep, was in de Corona periode. En dat kwam -gezien de situatie bij ons toen- wel binnen.

Dit vind ik heel shockerend om te horen Rien. Je bent vrij direct, maar ik vind je nooit bot of onaardig doen in je reacties. En dan nog, er is nooit een reden om bedreigd te worden.

Dat de genoemde bokker weg is, vind ik heel jammer. Maar we weten toch niet zeker dat dit aan Bokt ligt? Zelf vind ik dit eigenlijk een heel prettig forum, en vooral ook informatief. Er zijn weinig vragen waar je geen antwoord op vindt of krijgt. Ok, dat mensen tegengestelde meningen hebben, dat klopt. Maar dat is in het echte land der paardenmensen ook zo. Twee paardenmensen, drie meningen. Om gek van te worden, maar ook leerzaam.

Van mij moge Bokt nog een lange tijd blijven bestaan. De ergerlijke mensen, daar erger ik me lekker aan en reageer ik zo min mogelijk op. Gaat prima zo.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:43

Jemig maar nare pb’s is sowieso niet iets waar ik achter kan staan maakt niet uit naar wie ze gestuurd worden :(

Ik denk dat zo’n forum gewoon heel erg lijkt op het gewone leven met mensen waar je wel wat mee hebt en waar je niet wat mee hebt. Waar je het mee eens kan zijn of niet.
Net als in het echte leven kun je kiezen voor negeren en hier heb je zelf een hulpmiddel zoals iemand op foei zetten of zo. Heb ik gelukkig nog niet gebruikt.

Ik vind soms ook wel mensen hier wat kort door de bocht maar jullie zullen ook wel van alles van mij vinden. Het is soms maar gewoon wat het is.

Wat betreft de privacy. Ik vind dat een lastige. Heb een vrijwel leeg profiel maar als ik dan zie wat ik soms toch in berichten zet dan denk ik wel eens van: hmmm is dat wel handig. Zeker als ik ervoor zou gaan kiezen wel mijn profiel te vullen.

Ik heb al eens foto’s gepost van mijn katten maar mijn paard heb ik bewust nog niet gedaan. En dat vind ik ook dubbel want voor mijn gevoel doe ik dan niet helemaal eerlijk mee of zo? Maar ik zit ook een beetje te dubben of ik dat wel wil dat dat hier allemaal op het forum staat.
Snappen jullie wat ik bedoel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:48

Bokt heeft gewoon flink concurrentie van FB en Whatsapp gekregen. Daar is het makkelijker je privacy te beschermen, en kun je ook makkelijker groepen met gelijkgestemden vinden (of maken).
Bokt wilde ooit ook zoiets, meer 'community' worden, maar die boot is ondertussen wel goed gemist denk ik...

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:57

Ibbel schreef:
Bokt heeft gewoon flink concurrentie van FB en Whatsapp gekregen. Daar is het makkelijker je privacy te beschermen, en kun je ook makkelijker groepen met gelijkgestemden vinden (of maken).
Bokt wilde ooit ook zoiets, meer 'community' worden, maar die boot is ondertussen wel goed gemist denk ik...
Om heel eerlijk te zijn, zijn die plekken echt niet beter voor je privacy. Dat is echt een schijnveiligheid :') . Ik heb juist geen Facebook ivm privacy, en ook geen eens WhatsApp trouwens.

Dat van die groepen snap ik dan wel weer. Toch zit ik liever op Bokt :D .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:10

Je kunt in ieder geval op ieder moment zowel je WA als je FB account zelf verwijderen. En sowieso je posts ook. Da's een stuk beter dan hier. En dat Mark Suikerberg meeleest en -luistert is een ander verhaal, maar de buurman kan dat niet zo makkelijk.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:12

Uit nieuwsgierigheid, hoeveel (of hoevaak) wordt er eigenlijk gebruikersonderzoek gedaan op Bokt? Heeft iemand (wellicht zelfs een mee-lezende mod) enig idee?