Eigen oude topics verwijderen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:57

Uppojono schreef:
Van de ene kant zou het fijn zijn als je jouw eigen topics zou kunnen verwijderen. Voor de discussie en activiteit op Bokt is dit niet handig. Zodra iemand dan commentaar krijgt die hem/haar niet zint, zal zo een topic verwijderd worden. Dan heeft reacties plaatsen helemaal geen nut meer.

Zelf heb ik ver in het verleden ook berichten geplaatst, welke achteraf niet handig waren ook i.v.m. privacy van anderen. Voor mij persoonlijk zou het ideaal zijn als ik dit zou kunnen verwijderen, maar ik snap goed dat dit niet zo werkt.

Dit kan nu dus wel.
Berichten ouder dan een jaar kan je weer aanpassen en indien gewenst dus leeghalen of aanpassen.

germie

Re: Eigen oude topics verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:03

Maar dat kan niet in bulk. Je moet hele onhandig dan elk bericht opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:05

Uppojono schreef:
Zodra iemand dan commentaar krijgt die hem/haar niet zint, zal zo een topic verwijderd worden. Dan heeft reacties plaatsen helemaal geen nut meer.

Of het zal ervoor zorgen dat reageerders wat beter op hun woorden letten zodat het topic blijft bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:07

germie schreef:
Maar dat kan niet in bulk. Je moet hele onhandig dan elk bericht opzoeken.

Inderdaad, handmatig duizenden berichten doorgaan om ze een voor een te verwijderen. Bel je baas maar dat je de komende 2 weken niet kan komen werken.

Dat moet makkelijker kunnen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:08

Verwijderen kan niet, je kunt hooguit een bericht leeghalen. Dat is ook niet handig. Ik heb geprobeerd een topic te verwijderen van mij waar verder nooit een reactie op gekomen is.

Ook de bokt foto upload werkt dramatisch. Ik gooi 1 keer in de zoveel tijd weg wat ik ongeveer qua aantal ook weer geupload heb, maar heb nu ook 15 pagina's staan. Dat vind ik niet erg, maar wel als ik ze 1 voor 1 moet verwijderen. Als dat in bulk kan, dan zou ik het langer laten staan.

Ook blijven quotes staan. En daarmee is dus ook je privacy en baas over eigen berichten niet gewaarborgd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:10

Lopende topics verwijderen vind ik ook niet nodig.
Dan krijg je dat iemand het niet zint en verwijderd.
Maar een topic dat al een jaar stil ligt?

Geen idee of het technisch mogelijk is.
Alle topics ouder dan een jaar niet meer inzichtelijk voor iedereen, behalve voor de bokkers die zelf hebben gereageerd in het topic.

Als het dan zo aan het hart gaat dat oude topics nog terug gelezen moeten kunnen worden dan kan dat op deze manier.
Andere hebben er dan ook geen belang bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:18

Ik heb er moeite mee dat sommige beweringen die pertinent onwaar zijn blijven staan, en dat men die niet wil verwijderen ook al vraagt de persoon waar het over zou gaan er om.

Maar je zou ook elk topic ouder dan een jaar geheel kunnen anonimiseren. Geeft elke user een willekeurig cijfer als sleutel (die niet gelijk is aan het user id), en die je niet openbaar maakt ofzo. En dan staat alles er nog, maar weet niemand om wie het gaat. Doe dit ook bij quotes en replace ook als men een boktnaam noemt dit voor een van mijn paard 'XYZ'.

Ik weet wel dat als ik ooit bij bokt wegga, geband of vrijwillig dat men alles, maar dan ook alles moet verwijderen. Er mag geen foto meer blijven staan, en geen quote die nog over Germie gaat. Het hele woord Germie mag nergens meer voorkomen, maar ook mensen die de werkelijke naam van mijn paard genoemd hebben, ook dat moet verwijderd worden. En elk bericht van mij moet dan leeggemaakt worden. En als iemand zo'n verzoek indient, dan moet men hier gehoor aan geven.

Het recht om vergeten te worden.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:41

Ik ben wel blij met deze keuze zeg! Ik zit alleen wel met die quotes... meerdere mensen hebben mij ge quote (gequotet, ge quote, gequote??) :'), wanneer prive dingen gezegd waren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:49

Hier een positieve ervaring. Er stond een oud topic van mij nog steeds open (10+ jaar geleden), met best veel persoonlijke informatie.

Via TeM een kort verzoek (zonder waarom/onderbouwing). Ik kreeg binnen 1 uur een reactie en niet veel later was het hele topic verwijderd :)

Fijn!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:59

fleurtjeuh schreef:
Uppojono schreef:
Van de ene kant zou het fijn zijn als je jouw eigen topics zou kunnen verwijderen. Voor de discussie en activiteit op Bokt is dit niet handig. Zodra iemand dan commentaar krijgt die hem/haar niet zint, zal zo een topic verwijderd worden. Dan heeft reacties plaatsen helemaal geen nut meer.

Zelf heb ik ver in het verleden ook berichten geplaatst, welke achteraf niet handig waren ook i.v.m. privacy van anderen. Voor mij persoonlijk zou het ideaal zijn als ik dit zou kunnen verwijderen, maar ik snap goed dat dit niet zo werkt.

Dit kan nu dus wel.
Berichten ouder dan een jaar kan je weer aanpassen en indien gewenst dus leeghalen of aanpassen.

Aaah bedankt voor de tip!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:04

poes schreef:
Ibbel schreef:
Iedere les van iedere instructeur, ieder advies van iedere DA, ieder gesprek met stalgenoten verwaait in de lucht zodra de woorden uitgesproken zijn. Die woorden neem je ook niet op met je voice recorder op je telefoon.
En als je dat advies van je DA wel op zou nemen omdat je er nog eens rustig naar wilt luisteren, laat je dat ook niet eeuwig als MP3tje op je telefoon staan. Waarom zou dat voor een post op bokt wel zo moeten zijn?

Precies. Er staat ook al duizend keer hetzelfde op Bokt. Over en over en over… mensen lezen echt geen oude topics van 50 pagina’s en meer door. Ze lezen de eerste en laatste pagina oid en openen dan een nieuw topic.

Maar dit klopt dus niet helemaal. Google wijst je rechtstreeks naar opmerkingen in oude topics. Ik heb ooit een keer een topic laten verwijderen voor iemand die zelf helemaal niet actief was op bokt. Er was iemand gevallen tijdens een proefrit op een stal en als je op google de naam van de stal intypte, kreeg je als eerste de link naar dat topic. Dat is geen goede reclame als je in de paardenhandel zit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:08

Daar heb je een punt. Al ken ik ook Bokkers die niet altijd netjes handelen, er staat ergens een reactie onder een advertentie hier, dat via Google al veel leed heeft bespaard.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:47

germie schreef:
Ik weet wel dat als ik ooit bij bokt wegga, geband of vrijwillig dat men alles, maar dan ook alles moet verwijderen. Er mag geen foto meer blijven staan, en geen quote die nog over Germie gaat. Het hele woord Germie mag nergens meer voorkomen, maar ook mensen die de werkelijke naam van mijn paard genoemd hebben, ook dat moet verwijderd worden. En elk bericht van mij moet dan leeggemaakt worden. En als iemand zo'n verzoek indient, dan moet men hier gehoor aan geven.

Nee. Anonimiseren moet inderdaad, maar als een post te anonimiseren valt zonder deze geheel te verwijderen is dat voldoende. De forumbeheerder mag de post dan verwijderen als je dat wil, maar anonimiseren is óók AVG-conform. In je post hierboven "Germie" vervangen door " « naam » " en je username op anoniem zetten (zoals ze nu al doen) is wat dat betreft genoeg om die post te anonimiseren, dus hoeft die post niet geheel weggehaald te worden. Die afweging is aan de forumbeheerder. Hetzelfde geldt voor foto's. Als dat een foto is waar je niet zelf op staat maar van bijvoorbeeld een boswandeling of je lunch, mag men die ook gewoon laten staan.

Ik dacht overigens dat je als gebruiker ook zelf aan moet geven wat in welke post geanonimiseerd moet worden, maar dat weet ik niet zeker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:32

Exitium schreef:
germie schreef:

Nee. Anonimiseren moet inderdaad, maar als een post te anonimiseren valt zonder deze geheel te verwijderen is dat voldoende. De forumbeheerder mag de post dan verwijderen als je dat wil, maar anonimiseren is óók AVG-conform. In je post hierboven "Germie" vervangen door " « naam » " en je username op anoniem zetten (zoals ze nu al doen) is wat dat betreft genoeg om die post te anonimiseren, dus hoeft die post niet geheel weggehaald te worden. Die afweging is aan de forumbeheerder. Hetzelfde geldt voor foto's. Als dat een foto is waar je niet zelf op staat maar van bijvoorbeeld een boswandeling of je lunch, mag men die ook gewoon laten staan.

Ik dacht overigens dat je als gebruiker ook zelf aan moet geven wat in welke post geanonimiseerd moet worden, maar dat weet ik niet zeker.

Nou, dat is niet geheel waar. Bij de foto's die ik in de bokt upload heb staan ben ik de eigenaar. Die moeten dus weg als je daar om vraagt. Ik bepaal waar en wanneer en hoe lang ze gebruikt worden.

En je mag wel anonimiseren, maar het mag dus absoluut niet meer naar een persoon te herleiden zijn. Dat is wat ik er mee bedoel. Dat betekent dus profiel leeghalen, bokt upload legen, en alle berichten en quotes, maar ook daar weer reacties op die de persoon kunnen schaden verwijderen.

gebruiker05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:11

germie schreef:
stippel schreef:
Na even testen ben ik erachter dat quotes dus ook heel makkelijk geanonimiseerd kunnen worden door het gebruik van woordcensuur. Zoals hier vaak 'banketstaaf' gebruikt wordt voor foute woorden, kan je dit ook toepassen op gebruikersnamen. Alleen moeten dit dan wel unieke namen zijn en niet een paardenras oid.

Dan toepassen zou ik zeggen. En dan moet je dus niet alleen in quotes, maar overal het weghalen.
Stippel is dan misschien al weer een lastiger voorbeeld, hoewel: [quote=stippel] zou moeten werken. Dan blijf je alleen nog zitten met zinnen als: 'Jemig stippel, wat ben jij dom of aso'. (even een voorbeeld, ik zeg niet dat ik zo denk voor het geval het weer verkeerd begrepen wordt)

Nee met woordcensuur verdwijnt het woord overal van het forum. Dus ook wanneer het in een bericht staat. Het is een hele simpele tool van phpBB, maar je kan dit natuurlijk niet doen met een naam zoals bijv. 'shetlander'. Of met mijn naam 'stippel'. Omdat er geen onderscheid gemaakt kan worden wanneer het gewoon over de shetlander gaat of de persoon die 'shetlander' als gebruikersnaam heeft. 'Stippel' is ook lastig omdat veel mensen een appaloosa een stippel noemen.
Maar gelukkig zijn veel mensen creatief met hun gebruikersnaam met leestekens en cijfers. En daar woordcensuur op toepassen is dan heel makkelijk. En dan is het echt één klik en overal op het hele forum staat wat anders.
Dit is natuurlijk wel iets wat de beheerder of moderator moet doen.

[ quote=stippel ] vervangen met woordcensuur werkt niet, omdat de quotefunctie het dan niet meer doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:24

BartVB schreef:
@Purny; dat snap ik, en vanuit de topicstarter snap ik dat helemaal. Maar op die manier zouden bijvoorbeeld 6000 informatieve berichten verdwijnen als dit topic wordt verwijderd door de topicstarter:
[MD] [INFO] hoestende paarden

Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Ik snap de behoefte aan controle en aan privacy of het kunnen terugkeren op eerder gezette stappen. Zeker nu er op het forum berichten staan die 20 jaar oud zijn. Daar zijn al heel veel mogelijkheden voor (en een mail sturen naar support is, naar mijn idee, geen 'heel proces') en we zijn aan het kijken hoe we dat nog makkelijker/laagdrempeliger kunnen maken. Maar dat kan niet allemaal van de ene op de andere dag. En dat kan ook niet op een manier die voor iedereen de perfecte oplossing is.

@poes; Het lijkt erop dat we andere forums bezoeken ;)
Controle over eigen berichten en topics is er al, maar op dit moment moet dat nog even via de mods en support. Er is gewerkt aan een tussenoplossing, we zijn bezig met meer volledige oplossingen om dit mogelijk te maken.

Verwijderen van foto's kan ook al, ben toevallig nu bezig met dat makkelijker maken. Ook komt er een mogelijkheid om die foto's direct uit de berichten te halen.
Berichten zoeken van een gebruiker is het in het vorige topic over dit onderwerp ook al uitgebreid over gegaan. Terugzoeken kan als je ingelogd bent en dat wordt veel meer gebruikt dan alleen om te kijken hoe je iemand kan 'pakken'. De oplossing is daar niet om dit technisch onmogelijk te maken (ook omdat het via Google sowieso kan) maar door te zorgen dat mensen niet de behoefte voelen berichten tegen een ander te gebruiken.
Modereren op PBs is een ingewikkelde. Het zijn 'prive berichten', die gaan we dus niet teruglezen. Als er PBs worden meegestuurd bij een melding dan mist er vaak een hele berg context/voorgeschiedenis waardoor het bijzonder riskant is om op basis van die selectieve weergave sancties uit te delen. Er worden in principe geen sancties uitgedeeld op basis van PBs, maar dat wil niet zeggen dat we niets doen met meldingen. Al helemaal als we van verschillende mensen klachten krijgen over een gebruiker. Er wordt zeker iets mee gedaan, maar wat op het forum staat is een heel stuk makkelijker te beoordelen, daar kunnen we makkelijker sancties aan vasthangen. Dit aanpassen kan, op GoT heb je bijvoorbeeld 'direct messages' in plaats van 'privé berichten', daar staat ook bij dat beheer bij incidenten mee kan lezen in de discussies tussen gebruikers onderling. Voor Flarum moeten we over naar een systeem voor PBs, daar zouden we er dus voor kunnen kiezen om die berichten minder privé te maken. Maar de vraag is dan; wat wil je? Beheer kan meekijken maar er worden sancties uitgedeeld bij misbruik van PBs of je hebt meer privacy maar er wordt vooral gewaarschuwd bij misbruik?

@enzino; Het plan is ook dat je dat soort blogs makkelijker beperkt beschikbaar kan maken. Blog over gedoe op stal (ik noem maar wat) voor een kleine club vrienden, blog over een ontzettend mooie route die je hebt gevonden in het bos voor iedereen te lezen.

Even terug op een bericht eerder in het topic;
Volgens mij moet het toch echt mogelijk zijn om bepaalde dingen niet te laten indexeren door Google? Is het geen optie dat sowieso een functie te maken die de gebruiker zelf kan instellen?
Daarnaast vraag ik me ook af in hoeverre berichten mogen blijven staan bij verzoek tot verwijderen wanneer die zijn gepost door minderjarigen/wanneer bokkers nog mini-bokkers waren? Oprechte vraag of het anonimiseren dan nog steeds voldoende is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:38

germie schreef:
Exitium schreef:

Nou, dat is niet geheel waar. Bij de foto's die ik in de bokt upload heb staan ben ik de eigenaar. Die moeten dus weg als je daar om vraagt. Ik bepaal waar en wanneer en hoe lang ze gebruikt worden.

En je mag wel anonimiseren, maar het mag dus absoluut niet meer naar een persoon te herleiden zijn. Dat is wat ik er mee bedoel. Dat betekent dus profiel leeghalen, bokt upload legen, en alle berichten en quotes, maar ook daar weer reacties op die de persoon kunnen schaden verwijderen.

Foto's waar geen personen op staan vallen niet onder de AVG, dan val je terug op auteursrecht. Het is dan afhankelijk of er voorwaarden geaccepteerd moesten worden bij het registreren en zo ja, wat daar in staat. Als daarin staat dat je een eeuwigdurende licentie afgeeft, kun je die niet zonder meer ineens intrekken. Niet bij het laten verwijderen van je account en ook niet als je geband wordt. Dan kom je weer uit bij de exacte omstandigheden en mogelijk een belangenafweging van Bokt.

Wat betreft je punten:
- Profiel leeghalen: Eens, dat moet gebeuren en doet Bokt nu al met anonieme accounts
- Bokt upload legen: Hangt van de technische inrichting af. Als na het doorlopen van de vorige stap aan de achterkant niet meer gezien kan worden bij welke account de foto's horen, kunnen de foto's verder gewoon online blijven staan tenzij er bijvoorbeeld personen of persoonsgegevens op staan. (je zou het verwijderen af kunnen dwingen door op elke foto die je via de Bokt upload online zet je (gebruikers)naam te zetten)
- Berichten en quotes verwijderen: Oneens, zoals ik al zei is anonimiseren daarin in de basis voldoende

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:58

Als ik auteursrechten afsta in de bokt upload, dan wil ik dat wel graag weten. Want ik kan op dit moment prima uploaden en daarna verwijderen. Er zitten foto's bij waarvan ik absoluut niet wil dat deze zomaar ergens gebruikt worden, want het zijn mijn foto's en ik bezit hiervan het intellectuele eigendom. Dus ik bepaal wanneer iets gedeeld wordt.
Bij het verwijderen van een account zou ook dus de upload leeggemaakt moeten worden. Indien dat dan opeens niet kan, (het gaat dus echt om het opslaan op de server van bokt terwijl je zelf geen toegang meer hebt, ongeacht of ze nu wel of niet gebruikt worden) wil ik graag lezen. En daar ook voor gewaarschuwd worden dan.

Ik gooi nu eenmaal in de zoveel tijd foto's weg. Gewoon omdat ik vind dat ze dan ergens lang genoeg gestaan hebben en niet relevant meer zijn. Overigens kan dat net zo goed een topic 'verpesten' dan het leeghalen of muteren van berichten. Dus ik snap dan niet waarom tekst niet aangepast of verwijderd kan worden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:20

Citaat:
Berichten en anderen informatie die worden geplaatst door gebruikers blijven eigendom van de gebruikers. Bokt.nl heeft een gebruiksrecht om deze gegevens te gebruiken voor de functionaliteit van de site en alles dat daarmee samenhangt. Dit gebruiksrecht wordt voor onbepaalde tijd gegeven en kan niet worden ingetrokken. Het gebruiksrecht blijft bestaan na beëindiging van de overeenkomst. In uitzonderlijke gevallen waarin sprake is van een zwaarwegend belang tegen voortgezet gebruik van de informatie kan Bokt.nl besluiten tot aanpassing of verwijdering.

En specifiek over foto's:
Citaat:
Door het plaatsen van foto's geeft de gebruiker expliciet toestemming om eventuele bijzondere persoonsgegevens te verwerken. De gebruiker staat ervoor in dat met het plaatsen van een foto deze foto geen inbreuk maakt op rechten van derden, met name, maar niet uitsluitend, privacy- en auteursrechten. Door het plaatsen wordt eveneens toestemming verleend om een verkleinde en/of uitgesneden versie van de foto op de voorpagina van Bokt of andere media te plaatsen, tenzij daarover op voorhand anders over is afgesproken met Bokt.nl. Contact daarover kan worden opgenomen via support@bokt.nl.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:37

Wat mij betreft zou bokt alles dat ouder is dan drie jaar structureel moeten verwijderen. Dus doorlopend. Op het moment dat je dan informatie zoekt, krijg je tenminste ook nog enigszins recente info. Als ik nu bijvoorbeeld informatie zoek over pensionstalling in een bepaalde regio, krijg ik over één regio vijf + topics. Het is voor mij dan juist een kl*te klus om alles door te spitten en te achterhalen wat nog klopt.
Wat is het nut van die oude informatie?
Als ik nu informatie zou willen over hoestende paarden, ga ik heus niet die genoemde 6000 berichten doorlezen. Dan start ik toch veel makkelijker een nieuw topic?
Daarnaast zou ik graag AL mijn verzonden én binnengekomen pb's willen verwijderen. Kan dat?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:36

Het is niet zo’n gek idee om per forum te bepalen hoe lang je info wil bewaren…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:02

Nikass schreef:
Wat mij betreft zou bokt alles dat ouder is dan drie jaar structureel moeten verwijderen. Dus doorlopend. Op het moment dat je dan informatie zoekt, krijg je tenminste ook nog enigszins recente info. Als ik nu bijvoorbeeld informatie zoek over pensionstalling in een bepaalde regio, krijg ik over één regio vijf + topics. Het is voor mij dan juist een kl*te klus om alles door te spitten en te achterhalen wat nog klopt.
Wat is het nut van die oude informatie?
Als ik nu informatie zou willen over hoestende paarden, ga ik heus niet die genoemde 6000 berichten doorlezen. Dan start ik toch veel makkelijker een nieuw topic?
Daarnaast zou ik graag AL mijn verzonden én binnengekomen pb's willen verwijderen. Kan dat?

pb's verwijderen kan. Je kunt ergens vinkjes of kruisjes voor zetten. Ik gooi dat ook wel eens leeg.

De bokt foto upload werkt erg gebruiksonvriendelijk met maar 1 foto per keer te verwijderen. Daardoor haal ik foto's eerder weg dan ik anders zou doen als ik gewoon meer tegelijk kon doen.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:58

Goedemorgen, Is er een mod die mij zou kunnen helpen? Ik heb Bart en een andere mod al een bericht gestuurd maar hier heb ik tot op heden nog geen reactie gehad helaas.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:04

Via de tem krijg je vaak het snelst antwoord, dan zien alle mods je bericht. Via PB kan het langer duren als die mod dan even offline is oid. Maar als je denkt dat ik je kan helpen mag je me een berichtje sturen, ik ben online.