Uitzondering regels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:57

Je las net ook dat we een strenger beleid wilden ;)

Maargoed:

Citaat:
In overleg met de moderators mag ik een nieuw topic openen over de (groeps-)druk van anderen die ik ervaar als ik meld dat ik mij niet wil laten vaccineren.

Ik voel best druk, mede door bokkers die erg pro-vaccinatie zijn en niet schromen dat te uiten. Ik heb, net als veel van mijn mede ‘niet-vaccers’ erg veel druk ondervonden. Vaak blijkt een reden om niet te vaccineren niet geaccepteerd te kunnen worden, als deze niet medisch is, waardoor de druk nog even een tandje verhoogd wordt.

Ik hoop op een fijn gesprek waar we ‘on-topic’ kunnen blijven en waar mensen kunnen praten over niet-vaccineren en de druk die wij voelen om dit juist wel te (moeten) doen.

Moderatoropmerking:
Dit topic is voor het bespreken van het niet willen vaccineren. Voor de discussie over het wel of niet vaccineren en het bespreken van de verschillende vaccins is een ander topic: [CV] Het corona vaccin

Als je dit samen bekijkt staat er toch gewoon dat de mensen die zich niet-niet willen laten vaccineren terecht kunnen in het andere topic.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 05-06-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:57

Hanmar schreef:
Goed, dan vat ik jouw mening niet goed samen, maar hierboven komt toch ook vaak 'geen voedingsbodem bieden', geen platform bieden voor fake news; dat is wel degelijk een kwestie van modereren op inhoud.

Ik snap jullie punt absoluut, dat vooropgesteld. De intentie is ook niet om topics te creëeren voor uitsluitend gelijkgestemden: wél is in dit geval gekozen om te verzoeken om bepaalde discussies elders te voeren, omdat we hebben gezien dat we anders een subforum vol topics hebben die allemaal in dezelfde discussie beland zijn. Zoals gezegd kregen we van heel veel gebruikers terug dat dit een frustrerende situatie aan het worden was, zodoende poging om het zo op te lossen. Niet om gebruikers te weren, maar wel om bepaalde onderwerpen te kanaliseren.

Dat het kennelijk overkomt alsof er topics zijn waar alleen gelijkgestemden mogen posten, is vervelend, want dat was zeker niet de insteek. Ik ga ernaar kijken.

Eens met de rest.

Maar kan je dan even een concreet voorbeeld geven van hoe het beleid in die topics nu is?

Stel: er post iemand dat er 5G chips in de vaccins zitten en dat deze persoon daarom weigert (laten we voor het gemak even een extreem voorbeeld nemen).
- Daarop reageren dat dat niet klopt 'mag' niet, want dan wordt het een discussie en dat moet in een ander topic gebeuren. Begrijpelijk. Maar... dan is zelfregulatie daar niet mogelijk.
- Maar modereren op de inhoud willen jullie niet doen, dus de misinformatie blijft staan.
Maar.... blijft die reactie dan zo zonder weerwoord staan? Vinden jullie dat een goede ontwikkeling, gezien jullie qua misinformatie altijd op zelfregulering inzetten? Hoe zien jullie dit voor je?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:06

Ik vind dat sommige bokkers eens moeten ophouden hun wel of niet gegronde kennis non-stop rond te strooien, vooral als dat ongevraagd is in bv een niet-vaccinatie topic.

Ik ga toch ook niet het in het moeilijk zwanger topic mijn eerste hands ervaring m.b.t miskraam zitten verkopen? En vooral inrammend op hoe fijn ik dat vond? Dan ben ik toch een stuk stront?

Dat geldt ook voor die mensen die vinden dat je alleen dingen mag laten (een vaccinatie bijvoorbeeld) als zíj de reden goed en gegrond vinden. Als ik geen vaccinatie wil omdat de kleur van het stofje me niet aanstaat en de wereld daardoor driehoekig kan worden, dan is dat zo. Dat is hoe IK er dan in sta. Kun je lang of kort over banketstaaf, maar juist door dat stomme gedram verander ik echt niet van mening. Dus die bekeringswaanzin van een handjevol bokkers die vind dat ze die vaccins zo ongeveer bij een ander door de strot mogen douwen, dat in ieder topic verkondigen (ik zal het nog eens uitleggen) die komen mij aardig de keel uit.

Accepteer eens dat niet iedereen is zoals jullie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:13

Palmera schreef:
Ik vind dat sommige bokkers eens moeten ophouden hun wel of niet gegronde kennis non-stop rond te strooien, vooral als dat ongevraagd is in bv een niet-vaccinatie topic.

Ik ga toch ook niet het in het moeilijk zwanger topic mijn eerste hands ervaring m.b.t miskraam zitten verkopen? En vooral inrammend op hoe fijn ik dat vond? Dan ben ik toch een stuk stront?

Dat geldt ook voor die mensen die vinden dat je alleen dingen mag laten (een vaccinatie bijvoorbeeld) als zíj de reden goed en gegrond vinden. Als ik geen vaccinatie wil omdat de kleur van het stofje me niet aanstaat en de wereld daardoor driehoekig kan worden, dan is dat zo. Dat is hoe IK er dan in sta. Kun je lang of kort over banketstaaf, maar juist door dat stomme gedram verander ik echt niet van mening. Dus die bekeringswaanzin van een handjevol bokkers die vind dat ze die vaccins zo ongeveer bij een ander door de strot mogen douwen, dat in ieder topic verkondigen (ik zal het nog eens uitleggen) die komen mij aardig de keel uit.

Accepteer eens dat niet iedereen is zoals jullie.

Maar... die bal kan ik ook terugkaatsen?

Ik kan ook zeggen 'kan jij eens ophouden met overal waar je maar kan te reageren dat de maatregelen en vaccinatie onzin zijn'. Als jij dat mag, waarom mogen anderen dat niet doen met hun mening?

Bovendien vind ik persoonlijk dat je de pro-vaccinatiekant nu behoorlijk over één kam scheert, maargoed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:16

Daarom reageerde ik ook in een druk op niet vaccineren topic, Imandra. Waar o.a jij weer dezelfde bekende riedeltjes afstak.
Accepteer....

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:17

Kijk, dit is een perfecte illustratie van mijn standpunt. Jij hebt het recht om hier complete nonsens te verkondigen. Ik heb het recht om te zeggen dat het nonsens is, en waarom het nonsens is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:20

Palmera schreef:
Daarom reageerde ik ook in een druk op niet vaccineren topic, Imandra. Waar o.a jij weer dezelfde bekende riedeltjes afstak.
Accepteer....

Mijn punt is: als jij overal te pas en te onpas je mening over maatregelen/vaccinaties mag verkondigen, waarom mag ik dat niet? Waarom moeten we ons dan maar koest houden, terwijl jij dat (volgens jouw voorbeeld) niet zou doen? Wat maakt jouw bijdragen 'beter' of 'relevanter' of 'waardevoller' dan de mijne?

Overigens vind ik zelf dat mijn bijdragen van de discussie best respectvol waren en ook met name gericht op het begrijpen van mensen (ipv druk zetten/drammen), maar ik ga geen misinformatie zonder weerwoord laten staan. Maar goed, het gaat hier niet over bijdragen van individuen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:24

BigBen, iemand met mijn koppige karakter zal er alleen maar obstinater door worden. Je bereikt niets met die zieltjeswinnerij.

De kans dat ik een bijbelcitaat serieus ga nemen is groter dan de kans dat ik me laat enten

En dus dram je, Imandra. Doe dat in pro topics, maar bewaar wat respect (nee, jouw post zijn niet respectvol, je laat een ander namrlink niet in zijn waarde) voor een ander.

In tegenstelling tot de dramclub probeer ik niemand over te halen zich niet te laten vaccineren. Mijn beslissing os voor mezelf en ik heb wél genoeg respect voor een ander om niet tegen zijn wens om wél te vaccineren in te gaan.

nynke55

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:30

Palmera, je zegt dan wel dat het alleen voor jou geldt, maar jij laat wel heel duidelijk merken dat je het allemaal maar onzin vind. Jij bent 1 van de paar grote voorbeelden van waarom het uit de hand loopt, je hebt totaal geen respect voor degenen die wel vaccineren. Bovendien is het ook volgens de pro-vaxxers ook niet zo'n probleem dat je je niet laat enten omdat de kleur van het stofje je niet aanstaat, maar dat je gaat beweren dat de wereld er driehoekig van wordt. En op dat laatste wordt gereageerd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:33

Dat ja. En dan gaat het niet eens om het dwingen tot wél vaccineren, maar de nadruk ligt juist op het ophelderen van die misinformatie. Niet op overtuigen tot vaccineren. Want zoals iedereen al zegt: je mag helemaal zelf weten of je vaccineert en met welke reden je dat doet.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 05-06-21 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:33

Mij gaat het niet om de inhoud.
Ook niet over voor of tegen.

In andere topics mogen anders gestemde hun verhaal doen (of door je strot douwen zoals palmera het ervaart).
Dus dan mag dat in dat topic ook.

Of in alle topic wel, of in alle topics niet...
En aangezien het doel van een discussie forum ben ik voor in alle topics wel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:34

Palmera schreef:

Het eerste is (ter onderbouwing van) een mening, het tweede is bewust kwetsen.
Op bewust kwetsen, kleineren, schelden, steken onder water geven, etc. mag voor mij best wat strenger gemodereerd worden.
Mensen verbieden hun mening te geven, zelfs ongevraagd (wat dat meestal is :) ) vind ik een bedenkelijk idee.
Want dan moet je iets met grenzen gaan doen. Waar ligt de grens of iemand wel of niet in een topic mag posten. Waar leg je de grens van de inhoud die zonder tegenspraak het voorwerp van een topic mag uitmaken?
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 05-06-21 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:35

c_alsemgeest schreef:

In andere topics mogen anders gestemde hun verhaal doen (of door je strot douwen zoals palmera het ervaart).

Nou ik kan me best voorstellen dat discussie in sommige topics niet gewenst is. Maar dan moet er ook een duidelijk toezicht op zitten zodat die discussie er niet komt, dus veel modereren (en waarschijnlijk is dat dan ook deels op de inhoud).

Het topic alleen toelaatbaar maken voor mensen van 1 en dezelfde mening, nee, dat vind ik geen goede ontwikkeling. Dan krijg je echt echokamers. Welk onderwerp dat dan ook is.

@Sclimpre: eens.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:39

nynke55 schreef:
Palmera, je zegt dan wel dat het alleen voor jou geldt, maar jij laat wel heel duidelijk merken dat je het allemaal maar onzin vind. Jij bent 1 van de paar grote voorbeelden van waarom het uit de hand loopt, je hebt totaal geen respect voor degenen die wel vaccineren. Bovendien is het ook volgens de pro-vaxxers ook niet zo'n probleem dat je je niet laat enten omdat de kleur van het stofje je niet aanstaat, maar dat je gaat beweren dat de wereld er driehoekig van wordt. En op dat laatste wordt gereageerd.

In tegenstelling tot de provaccers loop ik niemand om te banketstaaf. Ik heb herhaaldelijk aangegeven dat het persoonlijke beslissingen zijn. En dat is 100% respect, hrt tegenovergestelde van o.a jij. ;)

Ik heb ook herhaaldelijk aangegeven, en ik doe het weer, dat het bespottelijkis dat iemands reden voor niet vaccineren een "geldige en goede" reden moet zijn. Wie ben jij om dát vooe een ander te beslissen? Laat eem ander toch zelf bepalem of hij gelooft dat de aarde vierkant word na vaccinatie! Dat bepaal jij niet!
Of ga je ook zo dwars in tegen iedereen die in wrlke god dan ook gelooft?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:40

IMANDRA schreef:
Dat ja. En dan gaat het niet eens om het dwingen tot wél vaccineren, maar de nadruk ligt juist op het ophelderen van die misinformatie. Niet op overtuigen tot vaccineren. Want zoals iedereen al zegt: je mag helemaal zelf weten of je vaccineert en met welke reden je dat doet.

Doe dat overtuigen dan uit fatsoen niet in een non-vaxer topic.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:42

Dani schreef:
Er is een uitzondering voor alle topics op CV. Ik ben ondertussen mod-af maar dat is hiervoor vast ook de reden.

Eerder mondde bijna elk topic over corona uit in een discussie over (on)zin van maatregelen, wel/niet vaccineren, complottheorieën etc, dus toen is afgesproken dat dat in 2-3 specifieke topics was toegestaan en verder niet. Want niemand werd blij van continu die discussie in elk coronatopic. Maar dat geldt dan natuurlijk ook andersom, dat de niet-vaccineerders ook 'recht' hebben op een discussievrij topic.

Ik denk het niet. Als je in dat topic xag dat 90% van de niet gevaccineerden die beslissing nam op basis van fakenews of gewoon onwetendheid vraag ik me af of Bokt niet net als Twitter bepaalde berichten moet markeren als fakenews.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:43

Bokt zou, ipv zich bezig te houden met een nieuwe community bouwen (flarum), wat meer aandacht mogen geven aan het modereren van het huidige forum. Dit was me voor de huidige crisis al duidelijk, getuige de aantallen topics over dit onderwerp waar eigenlijk nooit een eenduidig duidelijk antwoord op gekomen is, maar nu met CV wordt het pijnlijk duidelijk hoe het beleid rondzwemt met zwembandjes om en toch aan het verzuipen is in een ondiep badje wat steeds modderiger wordt
Laatst bijgewerkt door luxx op 05-06-21 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:43

Palmera schreef:
IMANDRA schreef:

In een pro-vaxxer topic zou dat vrij nutteloos zijn...
Dit voorbeeld laat net zien hoe steriel het is om in groepjes van gelijkgestemden te discussieren (nu ja, veel discussie is er dan niet).

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:45

De hele discussie over het vaccin doet hier niets ter zake.
Het ging om het beleid, apartheid of niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:51

Palmera schreef:
nynke55 schreef:

In tegenstelling tot de provaccers loop ik niemand om te banketstaaf. Ik heb herhaaldelijk aangegeven dat het persoonlijke beslissingen zijn. En dat is 100% respect, hrt tegenovergestelde van o.a jij. ;)

Ik heb ook herhaaldelijk aangegeven, en ik doe het weer, dat het bespottelijkis dat iemands reden voor niet vaccineren een "geldige en goede" reden moet zijn. Wie ben jij om dát vooe een ander te beslissen? Laat eem ander toch zelf bepalem of hij gelooft dat de aarde vierkant word na vaccinatie! Dat bepaal jij niet!
Of ga je ook zo dwars in tegen iedereen die in wrlke god dan ook gelooft?

Dat jij gelooft dat de aarde driehoekig wordt na vaccinatie heb ik geen problemen mee. Maar zodra je dat gaat verkondigen op een openbaar forum, dan ga ik daar tegenin. Zo simpel is het.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:52

Palmera schreef:
IMANDRA schreef:

Lees mijn reactie nog eens. Ik zei dat de focus niet ligt op overtuigen. Want ja, dat is niet fair in een non-vaxxer topic waarvan de kern op de druk en het weigeren ligt, en ik richtte me persoonlijk ook op begrip en niet overtuigen. Dat jij dat niet zo leest is niet mijn probleem, zolang mijn gesprekspartners dat maar ervaren (en als die dat niet doen mogen ze mij daar altijd op aanspreken). Maar dat wil niet zeggen dat je geen misinformatie mag corrigeren (zonder daarbij te zeggen 'dus je moet wel vaccineren').

En eerlijk hoor Palmera, als je mijn reageren drammen en overtuigen vindt, dan is de jouwe dat toch ook? Je zegt misschien niet letterlijk 'yo je moet niet vaccineren' (doe ik namelijk ook niet) maar je probeert alle argumenten vóór vaccineren en de maatregelen (in daarvoor bestemde topics) onderuit te halen en soms zelfs belachelijk te maken. Je laat anderen ook niet in hun waarde als jij reageert. Echt, leg me uit, wat is het verschil? Want ik zie echt niet in waarom jouw reacties in die situatie wel zouden mogen en de mijne bijvoorbeeld niet.

@BigBen: het is natuurlijk makkelijker om voorbeelden aan te kaarten dan alles in zijn algemeenheid te bespreken. De kern van iedereens reacties gaat wel over beleid of situaties waar beleid voor nodig is (misinformatie, pro-anti discussie, respect, manier van reageren), ik zie geen argumenten voor of tegen hier opgeworpen worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 16:55

c_alsemgeest schreef:

Ik ben ook voor consequent op heel het forum wel of niet.

behalve dat ik best vind dat er (huiskamer) forums mogen zijn waar niet (elke keer dezelfde) mensen hun mening komen verkondigen en de rest de grond in stampen.

Als er behoefte is aan een topic over niet vaccineren en mijn part met de reden er zit een chip in, echt zal me worst wezen dat mensen dat geloven en dat als reden hebben.
En ja ik wil best als dat duidelijk een topic is voor eensgezinde daar weg blijven, al denk ik, die zijn Koekkoek.
Iedereen maar moeten willen bekeren met jou gelijk is niet altijd wenselijk.

Zo kom ik bewust niet in mijn kind kan niet slapen topic, of mijn kind dit en dat.
Bij sommige dingen heb ik best wel een mening over, maar laat ze daar lekker.
Ga wel elders heen.

Maar als dat elders dan is heeft jou paard baat bij Cranio Sarcaal wil ik daar graag ervaringen lezen, positief, negatief. Ervaringen van mensen die dit hebben laten doen.
Geen roeptoeters die geen ervaring hebben maar menen dat ze hun mening bij iedereen in de strot moeten stampen. Dat is dan ook geen discussie meer, maar duw het door de strot. Met hopelijk de uitkomst dat het topic stopt. Doel bereikt.

Dus waarom dit topic, niet omdat er strenger gemod moet worden, wel gelijk.
En dat gelijk kan zijn, ja alles mag overal gezegd worden of, dat gelijk kan zijn, nee we maken ruimte voor een groep die niet meteen kapot gesabeld word door anders denkende.

Dat is dan aan het modteam wat te beslissen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 16:58

Hiraeth schreef:
Ik verbaas me er ook enorm over dat Bokt een dergelijk topic in deze wijze toestaat. Juist bij dit soort grote maatschappelijke kwesties wil je weerwoord creëren. Belachelijk dat dat niet kan in het geval van dit topic.

Dat vind ik dus ook. En dat is eigenlijk de samenvatting van heel mijn mening over dit hele topic, ook twee bladzijdes verder nog. Sorry mods, maar dit kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:10

Maar waarom valt bij niemand het kwartje dat het topic niet gaat om wel of niet vaccineren maar over de druk die er op je gelegd wordt?
Ik vind het een heel prettig topic en het is zo ongeveer het eerste respectvolle topic wat ik over dit onderwerp heb gezien. Er reageren ook mensen die zich wel laten vaccineren maar die ook druk voelen. En waarom moet er tegengeluid komen over vaccineren in dat topic terwijl het topic niet gaat om waarom wel of niet vaccineren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 17:12

Maar er ligt ook druk op mensen die kiezen voor geen kinderen.
Echt wat die allemaal te horen krijgen, en dat niet 1 jaartje, maar járen.
En daar mogen moeders zich ook gewoon mengen.

Dus waarom is de druk van niet vaccineren anders en verdient alleen gelijk gestemde en dat bij kindervrije mensen niet zo?