Foto’s van dode paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:06

Ik heb alleen de OP gelezen.

Ik heb er geen moeite mee om het te zien. Maar het hoeft van mij eigenlijk ook weer niet.
Vind het een soort van privé of zo.
Zelf zou ik dergelijk foto's dus nooit plaatsen. Nou ja ik maak ze niet eens want dat geeft voor mij persoonlijk ook geen toegevoegde waarde.
Ik zie ze liever levend op de foto terug.
Dus van mij mag iemand het posten, maar heb er wel mijn persoonlijke vraagtekens bij.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:11

Pareltjes schreef:
Het gaat toch niet om één topic? TS opent duidelijk een topic voor een discussie in algemeenheid. Moet het dan weer ontaarden wie er GELIJK heeft?

Waarschijnlijk zijn er meer Bokkers net als ik, die puur door dit topic erachter komen dat er topics met dode paardenfoto's bestaan. Kan dus niet zeggen dat ik er mee om de oren geslagen werd/wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:17

Geen moeite mee. Zeker niet als het gedaan is zoals in het recente topic, of ik t zelf zou delen is een tweede. Ik denk het niet. Maar ieder beleefd afscheid en rouw op zijn eigen manier, daar hoeven we geen ordeel over te hebben.

Dit is het internet en soms kom je een foto tegen die je niet fijn vind om te zien... op bokt maar ook op FB, IG, nieuwssites, noem maar op. Kruisje aanklikken of doorscrollen is dan een kleine moeite.

Het is nu ook niet zo dat bokt hierdoor overspoeld is, zeker buiten IM komt dit een enkele keer eens voor.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:20

Tja het hoort erbij. Als een eigenaar van een overleden paard het wil delen dan geef ik diegene alle ruimte daarvoor zolang het geen bloederig slagveld is natuurlijk.

Maar voor de mensen die er wel moeite mee hebben. Persoonlijk zie ik vanaf een foto niet iets bijzonders aan een dood paard. Er zijn namelijk talloze foto's op bokt van paarden die op hun zij aan het "zonnen" zijn. Is het dus de aanblik van de foto of het idee dat het dier dood is wat zo "ongepast" is?

Verder vind ik foto's van mishandelde dieren, uitgemergelde dieren en dieren die zichtbaar pijn lijden vele malen erger dan een dood dier. Ervan uitgaande dat het dier ingeslapen is met een reden is hij nu op een betere plek en heeft hij geen pijn meer. Dat is iets waar ik het zelf mee kan relativeren.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:20

Ik heb persoonlijk geen moeite met foto's van overleden dieren. Ik zie het als een laatste eerbetoon en het helpt vaak ook bij de verwerking van het verlies. En ik vind het mooi dat bokkers zich op hun meest kwetsbare moment open stellen voor de wereld. Hun verdriet durven te delen en daar ontzettend veel steun bij krijgen.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het een confrontatie is met de dood waar niet iedereen even goed tegen kan. De een is daar nou eenmaal wat gevoeliger voor om wat voor reden dan ook dan de ander. Maar foto's verbergen om daar maar rekening mee te moeten houden vind ik ook niet nodig. Als je gevoelig bent voor dat soort dingen kun je ze gewoon vermijden door niet te kijken in dat soort topics.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:22

Pareltjes schreef:
Tieneke schreef:
Om de oren geslagen? Beetje overdreven, niet?

Gelijk halen......en zelf je vraag al beantwoorden....niet?
Gun ts haar topic

Gun dan ook elke ts van een topic over een overleden paard haar topic....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:27

Ik vind het vrij apart dat er gezegd wordt dat je het kan verwachten bij een im topic. Ik verwacht daar een verhaal of gewoon een afscheid topic, niet perse foto's van een overleden paard. Dat is ook iets wat ik de laatste tijd/jaren pas veel meer zie, daarvoor was het veel zeldzamer.

Ik kijk tegenwoordig dus ook niet meer naar zulke topics en reageer ook niet meer. Pas als het ergens anders als op IM staat zie ik het en dat vind ik dan minder prettig. Maar dat is mijn gevoel, ik voel mij niet prettig bij zulke foto's. Ik vind dat een heel erg privé stuk van het afscheid. Ik wil daar zelf ook geen foto's van hebben bij mijn dieren, omdat het iets voor mij is en omdat hoe vredig ze er ook bij liggen, ik vind het geen fijn beeld. Zodra ze niet meer leven verandert het voor mij, ook in het echt heb ik het bij elk dier zien veranderen. Je zag wanneer het hart gestopt was. Dus voor mij is dat geen vergelijking met een paard dat gewoon ligt te slapen of te zonnen.

Dat wil niet zeggen dat er prachtige foto's gemaakt kunnen worden.

Ik snap Ts dus wel, maar ik sla alle topics dus over. Aan de ene kant jammer, want je mist er soms hele mooie verhalen door, aan de andere kant willen die bokkers dat blijkbaar wel delen en daar heb ik niks over te zeggen en dat wil ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-08-20 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:43

Ik hoop niet dat dit topic verwijderd wordt, want ik vind dit eerlijk gezegd best een nuttig onderwerp.

Tsja ik zit er ook niet zo op te wachten, die foto's van overleden paarden. Heb ik een teer zieltje? Neuh valt best mee. Vind ik dat het in een spoiler moet? Nee ook niet perse. Maar toch zou iets van een waarschuwing wel fijn zijn.

Ik lees af en toe IM topics, vooral als er een naam staat van een Bokker die ik wel vaker langs zie komen of waarvan ik graag posts lees. Vooral omdat ik me afvraag wat er gebeurd is en omdat ik de Bokker wil steunen. Ik kom er voor het verhaal en een paar mooie foto's vind ik dan prachtig om te zien, maar ik hoef niet perse een foto met een volledig dood paard in beeld.

Een hele tijd geleden was er een Bokker die had ook foto's van een overleden paard geplaatst, maar toen zag je alleen de hoef en een hand in zwart/wit. Daar heb ik dan weer helemaal geen moeite mee, dat vond ik oprecht zo'n ontzettend mooie en sterke foto. Hypocriet? Ja, misschien.

Mijn punt is dat het voor iedereen anders ligt en zeggen dat je dan maar niet op IM topics moet klikken, vind ik wel heel makkelijk. Verbieden vind ik zelf te ver gaan, dat hoeft denk ik echt niet. Maar wat zou de moeite zijn om bovenaan het topic dik gedrukt te melden dat foto's van na het overlijden deel uit maken van dit topic? Dan kan ieder voor zich nog kiezen om wel of niet verder te lezen/kijken. Als je dan die foto's onderaan het topic plaatst, zie je ze in de meeste gevallen echt niet als je het topic opent maar dus wel als je gaat scrollen. Dan hoeven ze niet in een spoiler en niet verstopt. De TS kan dan een ontzettend mooi topic maken en het bijna precies indelen zoals gewenst, hoeft niets te verstoppen. Maar toch is er voor mensen die het dus net niet willen zien, een oplossing om dat te voorkomen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:49

Wat overdrijft iedereen, in IM wéét je dat het over overleden paarden gaat en wéét je dat er de kans bestaat dat er foto's van overleden vriendjes in kunnen staan. Het is deel van het leven, het hoort erbij en ik vind persoonlijk dat iedereen dat op zijn of haar manier mag delen.
Nikki komt ook bij mijn paard straks een reportage maken, en al kán ik er de eerste tijd wellicht niet naar kijken, misschien ben ik er later dankbaar voor.

Verbieden om deze foto's te plaatsen vind ik echt belachelijk. Dan zou je ook alle foto's van nare wonden of filmpjes van paarden met ellende moeten verbieden want "stel dat iemand er niet tegen kan".
Spoilers begrijp ik weer wél bij schokkende foto's van nare wonden, ik kan er zelf prima tegen maar begrijp dat mensen niet tegen bloed kunnen , dus dan zou de foto van een overleden paard ook in spoiler kunnen.

Maar persoonlijk vind ik de meeste foto's van overleden paarden erg mooi en respectvol gemaakt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:55

Tja, ik snap TS wel, meer omdat er bij mij heel veel verdrietige herinneringen door naar boven komen. Ik vind het ook niet prettig om naar te kijken, zonder dat ik er voor gewaarschuwd wordt. Ik vind een waarschuwing of spoiler daardoor wel een fijn idee :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:13

Ik vind een foto van een ingeslapen paard absoluut niet naar om te zien. Wat ik wel akelig vond was de foto van het mishandelde dode paard in het nieuwstopic over gedode paarden in Frankrijk.Maar het is nu eenmaal nieuws en dat is vaak afschuwelijk en hoeft voor mij niet verborgen te worden.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:15

_Penotti schreef:
Ik heb alleen de OP gelezen.

Ik heb er geen moeite mee om het te zien. Maar het hoeft van mij eigenlijk ook weer niet.
Vind het een soort van privé of zo.
Zelf zou ik dergelijk foto's dus nooit plaatsen. Nou ja ik maak ze niet eens want dat geeft voor mij persoonlijk ook geen toegevoegde waarde.
Ik zie ze liever levend op de foto terug.
Dus van mij mag iemand het posten, maar heb er wel mijn persoonlijke vraagtekens bij.

Persoonlijk sluit ik me hierbij aan, maar ik heb er ook begrip en respect voor dat een ander wel de behoefte voelt het te maken en eventueel delen. Vanuit mijn werk bij een opvang (andere diersoort) krijg ik ook wel eens foto's met overleden, haast opgebaarde dieren en die hebben in die context helemaal geen meerwaarde. Ik vind dat ook wel onprettig om te ontvangen eigenlijk, maar voor sommige mensen is dat een manier om hun verdriet te uiten en het verlies te verwerken.

Wellicht is het een optie om bij dergelijke topics bovenaan het topic een CW (content warning) te plaatsen met iets in de trant van 'foto's overleden paard' o.i.d. Dan hoeft de TS het niet in een spoiler te plaatsen (want kan mij voorstellen dat dat dan ook weer niet prettig voelt en afbreuk doet) en kan iemand die het niet fijn vindt het topic gewoon weg klikken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:21

Zo lang het respectvolle foto's zijn heb ik er eigenlijk totaal geen moeite mee om foto's
van dode paarden te zien.

Als ik een IM topic open, hou ik er eigenlijk altijd wel rekening mee dat er een foto te zien is
van het overleden paard, zo ben je er vast op berekend.

En ik kan me ook goed voorstellen dat de persoon waar het paard van overleden is deze foto's wil delen al zou ik dit zelf niet zo snel doen.

Aan de andere kan kan ik me ook best voorstellen dat sommigen het een naar idee vinden om naar een dood paard te kijken.

Maar als er ergens ruimte voor dit soort foto's is, vind ik het inderdaad wel op dit forum.

Voor mij persoonlijk hoeven de foto's dus niet in een spoiler en hoeft er ook niet een aankondiging te zijn dat het topic foto's van het overleden dier bevatten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:28

Paarden en honden en katten zijn bij uitstek de dieren die emoties oproepen. Vooral wanneer ze ziek zijn of dood gaan. De foto’s in het profiel van LM riepen ook emoties op, in de zin van hoe kun je dit een dier aandoen. De foto’s waar het hier om gaat roepen bij mij de emotie op van wat ontzettend fijn dat het zo kon gaan en hij nog een fijne tijd heeft gehad en vooral ook petje af voor het omgaan met de dood . En niemand wil herinnerd worden aan het eigen afscheid van een geliefd dier, vroeger of nog komend.
Dat betekend niet dat het er niet mag zijn, dat waardige afscheid en zeer respectvol in beeld gebracht .
Thats life!!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:32

bigone schreef:
Paarden en honden en katten zijn bij uitstek de dieren die emoties oproepen. Vooral wanneer ze ziek zijn of dood gaan. De foto’s in het profiel van LM riepen ook emoties op, in de zin van hoe kun je dit een dier aandoen. De foto’s waar het hier om gaat roepen bij mij de emotie op van wat ontzettend fijn dat het zo kon gaan en hij nog een fijne tijd heeft gehad en vooral ook petje af voor het omgaan met de dood . En niemand wil herinnerd worden aan het eigen afscheid van een geliefd dier, vroeger of nog komend.
Dat betekend niet dat het er niet mag zijn, dat waardige afscheid en zeer respectvol in beeld gebracht .
Thats life!!

Kijk door jou bericht in dat profiel.
Dat vind ik dan weer echt veel naarder om te zien. En verwacht je ook niet zo snel.
Zo zie je maar ts dat de ene dit niet fijn vind en de ander dat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:33

Wat me opvalt is dat het topic vooral gaat over wat de impact is van die foto's op degene die ze te zien krijgt. Wat mij betreft is dat niet zo belangrijk, het internet staat vol foto's die ik niet wil zien en met een beetje handigheid zijn die grotendeels te vermijden.
Voor mij is er bij het inslapen van een dier maar 1 ding van belang, nl. hoe je dat voor het dier zo comfortabel mogelijk en met zo weinig mogelijk stress kan laten verlopen.
Ik kan wel begrijpen dat iemand na afloop nog gauw een foto maakt, maar er bv. een fotograaf bijhalen vind ik wel heel ver gaan. Ik vraag me af of je dan vooraf al niet bezig bent met hoe de foto's er gaan uitzien ipv enkel te focussen op het welzijn van het dier zelf.
Ook heb ik soms het gevoel dat mensen een stuk van de beleving missen omdat ze bezig zijn met foto's.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:58

ElCamino schreef:
Wat overdrijft iedereen, in IM wéét je dat het over overleden paarden gaat en wéét je dat er de kans bestaat dat er foto's van overleden vriendjes in kunnen staan. Het is deel van het leven, het hoort erbij en ik vind persoonlijk dat iedereen dat op zijn of haar manier mag delen.
Nikki komt ook bij mijn paard straks een reportage maken, en al kán ik er de eerste tijd wellicht niet naar kijken, misschien ben ik er later dankbaar voor.

Verbieden om deze foto's te plaatsen vind ik echt belachelijk. Dan zou je ook alle foto's van nare wonden of filmpjes van paarden met ellende moeten verbieden want "stel dat iemand er niet tegen kan".
Spoilers begrijp ik weer wél bij schokkende foto's van nare wonden, ik kan er zelf prima tegen maar begrijp dat mensen niet tegen bloed kunnen , dus dan zou de foto van een overleden paard ook in spoiler kunnen.

Maar persoonlijk vind ik de meeste foto's van overleden paarden erg mooi en respectvol gemaakt.

Precies dit, ik mis echt in deze discussie het oprechte antwoord op de vraag, als je moeite hebt met bepaalde foto's of verhalen zoals in het geval van een overleden paard, waarom zoek je dit dan op? Als je moeite hebt met lugubere zaken, klik je toch ook niet op het bijzonder luguber topic? Dat heeft imo niks te maken met het moeten afschermen van bepaalde foto's omdat er misschien iemand niet tegen kan.

Wat is de volgende stap, foto's van mensen die met een bit rijden verbieden omdat enkelen er aanstoot aan nemen? Het begint straks nog meer op de VS te lijken dat er in de handleiding van een magnetron moet staan dat de kat er niet in mag.. :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:15

Ik ben een beetje confused. TS heeft het over een topic dat niet op IM staat en vervolgens zeggen alle reacties "dat kan je verwachten op IM" en geeft men aan dat TS dit n.a.v. een topic op IM zou hebben geopend.
Persoonlijk vind ik het ook altijd wel een moeilijk onderwerp. Ik ben daardoor ook wat huiverig om op IM te komen. Ik zou dus ook niet heel blij zijn als ik "overvallen" werd door een foto van een overleden paard op een ander forumdeel. Op IM zou er m.i. gewoon ruimte voor moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:26

For better and for worse
Gebruik even de Engelse variant
Je paard is een maatje soms nog meer.
Dat iemand haar liefde voor haar paard laat zien is al fijn maar om de minder leuke momenten ook te laten zien geeft ook aan dat ze echt alles deelde dus ook de slechte momenten.
Wat betreft tere zieltjes.
5 jaar knoeien met je paard en het probleem alleen maar erger maken dat is pas erg.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:29

XladyX schreef:
Precies dit, ik mis echt in deze discussie het oprechte antwoord op de vraag, als je moeite hebt met bepaalde foto's of verhalen zoals in het geval van een overleden paard, waarom zoek je dit dan op? A

Maar dat is juist waar het om gaat. Als je weet dat er foto's van dode paarden in staan, dan klik je er niet op. Maar nu weet je het niet en zie je het wel.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:34

Ik heb geen teer zieltje en heb geen problemen met foto's van dode dieren. MAAR ik vind foto's van het afscheid van je paard iets intiems en niet iets wat je per se aan de hele wereld hoeft te laten zien. Dat is voor mij dezelfde categorie als foto's van bevallingen en begrafenissen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de afscheidsfoto's van paarden vaak ook wel mooi vindt hier op bokt. Het is bijna altijd een reportage met foto's van een levend paard met als laatste een overleden paard. Bij kleine dieren krijg je soms een foto van een verstijfde cavia in je scherm en dat is dan het enige wat je ziet. Dan mis ik ook de meerwaarde en dat vind ik storender.

Maar los daarvan, ik zou het zelf dus nooit doen vanwege dat gevoel van intimiteit en dat het iets van jezelf is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:35

secricible schreef:
Ik ben een beetje confused. TS heeft het over een topic dat niet op IM staat en vervolgens zeggen alle reacties "dat kan je verwachten op IM" en geeft men aan dat TS dit n.a.v. een topic op IM zou hebben geopend.
Persoonlijk vind ik het ook altijd wel een moeilijk onderwerp. Ik ben daardoor ook wat huiverig om op IM te komen. Ik zou dus ook niet heel blij zijn als ik "overvallen" werd door een foto van een overleden paard op een ander forumdeel. Op IM zou er m.i. gewoon ruimte voor moeten zijn.

Het topic wat aanleiding was staat gewoon op IM.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:44

Autumnn schreef:
XladyX schreef:
Precies dit, ik mis echt in deze discussie het oprechte antwoord op de vraag, als je moeite hebt met bepaalde foto's of verhalen zoals in het geval van een overleden paard, waarom zoek je dit dan op? A

Maar dat is juist waar het om gaat. Als je weet dat er foto's van dode paarden in staan, dan klik je er niet op. Maar nu weet je het niet en zie je het wel.

Ja, en dan schrik je even, denk je 'goh, dit had voor mij niet gehoeven' en je gaat verder met de orde van de dag.
Ergens moet je ook zelf wel het onderscheid durven maken tussen 'dit vind IK niet leuk' en 'dit wordt over het algemeen als schokkend ervaren'. Een paard dat er zo bij ligt dat je enkel door het subforum weet dat het dier dood is in plaats van lekker ligt te soezen hoort in de eerste categorie thuis. Een paard in een plas bloed met vier gebroken benen in allerlei onnatuurlijke standen, is dan weer meer iets wat in de tweede categorie valt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:45

XladyX schreef:
ElCamino schreef:

Precies dit, ik mis echt in deze discussie het oprechte antwoord op de vraag, als je moeite hebt met bepaalde foto's of verhalen zoals in het geval van een overleden paard, waarom zoek je dit dan op? Als je moeite hebt met lugubere zaken, klik je toch ook niet op het bijzonder luguber topic? Dat heeft imo niks te maken met het moeten afschermen van bepaalde foto's omdat er misschien iemand niet tegen kan.

Wat is de volgende stap, foto's van mensen die met een bit rijden verbieden omdat enkelen er aanstoot aan nemen? Het begint straks nog meer op de VS te lijken dat er in de handleiding van een magnetron moet staan dat de kat er niet in mag.. :P

Volgens mij heb ik nog niemand van team 'ik vind dit soort beeldmateriaal onprettig' zien reageren over verbieden, een enkeling zegt een spoiler of waarschuwing op prijs te stellen en een ander geeft aan het gewoon weg te klikken. Maar misschien heb ik ergens overheen gelezen?

Om antwoord te geven op je vraag, nee, ik verwacht zelf eigenlijk geen foto's van dode paarden of huisdieren, ook niet in een IM topic. Waarschijnlijk komt dat doordat het bij mij helemaal niet in mij op zou komen om daar foto's van te willen laten maken, en het delen van zulke foto's zou ik zelf al helemaal nooit doen. Vanuit mijn belevingswereld is zoiets raar om te doen, daarom verwacht ik het ook niet van een ander :) maar dat ik het zo beleef wil niet zeggen dat iedereen er ook zo mee om moeten gaan zoals ik, als anderen daar wel behoefte aan hebben dan lijkt het mij fijn als daar inderdaad plek voor is. Ik merk ook dat het de laatste tijd vaker te zien is, en IM gaat hier dan dus inderdaad maar op mijn blacklist, want ik wil het gewoon niet zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:49

Jessix schreef:
Het topic wat aanleiding was staat gewoon op IM.

LadyMadonna schreef:
Net kom ik het weer tegen in een topic, de reden om heel voorzichtig om te gaan met IM topics, maar deze stond niet op IM....
Foto’s van een dood paard...
Ik weet niet waarom, maar ik vind het naar, ook al is het dier vredig ingeslapen. Ik heb er een hekel aan. Ik zie ook de meerwaarde niet van een foto van een dood paard op een forum zetten. Dat het voor jezelf waarde heeft, uiteraard helemaal prima, maar moet het nou op een forum?

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik wil alleen de andere kant ook belichten

toch wel gek.....?