Met lede ogen...

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 16:46

magda_90 schreef:
Een ander topic, langer geleden liep ook zo uit de hand. TS wilde haar hart luchten, paard stond al op de kliniek etc... Maar volgens de kudde hier was het niet goed genoeg. Pagina's lang, want de wannabe dierenartsen hier wisten het allemaal beter dan de TS en de kliniek zelf. Topic uiteraard op slot.

Laatst herinnerde ik mij dat topic en heb ik haar een berichtje gestuurd. Paard is weer geheel de oude geworden met behulp van de kliniek. En dat is niet één topic maar is vaker zo.

Mijn punt: accepteer dat mensen de weg bewandelen die zij kiezen. Willen ze advies, dan staan ze er wel voor open. Maar wie ben jij om er dan volledig tegen in te gaan als dat zo is?

Het gaat ook om respect. En nogmaals, daar mag hard worden opgetreden als dat respect er niet is.
En is het al helemaal niet de taak van een online forum om richtlijnen op te stellen hoe medische hulp eruit dient te zien.

Dat is echt iets heel anders als waar ik het hier over heb.

magda_90

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:52

De TS heeft gekozen voor een andere route en dat wordt niet geaccepteerd, waarin is dat verschillend, in het bewuste topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:52

Maar als IK een topic open over mijn paard en ik vertel vanalles waar menigeen zijn wenkbrauwen bij optrekt, waar ik ook foto's bij kan plaatsen en alles. Dan zijn er op Bokt slechts een paar die weten dat ik helemaal geen paard heb. En die zullen niets zeggen in dat geval.
Je weet dat er een aantal geheid gaan reageren, je weet op welke knoppen je moet drukken om mensen op de achterste poten te krijgen, je weet ook binnen welke lijntjes je zelf moet blijven en kijk aan, daar heb je een pracht van een rel.

Ik snap niet dat zo veel mensen zo veel bullshit zo serieus nemen.
En zich er vervolgens zo druk over maken.
Het is niet aan Bokt of de mods om daar politieagentje op te spelen, het is aan elke gebruiker voor zich om zijn gezonde verstand te blijven gebruiken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:53

Mars schreef:
Het ongezien oordelen vind ik ook niet van toepassing als een TS zelf foto’s en filmpjes blijft plaatsen ter update. Dan zeg je dus als TS ‘zo gaat het nu met mijn dier’ en op basis dáárvan krijg je reacties.

Het gaat hier dus niet om een fototopic met een wat schraal paard dat ‘siehlug’ is maar om een topic wat tijden aan voortsleept en elke update duidelijk verslechtering in toestand laat zien. Bijvoorbeeld vermagering, bepaald gedrag of andere duidelijk uiterlijke kenmerken. Op dat moment vind ik het inderdaad begrijpelijk dat men gefrustreerd raakt en denkt ‘hoe in vredesnaam kun je dit zo door laten sudderen zonder medisch ingrijpen??’
En op dat moment vind ik echt dat een TS verantwoordelijk is voor het verloop van zo’n topic. Nee, je zou niet gefrustreerd moeten gaan reageren. Maar is het begrijpelijk dat dat na langere tijd gebeurd? Imo wel.

Mag je als beheer/mods dan nog van je gebruikers verwachten lief en <3 te reageren? Dát is de kern van mijn vraag. Imo is dat niet helemaal fair namelijk.

Als dat de kern is van de vraag, dan is het antwoord daarop 'Nee'. We verwachten niet dat er enkele lief, positief of koesie koesie gereageerd wordt. We verwachten wel dat men zich aan de regels houdt en persoonlijke aanvallen achterwege laat. Ook wanneer iets aan het hart gaat en de emoties hoog oplopen.

Naast dat dat de regels zijn, is dat ook de beste manier om informatie over te laten komen. Dergelijke vragen worden met een reden gesteld, onzekerheid, geldgebrek, wellicht vraag om aandacht, etc. Het verloop van dergelijke topics hebben de topicstarters een belangrijke rol in, maar ook de mensen die erin reageren.
Harder en persoonlijker reageren zorgt over het algemeen niet tot meer begrip, van beide kanten niet. Naar mijn mening kan je veel meer bereiken door correct en informatief te blijven reageren. Wellicht niet voor deze ene gebruiker, maar bereikt ook de mensen die er meelezen en ook die informatie meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:55

Anoniem schreef:
Maar als IK een topic open over mijn paard en ik vertel vanalles waar menigeen zijn wenkbrauwen bij optrekt, waar ik ook foto's bij kan plaatsen en alles. Dan zijn er op Bokt slechts een paar die weten dat ik helemaal geen paard heb. En die zullen niets zeggen in dat geval.
Je weet dat er een aantal geheid gaan reageren, je weet op welke knoppen je moet drukken om mensen op de achterste poten te krijgen, je weet ook binnen welke lijntjes je zelf moet blijven en kijk aan, daar heb je een pracht van een rel.

Het is niet aan Bokt of de mods om daar politieagentje op te spelen, het is aan elke gebruiker voor zich om zijn gezonde verstand te blijven gebruiken.

Maar is toch geen bullshit? Beide topics die ik in gedachten heb werden door de ts zelf voorzien van foto en videomateriaal.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 16:55

magda_90 schreef:
De TS heeft gekozen voor een andere route en dat wordt niet geaccepteerd, waarin is dat verschillend, in het bewuste topic?

Ik heb al een paar keer uitgelegd waar mijn topic over gaat. Het beste kun je dus even teruglezen:)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:57

ruitje schreef:
Wat is dit voor drang de laatste weken om anderen via het Bokt beleid jouw mening op te dringen?

Geld hetzelfde voor het fake-news topic. Iemand doet niet wat je wil en dan moet Bokt er wat aan doen? Zo werkt dat toch niet in de maatschappij, vind het bericht van Askja echt veel ste ver, daar zijn modjes niet voor :)

En ja, vind ik op persoonlijke titel dat sommige mensen gewoon moeten stoppen met paarden houden: Ja, het is het honderdste topic wat zo verloopt.

Zijn er waarschijnlijk ook mensen die vinden dat onze dravers mishandeld worden: Ja ook. Die vinden dat ik moet stoppen met paarden houden: ja ook.

Is een glijdende schaal, je vind allemaal dat je het zelf goed doet en de ander het beter moet doen.

Hoe moet Bokt dit checken dan? Als een TS zegt dat er een DA bij is geweest ben je toch klaar?

Amen.

Als we nu eerst eens zouden stoppen met ons zelf zo fantastisch en geweldig te vinden, dan zou er wellicht ook wat minder gedramd en mening door strotten worden geduwd.

Ook ik heb zo mijn ongezouten meningen over wat anderen wel of niet zouden moeten doen met betrekking tot hun dieren. Maar dan kijk ik altijd eerst maar weer even hoe ik zelf aan het aanklooien ben, terwijl ik echt wel mijn stinkende best doe en dan hou ik die grote waffel van mij maar weer.

Je kunt advies geven, wordt daar niets mee gedaan, dan is het klaar. Zoals jij recht hebt op vrijheid van meningsuiting, heeft de ander het recht om er zijn of haar kont mee af te vegen of niet.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 05-03-20 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:57

brokjes schreef:
Anoniem schreef:

Maar is toch geen bullshit? Beide topics die ik in gedachten heb werden door de ts zelf voorzien van foto en videomateriaal.

En hoe weet jij of dat allemaal daadwerkelijk zo is? Ken je degene die het post? Ben je erbij geweest dat diegene dat beeldmateriaal maakte? Het is 2020, technieken staan voor niets. Men hoeft niet alles te wantrouwen, maar alles klakkeloos geloven is ook niet aan te raden.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:58

magda_90 schreef:

Het grootste verschil is dat die TS naar een kliniek gegaan is. Terwijl in het topic waar Mars het over heeft zelfs ik, die een leek is betreft medische kennis, kan zien dat het absoluut niet goed gaat met dat dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:00

Daar heb je wel een punt Tica, maar ik geloof niet dat mensen expres gaan tellen eerlijk gezegd := een röntgenfoto of filmpje waarin het paard heel raar loopt kan je verder ook moeilijk in scène zetten toch?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:00

Zouden jullie willen stoppen met suggesties te maken naar specifieke topics? Dit kan ook prima besproken worden zonder praktijkvoorbeelden en zo kunnen we de discussie open houden en niet van het ene topic hier naartoe verplaatsen ;)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:03

Eigenlijk sluit dit topic heel goed aan bij het topic over misinformatie, omdat het in beide gevallen gaat om een taak voor moderators waarin zij bepalen of iets toegestaan zou moeten zijn of niet. Het lijkt me duidelijk dat vrijwel iedereen hier op Bokt het beste met zijn of haar paard voorheeft, maar dat de aanpak die iemand kiest heel veel kan verschillen.

In mijn ogen is het niet aan ons, de moderators, om te beslissen of iemand de juiste aanpak kiest. Want wat is juist? En wie bepaalt dat? Los daarvan zijn we, zowel de gebruikers als de moderators, zelden op de hoogte van alle zaken die er mee te maken hebben. We baseren onze visie op basis van wat er op Bokt geschreven wordt en het is maar de vraag of dat voldoende is om een alomvattend beeld te krijgen.

Ik heb ook het voorstel van Ibbel gelezen, maar ook dit lijkt mij lastig te controleren. Is het dan de bedoeling dat wij de dierenarts van TS gaan bellen om te vragen of hij bij het paard langs is geweest? Moeten we vragen om een screenshot van de rekening? En is dat dan voldoende of zit daar een gevaar in dat het gemanipuleerd wordt? Stel dat de dierenarts is omgekocht bijvoorbeeld.

Ik snap dat het heel frustrerend kan zijn als je het gevoel hebt dat een paard onvoldoende of onjuiste zorg krijgt. Dat blijft voor een groot deel echter subjectief en het is moeilijk objectief te beoordelen. Moderators kunnen er uitsluitend voor zorgen dat een topic op een juiste manier verloopt, door te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt. En iemand die een persoonlijke aanval plaatst in het topic, houdt zich niet aan de regels, maar een TS die kiest voor een andere aanpak dan iemand anders zou doen, gaat niet tegen de regels in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:04

brokjes schreef:
Daar heb je wel een punt Tica, maar ik geloof niet dat mensen expres gaan tellen eerlijk gezegd := een röntgenfoto of filmpje waarin het paard heel raar loopt kan je verder ook moeilijk in scène zetten toch?

Mensen doen gekkere dingen.
Als ik jou nu een verhaal begin over mijn paard, kan ik in no time foto's en filmpjes etc tevoorschijn toveren. Er zijn mensen die daar heel handig in zijn en er een hobby aan hebben om zoveel mogelijk heisa te veroorzaken. Dat zie je niet alleen met dierenverhalen, maar ook met bijvoorbeeld collega's personen die hele ziekten veinzen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:04

Whale schreef:
magda_90 schreef:

Het grootste verschil is dat die TS naar een kliniek gegaan is. Terwijl in het topic waar Mars het over heeft zelfs ik, die een leek is betreft medische kennis, kan zien dat het absoluut niet goed gaat met dat dier.

Dat exact.

Welke route iemand af legt is aan de eigenaar. Kun je wat van vinden. Maar géén route kiezen en wel blijven posten over hoe erg het dier achteruit blijft gaan, tja.

En ik vind niet dat bokt dan de gebruikers op de vingers moet tikken die daar op zijn zachtst gezegd gefrustreerd van raken. Maar juist het gehele verhaal en de rol van TS daarin moet meenemen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:05

brokjes schreef:

Op bokt kan je best goed leren om fotomateriaal goed te lezen, op zoek naar onvolkomenheden die wijzen op aanpassingen en edits buiten de waarheid. Beetje met de horizon spelen is nog de meest onschuldige, er worden ook hele benen en halzen omhooggetild, buikjes opgetrokken en achterhanden ronder gemaakt. Maar dit is niet echt waar Mars op doelt met het openen van dit topic en de stellen van de vragen, maar als mensen dat al normaal vinden dan is de volgende stap zo gezet. Sommige mensen/bokkers zijn zo aandachtsziek dat ze niks schuwen, zelfs oordelen over de gezondheid van hun paard niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:07

Géén route is ook een route. Je weet niet wat er achter de schermen allemaal gaande is.

Mensen. Het is internet. Internet waar alles kan en waar je vooral heel veel kunt negeren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:10

NadjaNadja schreef:
. En iemand die een persoonlijke aanval plaatst in het topic, houdt zich niet aan de regels, maar een TS die kiest voor een andere aanpak dan iemand anders zou doen, gaat niet tegen de regels in.

Hier zit dus de kern. Wat ik dus hoop duidelijk te maken is dat het dus zo zwart-wit niet zou moeten zijn. Hoe kun je van een groep dierenliefhebbers verwachten dat zij zich stil houden als het gaat om een dier dat zichtbaar lijdt?
Waarvan TS zelf afwacht met medische hulp inschakelen? Maar wel blijft updaten met achteruitgang, is het dan redelijk om van je gebruikers te verwachten <3 te blijven?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:12

Mars schreef:
NadjaNadja schreef:
. En iemand die een persoonlijke aanval plaatst in het topic, houdt zich niet aan de regels, maar een TS die kiest voor een andere aanpak dan iemand anders zou doen, gaat niet tegen de regels in.

Hier zit dus de kern. Wat ik dus hoop duidelijk te maken is dat het dus zo zwart-wit niet zou moeten zijn. Hoe kun je van een groep dierenliefhebbers verwachten dat zij zich stil houden als het gaat om een dier dat zichtbaar lijdt?
Waarvan TS zelf afwacht met medische hulp inschakelen? Maar wel blijft updaten met achteruitgang, is het dan redelijk om van je gebruikers te verwachten <3 te blijven?

En helemaal bij een topic in het het Medische gedeelte van het forum. Als je alleen maar <3 verwacht dan had je daar geen topic moeten aanmaken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:12

Mars schreef:
NadjaNadja schreef:

Ja, want het is tegen de regels om lelijk te doen. Bovendien moeten mensen zich wat vaker bedenken of ze zich wel ergens tegenaan moeten bemoeien buiten het antwoord op een specifieke vraag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:13

Maar er wordt niet verwacht dat jij je stilhoudt, je mag praten wat je wilt, je mag alleen niet beginnen aanvallen. Het heeft namelijk geen nut. De TS gaat jouw advies niet ineens wel opvolgen omdat je het op een beledigende manier formuleert.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:14

Mars schreef:
NadjaNadja schreef:

Naar mijn mening wel. Je kan prima binnen de regels je onvrede uiten, dat hoeft echt niet koetsiekoetsie, maar dat kan ook zonder persoonlijke aanval. En als je dat niet kan, dan is het beter het topic even weg te klikken.

Neemt de verantwoordelijkheid van een ts niet weg, helemaal mee eens. Toch moet dat geen reden zijn buiten te regels te gaan reageren en te verwachten dat het dan door de vingers wordt gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:15

Mars schreef:
NadjaNadja schreef:

Het is alleszins redelijk om te verwachten dat mensen zich aan regels en (fatsoens)normen houden. Welke kant dan ook op. Dat iemand in jouw ogen, of die van een massa, iets verkeerd doet geeft nog steeds niemand het recht om daar zelf maar regels of (fatsoens)normen over te gaan overtreden om diegene terecht te wijzen of denken diegene te onderwijzen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:18

Is het wellicht een idee om de gebruikers die een opleiding hebben gevolgd (dierenarts, hoefsmid, paraveterinair etc.) een soort flair te geven op het forumdeel Medisch? Op die manier kan er misschien verduidelijking worden geschept voor een TS dat het geen gebruikers zijn die zomaar dingen roepen of opperen. Ik zeg niet dat een TS dan wel wat het advies doet, maar het kan voor andere inzichten zorgen als een dierenarts een TS vertelt dat het misschien toch handiger is om zo snel mogelijk een dierenarts te laten komen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:19

Nee!

Een echte professional zal daar ook nooit zijn of haar medewerking aan verlenen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:20

Dan nog krijg je de ene DA tegen de andere, de discussie over wie wel en niet goed is in zijn vak.
Hoe ga je bewijzen dat je DA bent? Gaat Bart bij je op visite met een casus om te zien of jij goed bent? En checkt hij dan ook je glazen bol om te zien of je via een scherm een oordeel kunt geven? Of krijg je een Bokt leaseauto om al die gevallen mee af te reizen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-20 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt