Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:52

@henny_w, dus als ik het goed begrijp vind jij dat mensen het recht moeten hebben om leugens te verspreiden, die leugens niet hoeven te onderbouwen en dat andere mensen daar niet op mogen reageren, want dat is gemeen of zo...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:00

Over grimmige sfeer gesproken. Ze zitten hier nu allemaal van het vaccinatie topic. Nodig jullie graag uit in dat topic eens door te lezen. Over grimmige sfeer en complottheorie en leugens enz. wordt steeds maar weer herhaald. Karl66 jij hebt echt een probleem met mij. Prima maar beheers je. Lees dan gewoon mijn post niet. Doen doe ik hetzelfde bij jou. Zelfs wanneer er geen antivaxxers zo als zij dat noemen er in zitten gaan ze verder met negatieve post. Waarvoor is dat nodig.
Richt je energie dan op antivaxxers wanneer je dat zo stoort. Wat heb ik daar mee te maken. Voor mij speelt het onderwerp niet. We worden hier allemaal ingeent of zijn ingeent. In Duitsland hebben we inentingspas. We worden hier vaker geprikt dan jullie in Nederland. Ik heb me geinformeerd en heb me laten inenten onderwerp klaar. Maar waarom zijn jullie zo fanatiek begrijp het niet. Ik loop hier in Duitsland toch ook niet iedereen te vertellen hoe belangrijk inenten is. Is hier geen gespreksonderwerp. Was het voor mij even en klaar. Get a life. Ga verder.

Gewoon even kijken hoe vaak je het hebt over leugens onwaarheden enz. Wat zit je toch dwars? Ben je door iemand bedondert en probeer je hier gram te halen. Dit klinkt persoonlijk maar ik moet zeggen dat ik jou manier met mij communiceren niet prettig vindt. Zo even diep inhalen en negativiteit van mij afschudden. Vrede op aarden en lekker positief zijn. En genieten van de dag. Het is schitterend weer buiten op bokt is er op het moment geen anti vaxxer die je moet bekeren dus geniet van de dag. Is beter voor je hartslag.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 30-12-19 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:02

Omdat door niet in te enten je niet alleen jezelf of je kind in gevaar brengt maar ook andere, onschuldige mensen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:03

Ik hou zelf graag deze definitie van leugen aan:
Een leugen is een bewering waarvan de spreker (of schrijver) weet dat die in strijd is met de waarheid.

Vind het dus ook nog wel wat om iemand te beschuldigen van het verspreiden van leugens. Iets met laster?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:04

IMANDRA schreef:
Pipodipo schreef:
Imandra, het scheelt echt als mensen beseffen dat ze naar meningen zitten te kijken en dat die meestal weinig met de waarheid te maken hebben. Welke mafkees gaat er nou nav een internetpost een belangrijke beslissing nemen die over gezondheid gaat?

Helaas genoeg. Daarom is het ook zo gevaarlijk.
Als men dan ziet dat een foutieve internetpost vervolgens ook veel dislikes heeft is het al waarschijnlijker dat de lezer dit advies links laat liggen.

Hier heb ik 2 gedachten over, namelijk 1: als mensen zo dom zijn, dan hebben ze dat aan zichzelf te danken en 2: tot hoever strekt de verantwoordelijkheid van een internetforum en 2B: tot hoever strekt de verantwoordelijkheid van de ene gebruiker naar de andere gebruiker?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:06

Dus als ik beweer dat rood groen is en ik daar van overtuigd ben dat dit zo is, dus niet weet dat die in strijd is met de waarheid of de waarheud niet als waarheid bezie is het geen leugen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:06

Je kunt deze discussie breder trekken, maar als ik het goed begrijp zijn het de medische adviezen die de meeste weerstand oproepen. Op zich zou je daar denk ik wel iets mee kunnen. Voorstel:

- Er komt een subforum uitsluitend voor medische zaken (evt. kun je dit kopiëren naar BB voor veterinaire zaken)
- Hiervoor gelden naast de boktregels enkele aanvullende regels, bijvoorbeeld:
* je moet minimaal 18 jaar zijn om een topic te openen;
* ervaringen mogen worden gedeeld, mits uit eerste hand en onder de vermelding dat het een ervaring is;
* elke andere opmerking dient te worden voorzien van een bronvermelding (waarbij je zou kunnen overwegen aan die bronvermelding nog wat voorwaarden te verbinden).

Hiervoor kan de sticky worden gebruikt die op mensenwelzijn en sport staat, met nog wat aanvullingen erbij. Wat mij betreft zou er in elk geval in moeten staan hoe je een (on)betrouwbare bron herkent, met een lijstje met voorbeelden van websites waar betrouwbare medische informatie te vinden is. Een stukje over logisch redeneren en het herkennen van drogredeneringen is wellicht ook geen overbodige luxe.

Misschien is het zelfs een idee om het plaatsen van een topic (en eventueel bij elke reactie) slechts mogelijk te maken als de gebruiker heeft aangegeven deze informatie te hebben gelezen en de spelregels te accepteren.

Medische claims en adviezen zijn dan nog uitsluitend toegestaan op het subforum 'medisch' onder de daar geldende regels en worden op elke andere plek verwijderd. Dat geldt ook voor reacties op het subforum 'medisch' die niet aan de regels voldoen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je hiermee een flinke drempel opwerpt om te reageren in dit subforum, maar dat is rondom medische zaken denk ik wel te verantwoorden. Moderators zullen er zeker in het begin wel echt bovenop moeten zitten want anders kon het om diezelfde reden wel eens averechts werken ben ik bang.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:08

Goeroe, of gewoon iets minder waarde hechten aan wat er op een internetforum opgeschreven wordt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:11

Pipodipo schreef:
Goeroe, of gewoon iets minder waarde hechten aan wat er op een internetforum opgeschreven wordt.

Als iedereen dát deed waren we ook klaar. :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:12

Punt is dat veel mensen dat wel doen en beinvloedbaar zijn en in sommige gevallen andere mensen daar schade toebrengen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:12

dromertje2 schreef:
Punt is dat veel mensen dat wel doen en beinvloedbaar zijn en in sommige gevallen andere mensen daar schade toebrengen.

Nee hoor, dat doen de beinvloedbare mensen toch echt zelf.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:13

Pipodipo schreef:

Dit ja. Het komt voor mij over als een hoop (uiteraard goedbedoelde) extra regels voor een vaardigheid die iedereen gewoon zou moeten leren of beheersen in dit leven: info filteren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:13

@Dinopino: dat is omdat dit topic vanuit het vaccinatietopic is ontstaan. En omdat fake news over vaccineren gezondheid in gevaar brengt. Dan is het toch niet gek dat er hier veel uit het topic zitten?

En ja, lees het door. Vooral de laatste pagina's. Het niveau van discussiëren ligt erg laag, nl. het door de anti-vaxx kant gewoon het spuien van video's die allang debunked zijn en niet reageren op kritische vragen van pro-vaxxers. Dat frustreert. Dan is het niet gek dat er een grimmige sfeer komt.

@pipodipo: Dat zijn goede vragen. Je eerste vraag: ja, dan hebben ze dat aan zichzelf te danken. Maar als ze door hun gedachtegoed anderen in gevaar brengen dan is dat een maatschappelijk probleem, niet een probleem met het individu. 2a: dat is een interessante, en ook vooral afhankelijk van welke stand bokt heeft hierin. Ik denk niet dat Bokt hierin hoofdverantwoordelijke is, maar tegelijkertijd zitten hier veel jonge mensen die makkelijk te beïnvloeden zijn, dus bij belangrijke punten kan Bokt zich wel verantwoordelijk máken. Al is het alleen maar door het toevoegen van een like-dislike systeem. 2B: Zelfde antwoord al vraag 2A, en deels 1. Als je anderen in gevaar kan brengen door je gedachtengoed?
Over je minder waarde hechten: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker voor beïnvloedbare mensen.

@Nirvana: Iemand beschuldigen met het verspreiden van leugens vind ik ook niet terecht. Dat gezegd hebbende mag het best gezegd worden als de waarheid van iemand gewoon niet klopt. Niks aan de (potentieel gevaarlijke) opmerkingen van iemand doen omdat diegene er oprecht in gelooft vind ik slecht.

@Goeroe: ik weet niet of het het zo streng zou doen. Maar, als zoiets wordt toegepast, zou het wellicht een idee zijn om flairs ook toe te passen. Als iemand aan de mods kan aantonen dat diegene bijv. een huisarts/assistent/dierenarts etc is dan kan diegene een titel bij zijn naam krijgen zodat men dit kan zien als zoiemand reageert in een topic met de medische vraag. Maar, wil je specifiek zulke vragen stimuleren? Lijkt me niet, als algemeen topic.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:15

Sheran schreef:
Pipodipo schreef:

Dit ja. Het komt voor mij over als een hoop (uiteraard goedbedoelde) extra regels voor een vaardigheid die iedereen gewoon zou moeten leren of beheersen in dit leven: info filteren.

Dat is moeilijker gezegd dan gedaan. Zeker mensen met een lager IQ (zonder iemand tegen het hoofd willen te willen stoten) hebben meer moeite met informatie goed filteren. Zelfs mensen met een hoog IQ hebben hier soms moeite mee...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:15

dromertje2 je hebt het over anderen mensen en veel mensen. Kun je die benoemen ken je ze persoonlijk, of is dat iets wat je denkt. Of ken je toevallig een iemand.

Je kunt wel over men spreken. Maar die men is hier niet. Je kunt alleen uit eigen ervaring spreken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:16

Dinopino schreef:
dromertje2 je hebt het over anderen mensen en veel mensen. Kun je die benoemen ken je ze persoonlijk, of is dat iets wat je denkt. Of ken je toevallig een iemand.

Je kunt wel over men spreken. Maar die men is hier niet. Je kunt alleen uit eigen ervaring spreken.

Ik kan zo een paar Bokkers noemen die ontzettend beïnvloedbaar zijn. Ik ga geen namen noemen omdat ik ze niet in de spotlight wil zetten, maar ze zijn er zeker wel. En dat zijn mensen waarvan ik het al vaker heb gezien, daarnaast zijn er nog velen waarvan het me nog niet op is gevallen of waarbij het niet super duidelijk is uit hun schrijven.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:17

IMANDRA schreef:
Sheran schreef:

Dat is moeilijker gezegd dan gedaan. Zeker mensen met een lager IQ (zonder iemand tegen het hoofd willen te willen stoten) hebben meer moeite met informatie goed filteren. Zelfs mensen met een hoog IQ hebben hier soms moeite mee...

Zeker, maar helpt het dan om mensen er hier dan maar niet aan bloot te stellen? Het lijkt mij toch het meest juist om dan verschillende meningen te lezen. Bokt is gewoon geen medisch forum, het is een discussieforum. Het zou mensen sieren als ze hun reacties wat in zouden kleden, maar over het algemeen wordt dat best goed gedaan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:18

Sheran schreef:

Dan vergeet je voor het gemak misschien dit even, en dan heb ik het er nog niet eens over dat kunnen lezen niet noodzakelijk betekent dat je ook goed begrijpt wat er staat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:19

Ja zo lust ik er ook een paar. Ik heb gehoord want en ik ken die maar kan zijn naam niet noemen. Eerstens zijn dat niet "veel" mensen en ik vraag me af of ze jouw bescherming wel willen. Ieder mens heeft het recht zijn eigen ervaringen te maken. Dromertje2 ken jij dan een heleboel mensen die allemaal door internet beinvloed zijn.

Ik vind de titel van dit topic niet kloppen. Het gaat helemaal niet om Fake news het gaat om het vaccinatie topic. Dus eigenlijk twee topics over hetzelfde onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 30-12-19 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:21

Sheran schreef:
IMANDRA schreef:

Zeker, maar helpt het dan om mensen er hier dan maar niet aan bloot te stellen? Het lijkt mij toch het meest juist om dan verschillende meningen te lezen. Bokt is gewoon geen medisch forum, het is een discussieforum. Het zou mensen sieren als ze hun reacties wat in zouden kleden, maar over het algemeen wordt dat best goed gedaan.

Eens. Ik ben ook niet voor censuur, maar het extra informeren. Een waarschuwing dat een bepaald gedachtegoed niet wordt ondersteund door de meerderheid is imo al een goed hulpmiddel. Of dat nu door een modbreak is of een like-dislike systeem.

@Dinopino: je weet dat het noemen van namen van bokkers in deze context ook gewoon niet mag? Als ik hier namen ga noemen wordt die reactie verwijderd en kan ik een waarschuwing in m'n inbox hebben. En ze willen de bescherming misschien niet, maar nodig hebben ze deze wel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:21

goeroe schreef:
Sheran schreef:

Dan vergeet je voor het gemak misschien dit even, en dan heb ik het er nog niet eens over dat kunnen lezen niet noodzakelijk betekent dat je ook goed begrijpt wat er staat.

Uiteraard weet ik dit. Maar ik vind dit niet een probleem van het forum, dit is een problem van de maatschappij. Ik vind dat een team zich een beetje buiten dit sort dingen moet houden, omdat zij ook de waarheid niet in pacht hebben. Zij zorgen gewoon voor het naleven van de regels. Op inhoud beoordelen vind ik gewoon erg ver gaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:22

Misschien is het beter om helemaal geen medische vragen toe te laten, niemand is hier immers dokter.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:24

IMANDRA schreef:
@pipodipo: Dat zijn goede vragen. Je eerste vraag: ja, dan hebben ze dat aan zichzelf te danken. Maar als ze door hun gedachtegoed anderen in gevaar brengen dan is dat een maatschappelijk probleem, niet een probleem met het individu. 2a: dat is een interessante, en ook vooral afhankelijk van welke stand bokt heeft hierin. Ik denk niet dat Bokt hierin hoofdverantwoordelijke is, maar tegelijkertijd zitten hier veel jonge mensen die makkelijk te beïnvloeden zijn, dus bij belangrijke punten kan Bokt zich wel verantwoordelijk máken. Al is het alleen maar door het toevoegen van een like-dislike systeem. 2B: Zelfde antwoord al vraag 2A, en deels 1. Als je anderen in gevaar kan brengen door je gedachtengoed?
Over je minder waarde hechten: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker voor beïnvloedbare mensen.

Als er een maatschappelijk probleem ontstaat, dan komt dat niet door bokt, maar door wat er in de echte wereld gebeurt. Als er dan een maatschappelijk probleem ontstaat, dan is het aan de overheid om dat weer op te lossen. Eigenlijk dnek ik niet dat het zover zal komen en al helemaal niet door toedoen van bokt. Daarom denk dat bokt zich niet verantwoordelijk kan maken, daar is het als organisatie niet geschikt voor. Daarbij denk ik dat ze zich beter kan opheffen dan zich ergens verantwoordelijk voor maken. Een like-dislike systeem leidt alleen maar tot een wedstrijdje wie er het meeste klikjes krijgt en er ontstaat dan echt een leeg trollenleger om die klikjes te zetten. Aan lage iq's doe je zo weinig he.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:26

dromertje2 schreef:
Misschien is het beter om helemaal geen medische vragen toe te laten, niemand is hier immers dokter.

Dat heb ik niet gezegd (als je het tenminste tegen mij had). Ik heb alleen gezegd dat we dit niet op inhoud kunnen beoordelen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:27

Daar heb je gelijk in. Overheid zou nog strenger mogen optreden tegen bepaalde sites waar mensen podia krijgen om bepaalde beweringen te uiten die op onwaarheden zijn gebouwd.