Commentaar op commentaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:01

Firelight schreef:
Het valt mij op dat zelfs moderatoropmerkingen totaal genegeerd worden, blijkbaar maken die totaal geen indruk meer en blijkbaar heeft het gevolgen van dat negeren geen enkele consequentie meer.
Ik zie (vaak dezelfde) gebruikers onder het motto paardenwelzijn net zolang doordrammen totdat er een slotje op een topic komt. Met dit slotje worden die doordrammers beloond en de topicstarter gestraft.
Heel erg jammer.

Story of my life...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:07

_Lorette_ schreef:
Iemand afbranden of ongefundeerd commentaar leveren (soms niet expres, maar onhandig geformuleerd) is natuurlijk niet fijn en draagt meestal niet bij aan een verbetering. Toch lees ik vaak voorzichtig/tactvol geformuleerde verbeterpunten naast een leuk compliment en als dát al niet meer kan, dan vind ik dat onredelijk en onrealistisch. Je mag niet verwachten dat iedereen uitsluitend 'oeh, aah, fantastisch en geweldig' zegt. Wat zou het dan saai worden!

Twintig keer dezelfde opmerking door verschillende personen? Dan zou ik daar iets mee willen doen. Is het toegestaan om in een heel topic slechts één keer zo'n opmerking te maken, dan kun je helemaal geen onderscheid maken tussen één mening die uit de toon valt en een vrij algemene mening waar wellicht een kern van waarheid in zit.

Het klopt dat je aan de hand van foto's een vertekend beeld kan geven. Dit kan minder zijn dan het echte beeld, maar ook honderd keer beter. Je kan bij uitsluitend foto's als beeldmateriaal niet anders dan reageren op wat je krijgt voorgeschoteld. Ik vind het daarom flauw dat hier wordt gezegd dat je geen commentaar kan geven aan de hand van de getoonde foto's. Het staat de TS ook vrij om een video te plaatsen voor een beter beeld. :)

Persoonlijk vind ik het niet fijn als ik alleen mag jubelen in een topic, ook al staat het op ITP. Voelt zo censuurachtig... Hoe moeilijker er over wordt gedaan en hoe minder men open staat voor commentaar, hoe meer ik me geneigd voel tot het leveren van commentaar, zelfs al zou ik in eerste instantie een jubelreactie willen plaatsen. Gelukkig kan ik me redelijk beheersen.

Als iemand vraagt om advies, mee te kijken of een probleem te bespreken aan de hand van beeldmateriaal is dat al heel anders. Waarom zou je je zegje/kritiek willen geven als daar niet om gevraagd wordt? Zeker wanneer aangegeven wordt dat men een instructeur heeft en juryleden die blijkbaar prima punten. En waarom moet hetzelfde commentaar tig keer herhaald worden? Hoe zou dat iemand helpen? Wat denkt men ermee te bereiken? Voelt men zich goed/beter als er scherpe kritiek geuit wordt? Kan men zelf deze kritiek ook verdragen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 12:18

Nirvana_ schreef:
Ik denk dat ik zelf kritischer ben op mezelf dan welke bokker dan ook. Ik zou dus zelf ook best foto's durven te plaatsen, mét alvast mijn commentaar. Als mensen daar aanvullend nog iets op hebben, of het niet eens zijn met mijn inschatting, volgt er denk ik alleen maar een interessante discussie of leerpunt voor mij.

Ik denk wel dat je een aardig incasseringsvermogen moet hebben, maar dat in ruil daarvoor kritiek altijd opbouwend en positief gebracht moet worden. We doen allemaal ons best.

Tegelijkertijd: Sommige dingen kunnen duidelijk gewoon niet en gaan ten koste aan het welzijn van het paard. Daar mag best wat van gezegd worden. Ik neem ook altijd mee dat het momentopnames zijn: De beste momenten. Ik denk niet dat iemand ooit de slechtste foto's van zichzelf plaatst.

Wil je écht geen commentaar op jullie als combi? Zet het dan in een Huiskamer topic, Instagram, Facebook, etc. Misschien is er al wel een centraal topic waar je foto's kan delen van jou op je paard, gewoon om te laten zien "dit zijn wij"? Topics zijn imo bedoeld om een completer beeld te geven, en super leerzaam om anderen te zien rijden en het commentaar daarop te lezen!

Ik ben het volkomen met je eens.
BarbaLala schreef:
Ik weet op welk topic TS doelt in de OP :') Kan je geen ongelijk geven overigens. _O-

Volgens mij hoort discussie gewoon op een forum thuis, en als je dat niet wenst moet je ook geen foto's plaatsen inderdaad.
Helaas is de tendens de laatste jaren zo dat men niet meer kan omgaan met commentaar en alles direct in het persoonlijke getrokken wordt. Zonde, want dan gaat het hele punt verloren.

Toch wel? :') Potverdikke _O-

Uiteraard heb ik specifieke topics in mijn hoofd, op het moment dat ik zo een opening schrijf. En als het om 1 topic was gegaan, had ik het waarschijnlijk genegeerd. Er zitten altijd rotte topics bij, vervelend, maar iets wat incidenteel voorkomt, is imo geen probleem.
De reden dat ik het toch aankaart, is dat het structureel aan het worden is.

Een TS wil structureel geen commentaar, eventuele commentators die vervolgens vinden dat ze gewoon recht hebben op het geven van commentaar worden vervolgens volledig met de grond gelijk gemaakt, en vervolgens ontstaat er een discussie of het geven van commentaar wel mag.

En dat is het punt waar het in mijn ogen volkomen onzinnig wordt. De header van een forum geeft gewoon aan of kritiek wel dan niet mag, en als het mag, hebben mensen daar dus recht op. Ik kan hier op straat ook niet mensen het recht ontnemen om 50 km/u te rijden, omdat het simpelweg gewoon is toegestaan. En dat is waar de conversatie m.i. een wat vervelend tintje begint te krijgen.

Wat men wil namelijk wel commentaar, zolang het maar vleiend is. Het is niet dat mensen geen commentaar willen, ook al zeggen ze dat wel. Ze willen best commentaar, maar ze willen dan vervolgens ook voor gaan schrijven wat dat commentaar dan wel is. En als mensen het daar (terecht) niet mee eens zijn, wordt de slachtofferkaart getrokken, en een drama gecreëerd van jewelste. Dat terwijl die mensen in de eerste plaats geen slachtoffer zijn, want het eerste commentaar waar een probleem van gemaakt wordt, is over het algemeen niet aanvallend, niet persoonlijk, en wordt prima onderbouwd. Het is alleen niet wat de TS wil horen. Dat is het eigenlijke probleem.

De bokt-regels geven duidelijk ook grenzen aan wat qua commentaar wel en niet mag, en persoonlijke aanvallen mogen simpelweg gewoon niet. En ik vind zielig lopen doen over onderbouwd commentaar eerlijk gezegd grote aanstelleritis.
Bokt is een discussieforum. Als je niet van discussie houdt, heb je hier gewoon niets te zoeken. Ga dan aanbidders zoeken op social media, en als je geen social media account hebt, maak er een aan. Maar ga je geen rechten toe-eigenen die je gewoon niet hebt.

GUSTIxBILL schreef:
In 2 topics heb ik jou ook zien doordrammen en niet stoppen.
En nu haal je 1 van die 2 topics hier ook nog naar boven.
Mischien eens op je handen gaan zitten en nadenken voor je iemand de grond in trapt met je opmerkingen? Of in het algemeen wat netter en minder agressief reageren

En dan is er dit. Wat net zo goed een probleem is, want een TS heeft natuurlijk niet de plicht om iets met een kritiek te doen. En toegegeven, ook ik vind dat weleens jammer, ook mij rijzen de haren soms ten berge wanneer ik sommige foto's zie, maar een TS heeft ook gewoon het recht om simpelweg te bedanken voor commentaar, of het gewoon te negeren (uiteraard kun je ook in de verdediging schieten, maar dat werkt dan meestal meer als olie op het vuur) en ze kan ook gewoon zeggen hier niets mee te willen doen, en dat is een goed recht van iedereen. Doordrammen maakt een topic imo onnodig negatief, en ook dat schiet niet op.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:22

Adelaide71 schreef:
Als iemand vraagt om advies, mee te kijken of een probleem te bespreken aan de hand van beeldmateriaal is dat al heel anders. Waarom zou je je zegje/kritiek willen geven als daar niet om gevraagd wordt? Zeker wanneer aangegeven wordt dat men een instructeur heeft en juryleden die blijkbaar prima punten. En waarom moet hetzelfde commentaar tig keer herhaald worden? Hoe zou dat iemand helpen? Wat denkt men ermee te bereiken? Voelt men zich goed/beter als er scherpe kritiek geuit wordt? Kan men zelf deze kritiek ook verdragen?

Je hóeft geen commentaar te geven, natuurlijk. Over het algemeen krijg je op ITP gewoon 'leuk paard'-reacties. Ik zou het wel plezierig vinden als er ook een opmerking gemaakt mag worden. Al is het maar dat het plaatje nóg mooier wordt als de TS de beugels een gaatje langer zou maken, om maar een zijstraat te noemen. Misschien is dat niet mogelijk om een bepaalde reden, dat kan dan vervolgens weer toegelicht worden door de TS, mocht zij/hij daar behoefte aan hebben.

Het lijkt mij juist heel interessant om te lezen hoe anderen er onbevooroordeeld naar kijken. En ja, dat is zónder het complete plaatje en de achtergrond te kennen, maar dat lijkt me een mooie test. Je moet dan na driehonderd (ik overdrijf) reacties 'paard kantelt hoofd' bij jezelf kunnen nagaan dat ze wellicht gelijk hebben, maar misschien is het al wel 80% minder erg dan voorheen! Ik zou dat kunnen relativeren en toch trots zijn op wat al is bereikt. Ik hoop dat meer mensen dat ook zo kunnen. Dat leeft gemakkelijker. Voor de onzekere perfectionist kan dat een pittige uitdaging zijn, dat begrijp ik.

Sommige wantoestanden gebeuren ook onder het toezicht van instructeurs. Zelfs bij ruiters die top scoren op wedstrijden. Dat is volgens mij niet aan de orde in de desbetreffende topics, maar daarom vind ik les of het rijden van wedstrijden geen reden om niets te mogen zeggen als je graag een opmerking zou willen maken.

Iris82

Re: Commentaar op commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:28

Wat mij betreft wordt HAW opgedoekt (is eigenlijk nooit van de grond gekomen) en wordt in RIJ-ITP de regel gesteld dat er bij 'rijtechnische op- of aanmerkingen' ook een onderbouwing plaats moet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:32

Dat is ook zo Lorette, en dat is vrij onschuldig met de bedoeling om iemand de puntjes op de i te laten zetten in de ogen van degene die het commentaar geeft. Maar als op commentaar wordt gereageerd door de TS met als mededeling dat het niet op prijs gesteld wordt (omdat de TS een fijne kritische instructeur heeft en juryleden die prima punten), dan kan dat ook gerespecteerd worden toch? Dit geldt tevens voor mensen die in de openingspost al melden dat ze geen rijtechnisch commentaar hoeven/willen krijgen. Dan kan je denken, 'ja maar ik zie dit', en toch het topic wegklikken omdat jouw deskundige blik daar niet gewaardeerd wordt. Ik snap niet dat dat een probleem is. Iedereen vindt overal wel iets van, maar het is niet zo dat dat dan perse gemeld hoeft te worden. Als er gevraagd wordt om mee te denken vind ik dit persoonlijk een heel ander verhaal. En ik zet zelf bij sommige mensen die kritisch commentaar geven een groot vraagteken over de oprechte bedoelingen om iemand verder te helpen, maar dat is inderdaad mijn gevoel.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:35

Dat kan natuurlijk, dat commentaar helemaal niet gewenst is, maar dan vind ik een discussieforum niet de ideale plek om de foto's te delen. Er zijn andere kanalen die dan beter aansluiten bij je wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:38

_Lorette_ schreef:
Dat kan natuurlijk, dat commentaar helemaal niet gewenst is, maar dan vind ik een discussieforum niet de ideale plek om de foto's te delen. Er zijn andere kanalen die dan beter aansluiten bij je wensen.

Want? Een leuke positieve reactie achterlaten hoort niet bij Bokt? Er zijn toch genoeg topics om wel te gaan discussiëren en je kritische mening te kunnen geven? Nogmaals; ik vind er op zich niks mis mee een tip hier en daar, maar men gaat soms zover aan de hand van een paar plaatjes en gelooft vervolgens niet meer wat de TS zegt, want de foto zegt anders?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:39

Nee, omdat het een plek is om kennis uit te wisselen en ervaringen te delen (een forum), dus dat je kans hebt op kritisch commentaar. Vind je dat écht vervelend, dan zou ik überhaupt geen foto's op Bokt plaatsen, omdat er beter passende plekken zijn voor uitsluitend 'likes'.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:47

Ik meng me niet met de discussie, maar heb wel een vraag.

Bokt is toch niet puur een discussie/informatief forum? Als dat zo was, waarom is er dan ITP? Ik neem aan dat ITP er is om foto's te delen, zonder doel of wat. Daar hoort toch geen commentaar op te komen of wel? Anders heb ik iets gemist denk ik...

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:48

_Lorette_ schreef:
Nee, omdat het een plek is om kennis uit te wisselen en ervaringen te delen (een forum), dus dat je kans hebt op kritisch commentaar. Vind je dat écht vervelend, dan zou ik überhaupt geen foto's op Bokt plaatsen, omdat er beter passende plekken zijn voor uitsluitend 'likes'.

Volkomen mee eens :D

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:49

Ik weet nog wel dat ik toen ik pas weer opnieuw begon met rijden en de eerste keer op Kelan reed ik er bij heb gezet gelieve geen commentaar.
Waar kreeg ik commentaar op? Spanning bij mij zelf, knap dat je dat van een momentopname kan zeggen. Over mijn schoenen, toen nog geen yordpursh etc

Prima maar dat was echt commentaar om commentaar te kunnen geven. Bij een net nieuwe combi waarbij de ruiter weer opnieuw na een paar jaar het rijden op pakt is commentaar nog volstrekt zinloos.
En dat zie ik wel eens vaker bij topics.
Dan kan je er ook voor kiezen om eens op je handen te gaan zitten of iets van succes, leuke foto’s of je komt er wel.

Daarnaast enabovenste reactie was ook mijn mening...

Ik ben dus 1 van de mensen die geen rijfoto’s maar plaatst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:50

_Lorette_ schreef:

Okay, dus elke post ongeacht op welk topic op welke plek op het forum, vraagt om een kritische noot? Ik denk daar toch anders over. Maar wellicht heb ik het mis.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:52

Ik denk dat je mijn berichten iets te zwart/wit leest of misschien formuleer ik het niet handig... Ik vind zeker niet dat het nodig is om overal een kritische noot bij te plaatsen. Ik vind alleen dat je het niet moet willen verbieden, mede door de insteek/grondslag van een forum. Voor mij is het een verrijking dat je die kritische noot kán (niet moet) krijgen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 07-03-19 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:53

Ik vind itp niet de plaats voor commentaar maar ga ook geen ja en amen roepen als het er niet uitziet, dan zeg ik gewoon niks. En ja ik vind t leuk om tips te geven maar dan alleen als er om wordt gevraagd. En onder het motto van paardenwelzijn ongevraagd advies geven gaat alleen maar averechts werken omdat de ts het toch niet wil horen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:54

Een internetforum is per definitie bedoeld om te discussiëren en kennis uit te wisselen. Wil je dat niet heb je er dus niets te zoeken.

Je moet natuurlijk niet overal op zoek gaan naar op- en aanmerkingen, maar je moet ook niet verbaasd zijn als mensen onderbouwd commentaar geven. Precies zoals Lorette omschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:59

_Lorette_ schreef:
Ik denk dat je mijn berichten iets te zwart/wit leest of misschien formuleer ik het niet handig... Ik vind zeker niet dat het nodig is om overal een kritische noot bij te plaatsen. Ik vind alleen dat je het niet moet willen verbieden, mede door de insteek/grondslag van een forum. Voor mij is het een verrijking dat je die kritische noot kán (niet moet) krijgen.

Ja daar kan ik me wel in vinden, behalve als er expliciet gevraagd wordt om geen rijtechnisch commentaar te geven.

Wel vraag ik me soms af of sommige mensen niet beter een topic kunnen wegklikken dan er keer op keer op los te gaan, met vaak imo twijfelachtige kennis van zaken.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:00

_Lorette_ schreef:

Dat begrijp ik. Maar ik doel meer op normale foto's, geen rijfotos. Er wordt op bokt ook commentaar gegeven op ITP topics waarbij mensen vinden dat iemand een haarstiekje had moeten gebruiken, terwijl dat niks te maken heeft met dierenwelzijn. Het dier lijdt er niet aan en degene die het topic opent wilt gewoon mooie foto's delen. Mij lijkt 'commentaar' daarop dan onnutig.

Maar ik heb een antwoord, dankjewel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:11

Offline90 schreef:
upendo schreef:
Wat maakt dat dit jou zo raakt als je zelf precies hetzelfde doet?

Pure interesse.

Tussen een kritische reactie en stalken zit een groot verschil plus jij weet niet wat ze zegt via de PB ;) Bemoei jij je er zelf dan ook niet mee als je niet weet wat de gang van zaken is.

Als je mij bedoelt , welke PB.
Die van maandag avond over je naamsverandering bij Nessie’s topic ?

Verder geen PB’s

Stemmingmakerij , alweer offline90

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:15

Offline90 schreef:
upendo schreef:
Wat maakt dat dit jou zo raakt als je zelf precies hetzelfde doet?

Pure interesse.

Tussen een kritische reactie en stalken zit een groot verschil plus jij weet niet wat ze zegt via de PB ;) Bemoei jij je er zelf dan ook niet mee als je niet weet wat de gang van zaken is.

Met zulke reacties snap ik dat sommige mensen daar klaar mee zijn. upendo stelt gewoon een vraag uit interesse...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:18

upendo schreef:
Ook niet eens. Als er commentaar gegeven is, is dat afdoende. Niet iedereen hoeft dan nog tig keer hetzelfde plasje erover te doen.

Klinkt hartstikke logisch, maar zal lastig te ''handhaven'' zijn aangezien een ieder hier vrij is om te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:20

CharleyT schreef:
upendo schreef:
Ook niet eens. Als er commentaar gegeven is, is dat afdoende. Niet iedereen hoeft dan nog tig keer hetzelfde plasje erover te doen.

Klinkt hartstikke logisch, maar zal lastig te ''handhaven'' zijn aangezien een ieder hier vrij is om te reageren.

Misschien dient men eens wat meer zelfkritiek te hebben en zich af te vragen of de reactie nog iets toevoegt? Maar dat schijnt nogal lastig te zijn; iets met kuddegedrag zegt mijn gevoel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 13:26

Adelaide71 schreef:
Want? Een leuke positieve reactie achterlaten hoort niet bij Bokt?

Tuurlijk hoort dat erbij. Maar we hebben imo te maken met censuur wanneer een kritischer reactie niet mag. Dat is het probleem hier. Overigens heb ik nooit iemand horen klagen over positieve reacties.

_Lorette_ schreef:

Exact.

ElviraKelan schreef:
Ik weet nog wel dat ik toen ik pas weer opnieuw begon met rijden en de eerste keer op Kelan reed ik er bij heb gezet gelieve geen commentaar.

Ik herinner me dat topic idd heel goed. Ik denk dat wat je bedoelde was: ik wil geen negatief commentaar. Want de oohhs en aahhs was je heel blij mee. Of misschien bedoelde je: ik realiseer me wat de regels zijn, maar voor mijn specifieke topic tolereer ik geen kritiek. Wat je duidelijk niet bedoelde was: ik wil geen commentaar, want dan had je een mod gevraagd het topic te sluiten, onmiddellijk na het plaatsen van de OP. Maar ik vermoed dat dat je bedoeling niet was.

ElviraKelan schreef:
Spanning bij mij zelf, knap dat je dat van een momentopname kan zeggen.

Dat is op sommige foto's heel goed te zien hoor. Hoe zie ik dat? Aan opgetrokken schouders, een te kleine hoek in knieën, aan te gestrekte armen, en zo voort. Dus dank voor dat compliment, maar het is niet zo moeilijk. Een bovenbeen wat los en lang is, ziet er anders uit dan een gespannen bovenbeen. Gespannen armen zijn gestrekt, en als de schouders zijn opgetrokken, zit er spanning in je trapezium spier, en je rug. Meestal gaat dat samen met samengeknepen billen.

ElviraKelan schreef:
Ik ben dus 1 van de mensen die geen rijfoto’s maar plaatst

Dat lijkt me heel verstandig, want op RITP is het toegestaan commentaar te geven, en dus kun je mensen dat niet verbieden.

Adelaide71 schreef:
Misschien dient men eens wat meer zelfkritiek te hebben en zich af te vragen of de reactie nog iets toevoegt? Maar dat schijnt nogal lastig te zijn; iets met kuddegedrag zegt mijn gevoel.

Goed punt. Plus dat mensen soms ook slecht lezen wat er al geschreven is, en dus een ongefundeerde reactie neerplempen zonder te kijken of er misschien zelfs al op gereageerd is. Het is idd zeer frustrerend keer op keer te moeten reageren op hetzelfde commentaar. En ook dat maakt een topic niet heel constructief.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:17

Moderatoropmerking:
Houden jullie er rekening mee dat het niet de bedoeling is andere topics te bespreken? Een breder probleem aankaarten naar aanleiding van een specifiek topic is toegestaan, maar niet om dat topic hier vervolgens inhoudelijk erbij te halen. Alvast bedankt!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:30

Het hoort erbij dat is het nadeel van achter het toetsenbord erg veel mensen en dan heb je ook degene die doorgaan met hun punt en mensen die het een keer zeggen en ook mensen die positief zijn ect.

Gaat toch vaak over het gewicht, te lang, een verkeerde zadel , verkeerde bit of manier waarop paard of ruiter op de foto staat.

Bokt is het mogelijk wat erger omdat het een forum is met veel verschillende soorten paarden mensen. Die er ook nog eens tijd insteken on wat te typen.