Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Goof schreef:Het gaat erom dat de jeugd het woord gebruikt zoals het helemaal nooit bedoelt is. De jeugd gebruikt het in een betekenis die helemaal niet bij het woord past.
Dus ik zou bijna zeggen: "leer je taal kennen en gebruik geschikte woorden om je uit te drukken".
Picasso schreef:Jawel Sizzle, er wordt namelijk op Facebook bijvoorbeeld gesproken over; 'haten op...' Het kan aan mij liggen, maar volgens mij gebruik je het woord 'haten' niet zo. En inderdaad: te pas en te onpas wordt het gebruikt. Ben een old wief dan, maar ik vind het nogal ehm; een 'groot' woord om het voor elke onbenulligheid te gebruiken.
Zou men echt niet meer weten wat een kwartje is?
Goof schreef:Het gaat erom dat de jeugd het woord gebruikt zoals het helemaal nooit bedoelt is.
Goof schreef:Stom eigenlijk he terwijl de betekenis heel anders is.
Overigens vind ik het argument 'jongeren gebruiken het omdat ze zich anders niet kunnen verwoorden' echt slecht. Wat is er mis met de woordenschat van de jongeren dan dat dat niet lukt?
Sizzle schreef:Picasso, een tijd geleden vroeg iemand op bokt wat een rijksdaalder was, dus kwartje zal ook binnenkort wel vergeten zijn![]()
Ik zou deze vorm van 'haten' ook nooit gebruiken, maar lekkerrrr boeieeeehhh
Het stoort me minder dan het gebruik van kids en hubby, of 'helemaal mijn ding'.
Daar krijg ik wurg neiging van
Shadow0 schreef:Goof schreef:Het gaat erom dat de jeugd het woord gebruikt zoals het helemaal nooit bedoelt is.
Maar het idee dat er een 'juist' gebruik van de taal is, is nogal raar. Taal wordt niet door een paar mensen bedacht en dan opgelegd aan de rest, het is iets tussen mensen. Nou is het best handig om daar een beetje overeenstemming over te hebben, en dat lukt ook wel. Maar bedenk dat als we ons bij woordenboekdefinities zouden moeten houden, dus zonder creatief gebruik van bredere mogelijkheden, we flink beperkt worden in onze communicatie. En het zou heel saai zijn.
't Is zeg maar waarom een goed boek beter leest dan een simpele opsomming van feiten. Taalgebruik en woordkeuze spelen daar een rol in. En dat gaat meestal een stuk verder dan het bedoeld is door de commissie van bedaagde mensen die het opschrijft in de Van Dale en het Groene Boekje.
LadyMadonna schreef:Ze hebben tegenwoordig allemaal dyslectie, oh ee, 90% van de gegeven stempels blijkt onjuist te zijn...
LadyMadonna schreef:Wordt ik oud? Ik zie steeds vaker "geen haat" in topics staan. Ik ga er vanuit dat er bedoelt wordt dat ze geen negatieve reacties willen en zie het voornamelijk bij jonge(re) gebruikers...
Vind het een aparte ontwikkeling dat je dit bij voorbaat al in je bericht zet en dat je daarmee denk de berichten te kunnen sturen... denk zelfs dat het averechts kan werken...
Maar afijn, is dit iets van nu of?