Taalgebruik op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:02

Tessa_1 schreef:
rien10 schreef:
Ha ha, ik hoopte nog zo dat dit niet zou gebeuren! Thanks, weer wat geleerd.

Maar dan wel: het is hun paard. Ik haalde de boel door elkaar.
Ennuh, nou we toch bezig zijn. Ik twijfel over het paard wat klopt dat wel? Is het niet het paard dat??

'Het paardje die daar loopt' toch? :Y)

'Paard dat' klinkt voor mijn gevoel beter, maar ik heb geen idee eigenlijk wat het officieel zou moeten zijn..

O jawel, dat heb je wel. Je zegt toch "het paard", niet "de paard"? Dan is het dus "Paard dat daar loopt."

Dat wordt steeds vaker fout gedaan, om een reden die ik totaal niet begrijp. Iedereen die het Nederlands als moedertaal heeft, voelt toch het verschil tussen "de"-woorden en "het"-woorden aan?

De koe
Deze koe
Die koe
Een jonge koe
De koe, die in de wei loopt

Het paard
Dit paard
Dat paard
Een jong paard (niets achter "jong")
En dus ook: Het paard, dat in de wei loopt.

Hoe kun in je hemelsnaam de neiging hebben om te zeggen "het paard, die (...)"?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:03

Oeps, verwarring door onduidelijk gebruik van sarcasme van mijn kant :+ (Je hoort mensen steeds vaker dingen zeggen waarbij ze een verkleind woord met 'die' combineren. Denk aan: meisje die, etc.)
'Paardje die' was (gelukkig) een grapje :+

Die en dat is me wel duidelijk, maar ik twijfelde - net als rien10 - ook een beetje over 'dat' of 'wat' in de genoemde zin. :) (Het paard wat daar loopt [...].)
In dit geval lijkt me dat het 'dat' moet zijn, maar dat is een gevoelsmatige keuze bij gebrek aan kennis van de regels op dat gebied..
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 08-12-16 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:05

Dani schreef:
Verplaatst van Nieuws en Maatschappij naar Forumzaken, omdat het over een forumgerelateerd probleem gaat.

:?
Ik snap dat het geen nieuwsbericht is(wel naar aanleiding van!)
Maar ik vind het wel een maatschappelijke discussie. Bokt is toch ook een kleine online maatschappij. :)

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:07

xyzutu2 schreef:
Mij vallen creatieve spellingscreaties op Bokt soms ook wel op. Niet alleen wat hun allemaal hebben, 8-) maar ook mensen die creatieve dingen doen met 'ze'. Bijvoorbeeld; 'Mijn merrie is te dun en dus heb ik ze meer voer gegeven' -

'Ze' op deze wijze gebruiken zie ik vooral terug bij Vlamingen, ik kan me voorstellen dat het daar gebruikelijke spreektaal is. Of het grammaticaal kan weet ik niet, doe ik dus geen uitlatingen over.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:09

proudmama schreef:
Toen ik de titel zag van dit topic, dacht ik echt eindelijk ..... Maar het gaat hier om taalfouten, niet om sommige krachttermen of scheldwoorden die toch doordringen in sommige teksten.
Taalfouten kan gebeuren, a-sociaaal taalgedrag is te voorkomen.

@proudmama
Helemaal mee eens, maar zowel grammaticaal correct taalgebruik als social correct taalgebruik heeft sterk met opvoeding te maken.

Daarbij is schriftelijk taalgebruik, in fora zoals Bokt en in, bijvoorbeeld, e-mailverkeer, best lastig omdat je de persoon tegen wie je spreekt niet ziet en dus ook niet zijn/haar lichaamstaal kan lezen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:10

... na en naar verkeerd gebruiken:

'Na een hele lange tijd ging ik na hem toe om te zeggen dat hij na mij was'.

'Naardat ik het na had gekeken bleken we toch na zeeland te gaan'.

Nee. Gewoon nee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:11

Volgens mij waren Vlamingen juist beter in correct Nederlands dan de Nederlanders zelf. :D
Maar 'ze' kun je echt alleen maar op die manier gebruiken als het om meervoud gaat.
Dus: 'de merries staan op stal en ik heb ze voer gegeven'
En niet: 'de merrie staat op stal en ik heb ze voer gegeven.'
Dat moet zijn: 'de merrie staat op stal en ik heb haar voer gegeven.'

Als je ze zo onder elkaar zet dan is het niet moeilijk om te zien waar de fout vandaan komt, maar het blijft fout. ;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:13

Tessa_1 schreef:
Oeps, verwarring door onduidelijk gebruik van sarcasme van mijn kant :+ (Je hoort mensen steeds vaker dingen zeggen waarbij ze een verkleind woord met 'die' combineren. Denk aan: meisje die, etc.)

Nou, des te beter dan. Maar omdat er - inderdaad - zoveel mensen zijn die het echt niet schijnen te weten, dacht ik dat dat ook voor jou gold. Ik heb het in ieder geval uitgelegd voor de mensen die er problemen mee hebben.

Goed Nederlands is hier "Het paard dat daar loopt", niet "(...) wat daar loopt". Wat als betrekkelijk voornaamwoord mag alleen als het verwijst naar iets anders dan een gewoon zelfstandig naamwoord. Er is verschil tussen:

"Er was brand op de manege. Dit hoofdstel was het enige dat we nog konden redden."
"Er was brand op de manege. Dit hoofdstel was het enige wat we nog konden redden."

In zin één zijn alle hoofdstellen verloren gegaan, op één na. In zin twee is de complete inboedel verloren gegaan, misschien zelfs wel de paarden. Alleen dat hoofdstel is nog over.

Maar goed, er zijn weinig mensen die echt kwaad worden als je een keer "wat" zegt. Ik ook niet. :) Maar om het nog even te oefenen: weet je het verschil tussen deze twee zinnen:

"Mijn vriendin maakt een taalfoutje dat me irriteert."
"Mijn vriendin maakt een taalfoutje, wat me irriteert."

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:16

Ik ga even volgen, kom later wel met dingen waaraan ik mij regelmatig erger.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:17

Ik maakte het met mijn dochters mee op school en nu met mijn kleinkinderen dat de hele manier van lesgeven niet klopt. Mijn oudste zat in 1997 in groep acht en ik heb verschillende keren een discussie met de leraar gehad want hij had het er maar over dat het 'het nieuwe' leren is en dat alles op zijn plek zou vallen. Nou, dat doet het bij heel veel kinderen niet, toen niet en nu ook niet! Er wordt niet gelet op spelling en wat nog meer en als ik zie hoe kinderen van 14/15 jaar schrijven vind ik dat heel erg.
Als iemand dyslexie heeft is het nog een ander verhaal.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:25

musiqolog schreef:
Maar om het nog even te oefenen: weet je het verschil tussen deze twee zinnen:

Dat was een duidelijke uitleg :j

Ik zou zeggen:
1) Dat waar je je aan ergert is het taalfoutje zelf.
2) Dat waar je je aan ergert is het maken van het taalfoutje door je vriendin.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:47

Tessa_1 schreef:
musiqolog schreef:
Maar om het nog even te oefenen: weet je het verschil tussen deze twee zinnen:

Dat was een duidelijke uitleg :j

Ik zou zeggen:
1) Dat waar je je aan ergert is het taalfoutje zelf.
2) Dat waar je je aan ergert is het maken van het taalfoutje door je vriendin.

In één keer goed! En graag gedaan. :)

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:16

soesita schreef:
Dyslectie is zo een thema. Mijn zus is ook zwaar dyslectisch, maar ik merk wel hoe ze van jaar tot jaar minder fouten maakt en beter gaat lezen en schrijven. Omdat ze de wil heeft om er aan te werken. Omdat ze blijft oefenen, ook nu ze "al" bijna 40 jaar is. Omdat ze zich niet te goed voelt om haar teksten door de autocorrect te jagen of door iemand te laten nalezen. Omdat ze aan den lijve ervaren heeft dat mensen respectvoller omgaan met mensen die hun best doen om correct te schrijven.
Met alle respect voor mensen met dyslectie, ik heb van erg dichtbij meegemaakt wat een ellende het kan zijn. Maar voor mij is het een verklaring, nooit een excuus.

Dyslexie (want zo schrijf je het) is zowel een verklaring als een excuus. Mijn dochter van 13 is ernstig dylectisch en ik moedig haar altijd aan om te schrijven, op school, op instagram, op een forum, waar dan ook. Liever fout geschreven dan niet geschreven. Met een dwarslaesie kun je niet lopen (da's een verklaring en een excuus om niet te lopen, doet nooit iemand moeilijk over) en als je dyslexie hebt, maak je weleens fouten. En heeft iemand daar last van? Jammer dan, de berichten van dochter lekker overslaan! Ik hoop dat mijn dochter inmiddels voldoende zelfvertrouwen heeft om kritiek en loze kreten van zich af te laten glijden.

Anoniem

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:34

Ik kan er altijd wel om lachen wanneer iemand een spel of type fout maakt en voor rest doet mij niks. De ene persoon is heel goed in rekeningen, de ander in spelling en iemand anders in creatieve tijd.
Waarop niet accepteren dat ieder zijn eigen sterke en zwakke punten heeft.
En waarom zou ik mij gaan ergeren aan iemand's zwakke punten? Vaak is het voor die persoon zelf al vervelend zat. En vaak heeft zo persoon weer andere hele sterke punten waar ik vervolgens weer heel veel van kan leren +:)+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:37

Oh.... Ships. Ik maak wat los zeg. %)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:45

Ik kan me soms echt kwaad maken hoe de Nederlandse taal wordt gebruikt. Natuurlijk verandert de taal. Bijna iedereen gebruikt tegenwoordig het woord uitprinten. Een contaminatie waarvan niemand het eigenlijk meer fout vindt.
Er is ook een aantal fouten waarvan mensen vaak niet horen dat het fout is. Zoals de vorige zin. Die klinkt voor veel mensen fout, terwijl het wel goed is. Het is namelijk: een aantal mensen is.
Ook het woord echter wordt vaak op een verkeerde manier gebruikt. Echter kan namelijk niet als vervaning van het woord maar gebruikt worden.
Echter, ik eet liever pepernoten. Is fout.
Ik eet echter liever pepernoten. Deze zin is correct.
Ook de woorden waarmee en met wie worden vaak door elkaar gehaald.
Dus iemand met wie ik graag pepernoten wil eten. Is een goede zin.
Iemand waarmee ik pepernoten wil eten. Deze zin is fout.

Een klein stukje van wat een veel langere beschouwing had kunnen worden.
Ik zou namelijk graag willen dat de Nederlandse taal nog een beetje behouden blijft. :Y)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:02

Met je reactie toon je de betrekkelijkheid van het probleem aan. Je noemt namelijk vooral dingen die ik zelf niet zo erg vind. "Echter" aan het begin van een zin klinkt al heel aardig, en anders dan "maar".

Soms wordt beweerd dat het een anglicisme is (vertaling van "however"). Dat waag ik te betwijfelen, om redenen die te ver voeren om hier uit de doeken te doen. Ik kan me echter (!) behoorlijk storen aan andere anglicismen, om precies te zijn degene die het Nederlands alleen maar verarmen. Voorbeelden:

- "Mijn vader is de meest normale uit de familie." Wat is er mis met "normaalste"? Je zin wordt er niet eleganter ("meer elegant") op.
- "Dit is wat wij altijd deden." Waarom niet "Dat deden wij altijd"? In het Nederlands kan het lijdend voorwerp (anders dan in het Engels) vooraan komen, dat maakt zo'n zin veel korter.
- "Dit is hoe het gedaan wordt." O ja? Ik zou zeggen: "Zo moet het".

Het ergste is dat deze zinnen vooral bij hoger opgeleiden voorkomen (die lezen veel Engels natuurlijk). Zij zijn de trendsetters (Engels woord, ik weet het...) en hun fouten worden vroeg of laat meestal geaccepteerd. (Bij dingen als "hij heb" en "hun hebben", die vooral door lager opgeleiden worden gezegd, is die kans kleiner.) Nog even en een woord als "normaalste" begint mensen vreemd in de oren te klinken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:15

musiqolog schreef:
Met je reactie toon je de betrekkelijkheid van het probleem aan. Je noemt namelijk vooral dingen die ik zelf niet zo erg vind. "Echter" aan het begin van een zin klinkt al heel aardig, en anders dan "maar".

Soms wordt beweerd dat het een anglicisme is (vertaling van "however"). Dat waag ik te betwijfelen, om redenen die te ver voeren om hier uit de doeken te doen. Ik kan me echter (!) behoorlijk storen aan andere anglicismen, om precies te zijn degene die het Nederlands alleen maar verarmen. Voorbeelden:

- "Mijn vader is de meest normale uit de familie." Wat is er mis met "normaalste"? Je zin wordt er niet eleganter ("meer elegant") op.
- "Dit is wat wij altijd deden." Waarom niet "Dat deden wij altijd"? In het Nederlands kan het lijdend voorwerp (anders dan in het Engels) vooraan komen, dat maakt zo'n zin veel korter.
- "Dit is hoe het gedaan wordt." O ja? Ik zou zeggen: "Zo moet het".

Het ergste is dat deze zinnen vooral bij hoger opgeleiden voorkomen (die lezen veel Engels natuurlijk). Zij zijn de trendsetters (Engels woord, ik weet het...) en hun fouten worden vroeg of laat meestal geaccepteerd. (Bij dingen als "hij heb" en "hun hebben", die vooral door lager opgeleiden worden gezegd, is die kans kleiner.) Nog even en een woord als "normaalste" begint mensen vreemd in de oren te klinken.

Je zou zeggen dat dat de normaalste zaak van de wereld is :')

Ja, ik erger me ook kapot aan de verloedering van de Nederlandse taal. En het begint al in klas een van de middelbare school. Je krijgt niet eens meer punten aftrek bij spellings- of grammaticale fouten := Dat was in mijn tijd wel anders :')

Posts zonder een enkele vorm van interpunctie sla ik trouwens over. Daar word ik echt niet wijs uit...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:21

verootjoo schreef:
Ja, ik erger me ook kapot aan de verloedering van de Nederlandse taal. En het begint al in klas een van de middelbare school. Je krijgt niet eens meer punten aftrek bij spellings- of grammaticale fouten := Dat was in mijn tijd wel anders :')

Ik zie in je profiel dat je nog maar 30 bent, jonger dan ik. We worden oud... :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:39

Ons onderwijs is inderdaad waardeloos. Ik heb op bokt beter Nederlands geleerd dan op school :') Hoofdrekenen leerde ik pas toen ik ging werken en dan ben ik iemand die op de basisschool in alle vakken extra werk had omdat het te makkelijk was dus dat zegt best wat.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:51

Wat ik ook spuuglelijk vind is dat Brabantse 'me eigen', als in 'ik ga me eigen wassen'

Brrrrr :=
Niet dat we hier in de omgeving van Rotterdam nu altijd zo stijlvol met de taal omspringen overigens... Maar niets vind ik zo lelijk als 'me eigen'. (Okee, me sgatje komt ook aardig in de buurt)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:52

Ik vind "kei" het absolute dieptepunt van het Brabants.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:52

Mars schreef:
Wat ik ook spuuglelijk vind is dat Brabantse 'me eigen', als ik 'ik ga me eigen wassen'

Brrrrr :=
Niet dat we hier omg Rotterdam nu zo stijlvol met de taal omspringen overigens... Maar niets vind ik zo lelijk als 'me eigen'. (Okee, me sgatje komt ook aardig in de buurt)

Dat wordt in West-Nederland, inclusief Rotterdam, ook gezegd. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:53

Dan hoor ik het hier zelden.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:54

Nou dat hoor ik hier in Brabant in mijn omgeving nooit hoor