Foto met logo gebruiken ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:29

Oh, je post gaf nogal het idee dat je het oké vindt wanneer mensen foto's gebruiken zonder te betalen, omdat je het 'gratis' reclame vindt. Dus ik probeer uit te leggen waarom ik dat niet vindt. En ik heb het niet over slecht of goed overigens, jíj begint over 'hele slechte foto's' (ook al niet respectvol naar de fotograaf toe vind ik, als diegene dat leest/ziet is dat niet leuk om te horen).

Je ontvangt misschien gepikeerde reacties, omdat je fotografen met bedelaars vergelijkt. Vind je dat een leuke vergelijking?

Het is overigens niet een kwestie van een mening, of je wel of niet moet betalen voor een product of dienst waar je gebruik van maakt. Dat proberen we juist uit te leggen. Ik hoop toch overigens niet dat het jouw mening is dat het oké is om een straatkrant te jatten :o Jammer dat je volledig voorbij alle vergelijkingen gaat, die dat ook aanduiden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 19:37, in het totaal 6 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:30

Ik was even in de war tijdens het quoten, jij had idd contact gehad met de fotograaf. Sorry!

Maar een mening hierover hebben mag echt wel, alleen is die niet gebaseerd op juiste feiten. Dat het tegen jouw gevoel in gaat, dat kan. Alleen wordt er geprobeerd duidelijk te maken waarom het (volgens anderen) een kromme redenering is. De wet is er duidelijk over. En ik snap wel dat er gepikeerd gereageerd wordt, misschien niet volledig terecht naar jou, maar fotografen lopen hier heel vaak tegen aan en ik snap dat het daardoor een gevoelig punt is.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:32

Kabayo schreef:
Vind t alleen altijd zo krom. Ik vind het juist reclame maar fijn.

Eh? Werk jij ook altijd voor gratis?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:38

Kabayo schreef:
Maar snap jullie zeker ook hoor! Vooral als jullie er om gevraagd zijn maar bedoel meer die vrijwiige mensen

In deze quote staat dat ik jullie ook wel snap.

En nee ik jat niet.

Ik vind het gewoon niet echt terecht dat iedereen die fotos kan maken er geld voor vraagt.. Zit ook wel een bij hengstenshows, en daar zitten 10 fotografen als publiek fotos te maken. Vrijwillig dus.

Nikki is verwijderd
En mensen met krantjes bedelaars noemen is wel aardig :P
Plantstho, ja bijna wel. Werk keihard maar verdien niet veel.

PlantsTho

Re: Foto met logo gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:41

Waarom snap je dan niet dat andere mensen die werken ook geld willen verdienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:43

Maar waarom vind je dat niet terecht? Die mensen willen toch ook geld verdienen? Ik probeer het te begrijpen, sorry, maar het lukt me echt niet. Vind jij het ook niet terecht dat mensen die met een stand op een evenement staan producten verkopen en daar geld voor vragen? Of je paard schilderen in opdracht, en daar geld voor vragen?

Er zijn toch héél veel mensen die een dienst aanbieden en daar geld voor vragen? Als je die dienst niet wilt, hoef je er geen gebruik van te maken. Zo simpel is het. Ik snap het probleem gewoon niet.

Jij hebt overigens zelf de term 'bedelen' genoemd in jouw post, dus daar doelde ik op :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:46

Oh echt haha excuses!
Voor een goede fotograaf met prachtige fotos betaal ik. Laatst Minh dan VU gehad. Prachtig. Ook gewoon betaald. Laatst fotomeeting gehad. Heb 6 nabesteld. Ook betaald.

Maar voor elke onwetendheid die met een mobieltje of gewoon een camera fotos maakt, vrijwillig, en dan ook nog geld wil vangen, tsja weet niet. Vind t wat krom.

Kan ook aan mij liggen hoor. Het is ma een lange werkdag neem het mij niet teveel kwalijk :z :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:51

Kabayo schreef:
Oh echt haha excuses!
Voor een goede fotograaf met prachtige fotos betaal ik. Laatst Minh dan VU gehad. Prachtig. Ook gewoon betaald. Laatst fotomeeting gehad. Heb 6 nabesteld. Ook betaald.

Maar voor elke onwetendheid die met een mobieltje of gewoon een camera fotos maakt, vrijwillig, en dan ook nog geld wil vangen, tsja weet niet. Vind t wat krom.

Kan ook aan mij liggen hoor. Het is ma een lange werkdag neem het mij niet teveel kwalijk :z :z

Maar als je die andere foto's níet goed vindt, dan gebruik je ze toch ook niet? Dus dan hoef je er niet voor te betalen, en maakt het toch ook niet uit, dat ze er geld voor vragen? Jij wilt ze tenslotte toch niet gebruiken, dus lekker boeiend, al vragen ze er een miljoen voor :P Dat is toch niet jouw probleem als je die foto's ook zo lelijk vindt?

Het is net als het vieze / slechte brood, of bijvoorbeeld een (in jouw of mijn ogen) lelijke frontriem, of een artikel waar je het nut niet van in ziet: als je het niet wilt hebben, dan betaal je er niet voor en gebruik je het niet. Dat is toch geen probleem? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 19:52, in het totaal 3 keer bewerkt

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:51

Kabayo schreef:
Ik vind het gewoon niet echt terecht dat iedereen die fotos kan maken er geld voor vraagt.. Zit ook wel een bij hengstenshows, en daar zitten 10 fotografen als publiek fotos te maken. Vrijwillig dus.

Klopt, ik ga inderdaad ook wel eens naar hengstenshows of andere events en dan maak ik vanuit het publiek foto's. Maar daar ga ik dan heen om dat ik graag een leuke dag wil hebben en die foto's maak ik vrijwillig (laat soms ook bewust de camera thuis). En ja, soms zet ik dan idd een foto van een grote naam op facebook en dan vind ik het leuk als die gedeeld wordt (want ze hebben duizenden volgers), dan zie ik het inderdaad als reclame.

Maar wordt ik door een organisatie gevraagd, dan is het werk en dan vind ik het ook niet meer normaal dat je betaald voor de foto's. Ik heb er niks aan als ik daar (onbetaald) foto's ga maken, en iedereen gratis de foto's zou mogen gebruiken. Aan die 'reclame' heb ik niet zo veel ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:55

Astriidj ik heb het in geen van mijn posts over fotografen die door een organisatie gevraagd worden. Maar van mensen uit t publiek dus, of mensen die het voor de lol doen.

Nikki als je het zo uitlegt snap ik mijn probleem idd ook niet _O-

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:59

Er blijkt in elk geval nog een hoop onduidelijkheid betreft auteursrecht. Zelf ben ik daar makkelijk in foto's van andere gebruik je niet zonder het te vragen of dat je daar afspraken over gemaakt hebt met de fotograaf. De uitzondering op de regel is dan alle foto's die worden geüpload onder een creatieve commons licentie. Deze gebruik ik wel rekening houdend met de licentie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:20

Kabayo schreef:
Als ik ze gebruik koop ik ze ook, dat is niet onrespectvol respectloos .

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind het echt ontzettend onrespectvol respectloos , jouw vergelijking.

Wat is dat nou weer voor koeterwaals? Onrespectvol...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:25

Hahaha Kabayo :') Ja misschien zie ik het dan ook anders, maar dat is een beetje hoe ik het lees/bekijk!
Polly :oo Ik zit mij te schamen in een hoekje!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:26

Oeps Polly ik zei het automatisch denk ik omdat nikki het ook zei haham automatisme denk ik :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:30

B-)

Ik zie ook een keer een taalvaut (bb)

odD_Fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:31

Eindelijk eens iemand die het vraagt! :)
Eigenlijk is het heel simpel:
- Je mag een foto nóóit gebruiken (op geen enkele manier) zonder uitdrukkelijke toestemming van de fotograaf!
- Een fotograaf kan zondermeer schadevergoeding eisen als zijn/haar foto zonder toestemming gebruikt wordt. Deze zal hij/zij ook toegewezen krijgen!
- delen mag, d.w.z. als een foto op facebook staat, mag je deze foto door middel van het knopje Delen op je eigen tijdlijn zetten. Dus niet eerst opslaan en vervolgens opnieuw plaatsen.
- Er bestaat ook zoiets als portretrecht: Wil jij niet dat jouw foto gepubliceerd word, kun je van de fotograaf eisen dat de foto van internet verwijdert word. Niet op de foto willen, is een heel ander verhaal. Dat hangt weer af van de locatie e.d. of je dit wel of niet kunt verbieden. Denk dat het op een evenement niet mogelijk is, tenzij de organisatie het verbied om te fotograferen.
- Foto’s gemaakt tijdens een fotoshoot geldt hetzelfde voor. Als dit niet uitdrukkelijk is vastgelegd, mag je deze niet zomaar gebruiken buiten de prive-sfeer! Daarom is het altijd belangrijk om heel duidelijk vast te leggen wat wel en wat niet mag. Maak hier vooraf afspraken over met de fotograaf!
- Als een foto van mij, zonder toestemming op Bokt staat, kan ik aan Bokt vragen om deze te verwijderen. Zij moeten hier dan gehoor aan geven!

Los van de (wettelijke) regeltjes oftewel auteursrecht:
Ik fotografeer voor de hobby, voornamelijk, eventing wedstrijden. Hiervoor reis ik in de zomermaanden het hele land door. Om dit te kunnen doen is het noodzakelijk om de onkosten vergoed te krijgen. Dit gebeurt d.m.v. de verkoop van foto's. Dat ik er iets extra's aan overhoud is meegenomen en kan geïnvesteerd worden in apparatuur.
Om te zeggen dat een foto met logo alleen maar reclame is voor de fotograaf is veel te kort door de bocht. Ja, het is reclame. Maar wat heb ik daar aan als ik geen foto's meer verkoop???
Ik bied, speciaal voor internet gebruik, ook foto's aan met logo onderin. In een kleiner formaat en niet geschikt om af te drukken. werkt prima!
Het komt ook voor dat mensen een foto gebruiken en deze achteraf toch als afdruk of fullsized download bestellen.

Het verbaasd me wel een beetje dat mensen zich niet realiseren dat je een foto niet zomaar, zonder toestemming mag gebruiken.
Als er bij iemand de voordeur openstaat, loop je dan ook naar binnen om even naar het toilet te gaan om vervolgens uitgebreid te gaan badderen en zijn koelkast leeg te eten?
Oftewel: het feit dat een foto op internet gepubliceerd is door een fotograaf, wil nog niet zeggen dat je die zomaar, zonder toestemming, mag gebruiken! :)
Kijk ook eens op https://www.charlotteslaw.nl/ Hier vind je alle info m.b.t. auteursrecht terug.
Overigens maak het niet uit of je professioneel of hobby-fotograaf bent. De maker van de foto heeft altijd het auteursrecht en bepaalt wat er wel en niet mag met een foto.

Pfff... Lang verhaal.... ;)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:40

@odD_Fotos en zo is het :d Dank voor de uitleg. Het verbaasde mij ook, dat mensen denken dat je gewoon foto's van andere mag gebruiken...

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:30

Kabayo schreef:
Astriidj ik heb het in geen van mijn posts over fotografen die door een organisatie gevraagd worden. Maar van mensen uit t publiek dus, of mensen die het voor de lol doen.

Maar gok dat dit ook geen fotografen zijn die foto's met 'nog niet betaald' online gaan zetten. En als het wel fotografen zijn die het voor de lol doen, betekent dit nog steeds niet dat je ze zomaar mag gebruiken.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:46

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:
Maar snap jullie zeker ook hoor! Vooral als jullie er om gevraagd zijn maar bedoel meer die vrijwiige mensen

En nee ik jat niet.

Kayabo ik weet het beter gemaakt. Als jij denkt dat je het beter kan moet je het vooral zelf doen, (het is alleen wat lastig om van jezelf foto's te maken), of het aan een vriend of vriendin uitleggen. Laat deze mensen dan lekker dezelfde apparatuur kopen die deze krantjesverkoper van de jumbo gebruikt.

Om je een idee te geven van de waarde van mijn tas kan jij een leuk paard/2e hands auto of 6x 10 dagen vakantie op Curacao kopen.

Helemaal prima als je me dan een bedelaar vind, ik sta der uit hobby, de verkoop van mijn foto's zijn er om mijn hobby te kunnen financieren en de reiskosten te vergoeden.

En je mag het niet vriendelijk vinden, maar als je van mij steelt krijg je gewoon de rekening.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:51

Kabayo schreef:

Nikki als je het zo uitlegt snap ik mijn probleem idd ook niet _O-

Kabayo schreef:

En nee ik jat niet.

Nikki is verwijderd
En mensen met krantjes bedelaars noemen is wel aardig :P
Plantstho, ja bijna wel. Werk keihard maar verdien niet veel.

Als jij op de vrijmarkt 2 kindjes ziet die koekjes hebben gebakken en die verkopen (vrijwillig dus). Dan ga je die toch ook niet jatten omdat ze het voor de lol doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:55

Ik kn totaal geen fotos maken. En voel je vooral niet aangesproken. Jij bent tenminste professioneel. Behalve deze reactie dan. En je maakt toch geen fotos van mij want zo bijzonder ben ik niet.

Ik vind wel dat jullie het heel erg in jullie op nemen terwijl t gewoon in het algemeen is. Dit is mijn inkijk en laat het nu dan gewoon rusten. Er zijn meer meningen dan 1. Je hoeft nou niet zo aan te vallen toch. Word het niet beter of mooier van.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:59

Kabayo schreef:
Ik kn totaal geen fotos maken. En voel je vooral niet aangesproken. Jij bent tenminste professioneel. Behalve deze reactie dan. En je maakt toch geen fotos van mij want zo bijzonder ben ik niet.

Ik vind wel dat jullie het heel erg in jullie op nemen terwijl t gewoon in het algemeen is. Dit is mijn inkijk en laat het nu dan gewoon rusten. Er zijn meer meningen dan 1. Je hoeft nou niet zo aan te vallen toch. Word het niet beter of mooier van.

Nee ik ben geen professional, ik ben hobbymatig bezig. Ik kom vaak op de kleinere wedstrijden dus ik heb van BB springen tot de furusiyya fei nations cup en van B dressuur tot 5 sterren grand prix niveau voor de lens elk jaar.

Ik heb geen eigen bedrijf en geef de inkomsten op als bijverdiensten. Het punt is dat jij niet wilt begrijpen dat het gebruiken van foto's zoals je nu doet gewoon niet toegestaan is dat is gelukkig geen mening maar de wet.

Lees mijn antwoord op pagina 2 nog een keer goed dat zijn de basis regels. Of dat nou een professional of een hobbymatige fotograaf is.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:46

Kabayo schreef:

Omdat jij de fotografen zo respectloos neerzet.. Je roept dingen waar je helemaal geen weet van hebt.. En je zegt wel dat het om een mening gaat, maar dat is het niet want al deze regels zijn wettelijk vastgelegd he..

Hoe helpen we het fotograferen op evenementen om zeep.. :(

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 10:57

Als een fotograaf ongevraagd foto's maakt van iemand en die persoon gebruikt ze daarna, ook ongevraagd, gevoelsmatig vind ik dan dat je quitte staat. Het is allebei niet zo heel netjes.
Als iemand vraagt om foto's van hem of haar te nemen, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan is er een opdracht gegeven, zijn er afspraken gemaakt over de prijs en dan is het logisch dat je je aan de afspraken houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:23