Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:57

Ik kan ook Sammie wel volgen in deze discussie. De laatste weken valt het me bijzonder op hoe topics gesloten worden en hoe onduidelijk de aanleiding is. Discussies mogen ook minder en minder evolueren, thans, dat is mijn ervaring. Wanneer is het offtopic en wanneer is het gewoon een waardevolle evolutie van een discussie? Dat moet toch kunnen als er verder niemand kwaad gedaan wordt?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:08

Citaat:
En dan nog een knuppel voor het hoenderhok: Iemand die niet meepraat en die intentie ook niet heeft, waarom moet een leuke, interessante discussie die diverse anderen blijkbaar wél willen voeren aangepast worden voor iemand die zelf niet actief deelneemt. (...)

En ook hier.. het hoeft dus niet zo te zijn dat het topic ook gelijk offtopic gaat omdat die persoon temt en dat je dus maar moet ingrijpen. Je zal ook zelf moeten kijken en bijlezen hoe een dergelijke situatie is ontstaan en of het ergens niet heel logisch is dat bepaalde 'zijstraten' (voor zover ze dat dan uberhaubt zijn) besproken worden. En vervolgens hoe erg dat nu daadwerkelijk is, bijv. één temmer/klager versus een groepje van 10. Of 10 temmers/klagers versus een groepje van 3.

Maar het gaat over het algemeen niet over gebruikers die het topic in kwestie niet 'gebruiken'; die TeMs komen vaak van gebruikers die wel meepostten, maar daar bijvoorbeeld uit ergernis mee zijn opgehouden, die er niet meer tussendoor komen of die uit interesse meelezen maar niet zozeer -posten. Die gebruikers kunnen evengoed last hebben van het offtopic gaan, maar geven dat om uiteenlopende reden niet (meer) aan in het topic en plaatsen dan dus een TeM. Niet in alle gevallen betekent dat dat wij er op moeten handelen; maar die gebruikers moeten wel net zo goed gehoord worden als diegenen die heel actief meeposten. Dat zijn de TeMmers waar ik eerder op doelde.

Ik heb in mijn post niet gezegd dat we enkel naar TeMs kijken; over het algemeen lees ik sowieso mee in de topics op 'mijn' subfora en voordat ik ergens op 'ingrijp' zal ik altijd het topic doorlezen alvorens iets te doen. Ook als mijn TeM-lijst overstroomt, betekent dat niet in alle gevallen dat er ingegrepen gaat worden in het topic. Want zoals hier al aangegeven wordt; als en groepje gebruikers besluit met z'n allen als een malle te gaan TeMmen terwijl er eigenlijk niets aan de hand is, dan is het niet de bedoeling dat wij in reactie daarop als een malle slotjes gaan lopen plaatsen.

Citaat:
Maar ook wat bijv. wel mag of zou kunnen.. Dat is voor iedereen helder. Een reactie als we weten het zelf niet, dus schrijf eerst maar ff een nieuwe OP en dan kijken we wel of het zo wel kan. Dat kan imo gewoon echt niet. Je weet het zelf niet, hoe verwacht je dat een ander dat dan wel weet. Los van het feit dat in dit geval sowieso al de omgekeerde wereld was.. zie de honingpot.

Lalidan schreef:
En voor mijn gevoel word er veel te vaak door mods voor de gemakkelijke weg gekozen. Een tijdelijk slotje, pb'tje naar TS "joh, als je even de OP aanpast mag het wel", aangepaste OP erin zetten en het topic weer open doen is uiteraard meer werk dan gewoon een slotje erop knallen. Het eerste is wat je zou moeten willen in mijn ogen, het tweede is wat er gebeurt. Even meedenken met een gebruiker hoe het wel zou kunnen? Veel te veel moeite, jammer maar helaas (en kom nou niet met de andere dooddoener 'ja, maar mod zijn is vrijwilligers werk. Vrijwillig is wat anders dan vrijblijvend!!!!).

Lalidan suggereert hier iets wat mij een prettige constructie lijkt die ik ook regelmatig in de praktijk breng, maar Sammie, jij geeft juist aan dat je dat dus niet vindt kunnen; het idee dat wij een topic dat tegen de huidige regels indruist tijdelijk sluiten, met voorstel aan de TS om de OP zo te herschrijven dat het topic alsnog open kan. Wij kunnen een OP ook zelf aanpassen - dat heeft niets te maken met 'wij weten het ook niet' - maar dan is het simpelweg onze OP, en niet die van de TS van het topic. Wat mij betreft is zo'n constructie inderdaad prettiger dan een definitief slotje plaatsen.

Ik vind het jammer, Lalidan, dat je suggereert dat moderators geen zin hebben om mee te denken of modwerk als iets geheel vrijblijvends zien. Als dat zo overkomt dan gaat er iets fout, want voor zover ik dat kan overzien stoppen mods erg veel tijd in het modereren en proberen we echt altijd mee te denken. Dat er soms iets onduidelijk is, of dat er een beslissing genomen wordt die niet in lijn is met vorige beslissingen, kan gebeuren - het blijft mensenwerk - maar over het algemeen wordt er veel tijd en overleg gestoken in deze zaken.

Dat slotposts uitgebreider kunnen, en wat meer uitleg moeten bevatten, zal ik in elk geval meenemen. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:50

Hanmar schreef:
Lalidan suggereert hier iets wat mij een prettige constructie lijkt die ik ook regelmatig in de praktijk breng, maar Sammie, jij geeft juist aan dat je dat dus niet vindt kunnen; het idee dat wij een topic dat tegen de huidige regels indruist tijdelijk sluiten, met voorstel aan de TS om de OP zo te herschrijven dat het topic alsnog open kan. Wij kunnen een OP ook zelf aanpassen - dat heeft niets te maken met 'wij weten het ook niet' - maar dan is het simpelweg onze OP, en niet die van de TS van het topic. Wat mij betreft is zo'n constructie inderdaad prettiger dan een definitief slotje plaatsen.

Dat zijn twee verschillende situaties. En ik ga er nu vanuit dat je ook op de hoogte bent van pb-conversaties die plaats hebben gevonden naar aanleiding van 'mijn' eerdere FZ-topic. Je mod zelf immers op FZ. :)

Iemand die op LZP of NM iets wil weten, kun je best een begeleidende pb sturen met misschien kun je dit of dat aanvullen. (al was dat ook niet direct iets waar ik op doelde met onduidelijk slotjes, dat ging echt om topic's met diverse pagina's, waarbij het volgens jullie offtopic is waarbij bijna niemand dat snapt. Waar vervolgens weer een slotje op komt wat zonde is van het topic) Die persoon wil iets voor zichzelf. Ik open een topic voor een algemeen beleidsdiscussie over onduidelijke slotjes. Voor jullie dus! Bam een vaag slotje, ik open dat topic niet voor mijzelf, maar voor jullie (!) omdat ik merk dat het frustratie oplevert bij gebruikers. Ja ook bij mij. Het gaat om jullie beleid, jullie worden er altijd beter van bij dat soort topic's. Het is ofwel een leermoment of wel een uitlegmoment. Dat topic is dus voor jullie veel meer van belang dan voor mij.. Dan moet ik zélf in de pb gaan klimmen. Er volgende niet eens een pb richting mij (voor het slotje of tijdens het slotje) met meer uitleg, nee dat moest ik zelf doen. Dan volgt er wat gepb' heen en weer. "Het mag zo niet, want het mag zo niet." Wie bedenkt die regels? Jullie zelf toch, dan weet je toch wel iets meer te zeggen dan dat. Dan wordt er gevraagd of info uit de pb gebruikt mag worden, prima dat mag. Krijg je later nog terug nee, toch maar niet. Schrijf zelf maar een nieuwe OP, dan kun je die naar ons sturen, kijken wij hem nog even na en dan beslissen we wel of hij misschien geplaatst gaat worden..

Ja, sorry hoor.. Maar daar zakt mijn broek van af.. Ik zit niet in de kleuterklas dat een stickertje voor dr werk wil verdienen. Ik denk dat ik als gebruiker wel genoeg heb gedaan om jullie ergens op attenderen dan ga ik echt mijn tijd niet steken om dat nogmaals te doen, omdat jullie gelijk in paniek raken als het mogelijk te persoonlijk zou worden. En dat was bij jullie ook al niet duidelijk en nog steeds niet, want dan is het weer een twijfelgeval, dan mag er weer geen link geplaatst worden. Dus wat blijft er dan over? Een preventief slotje op een topic dat gaat over onduidelijke slotjes omdat het mogelijk persoonlijk bedoeld was? Wat het dus al niet was, wat mij betreft (ook hier.. om beleid aan te kaarten moet je toch wel met voorbeelden (mogen) komen)! En dan krijg ik op die reactie ook nog eens terug. "Dat is jouw goed recht, maar dan blijft het op slot.." Er staat nog net geen middelvinger achter.

Maar dan heb je het hele nut van FZ imo toch niet echt begrepen. Dat is er voor het gemak van de gekleurden, niet voor de zwarten. Dit is jullie forum om te leren, te begrijpen en een discussie te voeren. Feitelijk maakt dat gedrag mij persoonlijk geen zak uit. Maar ik constateer onbegrip en onduideljkheid wat imo niet nodig zou moeten zijn dus kom laat ik dat eens aangeven voor mogelijke beleidsweizigingen en gezien mijn ervaringen met beheer vergt dat al behoorlijke wat moeite. De enige handeling die je imo dan juist niet moet doen is er Bam, direct een slotje opgooien en de gebruiker zelf in de pen laten klimmen en vervolgens roepen we weten het niet, schrijf maar iets nieuws en misschien dat we het dan goedkeuren..

Imo echt een hele andere situatie dan dat iemand op HAW een topic opent waarbij wat info ontbreekt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:00

Hanmar schreef:
Ik vind het jammer, Lalidan, dat je suggereert dat moderators geen zin hebben om mee te denken of modwerk als iets geheel vrijblijvends zien. Als dat zo overkomt dan gaat er iets fout, want voor zover ik dat kan overzien stoppen mods erg veel tijd in het modereren en proberen we echt altijd mee te denken. Dat er soms iets onduidelijk is, of dat er een beslissing genomen wordt die niet in lijn is met vorige beslissingen, kan gebeuren - het blijft mensenwerk - maar over het algemeen wordt er veel tijd en overleg gestoken in deze zaken.

Dat slotposts uitgebreider kunnen, en wat meer uitleg moeten bevatten, zal ik in elk geval meenemen. :j

Het meest jammere eraan vind ik, is dat het niet iets is wat ik suggereer. Het is iets wat ik met regelmaat van modjes terug krijg als ik via pb voorstel om even met de gebruiker mee te denken. Dan word er letterlijk gezegd dat het te veel werk is, dat ze er niet aan kunnen beginnen, dat de gebruiker die moeite maar moet doen.

Ik weet dat er mods zijn die er heel veel tijd en moeite in steken. Ik heb ook eerder aangehaald dat er mods zijn waar ik wél blij van word. Maar het is geen suggestie van mij dat er mods zijn die het te veel werk vinden. Er zijn mods die dat zelf zeggen. En dan ben ik wel een beetje uitgepraat.....

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:14

Aha. Dan las ik je opmerking verkeerd, waarvoor mijn excuses. Van die specifieke situaties en PB-wisselingen ben ik niet op de hoogte natuurlijk, dus ik kan niet goed inschatten in wat voor context zulke uitspraken gedaan zijn... In mijn ervaring wordt er eigenlijk altijd geprobeerd mee te denken met de gebruiker, althans dat is natuurlijk wel de bedoeling van het modereren. Ik kan er alleen verder vrij weinig over zeggen, omdat ik zoals gezegd de situaties/context niet ken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:26

Maar dan moet je toelaten dat op een gegeven moment, bij een toppunt van frustratie, specifieke situaties wel besproken worden in een open gesprek.
Mijn ervaring is toch ook wel dat als je met een specifieke moderator in gesprek wilt gaan en een beslissing wilt aankaarten via de pb, je héél snel de deur dichtgegooid krijgt en er idd weinig meegedacht wordt. Maar dat zal idd zeker van moderator tot moderator verschillen. Maar als gebruiker heb je wel het idee dat je dan tegen een muur praat.
Dan krijg je het antwoord dat je het maar moet opnemen met een hoofdmod, maar het zou toch zo veel meer opbrengen, voor iedereen, als sommige zaken openlijk uitgeklaard kunnen worden, waar zowel gebruikers als teamleden dan van kunnen leren.

Dat sancties niet openlijk besproken worden, dat begrijp ik helemaal, maar zaken als slotjes en dergelijke... Als je weet waarom je een bepaalde actie onderneemt, kan het niet moeilijk zijn om dit ook openbaar te verdedigen als er discussie over is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:27

Dat zou ik wel opvallend vinden, Hanmar, omdat er naar mijn idee, op basis van de tekst in de pb's, overleg had plaatsgevonden. Dan ga ik er vanuit dat zulke pb's ook in overleg gestuurd worden (wat in het verleden nl. ook gebeurde). Als er dan niet met de FZ-mods is overlegd met wie dan wel?

Tieneke schreef:
Dat sancties niet openlijk besproken worden, dat begrijp ik helemaal, maar zaken als slotjes en dergelijke... Als je weet waarom je een bepaalde actie onderneemt, kan het niet moeilijk zijn om dit ook openbaar te verdedigen als er discussie over is.

Juist +:)+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:30

Ik vind dat sommige mods ook best wel wat meer zelfreflectie mogen tonen (het zijn tenslotte ook gewoon mensen en iedereen maakt wel eens fouten, dat is helemaal niet erg), ik krijg soms de indruk dat dat er af en toe wat inschiet bij sommigen.

Vb, ik kreeg een tijdje terug een 'sturende pb' die echt volkomen de plank missloeg en nota bene over een post ging waar niemand in dat topic op had gereageerd en het betreffend topic was ook al weer pagina's verder dus het was niet eens actueel. Maar als je dan op zo'n pb reageert met uitleg (toegegeven, ik moest vooral heel hard lachen want het sloeg echt nergens op) krijg je niks meer te horen. Sorry, maar dan kan ik je als mod ook niet meer serieus nemen. Als je mijn inbox binnen komt banjeren met iets wat je compleet uit context hebt getrokken, even met je modpapiertje komt zwaaien en me de les lezen om vervolgens niks meer van je laten horen dan vind ik dat best wel sneu. En dat is niet de eerste.
Hetzelfde denk ik over misplaatste slotjes, zo lastig moet het toch niet zijn om in sommige gevallen toe te geven dat het wat overdreven was of iig uit te leggen wáarom je een slotje plaatst?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:38

Sammie schreef:
Dat zou ik wel opvallend vinden, Hanmar, omdat er naar mijn idee, op basis van de tekst in de pb's, overleg had plaatsgevonden. Dan ga ik er vanuit dat zulke pb's ook in overleg gestuurd worden (wat in het verleden nl. ook gebeurde). Als er dan niet met de FZ-mods is overlegd met wie dan wel?

Tieneke schreef:

Juist +:)+

Mijn post net boven jouw post ging over Lalidan's opmerking, ik zei dat ik daar de situatie/context niet van ken. Als FZ-mod ben ik inderdaad wel op de hoogte van situaties op FZ. :j

Sammie

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:39

Oke, mooi wacht ik nog wel een op een reactie :)

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:43

Winged schreef:
Lalidan schreef:
Wat betreft quoten van offtopicreacties, dat zou ik niet doen. Maar zowel in hulken, als bij slotjes, is het wel belangrijk dat er méér uitleg en onderbouwing gegeven word. "deze topics mogen niet dus slotje" is géén slotpost. Leg uit wáárom het niet mag, waarom er voor gekozen word een slotje te plaatsen ipv de OP aan te laten passen door de TS of het topic te verplaatsen. Leg uit waarom er gekozen is om in te grijpen op offtopic reacties, ipv enkel alleen 'Offtopic, mag niet'.
Dat dwingt mods meteen zelf goed na te denken waarom ze iets doen. En dán heb je wat aan het 'nieuwe modden'.

Ik begrijp niet waarom dit niet meer vanzelfsprekend is. Het is mij destijds geleerd dat bij een slotpost ik een duidelijke reden moest geven. Ok, STW een huiswerktopic was vrij gemakkelijk te verklaren, maar op VN was het soms wel eens lastiger. Dus dan werd het benoemen (herhaaldelijk aanvallen van personen, offtopic, slowchat etc).
Ik vraag mij af waarom dat ooit is 'verzwakt'.

Ondanks dat wij VN mods proberen onze modopmerkingen zo duidelijk mogenlijk te schrijven, is dit blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Ben blij met jouw post, hier kunnen we wat mee!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:45

Essie73 schreef:
Ondanks dat wij VN mods proberen onze modopmerkingen zo duidelijk mogenlijk te schrijven, is dit blijkbaar niet duidelijk genoeg.

Ik heb zo'n 2,5 jaar VN/ON gedaan destijds... Weet dat het erg lastig kan zijn zo nu en dan. Soms extreme rustig, maar als het hard gaat..... Dan ben je zo 30 pagina's verder :D Tipje die ik mee kan geven is lees (skim) altijd het hele topic goed door voordat je tot actie overgaat en beargumenteer die actie ook volledig. Zeker met nieuws zijn er veel meningen en speculaties :) Maar het is nooit zwart-wit!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:47

Sammie, ik snap dat je het vervelend vind hoe de situatie is gelopen. Ik raad je aan om uitleg te vragen, waarom het eerst lijkt alsof OP door het team aangepast gaat worden en vervolgens toch niet. Het heeft in ieder geval geen zin om het steeds maar weer hier aan te halen, want ons antwoord gaat er niet van veranderen. Namelijk dat als je antwoord op je vragen wil, je contact op moet nemen met de desbetreffende mod.

Dan kunnen we in dit topic blijven kijken naar eventueel toekomstig beleid, waarbij we misschien kunnen voorkomen dat er slotjes geplaatst moeten worden. Of in ieder geval het slotjesbeleid nog meer kunnen minderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:50

Euh... golden.. er werd gevraagd door Hanmar wat ik bedoel met OP's aanpassen. Lijkt mij vrij logisch dat ik dan het verschil uitleg. Dat ik dus iets heel anders bedoel dan het voorbeeld van Lalidan. Dan neem ik de moeite om dat vrij nauwkeurig opnieuw uiteen te zetten, dan doe je imo dan niet af met lekker eroverheen lezen en basta. Dan reageer je gewoon inhoudelijk. Op z'n minst op het verschil tussen die twee.

En om uitleg vragen... Serieus??? Heb je dan uberhaubt wel gelezen wat ik hier allemaal heb geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-08-16 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:52

Ik stuur je even een pb :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:59

Het was mij de laatste tijd ook een paar keer opgevallen dat topics wel erg snel op slot worden gegooid, vooral als het gaat over offtopic reacties. Ik heb zelden moeite gehad met het beleid of modacties, maar dit is me echt opgevallen de laatste weken. Goedlopende topics waar hier en daar iemand vervelend offtopic tussendoor komt, waarbij de gebruikers het zelf vaak al recht zetten en die gaan toch op slot zodra er nog 1x een gebruiker iets offtopic zegt. Wat mij daaraan verbaast: vaak is het een totaal andere gebruiker die even onhandig post en hoppa, hele topic doodgeslagen met een slotje. Bokt heeft zo vreselijk veel gebruikers, je gooit toch niet een hele discussie dicht omdat er een paar mensen vervelend of onhandig posten?
Uiteraard bestaan er ook topics die oneindig afdwalen en ik kan me zelf ook echt wel storen aan veel offtopic gaan. Maar ik heb het hier echt over topics waar nauwelijks offtopic werd gegaan en ook nog eens door hooguit een paar gebruikers. Ik denk dat het goed is om achter de schermen hier even naar te kijken want nogmaals, het is erg opvallend (en negatief) veranderd...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:03

Waar halen jullie als gebruiker dat wij als moderator "zomaar" slotjes gaan rondstrooien zonder vooraf te waarschuwen?

Een topic wordt nooit zomaar op slot geplaatst omdat er een aantal offtopic posts zijn, er wordt altijd eerst bekeken hoe "erg" er offtopic gegaan is, eventueel worden er berichten verwijderd (waar de gebruikers ALTIJD een pb over moeten krijgen) en bij grotere aantallen wordt er meestal ook een moderatoropmerking geplaatst.
Voor het topic op slot gaat zijn er dus meestal al verschillende pb's de deur uit en meerdere moderatoropmerkingen geplaatst voor het definitief op slot gaat.

Jullie opperen om het dan maar te verplaatsen naar een HK bv, maar daar moeten de gebruikers ook mee akkoord gaan. Onlangs was er op mws een topic waar er constant offtopic gegaan werd, iedere keer moesten we gebruikers aanspreken, berichten gaan kwasten, etc. Uiteraard ook tot ongenoegen van die gebruikers die aangesproken werden. Ons voorstel om te verhuizen naar de HK werd afgewezen, omdat ze schrik hadden dat het topic enkel maar offtopic zou gaan.
Ja, maar dan moeten ze wel kiezen, of je blijft op mws en volgt de regels en gaat dus niet meer offtopic, of je gaat naar de HK waar het beleid minder streng is en er wat chitchat tussen kan.
Na overleg in het team hebben we dan besloten om het topic wél op mws te laten maar met een HK-tag, om zo iedereen zo goed mogelijk tevreden te stellen. Maar het probleem is dat zoiets wel eenmalig of zelfs twee keer geen probleem is, maar niet mer 80 % van de topics, want dan verlies je de functie van het "informatieve forum MWS". Dan kan je gewoon heel bokt een HK van maken.

Er zijn verschillende informatieve fora die ook informatief dienen gehouden te worden. Op de HK kan er lekker offtopic gekletst worden, volgens mij is dat voor de gebruikers toch voldoende mogelijkheid om een plaats te vinden waar ze zich lekker voelen?
Er zijn ook een aantal regels die dienen gevolgd te worden, en het nieuwe beleid heb je het grote nadeel dat er volgens persoonlijk interpreteren gemod wordt, met als gevolg dat het kan overkomen dat er met 2 maten gemeten wordt. Maar daar kan je niet van uit. Indien dat uitgesloten moet worden dan moeten er veel meer regels bijkomen en kunnen we daar nergens meer van af wijken, en dan nog. Uiteindelijk kunnen we nooit iedereen tevreden stellen.
Als er in een topic 5 posts offtopic zijn en we spreken die aan zijn we aan het overmodereren, doen we er niks mee, dan modereren we niet genoeg, want de 5 andere personen in het storen zich aan die posts...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:10

Winged schreef:
Essie73 schreef:

Ik heb zo'n 2,5 jaar VN/ON gedaan destijds... Weet dat het erg lastig kan zijn zo nu en dan. Soms extreme rustig, maar als het hard gaat..... Dan ben je zo 30 pagina's verder :D Tipje die ik mee kan geven is lees (skim) altijd het hele topic goed door voordat je tot actie overgaat en beargumenteer die actie ook volledig. Zeker met nieuws zijn er veel meningen en speculaties :) Maar het is nooit zwart-wit!

Uiteraard lezen we een topic eerst goed door. We zullen nooit zomaar kwakkeloos tot een actie overgaan.
Je moet je actie wel kunnen onderbouwen. Als mijn jongens ruzie maken wil weten wat er speelt zonder zomaar 1 van de 2 de schuld te geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:10

Zwerte schreef:
Het was mij de laatste tijd ook een paar keer opgevallen dat topics wel erg snel op slot worden gegooid, vooral als het gaat over offtopic reacties. Ik heb zelden moeite gehad met het beleid of modacties, maar dit is me echt opgevallen de laatste weken. Goedlopende topics waar hier en daar iemand vervelend offtopic tussendoor komt, waarbij de gebruikers het zelf vaak al recht zetten en die gaan toch op slot zodra er nog 1x een gebruiker iets offtopic zegt. Wat mij daaraan verbaast: vaak is het een totaal andere gebruiker die even onhandig post en hoppa, hele topic doodgeslagen met een slotje. Bokt heeft zo vreselijk veel gebruikers, je gooit toch niet een hele discussie dicht omdat er een paar mensen vervelend of onhandig posten?
Uiteraard bestaan er ook topics die oneindig afdwalen en ik kan me zelf ook echt wel storen aan veel offtopic gaan. Maar ik heb het hier echt over topics waar nauwelijks offtopic werd gegaan en ook nog eens door hooguit een paar gebruikers. Ik denk dat het goed is om achter de schermen hier even naar te kijken want nogmaals, het is erg opvallend (en negatief) veranderd...

Ik denk dat je als gewone gebruiker niet altijd ziet of en hoeveel waarschuwingen er al zijn gegeven.
Als er bv 3 pagina's offtopic gaan dan gaan we ze gaan verwijderen en sturen een pb naar de betreffende gebruikers. Soms plaatsen we in het topic een opmerking, soms niet. Indien niet en er komen weer 2 pagina's offtopic bij, dan gaan we dat weer gaan verwijderen en aanspreken (normaal komt er hierna wel een opmerking in het topic). stel dat het dan nogmaals gebeurd, dan kijken we of om opnieuw aan te spreken, of dan wordt er een slotje geplaatst. Want in dat geval worden onze vragen/raadgevingen gewoon keihard genegeerd.
Maar als gewone gebruiker zie je dan vaak in het topic 1 of 2 opmerkingen, en dat er een slotje komt omdat er nadien nog 3 posts offtopic zijn. Maar je ziet niet die 5 pagina's posts dat we doorspit, overlezen en al dan niet verwijderd hebben, de 20 gebruikers die een pb ontvangen hebben, het werk dat er kruipt in overleg met de rest van het team, etc.

Dus ik begrijp dat een slotje voor jullie soms out of the blue komt, maar meestal is er nog heel veel aan voor gegaan.
In een dergelijk geval mag je altijd een pb sturen naar de mod die het topic op slot geplaatst heeft om uitleg te vragen ...

Over de slotposts in bepaalde topics. Ikzelf geef ook niet altijd heel veel uitleg, omdat die niet altijd nodig is. Als iemand een advertentie plaatst sluit ik het topic met zoiets erbij:
*daar advertenties niet toegelaten zijn op bokt, plaats ik hier een slotje*
Ik hoef niet uit te leggen waarom advertenties niet toegelaten zijn, als je je aanmeldt op het forum moet je de regels doorlezen en verklaren dat je ze gelezen en begrepen hebt, daarin staat alles prima en duidelijk uitgelegd.
Wij veronderstellen en verwachten dat gebruikers die actief posten op bokt de regels kennen en begrijpen.

Uiteraard als het feit waarom iets op slot gaat niet zo vanzelfsprekend is wordt er meer uitleg gegeven, maar meestal is dit per pb naar de Ts, en niet perse in de slotpost. Bv een slotje voor privéredenen gaan we ook niet dieper op in omdat we niet het privéleven van iedereen willen open en bloot op het net gooien ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:11

goldenarrow schreef:
Ik stuur je even een pb :)

Dat hoeft niet, als Hanmar er van af weet en besluit om alsnog te vragen wat er ik dan mee bedoel is het vrij logisch dat ik dat uiteenzet. Als Hanmar dat niet had gevraagd, had ik dat hele betoog natuurlijk niet geschreven. En als extra opmerking: (En vervolgens wordt er gereageerd zonder er inhoudelijk op in te gaan. Dat vind ik sowieso al niet kies. Al is het maar, ik reageerde4 nu op dat van Lalidan op dat van jou zal ik later reageren of verzin een dwarsstraat qua reactie, maar niet enkel oh nee ik reageer op dat van Lalidan, van jou ben ik wel op de hoogte. - dat strookt niet echt met oorspronkelijke gestelde vraag wat de aanleiding was van het betoog) Ik schrijf het niet voor de kat z'n viool.

En zo heb je dan ook maar gelijk een mooi voorbeeld met dit topic dat sommige dingen een natuurlijk, maar vooral logisch verloop hebben. Ipv gelijk te roepen oh dat is offtopic (en dan in dit geval ook nog ga er zelf achteraan) strookt dan niet. Sommige dingen lopen omdat ze zo lopen, en dit geeft ook gewoon te maken met dat toekomstige beleid waar jij het over hebt. Dan is een slotje of gelijk roepen het is offtopic gewoon niet direct nodig.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-08-16 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:14

Sammie schreef:
Euh... golden.. er werd gevraagd door Hanmar wat ik bedoel met OP's aanpassen. Lijkt mij vrij logisch dat ik dan het verschil uitleg. Dat ik dus iets heel anders bedoel dan het voorbeeld van Lalidan. Dan neem ik de moeite om dat vrij nauwkeurig opnieuw uiteen te zetten, dan doe je imo dan niet af met lekker eroverheen lezen en basta. Dan reageer je gewoon inhoudelijk. Op z'n minst op het verschil tussen die twee.

En om uitleg vragen... Serieus??? Heb je dan uberhaubt wel gelezen wat ik hier allemaal heb geplaatst.

Sammie, jouw post is van 12:50 vandaag; dat ik er nog niet op heb gereageerd betekent niet dat die reactie niet meer komt. :)

Je hebt duidelijk uiteengezet op welke manier jij vindt dat Lalidan's voorstel verschilt van de situatie van jouw FZ-topic. Toch zie ik dat anders: FZ is inderdaad een subforum waar gebruikers zaken kunnen aankaarten, zodat wij als team kunnen zien waar eventueel dingen verbeterd kunnen worden. Wel zijn er regels; een daarvan is dat het niet de bedoeling is om in een FZ-topic een specifieke modactie te bespreken, maar er mogen wel voorbeelden gebruikt worden. Lalidan's suggestie dat een topic, wat binnen de huidige regels op slot gaat, best heropend kan worden met een herschreven OP sta ik zeer achter.

Waar ik echter niet achter zou staan, is dat wij die OP dan herschrijven; hooguit kunnen we suggesties doen. De reden is dat het dan niet meer de vraag (of het standpunt) van de TS reflecteert, maar die van ons; dan vind ik het niet OK om een topic als zodanig open te zetten. Dan is het handiger als ik (of een andere moderator) zelf een nieuw topic open. Maar het is primair een discussie die de betreffende TS aan wilt snijden - en dus lijkt het mij wenselijk dat die OP ook de kijk van TS reflecteert en niet woorden van een moderator zijn. Dat zou op mij nl. overkomen als een rare situatie; TS snijdt een discussie aan, maar dat wordt gedaan in de formulering (en dus: door de ogen van) een moderator.

Het is duidelijk dat men in de afgelopen weken een aantal keer slotjes heeft zien verschijnen die onnodig leken. Dat wordt meegenomen in overleg achter de schermen, zowel om specifieke topics te evalueren maar ook voor toekomstige topics. Dank voor jullie overwegingen hierover, die nemen we mee. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:17

Ik verwacht(te) niet direct een reactie, maar wel iets.

Hanmar schreef:
Mijn post net boven jouw post ging over Lalidan's opmerking, ik zei dat ik daar de situatie/context niet van ken. Als FZ-mod ben ik inderdaad wel op de hoogte van situaties op FZ. :j

En uit deze opmerking en die daarvoor (die dus niet voor mij bedoeld was) maak ik eigenijk vooral niet op dat je nog met een reactie komt. Vandaar dat ik daarom vroeg, maar toen kwam golden weer met dat een opmerking dat ik zelf maar om uitleg moet vragen.

Zie ook hier.. imo logisch gevolg qua reacties.

Citaat:
Wel zijn er regels; een daarvan is dat het niet de bedoeling is om in een FZ-topic een specifieke modactie te bespreken, maar er mogen wel voorbeelden gebruikt worden.
Maar dat gebeurde ook niet. Er kwam een voorlopig slotje op, want ja kwam misschien, mogelijk, potentieel toch iets te dichtbij. Maar of dat nu werkelijk geval was weet volgens mij nog echt niemand. Ik moet dan ook zelf(!) nog eens aan de bel trekken en nogmaals jullie wisten zelf eigenlijk ook niet echt heg of steg, dan hoef ik toch niet het vuur voor jullie uit te gaan vinden. Schrijf maar wat opnieuw en dan kijken wij wel of het kan. Of we het dan plaatsen ja dat weten we nog niet. Dan vindt er dus alsnog een 'in de formulering (en dus: door de ogen van) een moderator' plaats. Er moet eerst een OP geschreven worden die jullie goedkeuring verdraagd...

We hebben het hier het beleid waarbij er soms onduidelijke slotjes geplaatst worden, niet over of gebruiker x zes of zeven dagen een ban behoort te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-08-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:26

Duhelo schreef:
Zwerte schreef:

Ik denk dat je als gewone gebruiker niet altijd ziet of en hoeveel waarschuwingen er al zijn gegeven.
Als er bv 3 pagina's offtopic gaan dan gaan we ze gaan verwijderen en sturen een pb naar de betreffende gebruikers. Soms plaatsen we in het topic een opmerking, soms niet. Indien niet en er komen weer 2 pagina's offtopic bij, dan gaan we dat weer gaan verwijderen en aanspreken (normaal komt er hierna wel een opmerking in het topic). stel dat het dan nogmaals gebeurd, dan kijken we of om opnieuw aan te spreken, of dan wordt er een slotje geplaatst. Want in dat geval worden onze vragen/raadgevingen gewoon keihard genegeerd.
Maar als gewone gebruiker zie je dan vaak in het topic 1 of 2 opmerkingen, en dat er een slotje komt omdat er nadien nog 3 posts offtopic zijn. Maar je ziet niet die 5 pagina's posts dat we doorspit, overlezen en al dan niet verwijderd hebben, de 20 gebruikers die een pb ontvangen hebben, het werk dat er kruipt in overleg met de rest van het team, etc.

Dus ik begrijp dat een slotje voor jullie soms out of the blue komt, maar meestal is er nog heel veel aan voor gegaan.
In een dergelijk geval mag je altijd een pb sturen naar de mod die het topic op slot geplaatst heeft om uitleg te vragen ...

Over de slotposts in bepaalde topics. Ikzelf geef ook niet altijd heel veel uitleg, omdat die niet altijd nodig is. Als iemand een advertentie plaatst sluit ik het topic met zoiets erbij:
Ik hoef niet uit te leggen waarom advertenties niet toegelaten zijn, als je je aanmeldt op het forum moet je de regels doorlezen en verklaren dat je ze gelezen en begrepen hebt, daarin staat alles prima en duidelijk uitgelegd.
Wij veronderstellen en verwachten dat gebruikers die actief posten op bokt de regels kennen en begrijpen.

Uiteraard als het feit waarom iets op slot gaat niet zo vanzelfsprekend is wordt er meer uitleg gegeven, maar meestal is dit per pb naar de Ts, en niet perse in de slotpost. Bv een slotje voor privéredenen gaan we ook niet dieper op in omdat we niet het privéleven van iedereen willen open en bloot op het net gooien ...

Sorry, maar dit vind ik dus een reactie waarvan mn nekharen overeind gaan staan. De toon die je hier gebruikt is heel naar namelijk. Voor mijn gevoel haal je alle verantwoordelijkheid bij jullie vandaan en wijst alleen maar naar ons als gebruiker. Ik vond de andere mods hier erg prettig reageren maar dit staat me echt tegen.
Natuurlijk kan ik een pbtje sturen met de vraag waarom. Maar ik ben van mening dat je dit niet moet willen! Als een gebruiker het niet snapt, gaat er blijkbaar iets fout in jullie informatievoorziening. Het ligt niet direct aan die gebruiker hoor. Ik zei net niet voor niks dat ik zelden problemen met jullie heb gehad, want over het algemeen vind ik het gewoon goed lopen hier. Dit is me echter zeer negatief opgevallen, dus blijkbaar is daar iets verandert. Het offtopic principe is altijd al gelijk, dus zou het dan niet kunnen zitten in de slotjes van de mods en de uitleg daarin?
Ik wil je ook even tegenspreken dat het dan gaat over veeeeeel reacties die je niet ziet. Ik praat hier namelijk ook over een paar topics die ik zeer actief volgde en dus continu in aanwezig was. Kunnen jullie dan zo extreem turbo reageren dat je het dan ook niet meekrijgt? Paginas aan reacties lezen en wissen voordat ik die gezien heb, terwijl ik continu in dat topic meelees? Dont think so...
Jullie zijn niet heilig hoor, beetje zelfreflectie is voor niemand verkeerd.

Andere modjes: tnx voor de nette reacties en ik vind het fijn dat de slotjes even bekeken worden. Voor mij als simpele gebruiker genoeg, dus ik trek me snel terug hier.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:42

Zwerte schreef:
Duhelo schreef:
Zwerte schreef:

Sorry, maar dit vind ik dus een reactie waarvan mn nekharen overeind gaan staan. De toon die je hier gebruikt is heel naar namelijk. Voor mijn gevoel haal je alle verantwoordelijkheid bij jullie vandaan en wijst alleen maar naar ons als gebruiker. Ik vond de andere mods hier erg prettig reageren maar dit staat me echt tegen.
Natuurlijk kan ik een pbtje sturen met de vraag waarom. Maar ik ben van mening dat je dit niet moet willen! Als een gebruiker het niet snapt, gaat er blijkbaar iets fout in jullie informatievoorziening. Het ligt niet direct aan die gebruiker hoor. Ik zei net niet voor niks dat ik zelden problemen met jullie heb gehad, want over het algemeen vind ik het gewoon goed lopen hier. Dit is me echter zeer negatief opgevallen, dus blijkbaar is daar iets verandert. Het offtopic principe is altijd al gelijk, dus zou het dan niet kunnen zitten in de slotjes van de mods en de uitleg daarin?
Ik wil je ook even tegenspreken dat het dan gaat over veeeeeel reacties die je niet ziet. Ik praat hier namelijk ook over een paar topics die ik zeer actief volgde en dus continu in aanwezig was. Kunnen jullie dan zo extreem turbo reageren dat je het dan ook niet meekrijgt? Paginas aan reacties lezen en wissen voordat ik die gezien heb, terwijl ik continu in dat topic meelees? Dont think so...
Jullie zijn niet heilig hoor, beetje zelfreflectie is voor niemand verkeerd.

Andere modjes: tnx voor de nette reacties en ik vind het fijn dat de slotjes even bekeken worden. Voor mij als simpele gebruiker genoeg, dus ik trek me snel terug hier.

Het spijt me als je mijn reactie/ post als "naar" beschouwt. Dit is zeker niet zo bedoeld. Ik ben me er wel van bewust dat ik als belg soms een iets andere verwoording van zaken heb dan Nederlanders, waardoor mijn tekst soms anders kan opgevat worden dan dat ik het bedoel.

Ik probeer alleen een uitleg te geven dat slotjes vaak (meestal!!) niet zomaar geplaatst worden. Dat ik kan begrijpen als er iemand een topic opent waar een aantal leuke posts zijn, met dan bv een modopmerking om ontopic te blijven, en drie reactie's daarna een slotje. Dat dat opgevat wordt dat we hier wel heel streng modereren etc. Simpelweg omdat die gebruiker niet ziet wat er al gebeurd is. Als je als vaste actieve gebruiker meeleest in een topic dan ben je over het algemeen wel op de hoogte van de acties die gedaan zijn, het aantal posts, etc. In de hk gaat dit soms over 10-20 pagina's ruzie die moeten "aangepakt" worden, maar dan zijn de meeste gebruikers van dat topic wel op de hoogte dat er zoveel pagina's zijn. Iemand die van buitenaf binnenvalt in een topic krijgt dat niet altijd mee. DAT bedoelde ik.

Ik vind persoonlijk jouw reactie tegenover mij ook heel erg naar. Ik probeerde uit te leggen waarom bepaalde actie's voor gebruikers uit de lucht kunnen komen vallen. Ik heb nérgens gebruikers beschuldigd, nergens gezegd dat het jullie schuld is. Ik geef aan dat we soms weinig uitleg geven, maar dat dit meestal een reden heeft. Ik geef ook aan dat er altijd kan contact opgenomen worden met ons voor meer verduidelijking. Ik zeg ook nergens dat wij heilig zijn, dat we niet aan zelfreflectie kunnen doen. We zijn nog altijd mensen, die ook iedere dag bijleren en ook fouten maken.
Ik zou het dan ook fijn vinden dat er niet geïnsinueerd wordt dat ik dergelijke dingen bedoel/zeg.

Citaat:
Het offtopic principe is altijd al gelijk, dus zou het dan niet kunnen zitten in de slotjes van de mods en de uitleg daarin?

Ik begrijp niet zo goed wat je met deze zin bedoelt, kun je hier wat meer toelichting geven?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 14:43

Als er ineens drie pagina's verwijderd worden zien wij dat als gebruiker echt wel.

Misschien wat duidelijker worden tegen die gebruikers die off topic gaan en vooral tegen de gebruikers die zo nodig flauw moeten doen in de hoop op een slotje? Het nieuwe modereren mist de afslag als het gedeelte "hard waar het moet' wordt vergeten.
Dat gaat ten koste van een grote groep gebruikers en vooral van goede discussies.

Het is toch eenvoudig om bij te houden hoe vaak een bepaalde gebruiker off topic gaat en/of moderatoropmerkingen negeert.