Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:En dan nog een knuppel voor het hoenderhok: Iemand die niet meepraat en die intentie ook niet heeft, waarom moet een leuke, interessante discussie die diverse anderen blijkbaar wél willen voeren aangepast worden voor iemand die zelf niet actief deelneemt. (...)
En ook hier.. het hoeft dus niet zo te zijn dat het topic ook gelijk offtopic gaat omdat die persoon temt en dat je dus maar moet ingrijpen. Je zal ook zelf moeten kijken en bijlezen hoe een dergelijke situatie is ontstaan en of het ergens niet heel logisch is dat bepaalde 'zijstraten' (voor zover ze dat dan uberhaubt zijn) besproken worden. En vervolgens hoe erg dat nu daadwerkelijk is, bijv. één temmer/klager versus een groepje van 10. Of 10 temmers/klagers versus een groepje van 3.
Citaat:Maar ook wat bijv. wel mag of zou kunnen.. Dat is voor iedereen helder. Een reactie als we weten het zelf niet, dus schrijf eerst maar ff een nieuwe OP en dan kijken we wel of het zo wel kan. Dat kan imo gewoon echt niet. Je weet het zelf niet, hoe verwacht je dat een ander dat dan wel weet. Los van het feit dat in dit geval sowieso al de omgekeerde wereld was.. zie de honingpot.
Lalidan schreef:En voor mijn gevoel word er veel te vaak door mods voor de gemakkelijke weg gekozen. Een tijdelijk slotje, pb'tje naar TS "joh, als je even de OP aanpast mag het wel", aangepaste OP erin zetten en het topic weer open doen is uiteraard meer werk dan gewoon een slotje erop knallen. Het eerste is wat je zou moeten willen in mijn ogen, het tweede is wat er gebeurt. Even meedenken met een gebruiker hoe het wel zou kunnen? Veel te veel moeite, jammer maar helaas (en kom nou niet met de andere dooddoener 'ja, maar mod zijn is vrijwilligers werk. Vrijwillig is wat anders dan vrijblijvend!!!!).
Hanmar schreef:Lalidan suggereert hier iets wat mij een prettige constructie lijkt die ik ook regelmatig in de praktijk breng, maar Sammie, jij geeft juist aan dat je dat dus niet vindt kunnen; het idee dat wij een topic dat tegen de huidige regels indruist tijdelijk sluiten, met voorstel aan de TS om de OP zo te herschrijven dat het topic alsnog open kan. Wij kunnen een OP ook zelf aanpassen - dat heeft niets te maken met 'wij weten het ook niet' - maar dan is het simpelweg onze OP, en niet die van de TS van het topic. Wat mij betreft is zo'n constructie inderdaad prettiger dan een definitief slotje plaatsen.
Hanmar schreef:Ik vind het jammer, Lalidan, dat je suggereert dat moderators geen zin hebben om mee te denken of modwerk als iets geheel vrijblijvends zien. Als dat zo overkomt dan gaat er iets fout, want voor zover ik dat kan overzien stoppen mods erg veel tijd in het modereren en proberen we echt altijd mee te denken. Dat er soms iets onduidelijk is, of dat er een beslissing genomen wordt die niet in lijn is met vorige beslissingen, kan gebeuren - het blijft mensenwerk - maar over het algemeen wordt er veel tijd en overleg gestoken in deze zaken.
Dat slotposts uitgebreider kunnen, en wat meer uitleg moeten bevatten, zal ik in elk geval meenemen.
Tieneke schreef:Dat sancties niet openlijk besproken worden, dat begrijp ik helemaal, maar zaken als slotjes en dergelijke... Als je weet waarom je een bepaalde actie onderneemt, kan het niet moeilijk zijn om dit ook openbaar te verdedigen als er discussie over is.
Sammie schreef:Dat zou ik wel opvallend vinden, Hanmar, omdat er naar mijn idee, op basis van de tekst in de pb's, overleg had plaatsgevonden. Dan ga ik er vanuit dat zulke pb's ook in overleg gestuurd worden (wat in het verleden nl. ook gebeurde). Als er dan niet met de FZ-mods is overlegd met wie dan wel?Tieneke schreef:Dat sancties niet openlijk besproken worden, dat begrijp ik helemaal, maar zaken als slotjes en dergelijke... Als je weet waarom je een bepaalde actie onderneemt, kan het niet moeilijk zijn om dit ook openbaar te verdedigen als er discussie over is.
Juist
Winged schreef:Lalidan schreef:Wat betreft quoten van offtopicreacties, dat zou ik niet doen. Maar zowel in hulken, als bij slotjes, is het wel belangrijk dat er méér uitleg en onderbouwing gegeven word. "deze topics mogen niet dus slotje" is géén slotpost. Leg uit wáárom het niet mag, waarom er voor gekozen word een slotje te plaatsen ipv de OP aan te laten passen door de TS of het topic te verplaatsen. Leg uit waarom er gekozen is om in te grijpen op offtopic reacties, ipv enkel alleen 'Offtopic, mag niet'.
Dat dwingt mods meteen zelf goed na te denken waarom ze iets doen. En dán heb je wat aan het 'nieuwe modden'.
Ik begrijp niet waarom dit niet meer vanzelfsprekend is. Het is mij destijds geleerd dat bij een slotpost ik een duidelijke reden moest geven. Ok, STW een huiswerktopic was vrij gemakkelijk te verklaren, maar op VN was het soms wel eens lastiger. Dus dan werd het benoemen (herhaaldelijk aanvallen van personen, offtopic, slowchat etc).
Ik vraag mij af waarom dat ooit is 'verzwakt'.
Essie73 schreef:Ondanks dat wij VN mods proberen onze modopmerkingen zo duidelijk mogenlijk te schrijven, is dit blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Ben blij met jouw post, hier kunnen we wat mee!
Winged schreef:Essie73 schreef:Ondanks dat wij VN mods proberen onze modopmerkingen zo duidelijk mogenlijk te schrijven, is dit blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Ben blij met jouw post, hier kunnen we wat mee!
Ik heb zo'n 2,5 jaar VN/ON gedaan destijds... Weet dat het erg lastig kan zijn zo nu en dan. Soms extreme rustig, maar als het hard gaat..... Dan ben je zo 30 pagina's verderTipje die ik mee kan geven is lees (skim) altijd het hele topic goed door voordat je tot actie overgaat en beargumenteer die actie ook volledig. Zeker met nieuws zijn er veel meningen en speculaties
Maar het is nooit zwart-wit!
Zwerte schreef:Het was mij de laatste tijd ook een paar keer opgevallen dat topics wel erg snel op slot worden gegooid, vooral als het gaat over offtopic reacties. Ik heb zelden moeite gehad met het beleid of modacties, maar dit is me echt opgevallen de laatste weken. Goedlopende topics waar hier en daar iemand vervelend offtopic tussendoor komt, waarbij de gebruikers het zelf vaak al recht zetten en die gaan toch op slot zodra er nog 1x een gebruiker iets offtopic zegt. Wat mij daaraan verbaast: vaak is het een totaal andere gebruiker die even onhandig post en hoppa, hele topic doodgeslagen met een slotje. Bokt heeft zo vreselijk veel gebruikers, je gooit toch niet een hele discussie dicht omdat er een paar mensen vervelend of onhandig posten?
Uiteraard bestaan er ook topics die oneindig afdwalen en ik kan me zelf ook echt wel storen aan veel offtopic gaan. Maar ik heb het hier echt over topics waar nauwelijks offtopic werd gegaan en ook nog eens door hooguit een paar gebruikers. Ik denk dat het goed is om achter de schermen hier even naar te kijken want nogmaals, het is erg opvallend (en negatief) veranderd...
goldenarrow schreef:Ik stuur je even een pb
Sammie schreef:Euh... golden.. er werd gevraagd door Hanmar wat ik bedoel met OP's aanpassen. Lijkt mij vrij logisch dat ik dan het verschil uitleg. Dat ik dus iets heel anders bedoel dan het voorbeeld van Lalidan. Dan neem ik de moeite om dat vrij nauwkeurig opnieuw uiteen te zetten, dan doe je imo dan niet af met lekker eroverheen lezen en basta. Dan reageer je gewoon inhoudelijk. Op z'n minst op het verschil tussen die twee.
En om uitleg vragen... Serieus??? Heb je dan uberhaubt wel gelezen wat ik hier allemaal heb geplaatst.
Hanmar schreef:Mijn post net boven jouw post ging over Lalidan's opmerking, ik zei dat ik daar de situatie/context niet van ken. Als FZ-mod ben ik inderdaad wel op de hoogte van situaties op FZ.
Maar dat gebeurde ook niet. Er kwam een voorlopig slotje op, want ja kwam misschien, mogelijk, potentieel toch iets te dichtbij. Maar of dat nu werkelijk geval was weet volgens mij nog echt niemand. Ik moet dan ook zelf(!) nog eens aan de bel trekken en nogmaals jullie wisten zelf eigenlijk ook niet echt heg of steg, dan hoef ik toch niet het vuur voor jullie uit te gaan vinden. Schrijf maar wat opnieuw en dan kijken wij wel of het kan. Of we het dan plaatsen ja dat weten we nog niet. Dan vindt er dus alsnog een 'in de formulering (en dus: door de ogen van) een moderator' plaats. Er moet eerst een OP geschreven worden die jullie goedkeuring verdraagd...Citaat:Wel zijn er regels; een daarvan is dat het niet de bedoeling is om in een FZ-topic een specifieke modactie te bespreken, maar er mogen wel voorbeelden gebruikt worden.
Duhelo schreef:Zwerte schreef:Het was mij de laatste tijd ook een paar keer opgevallen dat topics wel erg snel op slot worden gegooid, vooral als het gaat over offtopic reacties. Ik heb zelden moeite gehad met het beleid of modacties, maar dit is me echt opgevallen de laatste weken. Goedlopende topics waar hier en daar iemand vervelend offtopic tussendoor komt, waarbij de gebruikers het zelf vaak al recht zetten en die gaan toch op slot zodra er nog 1x een gebruiker iets offtopic zegt. Wat mij daaraan verbaast: vaak is het een totaal andere gebruiker die even onhandig post en hoppa, hele topic doodgeslagen met een slotje. Bokt heeft zo vreselijk veel gebruikers, je gooit toch niet een hele discussie dicht omdat er een paar mensen vervelend of onhandig posten?
Uiteraard bestaan er ook topics die oneindig afdwalen en ik kan me zelf ook echt wel storen aan veel offtopic gaan. Maar ik heb het hier echt over topics waar nauwelijks offtopic werd gegaan en ook nog eens door hooguit een paar gebruikers. Ik denk dat het goed is om achter de schermen hier even naar te kijken want nogmaals, het is erg opvallend (en negatief) veranderd...
Ik denk dat je als gewone gebruiker niet altijd ziet of en hoeveel waarschuwingen er al zijn gegeven.
Als er bv 3 pagina's offtopic gaan dan gaan we ze gaan verwijderen en sturen een pb naar de betreffende gebruikers. Soms plaatsen we in het topic een opmerking, soms niet. Indien niet en er komen weer 2 pagina's offtopic bij, dan gaan we dat weer gaan verwijderen en aanspreken (normaal komt er hierna wel een opmerking in het topic). stel dat het dan nogmaals gebeurd, dan kijken we of om opnieuw aan te spreken, of dan wordt er een slotje geplaatst. Want in dat geval worden onze vragen/raadgevingen gewoon keihard genegeerd.
Maar als gewone gebruiker zie je dan vaak in het topic 1 of 2 opmerkingen, en dat er een slotje komt omdat er nadien nog 3 posts offtopic zijn. Maar je ziet niet die 5 pagina's posts dat we doorspit, overlezen en al dan niet verwijderd hebben, de 20 gebruikers die een pb ontvangen hebben, het werk dat er kruipt in overleg met de rest van het team, etc.
Dus ik begrijp dat een slotje voor jullie soms out of the blue komt, maar meestal is er nog heel veel aan voor gegaan.
In een dergelijk geval mag je altijd een pb sturen naar de mod die het topic op slot geplaatst heeft om uitleg te vragen ...
Over de slotposts in bepaalde topics. Ikzelf geef ook niet altijd heel veel uitleg, omdat die niet altijd nodig is. Als iemand een advertentie plaatst sluit ik het topic met zoiets erbij:
*daar advertenties niet toegelaten zijn op bokt, plaats ik hier een slotje*
Ik hoef niet uit te leggen waarom advertenties niet toegelaten zijn, als je je aanmeldt op het forum moet je de regels doorlezen en verklaren dat je ze gelezen en begrepen hebt, daarin staat alles prima en duidelijk uitgelegd.
Wij veronderstellen en verwachten dat gebruikers die actief posten op bokt de regels kennen en begrijpen.
Uiteraard als het feit waarom iets op slot gaat niet zo vanzelfsprekend is wordt er meer uitleg gegeven, maar meestal is dit per pb naar de Ts, en niet perse in de slotpost. Bv een slotje voor privéredenen gaan we ook niet dieper op in omdat we niet het privéleven van iedereen willen open en bloot op het net gooien ...
Zwerte schreef:Duhelo schreef:Zwerte schreef:Het was mij de laatste tijd ook een paar keer opgevallen dat topics wel erg snel op slot worden gegooid, vooral als het gaat over offtopic reacties. Ik heb zelden moeite gehad met het beleid of modacties, maar dit is me echt opgevallen de laatste weken. Goedlopende topics waar hier en daar iemand vervelend offtopic tussendoor komt, waarbij de gebruikers het zelf vaak al recht zetten en die gaan toch op slot zodra er nog 1x een gebruiker iets offtopic zegt. Wat mij daaraan verbaast: vaak is het een totaal andere gebruiker die even onhandig post en hoppa, hele topic doodgeslagen met een slotje. Bokt heeft zo vreselijk veel gebruikers, je gooit toch niet een hele discussie dicht omdat er een paar mensen vervelend of onhandig posten?
Ik denk dat je als gewone gebruiker niet altijd ziet of en hoeveel waarschuwingen er al zijn gegeven.
Als er bv 3 pagina's offtopic gaan dan gaan we ze gaan verwijderen en sturen een pb naar de betreffende gebruikers. Soms plaatsen we in het topic een opmerking, soms niet. Indien niet en er komen weer 2 pagina's offtopic bij, dan gaan we dat weer gaan verwijderen en aanspreken (normaal komt er hierna wel een opmerking in het topic). stel dat het dan nogmaals gebeurd, dan kijken we of om opnieuw aan te spreken, of dan wordt er een slotje geplaatst. Want in dat geval worden onze vragen/raadgevingen gewoon keihard genegeerd.
Maar als gewone gebruiker zie je dan vaak in het topic 1 of 2 opmerkingen, en dat er een slotje komt omdat er nadien nog 3 posts offtopic zijn. Maar je ziet niet die 5 pagina's posts dat we doorspit, overlezen en al dan niet verwijderd hebben, de 20 gebruikers die een pb ontvangen hebben, het werk dat er kruipt in overleg met de rest van het team, etc.
Dus ik begrijp dat een slotje voor jullie soms out of the blue komt, maar meestal is er nog heel veel aan voor gegaan.
In een dergelijk geval mag je altijd een pb sturen naar de mod die het topic op slot geplaatst heeft om uitleg te vragen ...
Over de slotposts in bepaalde topics. Ikzelf geef ook niet altijd heel veel uitleg, omdat die niet altijd nodig is. Als iemand een advertentie plaatst sluit ik het topic met zoiets erbij:
*daar advertenties niet toegelaten zijn op bokt, plaats ik hier een slotje*
Ik hoef niet uit te leggen waarom advertenties niet toegelaten zijn, als je je aanmeldt op het forum moet je de regels doorlezen en verklaren dat je ze gelezen en begrepen hebt, daarin staat alles prima en duidelijk uitgelegd.
Wij veronderstellen en verwachten dat gebruikers die actief posten op bokt de regels kennen en begrijpen.
Uiteraard als het feit waarom iets op slot gaat niet zo vanzelfsprekend is wordt er meer uitleg gegeven, maar meestal is dit per pb naar de Ts, en niet perse in de slotpost. Bv een slotje voor privéredenen gaan we ook niet dieper op in omdat we niet het privéleven van iedereen willen open en bloot op het net gooien ...
Sorry, maar dit vind ik dus een reactie waarvan mn nekharen overeind gaan staan. De toon die je hier gebruikt is heel naar namelijk. Voor mijn gevoel haal je alle verantwoordelijkheid bij jullie vandaan en wijst alleen maar naar ons als gebruiker. Ik vond de andere mods hier erg prettig reageren maar dit staat me echt tegen.
Natuurlijk kan ik een pbtje sturen met de vraag waarom. Maar ik ben van mening dat je dit niet moet willen! Als een gebruiker het niet snapt, gaat er blijkbaar iets fout in jullie informatievoorziening. Het ligt niet direct aan die gebruiker hoor. Ik zei net niet voor niks dat ik zelden problemen met jullie heb gehad, want over het algemeen vind ik het gewoon goed lopen hier. Dit is me echter zeer negatief opgevallen, dus blijkbaar is daar iets verandert. Het offtopic principe is altijd al gelijk, dus zou het dan niet kunnen zitten in de slotjes van de mods en de uitleg daarin?
Ik wil je ook even tegenspreken dat het dan gaat over veeeeeel reacties die je niet ziet. Ik praat hier namelijk ook over een paar topics die ik zeer actief volgde en dus continu in aanwezig was. Kunnen jullie dan zo extreem turbo reageren dat je het dan ook niet meekrijgt? Paginas aan reacties lezen en wissen voordat ik die gezien heb, terwijl ik continu in dat topic meelees? Dont think so...
Jullie zijn niet heilig hoor, beetje zelfreflectie is voor niemand verkeerd.
Andere modjes: tnx voor de nette reacties en ik vind het fijn dat de slotjes even bekeken worden. Voor mij als simpele gebruiker genoeg, dus ik trek me snel terug hier.
Citaat:Het offtopic principe is altijd al gelijk, dus zou het dan niet kunnen zitten in de slotjes van de mods en de uitleg daarin?