Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:41

Jasmijn159 schreef:
Hier is 'me' volledig correct! Het gaat om het gebruik van 'me' als bezittelijk voornaamwoord. Dus 'mijn' vervangen door 'me'.

Volgens mij is dit gewoon nog steeds "mij" alleen word "me" in dit soort contexten vaak wel geaccepteerd/getolereerd. Ik kan het fout hebben hoor, maar mij is altijd geleerd dat als je naar jezelf verwijst het gewoon "mij" is. Hier word het dan wellicht niet als bezittelijk voornaamwoord gebruikt maar het is volgens mij nog steeds niet correct
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 01-04-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:41

JenW schreef:
Spoiler:
Nayomie schreef:
Waar ik soms ook even voor op mijn handen moet zitten is 'dt' fouten. Echter, als iemand vraagt om uitleg, leg ik het met alle plezier uit. :j

Dit is wel degelijk een dyslexie fout hoor, herken ik bij mij zelf en staat ook in de verklaring.

Klopt! Ik heb ook dyslexie en maak vaak 'dt' fouten.
Maar 'me paard' klinkt gewoon al niet lekker. Ik snap ook nooit hoe mensen die fout kunnen maken. Praat je dan ook zo?
"Even me paardjuh uit de wei halen!" :+

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:44

Ik zag dat ts in me topic had gereageerd en mij had verbeterd!

Ik heb zelf erg moeite met Nederlands type ook al ben ik Nederlander. Ik doe erg mijn best maar soms weet ik gewoon niet hoe ik dingen moeten schrijven of omschrijven het zelfde met coma's en punten.. School had me geprobeerd om me hier mee te helpen maar het is voor mij lastig...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:46

Koper schreef:
Paris_ schreef:
Autocorrect erop zetten, net zoals in Word. :+
Of een puntensysteem, bij elke fout -1 en bij 10 strafpunten wordt je een dag van Bokt geband. ~~}> Durf te wedden dat er dan opeens veel minder fouten te ontdekken zijn... O:)

Jij hebt je eerste punt te pakken ~~}>

Nee hoor "word je" is correct omdat het onderwerp en de persoonsvorm in omgekeerde volgorde staan. Het is namelijk ook "je loopt vandaag", maar niet "vandaag loopt je"
Dus helemaal geen punten hier ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:47

trysteffy schreef:

Ik heb zelf erg moeite met Nederlands type ook al ben ik Nederlander. Ik doe erg mijn best maar soms weet ik gewoon niet hoe ik dingen moeten schrijven of omschrijven het zelfde met coma's en punten.. School had me geprobeerd om me hier mee te helpen maar het is voor mij lastig...

En zelfs hier gebeurt dit nog een keer. -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:48

lifaya schreef:
Jasmijn159 schreef:
Hier is 'me' volledig correct! Het gaat om het gebruik van 'me' als bezittelijk voornaamwoord. Dus 'mijn' vervangen door 'me'.

Volgens mij is dit gewoon nog steeds "mij" alleen word "me" in dit soort contexten vaak wel geaccepteerd/getolereerd. Ik kan het fout hebben hoor, maar mij is altijd geleerd dat als je naar jezelf verwijst het gewoon "mij" is. Hier word het dan wellicht niet als bezittelijk voornaamwoord gebruikt maar het is volgens mij nog steeds niet correct

Me is gewoon goed in bovenstaand geval.
Me en mij zijn nagenoeg uitwisselbaar, het geeft hooguit een verschil in het benadrukken dat het MIJ niet interesseert (maar mijn broer wel bijvoorbeeld). Of dat het ME niet interesseert (geen idee of het een ander wel interesseert).

Zelfde met je en jij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:48

trysteffy schreef:

Dit was expres neem ik aan? Haha anders is het bij jou wel heel hardnekkig

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:50

Ik vind het ook een beetje flauw om iemand via pb op de vingers te gaan tikken over spelfouten. Maar als je het ziet in een topic kun je daar toch op een nette manier iets over zeggen?

Mungbean

Re: Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:56

Haha, de moeite met coma vind ik dan weer zo grappig dat het me niet stoort.
Zelfde als met mensen die moeite hebben met het bereiden van een paard :P

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:00

amandananana schreef:
Ik vind het ook een beetje flauw om iemand via pb op de vingers te gaan tikken over spelfouten. Maar als je het ziet in een topic kun je daar toch op een nette manier iets over zeggen?

Waarom is dat flauw? Als je het in het topic zet, ga je off-topic, moet je niet zeiken, zet je iemand te kakken. Als je in pb doet hebben anderen geen last ervan en zet je niemand voor schut.
Alhoewel ik deze reactie lees als 'we moeten alle fouten maar verdoezelen en nergens over miepen'

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:06

Dorine92 schreef:
trysteffy schreef:

Dit was expres neem ik aan? Haha anders is het bij jou wel heel hardnekkig

Nee dit is niet expres... :\

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:10

Ik werk als schadebehandelaar bij een verzekeraar. Klanten vullen hun schadeformulieren ook zo in. "Tijdens me vakantie na Spanje is me iPad gevallen." Ik erger mij er kapot aan, ook krijg ik direct een vooroordeel over dit soort mensen dat ze dom zijn zeker als er dan ook nog iets doms gebeurd is zoals bijvoorbeeld een tas met dure spullen (zonnebrillen, tablets, smartphones, horloges ect.) onbeheerd achter laten op het strand om te zwemmen in zee.

Ik weet dat veel collega's er net zo overdenken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:21

Nayomie, maar waarom denk je dat het iets positiefs op zou leveren? Want dat is het vreemde: men denkt dat het ok is om anderen aan te spreken, maar niet om aangesproken te worden.

Vergelijk het maar met dit topic: de meeste mensen stellen het niet op prijs dat ze op d/t-fouten gewezen worden, en zijn ook niet erg geneigd om daar nu ineens veel beter op te gaan letten. Ze vinden het vooral overdreven. De sfeer wordt er niet per se gezelliger op als iedereen met een d/t-foutje pb'tjes zou ontvangen. Hoe makkelijk zou jij kritiek accepteren van totaal willekeurige medebokkers die vinden dat je zus of zo moet posten?

Ik denk dat de reactie bij mensen die 'me' schrijven waar ze 'm'n' bedoelen niet erg anders zal zijn. Ze zullen zeggen dat ze het probleem niet snappen, dat zij er geen last van hebben, dat je niet zo moet zeuren, dat het maar een klein foutje is, en dat het duidelijk is wat er bedoeld wordt. (En het is ook maar een klein foutje, en het is ook duidelijk wat er bedoeld wordt.)
Andere mensen die toch al onzeker zijn zullen zich nog onzekerder voelen en wegblijven (heel vriendelijk...), en sommige mensen zullen ruzie maken. Is het dat nou waard? Zo'n klein woordje?

Wat mij betreft niet hoor.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:22

Nayomie schreef:
amandananana schreef:

Waarom is dat flauw? Als je het in het topic zet, ga je off-topic, moet je niet zeiken, zet je iemand te kakken. Als je in pb doet hebben anderen geen last ervan en zet je niemand voor schut.
Alhoewel ik deze reactie lees als 'we moeten alle fouten maar verdoezelen en nergens over miepen'

Dan lees je mijn reactie totaal verkeerd, ik irriteer me ook aan alle spelfouten die gemaakt worden gewoon omdat er niet altijd goed bij nagedacht wordt. Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand zich op de vingers getikt voelt als diegene een pb krijgt over zijn manier van schrijven. Als iemand mij in het topic bij zijn reactie wijst op een spelfout vind ik dat helemaal niet erg. Dat is niet offtopic als je het gewoon in een zinnetje bij je reactie zet. Maar dat jij het leest als fouten moeten verdoezelen en nergens over miepen is echt totaal verkeerd geïnterpreteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:25

Shadow0 schreef:
Nayomie, maar waarom denk je dat het iets positiefs op zou leveren? Want dat is het vreemde: men denkt dat het ok is om anderen aan te spreken, maar niet om aangesproken te worden.

Vergelijk het maar met dit topic: de meeste mensen stellen het niet op prijs dat ze op d/t-fouten gewezen worden, en zijn ook niet erg geneigd om daar nu ineens veel beter op te gaan letten. Ze vinden het vooral overdreven. De sfeer wordt er niet per se gezelliger op als iedereen met een d/t-foutje pb'tjes zou ontvangen. Hoe makkelijk zou jij kritiek accepteren van totaal willekeurige medebokkers die vinden dat je zus of zo moet posten?

Ik denk dat de reactie bij mensen die 'me' schrijven waar ze 'm'n' bedoelen niet erg anders zal zijn. Ze zullen zeggen dat ze het probleem niet snappen, dat zij er geen last van hebben, dat je niet zo moet zeuren, dat het maar een klein foutje is, en dat het duidelijk is wat er bedoeld wordt. (En het is ook maar een klein foutje, en het is ook duidelijk wat er bedoeld wordt.)
Andere mensen die toch al onzeker zijn zullen zich nog onzekerder voelen en wegblijven (heel vriendelijk...), en sommige mensen zullen ruzie maken. Is het dat nou waard? Zo'n klein woordje?

Ik denk ook dat als iemand eenmalig/een paar keer een d-t fout maakt dat het niet zo'n probleem is, maar wanneer iemand een onderwerp bekladt of de TS is en vijftien keer per bericht een d-t fout maakt mensen sneller geneigd zijn om er op te reageren.
Als iemand een bericht plaatst in een onderwerp dan lees ik er graag overheen maar als de TS (die dan ook nog eens om de zoveel tijd op ieder bericht reageert) dit steeds doet dan haak ik af, en dat vind ik dan zonde of banketstaaf omdat ik misschien wel iets nuttigs heb toe te voegen of de TS kan helpen.

Speciaal voor Sizzle aangepast!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-15 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:29

Comment is ook geen Nederlands ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:33

Stelletje taalpuristen :D

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:33

Oh, hier kan ik ook zó slecht tegen! Als ik een topic tegenkom met (te)veel grammatica- en spelfouten klik ik meteen weg. Soms ben ik gewoon verbaasd dat ik, als dertienjarige, minder fouten maak dan een volwassen bokker. :o

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:34

Wat vinden jullie dan van het woord " wouden" ipv wilden....
Die staat bij mij op plaats 3 , na ipv naar en me ipv mij, staan op 1 en 2

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:35

Patsab schreef:

Heb je dat ook met "ik wou" i.p.v. "ik wilde" ?

Anoniem

Sizzle schreef:
Comment is ook geen Nederlands ;)

Ik had het ook nergens over Nederlands spreken, ik had het over de eerdergenoemde d'tjes en t'tjes. :D

Nayomie

Shadow0 schreef:

Volgens mij wordt er nu een beeld geschetst dat je iemand ermee afzeikt. Echter, ik vind dat als je dit op een vriendelijke manier kunt brengen er geen probleem is. Daarnaast, als iemand zegt dat het diegene niet interesseert, ben ik niet de persoon die iemand daarmee nog verder de grond in zou boren.
Ik vind wel dat je iemand mag corrigeren zodra er veelvoudig fouten worden gemaakt.

Kritiek? Ik schreef laatst 'hersenschimmel' ipv 'hersenschimmen', waarop een oplettende bokker mij verbeterde. Soms, als het zo'n geval is, moet je gewoon zelf ook mee kunnen lachen. :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:36

Och, daar hebben we het dyslexiesmoesje alweer, wat een onzin. Ik heb vele dyslecten getest voor verkrijgen van een groene kaart en echte dyslecten pik ik er zo uit. Merendeel wat ik hier zie is gewoon luiheid en verloedering en ja, ik stoor me daar erg aan. Shoot me.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 01-04-15 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:38

Patsab schreef:

Ook supervervelend. Ik ben echt een grammaticanazi, en bij elke spelfout denk ik 'aaahhh!'. :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:38

Oh dat is de enige fout in de spelling waar ik mij dood aan irriteer.

Ik zeg een jaar ban. :') 1 april.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 01-04-15 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt