Moderator

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:35

Ik vind dit topic eigenlijk een perfect voorbeeld van waarom die grens 18+ is. Modereren is niet alleen een beetje slotjes plaatsen en topic verplaatsen. Er gaat behoorlijk wat tijd inzitten. :) Tijd die je als 14 jarige misschien beter aan school kan besteden. + Je moet sancties uitdelen, aan volwassen gebruikers. Als 14 jarig kind? Ik zou een 13/14 jarige als mod gewoon niet zo serieus nemen...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:37

_Nienke schreef:
Ik kan heus wel met hoofdletters en punten praten hoor.

Niet dat dat iets uitmaakt, want je wil toch geen mod worden zeg je net.

Mioux

@samiyah aller eerst gefeliciteerd :).

En nee, ik zou ook zeker een 13 of 14 jarig "kind" niet serieus nemen. Dit omdat gewoonweg de meeste op die leeftijd bijdehand zijn, irritant en groot praten. Ben verder gek op kinderen hoor, heb ook een zoon. Maar als een 13 jarige MOD mij een pb zou doen met een melding of dergelijke, zou ik deze niet zo serieus nemen.

Nayomie

Over die leeftijdsgrens, ja, ik ben het er mee eens. Misschien zelfs nog wat hoger. Als moderator moet je ook bemiddelen tussen ruzies, tegen kritiek kunnen en vooral, stevig in je schoenen staan. Op het eerste gezicht, zou je als puber denken dat je dit kunt, maar niks is minder waar. Bij ruzies moet je correct kunnen handelen, rustig blijven en duidelijk kunnen uitleggen. Ook het beeld, kinderen kun je niet altijd serieus nemen. Die minimum leeftijd vind ik dan ook niet meer dan correct op zijn plek.

Vroeger dacht ik ook altijd even moderator te worden, maar bij nader inzien is het maar goed geweest dat ze mij hebben ingesteld destijds. Dan zou je een vreselijk puberende bokker hebben aangesteld. ;)

Overigens is het niet de bedoeling om grappen te maken over TS. TS stelt gewoon een vraag, met de vraag wat de reden achter 18+ is. Als je commentaar hebt, kun je dit beter in PB gaan uitvechten.

Over het aantal berichten, je moet minimaal 1000 berichten hebben geplaatst.

Vero

Samiyah schreef:
Ik vind dit topic eigenlijk een perfect voorbeeld van waarom die grens 18+ is. Modereren is niet alleen een beetje slotjes plaatsen en topic verplaatsen. Er gaat behoorlijk wat tijd inzitten. :) Tijd die je als 14 jarige misschien beter aan school kan besteden. + Je moet sancties uitdelen, aan volwassen gebruikers. Als 14 jarig kind? Ik zou een 13/14 jarige als mod gewoon niet zo serieus nemen...

Ik zou ook een volwassenen eerder serieus nemen. en als een andere bokker iets raars tegen jou doet moet je dat wel in vertrouwen kunnen zeggen. Ik denk dat de meeste 13-14 jarige het eerder door zouden vertellen. De meeste en dus niet allemaal.

en gefeliciteerd!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:38

Kirsha schreef:
_Nienke schreef:

Ik vraag dat me ook wel af. Waarom al deze moeite doen en antwoorden met "ik kan wel" als je inderdaad geen interesse hebt in MOD worden? Dan hoef je ook je best er nog niet voor te doen, want het duurt nog wel zeker (als je 14 bent) 4 jaar ?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:38

Waar worden er grappen gemaakt dan Nayomie??

Vero

Re: Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:39

volgensmij word er niks flauws gezegd.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:41

Deze vind ik anders aardig gemeen. Hou dit soort commentaar voor je, het is nog een kind. :)

Kirsha schreef:
_Nienke schreef:

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:41

allereerst zal 14 sowieso niet mogen omdat het een vorm van vrijwilligers werk is met daarbij de kanttekening dat er privacygevoelige zaken open en bloot liggen voor de moderators.. niet alleen ipadressen maar ook bijvoorbeeld welke personen er met schaduwaccounts rondlopen en daarmee dus hun verhaal doen.

ik weet niet wat de wetgeving is voor het werken met privacygevoelige informatie in Nederland..
Ik weet dat deze in Duitsland op 18 jaar is gesteld, omdat ik zelf als moderator voor een online game 'gewerkt' heb en daar ook een verklaring voor heb moeten ondertekenenen en opsturen..

nu denk ik niet dat het bij bokt zo officieel is geregeld omdat het geen bedrijf is maar slechts een 'webpagina' vermoedelijk in beheer van een particulier'? maar nog kun je gelazer krijgen als bokt zijnde als er issues zijn met de privacy..

daarnaast is het van belang dat je ook een gezonde portie levenservaring moet hebben om serieus als moderator aan de slag te gaan.. je moet immers kunnen bemiddelen zonder hierin 'partij' te kiezen.. mensen iets minder leuks kunnen vertellen en met een boze reactie om kunnen gaan.. Pubers in de regel hebben het nog te druk met hun eigen hormonen en problemen en neigen er veelal naar om dingen 'zwart/wit' te bekijken het 'my way or the highway'.. In de loop der jaren, vaak ook doordat je steeds meer moet gaan samenwerken tijdens studie of werk, leer je steeds meer vaardigheden waardoor je ook discussies in betere banen kunt leiden en je een bepaald respect kunt afdwingen als dat nog is..

Er zijn altijd uitzonderingen, maar aan je posts te lezen, ben je zelf niet een van de uitzonderingen (al is het maar omdat je niet precies weet wat moderaten inhoud en wat je er voor in huis moet hebben).. Ergens moet je een grens trekken, en met betrekking tot 'volwassen' handelen en privacygevoelige dingen is 18 een zeer correcte grens..

assistent mods, wat zouden we hier dan van verwachten? want daar kan ik mij niet veel bij voorstellen.. immers bij ip adressen (en dus bannen, schaduwaccounts etc) en bijbehorende informatie hebben die nog niets te zoeken.. dus zou het alleen gaan om verslepen van items?

waar ik moderator was waren ook 'assistent mods' deze zaten fulltime in de chats om 'politieagentje' te spelen en de mensen tot de orde te roepen.. maar als het puntje bij het paaltje kwam, moesten ze er een mod bij roepen om daadwerkelijk over te gaan tot het bannen van iemand.. omdat ze geen toegang tot de administratie hadden.. veelal waren dit mensen die al 18 waren en proef wilden draaien voor ze wilden soliciteren als mod.. of 16-18 jarigen (minimum leeftijd was 16) die al iets wilde doen tot ze 18 werden..

vergeet ook niet dat je bewoordingen die je elders gebruikt, als 'gewone' gebruiker een voorbeeld moeten zijn, geen onzin kletsen, op je woorden letten, niet te fel in discussies.. want iedereen weet dat je een moderator bent, je bent daarmee stiekem een beetje een 'rolmodel'..

Ik heb het enkele jaren gedaan en toen besloten dat ik bij andere spellen toch liever gewoon 'speler' was.. lekker af en toe onzin uitkramen en gewoon doen en laten waar ik zin in had..

moderaten is tijdrovend en niet altijd even leuk.. al valt dat op een forum nog wel mee.. maar lekker 'stuiteren' in een draadje, nee dat kan bijvoorbeeld al niet eigenlijk, want je moet wel serieus genomen worden als het erop aan komt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:42

Hoezo gemeen? TS vraagt naar het hoe en wat van mods, prima, wordt antwoord op gegeven. TS geeft aan zelf geen mod te willen worden maar blijft er wel op doorgaan. Vind ik apart, dat is alles.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 20-10-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:42

dit stond in een topic van 2012.

delerium schreef:
Is jouw interesse gewekt?
Om een idee te geven van naar wie we op zoek zijn, hebben we een profiel opgesteld voor potentiële mods:
* je bent minimaal 18 jaar oud. Er is geen maximumleeftijd: we verwelkomen mensen die een flinke dosis levenservaring mee het team in nemen.
* je hebt minimaal 1000 posts en bent minimaal al een jaar actief Bokker
* je kunt je goed schriftelijk uitdrukken en spelling en grammatica hebben geen (grote) geheimen voor je.
* je vindt het leuk om samen te werken met anderen
* je realiseert je dat je moderator wordt om gebruikers verder te helpen, en niet voor de knopjes
* je beschikt over een grote portie inlevingsvermogen, en een even grote portie gezond verstand.
* je hoeft niet per sé affiniteit met paarden te hebben, maar bij voorkeur wel.
* je bent integer en we kunnen je vertrouwen met gevoelige of persoonlijke informatie
* je beschikt over doorzettingsvermogen en bent bereid je gedurende langere tijd voor Bokt in te willen zetten
* En als laatste; het lijkt je leuk om Bokt verder te helpen. Je bent hier immers vaak, dus er zijn je vast dingen opgevallen waar je je soms aan stoort en waar je een mening over hebt. Of zaken waar je mensen mee op weg zou willen helpen. Als mod heb je die mogelijkheid.

Iets voor jou?
via deze link kun je nog meer lezen en jezelf aanmelden.

Is jouw interesse gewekt maar heb je nog vragen? Stel ze gerust in dit topic of PB naar delerium of Oscar.
We zien de reactie tegemoet!

dus dat zijn de eisen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:43

@nayomie
Ik vind daar niks flauws aan.
Ze zegt dat ze geen mod wil worden, dus wat zal het uitmaken of ze met of zonder punten of hoofdletters typt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:43

Nayomie, ik vind dit geen 'gemeen' commentaar hoor. Je kan ook te veel ergens achter zoeken natuurlijk. En in plaats van dit dan ook uitgebreid uit te meten hier in dit topic had je dit toch zelf ook kunnen melden middels PB aan de betreffende bokker of kunnen temmen? ;)

Het voegt namelijk niets aan TS d'r eigen vraag toe, dat zij wel punten en hoofdletters gebruikt, vandaar dat andere gebruikers daar toch best naar mogen vragen/op mogen reageren? Anders wordt het toch een bijzonder stil forum als je al je commentaar maar voor je moet houden..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:45

Nayomie schreef:
Deze vind ik anders aardig gemeen. Hou dit soort commentaar voor je, het is nog een kind. :)

Mede daarom denk ik dat je als MOD wel inzicht moet hebben. Je kan alleen lezen hier en dus alleen op non verbaal letten. Daarom kan je de de toon niet horen en zien hoe iemand het bedoeld. Je kan dus deze opmerking ook als negatief beschouwen. Het kan ook zijn dat ze de vraagteken vergeten is en daar in de plaats een punt heeft gezet. Zo kan een klein "foutje" al heel wat losmaken.

_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 16:47

nou bedankt dat ik 'NOG MAAR EEN KIND' ben

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:48

_Nienke schreef:

Ik ben ook 'nog maar een kind'. Is niks mis mee. Voel je niet aangevallen :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:49

_Nienke schreef:

Ik ben ook nog maar een kind . Dus ? :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:49

_Nienke schreef:

Je bent nog maar een kind. Onder de 18, dus een kind.
Wees er blij mee, het betekend dat mensen het nu dus voor je opnemen, ipv dat ze denken dat je dom / lui bent (oid) omdat je geen hoofdletters en punten gebruikt.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:50

Omdat het de regel is om 18+ te zijn. :+

Anoniem

_Nienke schreef:

En daar is absoluut niks mis mee. Dit is dus precies waarom een 14-jarige puber (mocht dit beter klinken) nog geen moderator hoeft te worden; daar is gewoon echt niet voldoende inzicht voor.

Geeft niet, later als je groot bent lees je met een glimlach op je gezicht je berichtjes van "vroegah" terug en lach je er smakelijk om ;)

Mioux

Mede door je manier van reageren zou je nu niet gok ik in aanmerking komen voor een MOD baan.

Het staat tussen haakjes zodat je het aangeeft, in het algemeen. Niet zozeer op iemand persoonlijk.

Je bent nou eenmaal onder de 18, dus een kind,minderjarig.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:51

Mioux schreef:
Nayomie schreef:

Mede daarom denk ik dat je als MOD wel inzicht moet hebben. Je kan alleen lezen hier en dus alleen op non verbaal letten. Daarom kan je de de toon niet horen en zien hoe iemand het bedoeld. Je kan dus deze opmerking ook als negatief beschouwen. Het kan ook zijn dat ze de vraagteken vergeten is en daar in de plaats een punt heeft gezet. Zo kan een klein "foutje" al heel wat losmaken.

Dat blijven de gevaren van internet. Je kunt de toon niet aflezen van iemand, maar dat is een andere discussie. :)

_Nienke schreef:

Dat is helemaal niet erg. Ik ben er zelf ook eentje. Dit bedoelde ik niet flauw. En stiekem heeft dat zijn voordelen want vanaf je 18de mag je veel gaan dokken qua verzekeringen etc. :)

Fijn dat je even het overzicht heb gekopieerd, XFjord. :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:52

@nayomie dat klopt, daarom is t aan jezelf om te zien hoe je t opneemt. zie je het als afbrekende kritiek of als opbouwend. Zie je het als gemeen, of als misschien een vraagteken vergeten dus als een vraag.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:52

ik ben eigenlijk best blij dat ik nog een kind ben. je moet als je 18 bent ineens allemaal verzekeringen enzo gaan betalen en er komt veel meer verantwoordelijkheid op je.