Bokt... je moet je schamen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:26

We hebben een clubje opgericht voor mensen met een paarden zwicht en jij hoort er niet bij... jij hoort er niet bij...

Evelijn, ik hoop niet dat jij ooit in een vreemd land strand, zonder paspoort en zonder telefoon en zonder geld en dat de mensen daar dan net zo denken als jij... Jij hoort immers niet bij die gemeenschap ... en zal dus niet geholpen worden.

Wat een egoistische manier van denken.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:26

WildWings; ik reageer op Vrouwke hoor. Die vergelijkt het met neergestoken in het bos liggen. Dan kun je beter de politie bellen dan op bokt hulp vragen. De politie zal je dan vast komen zoeken mag ik hopen.

Als je uit huis gezet bent en je gaat naar de politie dan kunnen zij je helpen om een plek in een (nood/spoed)opvang te krijgen en ze kunnen je doorwijzen naar de instanties die je kunnen helpen weer woonruimte enz te regelen. Welke instanties dat zijn verschilt soms per gemeente.

Roosch

Ik vind het toch typisch dat er veelal over een community gesproken wordt. As we speak zijn er 245.509 gebruikers. Het is niet ons kent ons, want daar is het forum veel te groot voor.

De persoon in kwestie komt dus niet in een of ander hecht kliekje terecht, dus ik vind dat er ruimte moet zijn voor deze hulpvraag.

Petpa

WildWings schreef:
Evelijn schreef:
Een gemeenschap helpt zijn deelnemers... en juist niet iedereen die random langs komt.

Dat is hoe jij erover denkt. Voor mij zijn mensen gelijk en zou ik een levend wezen eigenlijk altijd proberen te helpen indien mogelijk. En ik ben blij om in dit topic te lezen dat er meer mensen zo over denken, en verder kijken dan 'regels zijn regels' of bij gebrek aan inlevingsvermogen of (levens?)ervaring denken dat de oplossing zo voor de hand ligt.

Mijn levenservaring zegt me voorzichtig te zijn met mensen die plotseling om hulp komen te vragen...

Een 41-jarige die ineens op een paardenforum komt met een hulpvraag... Komt op mij apart over, waardoor ik wantrouwend ben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:27

caroline_max schreef:
WildWings; ik reageer op Vrouwke hoor. Die vergelijkt het met neergestoken in het bos liggen. Dan kun je beter de politie bellen dan op bokt hulp vragen. De politie zal je dan vast komen zoeken mag ik hopen.

Als je uit huis gezet bent en je gaat naar de politie dan kunnen zij je helpen om een plek in een (nood/spoed)opvang te krijgen en ze kunnen je doorwijzen naar de instanties die je kunnen helpen weer woonruimte enz te regelen. Welke instanties dat zijn verschilt soms per gemeente.

Ik zag het ja, sorry :D Die post had ik even gemist.
Overigens ken ik iemand in een dergelijke situatie en dat ging geheel niet zo makkelijk als jij nu doet voorkomen. En ik kan me voorstellen dat zonder GBA het nog veel moeilijker gaat..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:27

@WildWings... ook als je helemaal niet kan controleren of de hulpvraag juist is.. of je jezelf er niet mee in gevaar brengt? Want een groot hart is mooi... maar een gemeenschap kan niet voort leven zonder regels en grenzen (maar goed ik zal hier niet mijn hele studie sociologie gaan onderwijzen)

@Shiloh... als dat ooit gebeurt zal ik zeker niet verwachten dat ik veel hulp krijg... want ik weet dat mensen wantrouwend zijn.. en dat is terecht zo werken gemeenschappen...

En nu kunnen er aantal wel Bokt stom vinden.. maar eigenlijk heeft Bokt die mevrouw wel geholpen.. want ze had binnen de tijd gewoon een opvangadres... maar wel tegen de regels van Bokt in.

Tja.. en toch.. ook al zijn het duizenden leden... juist omdat er soort gemeenschapsgevoel is is Bokt zo bijzonder...

Mijn vriend (fanatiek spelletjes fanaat en lid van meerdere fora's) die dacht dat de moderators dit topic wel meteen zouden sluiten... zijn ervaring was dat Forums dit soort topics meteen sluiten.. maar Bokt laat deze discussie dus wel gewoon toe. Vind echt dat sommige wel iets blijer mogen zijn met zo'n mooi actief internet topic... ipv de moderators meteen harteloos te noemen als ze juist in hun eigen vrije tijd de regels handhaven die Bokt heeft gesteld.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 27-07-14 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bokt... je moet je schamen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:29

Ik word een beetje kriegelig van jouw 'gemeenschap', dus jij weigert mensen te helpen die niet in jouw 'gemeenschap' zitten? En al die lieve bokkers binnen jouw 'gemeenschap' dan die hun hele leven bij elkaar gelogen hebben, mensen afzetten of bedriegen, etc? Want dat komt ook vaak zat voor. Er is géén garantie.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:29

WildWings schreef:
En wat gaat de politie dan doen? Ik begrijp dat jij er ervaring mee hebt dat je het zo goed weet?

Je doorverwijzen naar de juiste instanties zoals opvang, ik neem aan dat de politie dergelijke gegevens toch wel binnen handbereik heeft?

Ik vindt het op zich jammer dat er geen uitzondering wordt gemaakt maar aan de andere kant, er waren al veschillende mensen waarbij de TS terrecht kon dus het is ook niet zo dat TS op dat moment nog in de kou stond verdere afspraken moesten toch per PB worden gemaakt. En ik begrijp de argumenten van de mods om teveel uitzonderingen en een glijdende schaal te voorkomen wel :j
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 27-07-14 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:29

@Petpa: En daarom is iedereen zijn eigen volwassen persoon, met een eigen risico inschatting en hun eigen recht om te besluiten zo iemand te helpen of niet.

Helpen hoeft trouwens echt niet perse meteen in huis nemen te zijn. TS had duidelijk zelf niet aan de politie oid. gedacht, dus haar daar naartoe verwijzen kan al heel erg helpen.

Ik was vanmiddag in de stad en had al moeite om op mijn eigen kleine telefoon schermpje te vinden of er een DA drogist in de buurt was. Laat staan dat ik daarop zo snel kan vinden waar ik crisis opvang kan vinden. Iedereen die dan een beetje mee helpt, of adressen op zoek tof advies geeft is dan welkom.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:30

Daarom melde ik er ook bij dat ik toen minderjarig was. Maar in principe kun je zelf naar een opvang gaan, maar die is soms vol. Dan kan de politie helpen om toch een plek te krijgen. Tenminste in mijn regio werkt dat wel zo, ook bij oudere mensen.

Roosch

Je hebt ook wel een goed punt, Evelijn. Ergens moet de grens getrokken worden. Maar daar zijn ook uitzonderingen die kunnen spelen, en die mijn inziens best toegepast had mogen worden hier.

Jezelf in gevaar brengen doe je feitelijk gezien mogelijk als je zelf hulp aanbiedt. De talloze tips die gegeven zijn, is ook hulp. Dat er dan Bokkers zijn die hun huis openstellen voor deze persoon, is echt geweldig maar snap dat je vindt dat zij zichzelf wellicht in gevaar brengen. Maar dáár is Bokt toch niet verantwoordelijk voor? Degenen die hulp aan hebben geboden zijn oud en wijs genoeg om dat zelf in te schatten en daarmee om te gaan.

Birdie60

hannah41 schreef:
vrouwke schreef:
Sorry, ik vind het ook schandalig.
En regels kun je altijd een keer door de vingers zien.
Ligt er maar net aan waar het over gaat.

Er opent op bokt iemand een topic en die zegt:
Ik lig hier in het bos en ze hebben me met een mes gestoken en ik kan voor de rest niemand bereiken.
Zegt bok dan ook: eerst 25 berichtjes plaatsen voor we wat doen.
Klinkt raar, maar is het zelfde.

Ik denk niet dat iemand er op dat moment voor kiest een bokt account aan te maken. Dan zou ik de politie/112 bellen, of iets wat erop lijkt :) Rare vergelijking, niet?

ligt er maar aan, als je daar aan denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:31

Shiloh schreef:
Helpen hoeft trouwens echt niet perse meteen in huis nemen te zijn. TS had duidelijk zelf niet aan de politie oid. gedacht, dus haar daar naartoe verwijzen kan al heel erg helpen.

Ik was vanmiddag in de stad en had al moeite om op mijn eigen kleine telefoon schermpje te vinden of er een DA drogist in de buurt was. Laat staan dat ik daarop zo snel kan vinden waar ik crisis opvang kan vinden. Iedereen die dan een beetje mee helpt, of adressen op zoek tof advies geeft is dan welkom.

Precies, dat dus... Het betekent niet dat je meteen een volslagen onbekende opvangt (mág wel, hóeft niet), maar 'hulp' is zoveel breder dan dat en kan zoveel meer betekenen. Ik vind het jammer dat zo'n topic dan direct gesloten wordt om een dergelijke regel. Er kunnen nog zoveel meer nuttige suggesties, tips of ervaringen uit voortkomen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:35

Blijkbaar lukte het op deze manier ook prima en dat houdt het forum wel zo overzichtelijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:35

Evelijn schreef:
@WildWings... ook als je helemaal niet kan controleren of de hulpvraag juist is.. of je jezelf er niet mee in gevaar brengt? Want een groot hart is mooi... maar een gemeenschap kan niet voort leven zonder regels en grenzen

Maar die regels kan je toch prima in uitzonderlijke gevallen een beetje buigen? De vrouw in kwestie moet bewijzen dat ze van paarden houdt, prima, maar mevrouw is NU in nood. Dan kan ze die hulp toch best NU krijgen, met als eis dat ze daarna alsnog bewijst dat ze hier thuis hoort als paardenliefhebster?

Nogmaals, ik hoop niet dat jij ooit in een situatie komt waarin jij het lekker kan uitzoeken en naar hulp kan fluiten omdat je niet "bij die gemeenschap" hoort.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:41

@Shiloh.. maar hoe kan Bokt zeker weten dat dit een uitzonderlijk geval is? Dat dit een oprecht iemand is? Dat is al niet te controleren bij veel Bokkers. Ik vind dat de moderator prima heeft gehandeld.. en dat de regel 25 berichten minimaal is.

En Shiloh.. ik hoop voor iedereen dat ze niet in zo'n situatie komen... gemeenschappen kunnen prachtig zijn als je erbij hoort en kunnen koud en hard zijn als je er buiten valt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:43

Jij wilt serieus beweren dat je zeker weet dat iemand oprecht is als die 25 nuttige posts heeft geplaatst? Laat me niet lachen!

Zoals ik al eerder zei, er zijn hier wel eens bokkers ontmaskerd met wel honderden of duizenden posts. Post aantal, nuttig of niet nuttig, zegt helemaal niks over de betrouwbaarheid van iemand! Er is hier ooit een bokker geweest die maanden aan een stuk vol hield dat ze kanker had! Dat is súper erg! Maar moeten we daarom maar helemaal niemand meer helpen, helemaal niemand meer vertrouwen?

Maar dan nog, ligt die verantwoordelijkheid van het vertrouwen van iemands verhaal en de bereidheid iemand te helpen bij de bokkers. Die 25 posts heeft helemaal niks met vertrouwen van iemand te maken. Dat heeft puur te maken met een bewijs dat je interesse hebt in paarden. Ik zie niet in waarom er niet bijvoorbeeld een termijn gesteld kan worden waarin ze dat bewijs alsnog kan leveren, bij uitzondering.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 27-07-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:45

chocobroodje schreef:
In dit geval heeft de moderator prima gehandeld. Bokt is in eerste instantie een paarden forum, en hoewel het begrijpelijk is dat de TS van het gesloten topic hier haar hart wilt luchten is het gewoon niet de bedoeling dat iedereen zomaar overal gelijk kan posten. Deze regel is er nou eenmaal niet voor niks. Bokt zou volledig overspoelt raken door niet paarden mensen, en dat is juist wat wij willen voorkomen. En ook al is dit een schrijnend geval, als we het hier toestaan dan gaan we met 2 maten meten en dat is ook niet de bedoeling.

Het zou ook fijn zijn als het alleen maar een paardenforum zou zijn. Al die andere zooi eraf. Al begrijp ik dat dit een conflict geeft met de reclame inkomsten van Bokt.

Er wordt wel gezegd; "het grootste paardenforum ter wereld" maar als je alle topics die niet over paarden gaan eraf haalt denk ik dat het niet meer de grootste is.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:48

Ik begrijp alle argumenten die zeggen dat het topic terecht is gesloten. 25 nuttige berichten zijn er niet voor niks, en ondanks dat ik al jaren meelees vind ik het geen enkel probleem dat ik niet meteen overal kon posten. (Dit is mijn eerste berichtje in een niet-paardenforum, jeej! :) )

En toch. De mens in mij zegt toch écht dat hier een uitzondering gemaakt moet worden. Grote paniek en een situatie die volgens mij door niemand gebagatelliseerd kan worden, zijn daar volgens mij voldoende reden toe.

Overigens vind ik de vergelijking met Fok.nl ook niet helemaal op gaan. Als ik iets google en ik kom op dat forum terecht, voel ik me toch altijd zo vervelend, wat een nare toon slaan mensen daar toch tegen elkaar aan! Laat Bokt.nl daar toch boven staan. Hier kunnen we tenminste gewoon normaal met elkaar omgaan! Toch?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:50

Het gaat er niet om wat jij zou hebben gedaan als je in een dergelijke situaties zou zitten, het gaat erom hoe bokt hier mee om gaat.

Het zou bokt sieren als er meegedacht zou worden in deze situatie en dat mis ik, er wordt gewoon naar de regels gewezen, maar niet gezocht naar een oplossing waarbij de hulpvraagster zou kunnen reageren.

Dat mis ik, klein beetje meedenken met iemand.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:51

Shiloh schreef:
Ik vind het trouwens belachelijk dat er gezegd wordt... ze had maar naar de politie moeten gaan, of had dit moeten doen, of had dat moeten doen.

Ten eerste kan ik me voorstellen dat je daar op dat moment helemaal niet aan denkt, en ten tweede, dat heeft ze niet gedaan, ze heeft hier om hulp gevraagd! Ze heeft onze community, waar ze al enige tijd meelas en zich blijbkaar veilig genoeg voelde om zich zo bloot te geven in haar nood situatie, om hulp gevraagd?

Wat deed bokt? Slammed the door in her face.

Ik hoop van harte dat de regel pushers in dit topic zelf nooit in zo'n situatie komen te staan en een deur in hun gezicht krijgen, want dat wens je niemand toe.

Faith in humanity? .... severly damaged.

Amen !!!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:52

Shiloh schreef:
Maar die regels kan je toch prima in uitzonderlijke gevallen een beetje buigen? De vrouw in kwestie moet bewijzen dat ze van paarden houdt, prima, maar mevrouw is NU in nood. Dan kan ze die hulp toch best NU krijgen, met als eis dat ze daarna alsnog bewijst dat ze hier thuis hoort als paardenliefhebster?

Nogmaals, ik hoop niet dat jij ooit in een situatie komt waarin jij het lekker kan uitzoeken en naar hulp kan fluiten omdat je niet "bij die gemeenschap" hoort.

Tegen de tijd dat het topic gesloten werd waren er al 2 mensen die de TS onderdak aan hadden geboden en nog meer die algemene tips hadden gegeven over het vinden van de juiste instanties ed. Topic is niet verwijdert TS is niet geband en kon de mensen die hulp aanboden dus nog gewoon per PB bereiken. Waarom zou het topic dat niet aan de regels voldeed daarna nog perce open moeten blijven?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:55

Omdat ze op dat moment nog lang niet uit de nood was. Tijdelijke opvang is prima, maar dat betekend niet dat de vraag naar hulp er niet nog steeds was. Lijkt me duidelijk, aangezien de opvangster uiteindelijk toch ook een topic geopend heeft.

Overigens geloof ik er niks van dat als de betreffende mod het topic een paar uur eerder had gemoddereerd, dat het topic niet net zo hard op slot wordt gegaan. Zeker aangezien er ook in dit topic geen enkel teken van medeleven of meedenken vanuit het team wordt getoond!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:02

Shiloh schreef:
Omdat ze op dat moment nog lang niet uit de nood was. Tijdelijke opvang is prima, maar dat betekend niet dat de vraag naar hulp er niet nog steeds was. Lijkt me duidelijk, aangezien de opvangster uiteindelijk toch ook een topic geopend heeft.

Overigens geloof ik er niks van dat als de betreffende mod het topic een paar uur eerder had gemoddereerd, dat het topic niet net zo hard op slot wordt gegaan. Zeker aangezien er ook in dit topic geen enkel teken van medeleven vanuit het team wordt getoond!

Van uit het team zou ik niet zo zeer zeggen.

Prrrr Moderator
Citaat:

Als u in de gemeente Den haag woont, dan kunt u contact opnemen met Algemeen Maatschappelijk Werk van Stichting MOOI! VÓÓR Welzijn en Zebra Welzijn via het algemene nummer 070-2052222.

http://www.ggdhaaglanden.nl/Daklozenzor ... eloket.htm

En uiteraard aan de politie vragen of ze willen bemiddelen bij het terugkrijgen van je spullen...

Van de desbetreffende moderator was er echter geen medeleven getoond. Wat mij doet afvragen of dit topic in kwestie gesloten is na overleg of op eigen houtje.
Gelukkig had TS net een tijdelijke oplossing, maar ook ik vind dat dit net iets anders opgelost had kunnen worden

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:03

Ho ho ff, dat ze toevallig groen is betekent niet dat elke reactie die zij plaatst vanuit het team is. Er is een duidelijk verschil tussen posts 'namens het team' en posts 'namens gebruiker'.