vijandige sfeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: vijandige sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:38

Ik geloof dat er in de geschiedenis van bokt (lees: forums lees:internet) er soms negatief wordt gedaan. Niet nu meer of minder dan anders. Net als dat het heel vaak super gezellig is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:39

Sammie schreef:
Het gekke is dat het beleid een aantal jaren geleden wel degelijk harder was en veel meer lik op stuk. Dat was toen ook weer niet goed, want er werd te weinig rekening gehouden met omstandigheden, er werd te snel ingegrepen.. etc. etc. Op verzoek van de Bokkers is er toen dus het e.e.a. veranderd.

Een perfect forum bestaat niet.

Dat er nog mensen op Fok komen :D Alhoewel ook daar zijn gezellige topic's te vinden.

Ik heb bokt kwa beleid thans nooit anders gekend dan zoals het nu is. Altijd meteen tussen komen... Ipv ze het gewoon te laten uitsparren. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:39

Nessie schreef:
Die meid over de bruine en zwarte paarden noemt in een ander topic een paard ook eng mismaakt, denk dat ze erop uit is om te katten :j

Ik merk ook niet veel van een grimmigere stemming. Vroeger zelf een nare ervaring meegemaakt op Bokt. Zitten gewoon toen en nu ook rotte appels tussen maar dat heb je overal.

Dat heb ik inderdaad ook gelezen, ik vind dat gewoon geen gepaste opmerkingen meer.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:40

ik durf echt niet echt meer op topics te reageren enzo.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:43

Nessie schreef:
Die meid over de bruine en zwarte paarden noemt in een ander topic een paard ook eng mismaakt, denk dat ze erop uit is om te katten :j

Ik merk ook niet veel van een grimmigere stemming. Vroeger zelf een nare ervaring meegemaakt op Bokt. Zitten gewoon toen en nu ook rotte appels tussen maar dat heb je overal.

En hoe kan ik het raden, ze heeft natuurlijk een volledig leeg profiel, geen leeftijd, geen foto's, natuurlijk geen rijfoto's of foto's van haar paard. Gewoon eentje die het heerlijk vind om er anoniem op los te katten om dat dan natuurlijk direct onder het noemertje 'het is mijn mening' te schuiven zodra ze terecht tegenwind krijgt. Nee zulke mensen vinden zichzelf behoorlijk interessant, maar zijn te missen als kiespijn als het gaat om de sfeer op bokt.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:44

En dat zijn dus de mensen die ik altijd negeer, waarom zou je daar aandacht aan besteden? Mis je niks aan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:44

alltimapanda schreef:
Ik was er beetje klaar mee. Maar als ik dus om een mening vraag moet ik het ook gelijk doen van mensen zoals hun het willen.

Joh, ik vind je nu dat je er wel een handje van begint te krijgen om je gelijk ergens te halen he?! Na een aantal topics waar je geen zieltjes kon winnen (en die uiteindelijk zijn gesloten), probeer je het hier weer en neem je hier het topic over? En ik moet zeggen dat ik de bokker die jou een domme geit vond over het algemeen een gerespecteerde bokker vind met heeeeeel veel kennis. En ik kan heeeeeeel goed begrijpen dat sommigen een uitgesproken mening hebben over bepaalde uitlatingen of gedrag (edit: in het algemeen, even niet specifiek op alltimapanda!!).

Overigens vind ik het vijandige op Bokt nog wel meevallen, althans in de topics die ik zie. Soms in het heetst van de strijd worden wat heftiger dingen gezegd. Ben blij dat niet op alles gemodereerd wordt, dan krijg je helemaal zo'n kleuterklas: Juuuuuffffff, Jantje zegt xxx tegen mij.

@ Petrichor, als die tekst die je eerst aanhaalde de letterlijke tekst is, dan kan ik me er daar niet aan storen. Als ze later aangeeft dat ze een bepaald paard eng mismaakt is, dan kan ik me voorstellen dat ik ook eerder denk aan een "treiteraar". Maar zonder de achtergrond info, die jij kennelijk wel hebt, vond ik het niet eens een heel nare opmerking.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:46

Rocamor schreef:
alltimapanda schreef:
Ik was er beetje klaar mee. Maar als ik dus om een mening vraag moet ik het ook gelijk doen van mensen zoals hun het willen.

Joh, ik vind je nu dat je er wel een handje van begint te krijgen om je gelijk ergens te halen he?! Na een aantal topics waar je geen zieltjes kon winnen (en die uiteindelijk zijn gesloten), probeer je het hier weer en neem je hier het topic over? En ik moet zeggen dat ik de bokker die jou een domme geit vond over het algemeen een gerespecteerde bokker vind met heeeeeel veel kennis. En ik kan heeeeeeel goed begrijpen dat sommigen een uitgesproken mening hebben over bepaalde uitlatingen of gedrag (edit: in het algemeen, even niet specifiek op alltimapanda!!).

Overigens vind ik het vijandige op Bokt nog wel meevallen, althans in de topics die ik zie. Soms in het heetst van de strijd worden wat heftiger dingen gezegd. Ben blij dat niet op alles gemodereerd wordt, dan krijg je helemaal zo'n kleuterklas: Juuuuuffffff, Jantje zegt xxx tegen mij.

@ Petrichor, als die tekst die je eerst aanhaalde de letterlijke tekst is, dan kan ik me er daar niet aan storen. Als ze later aangeeft dat ze een bepaald paard eng mismaakt is, dan kan ik me voorstellen dat ik ook eerder denk aan een "treiteraar". Maar zonder de achtergrond info, die jij kennelijk wel hebt, vond ik het niet eens een heel nare opmerking.

en lekker aardig... zij kan wel veel verstand hebben van alles maar dan is het niet een reden om me domme geit te gaan noemen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:52

Maar het werkt 2 kanten uit he.
Ik hen jouw topic toevallig ook gelezen en je vraagt meningen maar wilt tegelijkertijd geen mening aannemen van anderen...
Daar weken je irritaties mee op en dan krijg je vragen als, waarom vraag je het dan?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:53

M_D_H schreef:
Ik hen jouw topic toevallig ook gelezen en je vraagt meningen maar wilt tegelijkertijd geen mening aannemen van anderen...
Daar weken je irritaties mee op en dan krijg je vragen als, waarom vraag je het dan?

ik nam de meningen aan maar ik hoef daar toch niks mee te doen? want dan had ik wel gevraagd wat moet ik doen:p

Sammie

Als is het de paus die iemand een domme geit noemt, dat moet je gewoon niet doen. Al zijn er tig redenen te bedenken qua frustratie om het wel te doen :) Dus begrip dat je het denkt prima, zo neer pennen beter van niet.

antje_vip

Dit topic gaat nu wéér over alltimeapanda, hè? :+
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 04-06-14 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:54

Sammie schreef:
[***] schreef:
Vroeger moest je, je typemachine pakken, letters uit de krant knippen, knutselen, plakken, versturen enz voordat je een beetje knappe "doodsbedreiging" in elkaar geknutseld had. Tegenwoordig heb je dat in een "vloek en een zucht" geregeld.
Hahahha!

Weet je ik denk dat de schroom gewoon lager ligt. We denken allemaal wel eens in gedachten iets grover of bozer, maar weten dat in een gesprek of na nog een keer nadenken altijd wel wat netter te verwoorden of we denken laat maar. Maar geschreven lijkt dat toch een stuk anders te liggen. Dan gooien we soms alles er direct uit. Dat is een proces dat sommige mensen echt moeten leren en anderen nooit zullen leren. :+

En een andere probleem is dat je gewoon soms niet weet hoe een geschreven tekst bedoeld is en ook dat iemand in gedachten iets zo bedoeld, maar het warrig opschrijft waardoor de boodschap niet overkomt. En iemand in zijn reactie andere conclusies trekt en dus vanuit die gedachten er naar kijkt :)

Maar ik vind het de afgelopen tijd wel meevallen hoor. Iig op de plekken waar ik kom :))

Klopt!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:55

antje_vip schreef:

en waarom nou weer zo reactie dat is dus een reden dat ik niet meer durf te reageren.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:55

Blijkbaar is er ergens op Bokt dus 1 rel en daarom dit topic? Door dit soort topics gaan mensen veel sneller denken dat er een negatieve sfeer hangt, terwijl er maar misschien een hand vol mensen dit ervaart.

Als de mensen van deze rel het nu eens lekker met elkaar uitpraten, dan ga ik verder op mijn positieve-Bokt-wolk :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:56

Ayasha schreef:
Ik heb bokt kwa beleid thans nooit anders gekend dan zoals het nu is. Altijd meteen tussen komen... Ipv ze het gewoon te laten uitsparren. :)

[FZ] [dienstmededeling] Update Boktregels - input is welkom

Dit is het topic nav die ‘hardere’ regels. Aan de hand daarvan is er het e.e.a. veranderd.
Overigens is ‘tussenkomen’ ook redelijke subjectief en zal per forum verschillen. Ik ervaar nu nl. veel minder dat topics direct op slot gaan. Dat is positief te noemen als er vroeger gewoon 1 of 2 zeurpitten waren die de boel liepen te vernagelen en als resultaat ging het op slot En soms zijn dingen al lang uitgespard tegen de tijd dat een mod een tem in behandeling neemt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:57

Sorry dat ik het zeg, maar je voelt je wel erg snel aangevallen. Dan ga je het inderdaad niet makkelijk krijgen op bokt. Verder vind ik die "gerespecteerde bokker" (is ze dat dan?) er ook wel over gaan. Ik kan ook behoorlijk bot zijn, maar iemand letterlijk domme geit noemen omdat je je zinnetje niet kan doordrijven gaat er over.

Ja maar die mededelingen ken ik allemaal wel... Maar van de verandering heb ik maar bitter weinig gemerkt. ;) Enfin, niet dat ik er veel last ven heb overigens. Maar ik had daar voorheen ook nooit last van dus daar zal het dan wel aan liggen. :')

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:59

mij valt toch wel op dat het aantal raar lopende discussies hoger is in paarden-fora dan algemeen internet, en dus ook op bokt.

wat ik veel denk te zien is
-off topic tantrums
-persoonlijke aanvallen
-persoonlijk nemen van niet zo bedoelde opmerkingen
-scheve redeneringen, cirkelredeneringen
-dogma-verkondiging
-verwarring en slecht lezen.

een ander ding dat wellicht wat specifieker is aan bokt is vele herhalende posts, waardoor het lastiger wordt overzicht te houden. Dit is een gevolg van schaal en van een gebrek aan like-achtige-funkties.

maar dat daargelaten en terug naar het lijstje hierboven.

ik denk dat je dergelijke problemen vaker ziet in de paardenwerled om een aantal redenen:
- er zijn verschillende stromingen die toch wel erg incompatible opvattingen erop na houden. het gaat over dieren, en daardoor al snel over ethiek, ook bij kleine dingen. (zie je veel in bitloos vs niet bitloos discussies e.d.)
-de terminologie van de paardenwereld is redelijk onduidelijk en lastig in discussies. Er zijn soms subtiel maar essentieel verschillende definities van woorden als 'aanleuning', 'nageven' e.d. en daardoor veel verwarring en scheve discussies (waarbij bijvoorbeeld iemand zijn eigen definitie aanpast halverwege een bewering).
- veel mensen beargumenteren haast niks in de rijtheorie, daardoor zie je een 'uitleg' vaak in de vorm van een uitbreiding van een statement, niet van een redenering of logica.

daaruit volgt dat het eigenlijk ook logisch is dat de rijtechnische topics (bijvoorbeeld academisch vs KD, daar zie je echt pagina's die heel constructief zijn en dan gaat het elke keer weer mis.) veel meer last hebben van deze problematiek dan een aantal andere.

de paardenwereld kan niet meer constructief discussieren... niet alleen Bokt.

ik zou me alleen kunnen voorstellen dat moderators veel meer off-topic dingen aanspreken, maar dat is haast onbegonnen werk. Als je het zelf aanspreekt krijg je vrijwel altijd de wind van voren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:04

antje_vip schreef:
Dat is feitelijk onjuist. Het gaat over een vijandige sfeer, iemand geeft een voorbeeld van hoe die persoon een bepaalde opmerking of sfeer ervaart. Ipv denken oké die persoon heeft die en dat soort opmerkingen als niet prettig ervaren, misschien de volgende keer kijken of het iets anders gemeld kan worden met toch dezelfde boodschap plaats je deze opmerking? Wie schiet er in de verdediging? Waar gaat het nu fout?

Als we dit topic kunnen gebruiken over hoe en waarom iets opgevat wordt en hoe iets bedoeld en daarmee het idee van een vijandige sfeer kunnen ombuigen hebben we iig bereikt dat dit topic om een reden is geopend en niet alleen maar om gal te spugen en het daarbij te laten :)

Want idd als het feitelijk maar om 1 of 2 topics gaat die persoonlijk als niet prettig worden ervaren wil dat nog steeds niet zeggen dat het ‘probleem’ zich op heel Bokt voor doet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:04

Sammie schreef:
Als is het de paus die iemand een domme geit noemt, dat moet je gewoon niet doen. Al zijn er tig redenen te bedenken qua frustratie om het wel te doen :) Dus begrip dat je het denkt prima, zo neer pennen beter van niet.

Daar ben ik mee eens, het neer typen is gewoon niet netjes...

alltimapanda schreef:
M_D_H schreef:

ik nam de meningen aan maar ik hoef daar toch niks mee te doen? want dan had ik wel gevraagd wat moet ik doen:p

Dan neem je de meningen toch niet aan?
tuurlijk een mening is een mening, maar als je een discussietopic opent en de discussie loopt vervolgens niet zoals jij wilt of verwacht en je roept vervolgens, maar jullie weten de achterliggende gedachte niet... dan had je dus net zo goed geen discussietopic kunnen openen :)

Een discussietopic is om een mening te vormen of om een idee te krijgen.
Als jij een discussietopic opent en je zegt vervolgens op elk andere antwoord dat ze dat mogen denken maar dat de achtergrond niet bekend is dan is dat gehele topic dus zinloos :).

Voorbeeld: ik openen een topic met daarin: wat is een betere pony een zwarte of een bruine. Ik heb namelijk een zwarte pony en ik vind die het beste.
Daar reageer jij op met dat kleuren geen invloed hebben op de resultaten.
Vervolgens zeg ik. Hey dat is jou mening maar jij kent de achterliggende gedachte niet waarom ik zwarte pony's het beste vind dus daar kan jij geen mening over hebben...

Dát is relatief zinloos toch?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:06

@M_D_H
ik kreeg er wel een idee van en weet dat het nu ook niet handig is enzo. maar als mensen gelijk zeggen van je moet het niet doen moet ik dat van hun en daar erger ik me beetje aan.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:06

Petrichor schreef:
Tja laatst een reactie in een topic waar iedereen vol trotst zijn bruine of zwarte paard laat zien, waarop een bokker reageert: Een enkeling springt eruit en verder is het een behoorlijke manege bij elkaar haha.

Dat soort reacties vind ik het jammer en wat mij betreft mag daar wel wat aan gedaan worden. :)

Verder vind ik bokt erg gezellig!
Ja want het mag allemaal alleen maar ja en amen en totale adoratie zijn. <3 <3 <3

Pfff ben blij dat er af en toe nog eens iemand wat durft te zeggen :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:09

Ja snap wel een beetje wat ts bedoelt. Soms dan denk ik echt: wow rustig! Maar dat is natuurlijk ook omdat je iemands intonatie niet hoort. En ik heb ook wel eens niet goed gereageerd, geef ik eerlijk toe. Maar soms voel ik me wel een beetje bedreigd door sommige bokkers :+

Ik zit trouwens ook op een forum voor hardlopers en daar zitten bijna alleen maar mannen. Wat mij opvalt is dat er aanzienlijk minder berichten worden geplaats, er geen enkele discussie/"ruzietjes zijn, enkele moderators en geen gedragsregels.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:10

alltimapanda schreef:
@M_D_H
ik kreeg er wel een idee van en weet dat het nu ook niet handig is enzo. maar als mensen gelijk zeggen van je moet het niet doen moet ik dat van hun en daar erger ik me beetje aan.

Ik snap wat je bedoelt, maar je kan dan ook denken, oké ze bedoelen het misschien wel goed of oke ik ben het er niet mee eens omdat.
Dan geef je argumenten waarom je het er wel of niet mee eens bent en daar bereik je meer mee dan de kon in de krib te gooien.

Snap je?
Het zijn kleine nuance verschillen die er voor zorgen dat mensen aardig of bot tegen je zijn :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:11

M_D_H schreef:
alltimapanda schreef:
@M_D_H

Ik snap wat je bedoelt, maar je kan dan ook denken, oké ze bedoelen het misschien wel goed of oke ik ben het er niet mee eens omdat.
Dan geef je argumenten waarom je het er wel of niet mee eens bent en daar bereik je meer mee dan de kon in de krib te gooien.

Snap je?
Het zijn kleine nuance verschillen die er voor zorgen dat mensen aardig of bot tegen je zijn :)

Ja dat snap ik maar als ik iets zei werd er best onaardig op me gereageerd. en ik wist ook wel dat ze het goed bedoelde hoor:)