Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:28

Ik ben het ook met Urielle eens. Sinds het woord hengstenketting tot ongeveer een van de grootste zonden ter bokt benoemd is, reageer ik ook niet meer op topics waar TS zich soms in een levengevaarlijke positie bevind maar dat op moet lossen met fluisteren.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:32

Ik ben het wel met TS eens. Grondwerken wordt wel erg snel als argument gebruikt de laatste tijd.
Paard dat altijd super lief is begint te bokken en met zijn hoofd te slaan. Duidelijke tekenen van een paard met tandpijn of eventuele rugpijn en wat wordt er gezegd? Ga maar grondwerken je paard heeft geen respect voor je.

danoesje

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:40

Pffff en dan moet je nagaan dat ik pas op mijn 30ste op bokt ben gegaan. Of misschien was ik 29. Ach, t is net het echte paardenland: vaak my way or the highway. Nu heb ik doordat ik niet kan rijden op mijn paard (lichamelijke oliebol) zo links en rechts wat rondgessnuffeld, maar in elke stroming kwam ik wel iemand tegen die vond dat haar manier de zou zijn die goed zou zijn voor mijn paard. Zo zijn ook veel mensen hier op bokt. Overigens niks mis met grondwerken, maar als die van mij denkt dat ie over me heen kan lopen (wat ie geregeld opnieuw probeert) krijgt ie inderdaad gewoon een ordinaire poeier. Komt nog altijd minder hard aan dan een hoef, denk ik dan maar...

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:49

Ik ben zo'n pennymeisje - NH'er :D
Maar ik denk niet dat ik mensen dat opdring (ik reageer sowieso al niet zoveel)
En ik erger me vooral als er honderd keer hetzelfde wordt gereageerd in een topic (en toegeven, dat zijn heel vaak (wannabe) NH'ers) Ik hoor ook graag altijd die kant van het verhaal, want bokt heeft me dat wel al geleerd, er zijn heel veel kanten (en oplossingen) aan een verhaal.
Maar imo is het belangrijkste dat iedereen zijn mening goed onderbouwd, de rest lees ik ook gewoon niet, met one-liners ben je meestal niets.

Een andere bedenking :) Ik heb doordat er zoveel mensen heel snel een opmerking afbranden, denk ik altijd goed na voor ik iets post en probeer ik het goed uit te leggen zodat (hopelijk) te begrijpen is waarom ik zo reageer.

En als laatste; ik denk dat iedereen ook altijd vanuit zijn eigen situatie reageert (dat is ook juist zo leerrijk!)
en bv, bij mijn eerste pony moet ik echt niet afkomen met een trap onder de kont, want dan kruipt ze terug helemaal in haar schulp (verleden?) maar mijn nieuwste puppy pony krijgt echt wel een schop als ze gevaarlijk doet.

Plus, in het zadel is het logisch dat de fout (meestal) bij de ruiter ligt, op de grond vind ik dat hetzelfde. Ik vind niet dat een paard straf moet krijgen omdat de ruiter/grondwerker een fout maakt (tenzij het gevaarlijk wordt) ik vind kijk eerst wat je zelf (misschien) fout doet, voordat je de schuld op je paard steekt.

ik hoop dat jullie nog kunnen volgen wat ik probeer uit te leggen... :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:53

Opletten dat dit niet verzand in een wel of niet Nh topic. Dat was mijn opzet niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:57

Urielle schreef:
fourseasons schreef:
Maar in de paardensport zijn er nou eenmaal héél erg veel verschillende manieren en oplossingen. Iedereen doet het weer anders dus dat iedereen het goede advies, al is het maar naar jouw mening, geeft is al niet te behalen.

Dat is ook niet erg, dat is juist verrijkend. Maar het is zo jammer dat men niet andermans advies in zijn waarde kan laten.
De een zal een paard een trap tegen zijn ribben geven, de ander slingert een leadrope tegen zijn kop, nog iemand anders zet hem achteruit, een vierde negeert slecht gedrag en beloont het gewenste en een vijfde haalt hem uit de situatie. Kan allemaal en het zou fijn zijn als het ook allemaal gewoon genoemd kon worden zonder dat poster 4 poster 2 gaat afmaken, soms zelfs nog met hulp van vriendjes uit een HKtopic, dreigPB's en al. Dat onderlinge respect naar elkaar mis ik vaak.

Nou ja, ik vind soms een advies echt heel, heel dom en soms echt vragen om ongelukken. Dus dat zeg ik, je kan dat ook gerust doen zonder persoonlijk te worden, zonder een persoon af te fakkelen, kun je een post wel affakkelen. Soms jammer alleen dat mensen die dingen niet uit elkaar kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:00

Nu loopt er bijv een topic, waarin veel mensen zien dat de ts gevaarlijk bezig is. Dan snap ik ook wel dat men wat heftiger reageert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:04

Goh, ik weet precies waar je het over hebt ;)

Maar goed, stel dat ik een topic open dat mijn paard bijt (ik noem maar ff wat), dan zit ik niet te wachten op adviezen van: ga maar grondwerken, van personen die amper weten wat grondwerk is.
Of van: geef m een knal voor z'n harses, van iemand die 3x een paard van dichtbij heeft gezien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:05

Voor dat soort dingen zou het kudos systeem wel werken dan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:07

Joolien schreef:
Nu loopt er bijv een topic, waarin veel mensen zien dat de ts gevaarlijk bezig is. Dan snap ik ook wel dat men wat heftiger reageert.

Vooral als iemand na jou de TS vertelt dat ze echt wel goed bezig is hoor.

Zucht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:09

LadyMadonna schreef:
Goh, ik weet precies waar je het over hebt ;)

Maar goed, stel dat ik een topic open dat mijn paard bijt (ik noem maar ff wat), dan zit ik niet te wachten op adviezen van: ga maar grondwerken, van personen die amper weten wat grondwerk is.
Of van: geef m een knal voor z'n harses, van iemand die 3x een paard van dichtbij heeft gezien....

Dan moet je geen topic op bokt openen. Misschien een dooddoener, maar het is gewoon zo. Er komen hier mensen van alle leeftijden en met weinig en soms met veel kennis. Je kunt kinderen van 11 jaar niet verbieden in een topic te reageren. Dan lees je er toch gewoon overheen? Met filteren kom je een heel eind.
Tijden veranderen, bokt evolueert. Niet iedereen blijft hier hangen en mensen vertrekken (om welke redenen dan ook). Je kunt niet verwachten dat alles maar hetzelfde blijft. Blijf niet hangen in hoe het hier 'vroegah' was en geef zelf het goede voorbeeld voor de jongere generatie die nu in grote getallen op bokt zit. Zonder hen bestaat Bokt wellicht over een jaar of 5 niet meer en dan heb je dit platform helemaal niet meer om uberhaupt een vraag te stellen. Geen antwoord wensen van iemand die minder kennis heeft vind ik nogal arrogant overkomen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-05-14 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:10

Joolien schreef:

Maar dat is ook met bokt, gaat het goed dan is het heel leuk.
Gaat het mis ben je de boeman....

Een ander voorbeeld: het fokken met een paard en minipaard.
- Het veulen komt er goed uit, en iedereen roept dat het super leuk is en dat het toch een goed idee was.
- Moest het veulen er slecht uitkomen dan waren de reacties echt van een heel ander soort type.

En dat zie ik veel bij bokt.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:11

Urielle schreef:
Ik weet niet of ik val onder de mensen die weten waar ze het over hebben of dat ik dat alleen denk (op dressuurmatig gebied en het inrijden van jonge paarden dan, een mens kan niet alles weten ;) :P )
maar voor mij geldt iig dat ik bepaalde onderwerpen al zo veel langs heb zien komen en dat ik weet wie erop af komen en hoe een topic verder verloopt. Dus ik bespaar me vaak de moeite en de ergernis. En bepaalde antwoorden kun je op Bokt niet (meer) zetten dus dat doe ik ook niet meer (antwoorden als: geef dat paard alsjeblieft een keer een enorme knal voor zijn appel als hij bij het longeren weer eens bovenop je probeert te springen :Y) want nee, met dat paard 'moet je grondwerk doen' of die moet je 'wegbrengen naar een hotemetotige paardenfluisteraar' en het kan ook nog zijn dat hij protesteert in het vooruitzicht dat er ooit een niet passend zadel opkomt of hij heeft natuurlijk last van zijn tanden of rug := )
:j :j :') _O-

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:13

Ik was laatst verbaasd, mijn dochter melde zich ook aan op bokt, toen ze ergens mee wilde kletsen in het speciale jongerenforum of zo kreeg ze de opmerking dat het niet kon ze moest eerst meen 15 nuttige tips plaatsen. Heel vreemd. Nu is ze dertien en al vanaf geboorte met 7 paarden, ponys opgegroeid maar toch! Zie haar nu niet meer bokt zitten toch jammer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:15

Cayenne: bokt evolueert..... Maar evolueert bokt de goede kant op? Wil bokt zich profileren als een forum waar gedegen kennis met elkaar gedeeld wordt of als een pennyforum waar we pony's beter maken met groentesoep?

Jobomara: geen nuttige tips, maar nuttige berichten, in de paardenforums dus. Dat is om te voorkomen dat mensen die niets met paarden hebben zich aanmelden op bokt voor de "niet paarden forums"

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:15

Ach, ergens is het ook wel vermakelijk als een TS met een bijtende Shet geadviseerd wordt om hem terug te bijten :=

Die 25 posts werken inderdaad wellicht een beetje anders dan ze bedoel zijn, je haalt ze er vaak zo uit... kort, bondig en met een smaakje alsof er maar 1 woord van de openingspost gelezen is :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:23

@ LM (kan nog niet aan die "nieuwe" naam wennen hoor, wilde je "oude" hier net nog neer zetten :o ), ik mis ook een boel kennis hier. Maar dat zijn dan voor mij ook mensen uit de garde: niet miepen/trutten, rijden. Peerd mot luusteren. Maar in mijn ogen waren (zijn) dit dan ook wel mensen die op meerdere paarden hebben laten zien dat ze een paard kunnen verbeteren. Erg jammer dat zij danwel geband zijn, danwel uiteindelijk vrijwillig bokt hebben verlaten. Gelukkig zijn er ook nog een heel aantal anderen waar ik met plezier de (vaak goed onderbouwde) handreikingen van lees. Een groot deel daarvan heeft inmiddels ook hier hun reactie geplaatst.

Gini schreef:
lizy29 schreef:
Volledige topics over dat alles sielugh is en bitten en boomzadels per definitie slecht zijn en bitloos en boomloos geweldig sla ik maar over.

En dat vind ik eigenlijk jammer. Want zonder nu een discussie hierover te willen beginnen. Door deze topics bij voorbaat al naast je neer te leggen, vernauw je je blik en je kennis juist. Uiteraard zit er veel kaf tussen het koren, dat is niet alleen op bokt zo, maar ik leg nooit topics bij voorbaat naast me neer of doe ze af als onnozel, nitwit,....
Ik probeer altijd na te denken. Erover nadenken betekent niet altijd het er meteen mee eens zijn. Maar gewoon even denken wat staat er precies in de openingspost en kan dit kloppen? Zo ja, wat kan ik er mee doen.
Again, zonder over dit onderwerp hier een discussie te willen starten, maar wat wordt er heel vaak gezegd in topics die de nadelen van het bit aanhalen? Kom, laten we het allemaal in koor zeggen. 3...2...1: bij goed bitgebruik is er niets aan de hand. En daarmee wordt de discussie dan afgedaan, want, tja, die uitspraak klopt op zich wel. Maar ik ga dan nadenken, want is het wel zo simpel? Wat is goed bitgebruik? En hoe vaak wordt goed bitgebruik toegepast? Die ene keer dat je je paard omhoogtrok omdat die gras wou eten, toen deed je hem veel pijn, is dat gerechtvaardigd? Etc etc.

Ik leg niet zomaar een topic naast me neer onder het mom: hahaha, domme nitwit, waar kom jij nu weer mee af.
En dat is meteen het meest heikele punt van dit onderwerp: wanneer is kennis goed? Wanneer het in je straatje past? Wanneer het eigenlijk een bevestiging is van wat al gekend is?

In mijn ogen zijn er twee types. In alle “kampen”. Je hebt de pitbulls en je hebt de mensen die openstaan voor andere meningen. Een pitbull kennen we allemaal. Hij houdt vast en laat nooit meer los. Alles dat het “andere kamp” doet is per definitief fout, want het komt uit het andere kamp.
Volgens mij ligt het allemaal wat complexer. Een slecht passend boomloos zadel bijvoorbeeld is net zo funest als een slecht passend boomzadel. Dan moet men niet gaan schermen dat een goed boomzadel wel goed is, maar een slecht passend boomloos zadel niet goed. Nee duh, dat is omgedraaid ook zo, een goed boomloos KAN beter zijn dan een slecht boomzadel. Kan, want , een goed passend boomloos zadel hoeft niet door elk paard als fijn gevonden te worden (afhankelijk van de bouw van dat paard), je zult per item naar je paard en zijn doel moeten kijken. Je kunt aleen met anderen discussieren als je zelf en die ander openstaan voor andere meningen. Anders is het een opeenvolging van monologen en anderen jouw mening opdringen, want die ander is per definitie fout. En inderdaad dat soort extremistische topics laat ik ook voor wat ze zijn. Niet omdat ik niet opensta voor een andere manier van met paarden omgaan, maar omdat er heel wat posters zijn die per definitie niet openstaan voor de mening van een ander, de zogenaamde “ja-maar-kliek”.

In geval van het voorbeeld van TS. Prima dat je grondwerk moet doen, maar
1) Wat versta je onder grondwerk
2) Op welke manier zou dat jouw probleem kunnen oplossen?
Als ik zelf een probleem heb met de travers rechtsom, kun je leuk grondwerk adviseren, maar mijns inziens zal ik het meer moeten zoeken in mijn onkunde of gebrek aan eigen inzicht (zit ik aan de goede kant, geef ik de juiste hulpen, ondersteun ik voldoende, knik ik niet in in heup of zit scheef, is het paard scheef en waarom etc)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:24

Ik vind Bokt geen forum (op fokkerij gedeelte na) waar je kennis vandaan moet halen. Ik zit voornamelijk op Het leven zonder paarden, In the picture en Mensenwelzijn en sport. Persoonlijk vind ik dat Bokt een penny stempel heeft gekregen in de paardenwereld. Je hoort het vaak en dat is jammer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:26

Mijn oude naam is geen geheim hoor ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:32

LadyMadonna schreef:
Mijn oude naam is geen geheim hoor ;)

Nee maar als ik @ Stef zet, snappen vast een heleboel anderen het niet meer.... :D

LadyMadonna schreef:
Cayenne: bokt evolueert..... Maar evolueert bokt de goede kant op? Wil bokt zich profileren als een forum waar gedegen kennis met elkaar gedeeld wordt of als een pennyforum waar we pony's beter maken met groentesoep?
"

Die groentensoep die blijft erin he? :D
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 28-05-14 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:33

Das ook weer zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:36

Oh verdomd, hoi Stef :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:38

:wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:49

Ach, kennis .. wat is kennis .. Iemand die al 50 jaar in de paarden zit en volgens 1 (vastgeroest) systeem werkt waarvan de wetenschap ondertussen al bewezen heeft dat dit niet altijd interessant is? Is dat kennis?

LadyMadonna schreef:
Opletten dat dit niet verzand in een wel of niet Nh topic. Dat was mijn opzet niet

Waarschijnlijk niet, maar dat is wel wat er doorgaans overal op bokt gebeurd .. dus eigenlijk wel de kern van het probleem.

Urielle schreef:
Dat is ook niet erg, dat is juist verrijkend. Maar het is zo jammer dat men niet andermans advies in zijn waarde kan laten.
De een zal een paard een trap tegen zijn ribben geven, de ander slingert een leadrope tegen zijn kop, nog iemand anders zet hem achteruit, een vierde negeert slecht gedrag en beloont het gewenste en een vijfde haalt hem uit de situatie. Kan allemaal en het zou fijn zijn als het ook allemaal gewoon genoemd kon worden zonder dat poster 4 poster 2 gaat afmaken, soms zelfs nog met hulp van vriendjes uit een HKtopic, dreigPB's en al. Dat onderlinge respect naar elkaar mis ik vaak.

+:)+

Zoveel problemen, zoveel mogelijke oplossingen .. Aan TS om eruit te filteren waar die al dan niet wat mee kan en wat die al dan niet wil proberen. Als dat allemaal nu eens zou kunnen zonder elkaar in de haren de vliegen omdat persoon 1 het anders zou oplossen dan persoon 2 (dat stukje van die pitbulls kon ik me ook goed in vinden ;) ) dan zou het allemaal al een stuk fijner zijn ..

Verder wordt veel ook veroorzaakt door de negatieve bijklank van bepaalde manieren .. Als je bv. naar de post van Urielle kijkt dan zijn methode 2, 3, 4 & 5 allemaal mogelijke oplossingen binnen het Parelli-programma (afhankelijk van de situatie en het paard waar je op dat moment mee te maken hebt), maar noem het woord Parelli en je bent meteen al een idioot ... En dat discussieert niet al te leuk natuurlijk.. Wil daarom niet zeggen dat het geen kennis is, of geen goede oplossing kan zijn voor die bepaalde situatie, maar vaak kijken mensen daar niet eens naar want Parelli (of eender welke andere methode) is bij voorbaat al slecht ... En dat is jammer, want dat komt in zowat elk topic wel weer terug .. en dat helpt het topic, de discussie & bokt helemaal niet verder ..

(ik noem nu Parelli omdat ik daar zelf ervaring mee heb, maar wil hiermee niet een hele discussie oprakelen of Parelli wel of niet goed is, daar zijn topics genoeg voor en als iemand daar echt een zegje over wil doen kan dat altijd via pb ;) ).

Dus ja, alles komt neer op "wat is kennis", wanneer mag iemand wel of niet zijn mening geven .. In mijn ogen mag iedereen zijn/haar mening geven, en zou het fijn zijn moesten anderen niet reageren met het idee dat hun oplossing de enige juist is, maar dat er best wel eens een andere, mogelijke goede oplossing kan zijn ..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:53

Bokkers moeten niet meer van naam veranderen, dat kan ik niet aan.

Ik vind het ook irritant dat als je bij ritp wel een keer tips geeft en wat kritisch bent, je meteen te horen krijgt dat het ITP is en commentaar niet gewenst is. Ik vind het van Joolien en nog wat anderen knap dat ze het geduld hebben om toch elke keer weer te reageren. Ik weet wet dat ik het vroeger veel leerzamer vond om foto's neer te zetten, daar kreeg je echt leuk opbouwend commentaar op en kon je nog even over discussiëren. Nu lijken toch veel bokkers die ik hoog inschat er weg te blijven.

Aan de andere kant mag je natuurlijk wel zeggen dat je zelf niet achter een bepaalde tip of methode staat, maar dan wel zonder af te branden. Als je een pitbul ( :') ) tegenover je hebt, eindigt het niet leuk, maar met de gemiddelde bokker is het simpel, no hard feelings.