Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:14

Punz schreef:
En ja: er worden serieus cursussen aangeboden ( oa bij paardnatuurlijk) waarbij gemeld wordt dat je na het doornemen van een theoretisch deel en 1 (!!!!) dag praktijk cursus zelf in staat bent tot natuurlijk bekappen... En dan geloof ik best dat je na een dag een randje zelf kunt weg bekappen...
Maar of je dan ook werkelijk verstand hebt van paarden voeten???? Lijkt me niet..

Komt omdat die gasten zelf ook geen verstand van voeten hebben :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:15

Electra63 schreef:
Billy schreef:
Ik zou ijzers doen, van natuurlijk bekappen krijg je duidelijk lange tenen :D

:D _/-\o_

TS, misschien moet jij je eigen berichten eens teruglezen van de afgelopen maanden?
Je komt erg betweterig en drammerig over, mensen nemen je dan niet (meer) serieus. ;)

ben het niet vaak met je eens,maar nu wel :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:16

Citaat:
Billy schreef:
Ik zou ijzers doen, van natuurlijk bekappen krijg je duidelijk lange tenen

Vond deze inderdaad ook geniaal!! ( idd: de lange tenen!!)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:17

Maartje1990 schreef:
Goed, 1 van de regels van bokt is respectvol naar elkaar te reageren. Ik vind dat vaak vele bokkers dit niet doen richting Natuurlijk Bekappers, en omgekeerd zullen zij vast ook niet altijd heilig zijn in hun reacties, zoals ik zei, soms kan ikzelf ook vrij heftig uit de hoek komen.

Desondanks mag er van mij wat betreft die regel best een strakker beleid komen.

Bij voorbaat dank. :)

Kleine note: Laten we dus alsjeblieft ook hier gewoon respectvol naar elkaar zijn :) We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar we kunnen gewoon vriendelijk blijven. :)

Een van de regels van bokt is respectvol naar elkaar te reageren

Ik snap dat je hier een topic over opent, ik heb ook wel eens wat gelezen hier op Bokt over NB (omdat ik er geïnteresseerd in was en er zelf goede ervaringen mee heb) maar ik ben gestopt met lezen en volgen omdat bepaalde reacties mij enorm begonnen te irriteren. Dit was wel al enige tijd geleden (een jaar?) dus ik kan niet oordelen over de laatste topics.

En wat betreft de regels van bokt, ik snap er geen h*l van want respectvol en vriendelijk is hier dus ver, héél ver te zoeken. Eerder lomp en onbeschoft.

Dus ik denk dat Hamont en demo_love het wel goed verwoord hebben. En in de HK-topics is iedereen veel meer bezig met ervaringen uitwisselen en wordt er niet kritisch/drammerig gereageerd op foto's en filmpjes. Maar als er iets wél goed mis is dan wordt dat ook rustig gezegd, waarom kan dit dan niet op de HAW of ITP topics?

Tuurlijk sta je daar meer open voor kritiek als je daar je topic opent maar op slecht onderbouwde meningen en aanvallende reacties zit je toch ook niet te wachten? En daarbij, als je vindt dat iemand doordramt dan kun je dit beter recht op de man af zeggen dan het proberen duidelijk te maken door vage hints te geven of proberen iemand je wil op te leggen.

Jelleee: Dat drammerige vanuit de naturals ben ik niet met je eens, maar het valt meer op als het vanuit deze groep komt. Ik bevind me regelmatig tussen de naturals en de 'sporters' en vanuit beide partijen komen er dingen langs die als 'sielug' bestempeld worden.

Ik word nog steeds wel eens haast aangevallen omdat zonder bit rijd, kom ik vervolgens met een ander paard mét bit dan ben ik blijkbaar een heel ander persoon en hoor ik weer bij een heel andere groep.

Dus naar mijn idee zou het op Bokt zoveel gezucht en irritatie schelen als we eens anders naar elkaar gingen kijken, niet met de blik van 'zo wat klopt er niet aan dit plaatje, ik zou het toch écht zo en zo doen'. Gewoon een open blik, laat je eens verrassen door de ervaringen en (goed onderbouwde) meningen van een ander, wie weet steek je er iets van op en daar word je nooit slechter van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:18

Maar, hoe kun je jezelf na een cursusje nu serieus nemen als bekapper :?.

Nu ik dit lees snap ik wel waarom men natuurlijk bekappen in twijfel trekt.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:18

Ik zie dat mensen op bokt wat harder en grover met elkaar omgaan dan dat in het echte leven gebeurt.
Zit natuurlijk wen schermpje tussen.

Merk dit op veel meer plekken dan allen richting de nb'ers.

Mischien ligt het er aan dat ik een echte tukker ben, en dat het taal gebruik dus best verschilt.

Maar ts ik ben blij dat je een oproep doet om liever vriendelijker met elkaar om te gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:22

geerke schreef:

Misschien kunnen wij binnenkort eens thee drinken? ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:23

Citaat:
Maar ts ik ben blij dat je een oproep doet om liever vriendelijker met elkaar om te gaan.

Helemaal mee eens!
En als het dan ook nog eens 'leven en laten leven' wordt, waar ieder de ander respecteert in zijn of haar opvattingen, wordt het helemaal mooi!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:23

_San87_ schreef:

Volgens mij is het daarvoor eigenlijk ook helemaal niet bedoelt. Ik ben een keer bij zo'n cursus geweest (niet zelf gevolgd) en vond het best interessant. Maar ik kreeg de indruk dat het meer is dat je wat inzicht krijgt en zelf wat klein onderhoud kan doen tussendoor. Geen extreme dingen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:24

_San87_ schreef:

Dan kun je bijna alles wel in twijfel trekken, hoeveel mensen geven er wel niet zonder papier les (even daargelaten hoe de kwaliteit is), of bieden op welke manier dan ook hun diensten aan zonder hier echt voor opgeleid te zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:25

Leven en laten leven... sommigen zijn pro anderen zijn tegen En dat zul je blijven houden... wie zijn wij om te oordelen of een ander gelijk heeft of niet... iedereen doet wat hij/zij het beste vind en doet het dus goed...

Mensen moeten zich eens minder snel aangevallen voelen en elkaars meningen respecteren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:31

Posh schreef:
_San87_ schreef:

Dan kun je bijna alles wel in twijfel trekken, hoeveel mensen geven er wel niet zonder papier les (even daargelaten hoe de kwaliteit is), of bieden op welke manier dan ook hun diensten aan zonder hier echt voor opgeleid te zijn.

Dat mensen diensten aanbieden waarvoor ze niet echt opgeleid zijn, is hun zaak. Ik neem die diensten echter niet af 8-).

Fiffill schreef:
_San87_ schreef:

Volgens mij is het daarvoor eigenlijk ook helemaal niet bedoelt. Ik ben een keer bij zo'n cursus geweest (niet zelf gevolgd) en vond het best interessant. Maar ik kreeg de indruk dat het meer is dat je wat inzicht krijgt en zelf wat klein onderhoud kan doen tussendoor. Geen extreme dingen.

Ah, dat klinkt alweer anders. Ik zou het wel heel frappant vinden dat iemand correct kan bekappen na een theorietje en een praktijkdagje.

Punz

Citaat:

Dat zijn er inderdaad beangstigend veel, en ik verbaas me er steeds weer over dat er mensen zijn, die met deze mensen in zee gaan.

Kleine moeite om te checken of degene wel de deskundigheid heeft die hij/zij zegt te hebben.... Gewoon even controleren bij de betreffende beroepsvereniging....

( en ja: als er een gedegen opleiding voor bestaat, dan bestaat er een beroepsvereniging. Dat is nl de manier waarop mensen die een beroep geleerd hebben waarvan de titel niet wettelijk beschermd is, zichzelf onderscheiden van degenen die zónder ervoor geleerd te hebben, het beroep uitoefenen.)
Laatst bijgewerkt door Punz op 14-04-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Ik denk dat het probleem is dat sommige dus wel denken dat ze dat kunnen :+

Punz

Re: Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:33

tja... als je niet weet wat je niet weet, dan heb je geen last hè....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:35

Punz schreef:
Citaat:

Dat zijn er inderdaad beangstigend veel, en ik verbaas me er steeds weer over dat er mensen zijn, die met deze mensen in zee gaan.

Kleine moeite om te checken of degene wel de deskundigheid heeft die hij/zij zegt te hebben.... Gewoon even controleren bij de betreffende beroepsvereniging....

( en ja: als er een gedegen opleiding voor bestaat, dan bestaat er een beroepsvereniging. Dat is nl de manier waarop mensen die een beroep geleerd hebben waarvan de titel niet wettelijk beschermd is, zichzelf onderscheiden van degenen die zónder ervoor geleerd te hebben, het beroep uitoefenen.)

tja...ik heb wel papieren om les te geven maar ik kan het niet,dus doe het ook niet :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:42

Punz schreef:
Tja _San87_ ..

Dat is wat mij betreft de hele angel van het NB. Daar waar je de kwaliteit van je hoefsmid kunt controleren, door te kijken of hij/zij gecertificeerd is en aangesloten bij de Nederlandse Vereninging van Hoefsmeden, ontbreekt dit bij het NB. En nee: NB is geen gewoon bekappen, maar dan zonder ijzers er onder. Want dat kan elke hoefsmid ook.

En ja: er worden serieus cursussen aangeboden ( oa bij paardnatuurlijk) waarbij gemeld wordt dat je na het doornemen van een theoretisch deel en 1 (!!!!) dag praktijk cursus zelf in staat bent tot natuurlijk bekappen... En dan geloof ik best dat je na een dag een randje zelf kunt weg bekappen...
Maar of je dan ook werkelijk verstand hebt van paarden voeten???? Lijkt me niet..

dit is precies een van de hoofdredenen waarom ik niets met NB heb.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:48

Mijn pony gaat morgen ook op ijzers omdat dr hoeven zoo kort zijn ( heb dr pas een maand) dat ze nu dus kreupel loopt ... (aangeraden door hoefsmid en instructrice). Maar zodra de hoeven weer goed aangegroeid zijn wil ik ook weer graag blootvoets :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:51

Als je sommigen dingen ook terugleest snap ik die zulke reacties tegenover NBers wel. Open je een fototopic met een serie sfeerfoto's van het beslaan van een paard met ijzers wordt je geadviseerd om je te verdiepen in hoeven plaats van foto's te maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet, is hier misschien toepasselijk.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:52

@geerke: zelfkennis is een groot goed!

Punt is: dat je de kennis moet hébben om te weten of je iets wel of niet kunt. En die kennis heb jij dus overduidelijk wel... en ik vrees gemiddelde mens die een vak uitoefent waar hij / zij niet behoorlijk voor geleerd heeft niet..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:56

Er zijn al andere topics over de discussie natuurlijk vs traditioneel...

Cassidy

Re: Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:09

Ik snap het doel van dit hele topic niet. Ja NB is minder bekend dat traditioneel bekappen, en nee, niet iedereen weet waar hij mee bezigt is als hij/zij zelf de vijl in de hand neemt en de hoeven van zijn eigen paard gaat behandelen. Onbekend maakt onbemind dus als iemand die compleet is overtuigd van deze methode, zul je even want harder moeten werken om een ander te overtuigen. En dan - de mens is van nature sceptisch - wil men zien voordat men wil geloven.

Allemaal goed en aardig op het moment dat je te maken hebt met een paard met redelijke standaard voeten. Maar als dit topic is gestart op grond van het topic wat ik voor ogen had, was er een medische oorzaak voor hoefbeslag. En dan heb ik persoonlijk ook absoluut geen begrip voor iedereen die roept dat NB of ijzersloos per defenitie DE oplossing is voor dat probleem. Of voor alle problemen, als je het door wilt trekken.

En raad eens? Negen van de tien topics over al-dan-niet hoefbeslag worden gestart omdat mensen problemen hebben, en de adviezen volgen van artsen en goed opgeleidde hoefsmeden. Als iemand op een forum roept DE oplossing te hebben voor ALLE problemen die er zijn, dan heb ik daar serieuze vraagtekens bij. Onterecht of niet, NB moet zijn plek nog verdienen. En ik ga mee met degenen die roepen dat ze vragen hebben bij iedereen die na een cursus van een dag denkt voldoende kennis van zaken te hebben om zich op alle mogelijke paardenhoeven te mogen botvieren.

Dus, krijg je tegengas, ga door met je leven en ga niet jankend onder tafel zitten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:41

Er zijn mensen die met boerenverstand,en ervaring standaard oplossingen kennen op veterinair gebied,en dus niet gelijk een veearts hoeven laten komen,en zelf dokteren bij onschuldige kwaaltjes.
Zo zijn er ook veel mensen die zelf een randje weg snijden.
Echter stellen dat je dan beter bent dan een prof ,dat stuit me tegen de borst.
Zelfs een prof zal niet snel stellen dat hij altijd gelijk heeft,en dat doen veel NBèrs juist wel.
Hier van uitgaande, kunnen we dus rustig stellen dat ze de juiste kennis ontberen.
Openstaan voor de denkwijze van collega`s geeft blijk van vakmanschap ,en niemand is te oud om te leren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:45

Zowel bij traditioneel opgeleidde smeden als NB-ers zitten goede en slechte. Het is als eigenaar je verantwoordelijkheid om uit te zoeken hoe ervaren/opgeleid je hoefsmid cq. NB-er is.

Zo ken ik ook een aantal NB-ers die oorspronkelijk gewoon opgeleid zijn als traditioneel smit.

Maar volgens mij gaat de discussie een beetje offtopic.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:46

Electra63 schreef:
geerke schreef:

Misschien kunnen wij binnenkort eens thee drinken? ;)

Dan ga ik petitefourtjes voor jullie bakken...