Waar stelt bokt een grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:09

Er zijn maar weinig mensen die vinden of toegeven dat ze OW's terecht hebben gekregen, maar vaak gaat er een flinke geschiedenis met pb's vanuit het team aan vooraf. Alleen vraagt het wel moed om dat eerlijk te zeggen. Om te zeggen dat andere Bokkers de hand boven het hoofd wordt gehouden, is een stuk makkelijker en vraagt in veel situaties minder zelfinzicht.

Elke situatie wordt op zich beoordeeld. Dus als jij een klote-opmerking maakt naar een ander, is dát de basis voor een sanctie, niet wat een ander heeft gezegd. Je bent zelf verantwoordelijk voor hetgeen je plaats op Bokt, het is niet zo dat het minder erg is als je iemand voor rotte vis uitmaakt als je vindt dat die Bokker het zelf er naar heeft gemaakt. Of die ander wel of geen waarschuwing krijgt, is iets wat niet openbaar wordt besproken.

Een reactie vanuit het modteam waarover gediscussieerd kan worden? Dan moet je ook met open vizier het gesprek aan gaan en niet alleen maar met de dooddoener over handen boven hoofden.
Ik zou me werkelijk niet kunnen voorstellen waarom de teamleden wie dan ook de hand boven het hoofd zouden houden.

Anoniem

Re: Waar stelt bokt een grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:15

Waarom word de ene klote opmerking wel verwijdert. Maar die hij maakt niet. Terwijl hij eigenlijk alle vrouwen loopt te beledigen, omdat we alleen maar goed zijn voor seks.

En mensen die een monogame relatie hebben zijn alleen maar hypocriet, gefrustreerd en christelijk. Ik vind dit een behoorlijke heftige uitspraak.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:15

chevax schreef:
Er zijn maar weinig mensen die vinden of toegeven dat ze OW's terecht hebben gekregen, maar vaak gaat er een flinke geschiedenis met pb's vanuit het team aan vooraf. Alleen vraagt het wel moed om dat eerlijk te zeggen. Om te zeggen dat andere Bokkers de hand boven het hoofd wordt gehouden, is een stuk makkelijker en vraagt in veel situaties minder zelfinzicht.

Elke situatie wordt op zich beoordeeld. Dus als jij een klote-opmerking maakt naar een ander, is dát de basis voor een sanctie, niet wat een ander heeft gezegd. Je bent zelf verantwoordelijk voor hetgeen je plaats op Bokt, het is niet zo dat het minder erg is als je iemand voor rotte vis uitmaakt als je vindt dat die Bokker het zelf er naar heeft gemaakt. Of die ander wel of geen waarschuwing krijgt, is iets wat niet openbaar wordt besproken.

Een reactie vanuit het modeteam waarover gediscussieerd kan worden? Dan moet je ook met open vizier het gesprek aan gaan en niet alleen maar met de dooddoener over handen boven hoofden.
Ik zou me werkelijk niet kunnen voorstellen waarom de teamleden wie dan ook de hand boven het hoofd zouden houden.

Maar dan is het toch raar dat er zo veel reacties zijn en er zo veel bokkers zijn die het een rare kwibus vinden. Als ik hem in een topic tegenkom haak ik ook gelijk af. Misschien is het wat om een regel te maken dat topics niet opzettelijk verziekt mogen worden.

edit: zie hieronder dat die regel er al is. Goed dat die even onder de aandacht wordt gebracht.
Laatst bijgewerkt door JJane op 31-01-14 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:17

Ik quote even een stukje uit de Boktregels. Ik hoop dat de moderators met betreffende bokker in het achterhoofd dan begrijpen waar de meesten hier op doelen:

Citaat:
Uit ervaring blijkt dat een hele kleine groep gebruikers veel overlast voor anderen kan veroorzaken, zonder daarbij bovenstaande gedragsregels te overtreden. Maar ook zonder te schelden, grof of beledigend te reageren kan er voor gezorgd worden dat - kort gezegd - de sfeer op Bokt flink verziekt raakt.
...
Het is op Bokt dan ook niet toegestaan om je zodanig te gedragen dat je het plezier van andere mensen verpest. Het hinderen van discussies, storend aanwezig zijn op het forum of andere bezoekers lastig vallen met overtuigingen of stokpaardjes kan uiteindelijk tot uitsluiting leiden. Wees niet die ruiter die de rijbaanregels negeert en zo de les voor alle anderen in de bak verstoort.

Voorbeelden van dit soort gedrag zijn:
Het blijven hameren op jouw mening, jouw overtuiging, jouw stokpaardje, zeker waar dit niet relevant is;
Discussiepartners uitlokken en uitdagen;
Onaangepast gedrag: continu zuigend, hautain, betweterig, arrogant, et cetera aanwezig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:18

Deze regels had ik nog niet gevonden. Maar hier doel ik inderdaad op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:19

Dus chevax, iemand die de opmerking maakt dat een andrt het hand boven het hoofd wordt gehouden (en laten we wel zijn, gezien alle reacties zijn er nogal wat bokkers die dat hebben bij deze man) dam heb je gebrek aan zelf inzicht? Hmm tja.

HC banketstaaf een enorm verhaal, breid er wat moeilijke woorden in zodat de daadwerkelijke kern minder heftif overkomt tenzij je door al die poeha heen kijkt. Dan zie je wat voor smerige sneren hij maakt. Modjes kunnen dat laatste blijkbaar niet.

Er is nog iemand die op die manier regels aan zijn laars lapt, mensen beledigs dmv zo'n langdradig verhaal op te hangen met moeilijke woorden en kromme zinnen dat je allang vergeten bent waar het ook alweer over ging. Zijn naam begint met W en eindigd op ilders.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:19

Met open vizier het gesprek aangaan, geldt dat dan voor iedereen, ook op het forum? Betreffende bokker maakt er een kunst van om mensen te beledigen in een mooi verpakte post. Achterliggend zegt hij wel dat de minderheid van de wereldbevolking het andere deel eigenlijk enkel nodig heeft voor seks en dat dat andere deel verder weinig waarde heeft voor de "manheid", vinden jullie (met een boktteam vol vrouwen) dat echt ok?! Ik dacht dat dergelijke discriminatie niet toegestaan was. En iemand met veel poeha errond eigenlijk een prutsmuts noemen? Ik denk dat er al voor minder mensen geband of gewaarschuwd werden ;-)

(Je moet natuurlijk ook zo eerlijk kunnen zijn om verder te kijken dan een pure bewoording, naar de betekenis. Het is toch niet erg abnormaal dat als iemand steeds wegkomt met dergelijk gedrag, dat anderen zich daar vragen bij stellen.)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:20

love_western schreef:
Waarom word de ene klote opmerking wel verwijdert. Maar die hij maakt niet. Terwijl hij eigenlijk alle vrouwen loopt te beledigen, omdat we alleen maar goed zijn voor seks.

En mensen die een monogame relatie hebben zijn alleen maar hypocriet, gefrustreerd en christelijk. Ik vind dit een behoorlijke heftige uitspraak.

enkel door dit stukje te lezen weet ik perfect over wie het gaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:22

WilmaBoy schreef:
love_western schreef:

Dat zullen wel meerdere mensen hebben. Maar het zegt ook al genoeg dat mensen door dit kleine stukje gelijk weten over wie het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:23

Chevax, ik denk dat het vrijwel iedereen hier wel duidelijk is welke bokker dit gaat. En eerlijk is eerlijk, ik vraag me al tijden af waarom deze persoon nog nooit een artikel 5 (meermaals!!) om zijn oren heeft gehad.

Hij verpest de sfeer in menig topic, beledigt mensen persoonlijk of door het over een kam scheren, buigt elk gesprek naar zijn stokpaardje en naar ik heb begrepen gebruikt hij bokt ook om vrouwen te werven.

Bokt is daar in mijn optiek geen platform voor.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:24

Ik weet precies waar iedereen over heeft en ik ben echt niet preuts en zelfs heel open maar de ''openlijkheid'' van hem is gewoon walgelijk.
dat bokt (een forum met heel veel vrouwen) zo iemand de hand boven het hoofd houdt met zijn smerige opmerkingen.
Dat iemand op de vingers wordt getikt omdat hij/zijn persoonlijk wordt,prima maar kijk verder dan je neus lang is en vraag eens waarom dat die persoon dat doet??

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:25

love_western schreef:
WilmaBoy schreef:

Dat zullen wel meerdere mensen hebben. Maar het zegt ook al genoeg dat mensen door dit kleine stukje gelijk weten over wie het gaat.

wat heeft onze Spaanse schone nu weer eens uitgehaald.. hij zou best aan de leiband gaan...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:28

Beste modjes, het moet het jullie toch ook op vallen dat zo gauw deze bokker in een topic verschijnt het binnen de kortste keren omslaat naar seks getinte opmerkingen en dat hij zich zeer negatief uitlaat over vrouwen en vrouwelijke bokkers in het bijzonder.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:28

Ook vanuit mij (mede LZP-mod van chevax) een reactie. Uit dit topic blijkt dat er onduidelijk heerst over het Boktbeleid. Het belangrijkste om in 't achterhoofd te houden is dat moderators nooit uitspraken doen over sancties die zijn uitgedeeld aan een gebruiker. Iedere gebruiker die de Boktregels duidelijk overtreedt, ontvangt een sturende PB of een OW, maar wij delen deze informatie nooit met derden. Speculeren over/vragen welke gebruikers al dan niet zijn/worden aangesproken heeft dus geen zin.

Niet iedere situatie is hetzelfde, soms vraagt een situatie om een andere aanpak. Daarom kan het zijn dat het in het geval van sommige topics langer duurt voordat er actie wordt ondernomen; een moderator neemt dit type verregaande beslissingen, zoals het op slot zetten van een topic of het aanspreken van een gebruiker, nooit alleen; daar gaat altijd overleg aan vooraf en alleen als consensus bereikt wordt, wordt er een actie uitgevoerd op een topic. In het geval van complexere situaties kan dit dus wat langer duren. Hier hebben wij overigens wel een maximumtermijn tegenover gesteld waarbinnen TeMs behandeld moeten worden/eventuele acties ondernomen. Als een TeM dus niet direct beantwoord wordt, dan betekent dat niet dat er niets meer gedaan wordt.

Als er onduidelijkheid over Boktregels bestaat, dan is het altijd een goed idee om een moderator te contacteren of, zoals hier, een FZ-topic te openen. Echter wil ik jullie wel vragen om deze discussie dan ook op meedenkende wijze te voeren; hoe kan het team ervoor zorgen dat de regels duidelijker worden? Wat kan er eventueel aangepast?

Langs deze weg vraag ik jullie om geen uitspraken meer te doen over specifieke gebruikers. Het bespreken van Bokkers is niet toegestaan, en het heeft ook geen meerwaarde in deze discussie. Liever horen we suggesties over hoe zaken verhelderd kunnen worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:31

In dit geval heeft dat in mijn ogen zeker een toegevoegde waarde.

Kunnen jullie mij overigens zeggen dat het nooit voorkomt dat een sanctie niet kan worden uitgevoerd omdat de behandeltermijn verstreken is?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:31

Nee Lente, dat kunnen we niet.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:33

Oh ik weet er wel een. Zelf kreeg ik een tijdje geleden een mailtje dat ik niet mocht reageren met alleen een smily. Terwijl dit best vaak gebeurt. Dit kan je oplossen door deze reactie te weigeren net als bij meer dan twee quote's

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:33

Nou, "nooit" klopt niet 100%, daar is wel eens een uitzondering op geweest.

Wat het hele tweede stuk hiermee te maken heeft, begrijp ik niet goed. Niemand beschuldigt hier de moderator, niemand heeft het over termijnen.

Dit heeft weinig met de duidelijkheid van regels te maken. De regels zijn duidelijk, net daarom dat dit topic geopend is, omdat het lijkt alsof er eentje door de mazen van het net glipt. En ok, wat jullie naar die persoon doen, is niet openbaar en misschien heeft hij wel een OW... Maar zijn posts zijn blijven staan en dat is wat de rest van Bokt ziet. Hij komt telkens terug en krijgt telkens de kans om zijn "levenswijze" te uiten, dat is wat de rest van Bokt ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:35

Daarnaast lijkt het mij logisch als iemand telkens waarschuwingen krijgt voor zulke post, dat er vanzelf een permanente ban volgt. En deze is er nog steeds niet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:36

Excuus Tieneke, maar de titel van dit topic is: Waar stelt Bokt de grens?
Dat insinueert echt dat er onduidelijk bestaat over de handhaving van Boktregels.

Lente: Nee, dat kunnen wij niet garanderen. Sommige situaties zijn complexer dan andere. Alle mods betrokken bij een bepaalde situatie zullen echter in de gaten houden dat de behandeltermijn niet verstrijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:38

Misschien dan niet alleen naar de titel kijken, maar naar de inhoud.

Tieneke

De handhaving, inderdaad, dus niet over de regels zelf.

Hanmar

love_western schreef:
Daarnaast lijkt het mij logisch als iemand telkens waarschuwingen krijgt voor zulke post, dat er vanzelf een permanente ban volgt. En deze is er nog steeds niet.

Inderdaad volgt een permanente ban als er een serie OW's binnen een termijn van 2 jaar is uitgedeeld. Echter, zoals gezegd; wij kunnen en mogen niets over deze sancties meedelen aan derden en zodoende dus ook niet aankondigen of/wanneer er eventueel een permanente ban volgt.

Anoniem

Dan denk ik dat die sanctietermijn moet worden aangepast, juist ook omdat jullie aangeven dat in complexe situaties meer overleg nodig is.

Dat is overigens heel begrijpelijk maar het is gewoon echt heel zonde als er mensen door de mazen van de wet sluipen door bijvoorbeeld te weinig input achter de schermen of een te lange tijd tot er consensus is bereikt.

Juist bij die complexe zaken.

En in mijn optiek... Ik ben van mening dat het weinig voorkomt dat sancties onterecht worden uitgedeeld, door wat ik in mijn tijd bij de bezwaarcommissie langs heb zien komen. Daarnaast is een tijd geleden het sanctiebeleid aangepast waardoor sancties ook minder snel worden gegeven maar wel langer blijven staan. Ik denk dat het niet erg is als sancties nu en dan eens sneller worden gegeven in randgevallen waarop je een artikel 5 kan verwachten.

De bezwaarcommissie is er niet voor niks en daar zullen bokkers die geen zelfreflecterend vermogen hebben sowieso gebruik van maken als puntje bij paaltje komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:39

Hanmar schreef:
love_western schreef:

Inderdaad volgt een permanente ban als er een serie OW's binnen een termijn van 2 jaar is uitgedeeld. Echter, zoals gezegd; wij kunnen en mogen niets over deze sancties meedelen aan derden en zodoende dus ook niet aankondigen of/wanneer er eventueel een permanente ban volgt.

Maar gebruiker plaatst ook al 2 jaar zulke post. Terwijl als een ander dit doet, de berichten worden verwijdert en een waarschuwing krijgt.