Hoe leer je het gillen van een varken af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Hoe leer je het gillen van een varken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:55

Volgens de link die ik al eerder gepost heb:
Wat eten kune kunes?

Kune kunes zijn, itt andere varkens, grazers. Een volwassen dier kan in de lente/zomer alleen op gras leven. Een halve hectare grasland is voldoende voor minstens vijf kune kunes. Als je niet voldoende gras hebt kan je ze uitstekend op een kleiner veld houden en bijvoeren met zeugenbrok, aangevuld met hooi en fruit- of groente resten. Waarschijnlijk voedt de meerderheid van kune kune houders hun dieren op die manier.
Als kune kunes alleen met zeugenbrok gevoerd worden gelden de volgende richtlijnen:
Biggen 2-4 maanden per dag 0.5pond
Biggen 4-9 maanden per dag 0.75pond
Volwassen dieren per dag 1-1.5pond
Hoe meer gras ze hebben des te minder brok er gegeven hoeft te worden.Het is belangrijk je niet te strak aan de richtlijnen te houden maar om op den duur 'op het oog' te voeren. Zodra je varken te dik wordt geef je minder. Een te dik varken is een ongezond varken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:56

StableDoor schreef:
pipo schreef:
Het is bij de wet verboden om varkens swill oftewel keukenafval en vlees te geven. Een varken wil hooi, wil bieten, wil granen ,wil eten en niet 2 x per dag een beetje brok. geef eens wat gemengd kippengraan maar zeker hooi . Ook heb ik nog geen antwoord over hun slaapplaats. En dan het antwoord van zo nou komt het niet.. tja. Misschien niet de beste keus als huisdier voor jullie? Een pony heeft ook bepaalde behoeftes.. doe je dat niet krijgen ze een gebrek/tekort of iets zo ook met varkens. Het hele idee dat varkens alles eten is leuk, maar mijn paard eet ook een boterham met rookvlees.. is alleen niet goed voor hem! Hebben jullie wel een ubn nummer? of zijn het illegale varkentjes? Ik heb al 20 jaar hobbyvarkens. Bij mij
gillen ze niet ook niet als het etens tijd is. en ze hebben hier een warm hok met veel stro erin en een (okee kale) wei. Ze krijgen takken om te strippen van hun bast, wortels (geen kool en uisoorten en champignons en vlees) voederbieten heel uiteraard zijn ze even bezig. en hooi en stro. en doodgewone omnivorenbrok of scharrelvarkenbrok. Ik wordt altijd zo verdrietig als ik lees dat varkens onderschat worden. Het is namelijk geen poesje het is een dier met veel meer in zijn mars dan een poesje of een hond.

De vergelijking paard-varken is gewoon appels met peren vergelijken. Paarden zijn herbivoren, dus niet gemaakt om vlees te eten. Varkens zijn omnivoren, dus gemaakt om zowel vlees al planten te eten.

Edit: aan de poster voor mij: maar krijgen deze varkens goede varkensbrok? In goede varkensbrok moet dus ook vlees zijn verwerkt. Het lijkt mij in ieder geval erg ongezond om een omnivoor enkel herbivorenvoedsel te geven. Niet iedere varkensbrok is goed, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld hondenvoer. Vaak zit daar nog geen 20% vlees in terwijl het carnivoren zijn.

Krijgen varkens op een vegetarisch dieet geen B12 tekort dan?

Dan kun je dat voor alle dieren zeggen... er bestaat slechte hondenbrok, goede hondenbrok. Minder goede paardenbrok, goede paardenbrok etc.
In principe als jij je varken een varkensbrok geeft, mag je ervan uitgaan dat dat volledig is.
Ik neem ook aan dat mensen met varkens een goede varkensbrok uitzoeken voor hun varken.
Dan zou ik daar eerder mij eens in gaan verdiepen dan al die bijproducten.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:57

KittyDylan schreef:
Inderdaad. Ik snap niet dat mensen moeilijk doen over de voeding van een dier. Je kunt alles trouwens op internet opzoeken wat een dier moet eten.

Voer is een van de belangrijkste aspecten van dierenwelzijn imo. Niet iedere brok is goed of voldoet aan de behoefte van het dier. Je zet een paard toch ook niet enkel op sportbrok? Net als hondenvoer: in veel merken zit voor 80% graan, groenten erc, maar dat is niet wat een hond nodig heeft! Ja, hij zal niet dood gaan, maar het is niet gezond!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:00

Def schreef:
KittyDylan schreef:
(hoe doe je dat met ... schreef?)

varkens horen geen vlees te krijgen. Alles wat ze aan voedingsstoffen nodig hebben zit in hun voer.

(nogmaal: ben maar 12 jaar)

Ik heb dit ook altijd geleerd. Er bestaat gewoon varkensbrok daar zit alles in wat varkens nodig hebben.

Klopt :D.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:02

StableDoor schreef:
KittyDylan schreef:
Inderdaad. Ik snap niet dat mensen moeilijk doen over de voeding van een dier. Je kunt alles trouwens op internet opzoeken wat een dier moet eten.

Voer is een van de belangrijkste aspecten van dierenwelzijn imo. Niet iedere brok is goed of voldoet aan de behoefte van het dier. Je zet een paard toch ook niet enkel op sportbrok? Net als hondenvoer: in veel merken zit voor 80% graan, groenten erc, maar dat is niet wat een hond nodig heeft! Ja, hij zal niet dood gaan, maar het is niet gezond!

Ze krijgen zeugenbrok. Dat is toch goed? En ze krijgen restafval, zoals:
- Schillen van aardappelen
- Schillen van fruit
- Rotte dingen (dingen die t/m 7 dagen over de datum zijn. ouder word gewoon weg gegooit)

En onze honden krijgen ook nog vanalles en nog wat zoals ons avondeten, boterhammen ect.

En het ging toch over het gillen van een varken? Waarom zijn we nu dan zo bezig met de voedding van een varken?

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:03

Ja inderdaad wij verzorgen onze varkens hartstikke goed en krijgen veel aandacht ze hebben veel te doen en ze krijgen goede brokken ik vind het van Pipo een erg flauwe reactie dat wij onze varkens zo maar gekocht hebben

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:04

Ja het verhaal verhaal gaat nu helemaal ergens anders over

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:04

Haha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:05

KittyDylan schreef:
StableDoor schreef:

- Schillen van fruit
- Rotte dingen (dingen die t/m 7 dagen over de datum zijn. ouder word gewoon weg gegooit)

En onze honden krijgen ook nog vanalles en nog wat zoals ons avondeten, boterhammen ect.

En het ging toch over het gillen van een varken? Waarom zijn we nu dan zo bezig met de voedding van een varken?

Je moet dieren geen rottend voedsel geven. Ook niet teveel schillen van aardappels, is ook niet zo goed voor varkens. Zeugenbrok is prima.

pipo schreef:
Het zou fijn zijn als men zich inleest over de bewuste diersoort als je van plan bent om iets te gaan houden.

Wat flauw. Ze vraagt gewoon waarom de varkens gillen en of dat af te leren is. Wat is daar nu weer mis mee?

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:06

Dat vind ik ook ik ben hartstikke blij met ze

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:09

Wij hadden ook twee varkentjes en vooral de (gecastreerde) beer schreeuwde behoorlijk. Ze hadden een eigen uitloop, waar ze konden wroeten, in de modder liggen en ze konden ook vanuit hun binnenhok ons terras op, vanwaar ze zelfs bij ons in huis konden. Ze hadden altijd hooi, kregen varkensbrok en onze etensresten. Verder hadden ze gezelschap van elkaar en van ons en toch schreeuwde de ene te pas en te onpas. Varkens schreeuwen nou eenmaal zo nu en dan.

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:10

Dankje voor alle tips

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:11

Het voeren van swill (keuken- of slachtafval). Het AVP-virus is een zeer resistent virus. In
gekoeld vlees kan het maanden overleven en in ingevroren vlees zelfs jaren. Uitbraken van
AVP buiten Afrika zijn in het verleden vaak veroorzaakt door het voeren van keuken- of
slachtafval. In Europa is swill-voedering aan varkens verboden in Nederland is ook de opslag
van swill op een varkensbedrijf verboden.

komt uit: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... R-EaZWFm9g

verder googlen op swill en varkens.. raad s .. het mag niet!!!!!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:12

_San87_ schreef:
KittyDylan schreef:

- Schillen van fruit

Je moet dieren geen rottend voedsel geven. Ook niet teveel schillen van aardappels, is ook niet zo goed voor varkens. Zeugenbrok is prima.

Waarom zouden ze geen rottend voedsel mogen? Ik eet ook wel eens dingen die over de datum zijn. Zelf dingen langer dan een week (niet weer al te lang want dan is het echt vies). De varkens in het wild leven zelfs van schimmels.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:12

Ik begon over voeding omdat dieren zich anders kunnen gaan gedragen als dat verkeerd zit, maar daar is nu genoeg over gezegd inderdaad :)
@ kittydylan: rottend is iets héél anders dan over de datum zijn. Rotten betekent dat het ontbindingsproces al is begonnen, en dat wil je dan echt niet binnenkrijgen!
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 14-09-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:13

StableDoor schreef:
Ik begon over voeding omdat dieren zich anders kunnen gaan gedragen als dat verkeerd zit, maar daar is nu genoeg over gezegd inderdaad :)

Gelijk heb je

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:13

Diablo schreef:
Wij hadden ook twee varkentjes en vooral de (gecastreerde) beer schreeuwde behoorlijk. Ze hadden een eigen uitloop, waar ze konden wroeten, in de modder liggen en ze konden ook vanuit hun binnenhok ons terras op, vanwaar ze zelfs bij ons in huis konden. Ze hadden altijd hooi, kregen varkensbrok en onze etensresten. Verder hadden ze gezelschap van elkaar en van ons en toch schreeuwde de ene te pas en te onpas. Varkens schreeuwen nou eenmaal zo nu en dan.

Mee eens.
Ik hoor hier niets zorgwekkends over de voeding van deze varkens.
Het ene varken gilt meer dan het andere varken.
Wij hebben enorm veel varkens gehad over de jaren en de ene gilde nooit, de ander soms en weer een ander heel veel.
En ze kregen allemaal hetzelfde en zaten zelfs in het zelfde verblijf en buitenverblijf met precies dezelfde voedertijden..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:14

Op een of andere manier gillen mijn varkens nooit.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:15

Een varken mag geen swill of vlees krijgen, daar bestaat wetgeving over. En in varkensbrok zit geen vlees!

TS ik denk dat je met de tips hier wel wat kan. Verder zijn varkens slimme beestjes, misschien hebben ze meer uitdaging nodig ovv speelgoed of training?
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 14-09-13 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:22

JoAnn schreef:
Een varken mag geen swill of vlees krijgen, daar bestaat wetgeving over. En in varkensrollade zit geen vlees!

TS ik denk dat je met de tips hier wel wat kan. Verder zijn varkens slimme beestjes, misschien hebben ze meer uitdaging nodig ovv speelgoed of training?

Inderdaad. Het zijn slimmerds.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:25

Als je ze slacht heb je er ook geen laat meer van. :j

Geintje uiteraard, hebben ze genoeg uitdaging in hun verblijf? Varkens zijn slim en vinden iets met uitdaging prettig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:25

pipo schreef:
Het voeren van swill (keuken- of slachtafval). Het AVP-virus is een zeer resistent virus. In
gekoeld vlees kan het maanden overleven en in ingevroren vlees zelfs jaren. Uitbraken van
AVP buiten Afrika zijn in het verleden vaak veroorzaakt door het voeren van keuken- of
slachtafval. In Europa is swill-voedering aan varkens verboden in Nederland is ook de opslag
van swill op een varkensbedrijf verboden.

komt uit: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... R-EaZWFm9g

verder googlen op swill en varkens.. raad s .. het mag niet!!!!!

Swill is keukenafval van de horeca. Dat mag inderdaad niet gevoerd worden. Resten uit eigen keuken, zoals groente, fruit en aardappelresten, brood en soms een stukje kip is echt niet verboden.

Of je je varken per se vlees moet willen geven, is een ander vraagstuk, trouwens. Ik zie die noodzaak niet. In brokken zit alles wat ze nodig hebben.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:32

Ik sta niet negatief tegen varkenshouden, maar het lijkt de mensen vaak zo leuk en na 4 maanden moeten ze weg omdat ze zulke dingen gaan doen. Varkens zijn intelligent en hoe leuk ook het trainen en kunstjes leren bij varkens gaat heel goed zolang je met voer speelt. Maar mensen en truukjes en mensen die serieus bezig gaan is 2 werelden.Honden brokken van de aldi of royal kanin.. ook een wereld van verschil. maar als ze gillen is er een oorzaak. De oorzaak kan voedsel zijn.. kan ook huisvesting zijn en kan verveling zijn. Kan zelfs ziekte zijn. Dus een tip om je varken niet te laten gillen zal moeten blijken uit hoe ze gehouden worden en wat ze krijgen, hoe meer info hoe beter.
Mijn paard steigert... wat nu??? ik zeg wel altijd hoog als hij zn voeten op moet tillen.... laat ie nu net bij de vorige eigenaar geleerd hebben dat hoog steigeren is... snap je?

Speedydepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 18:36

JoAnn schreef:
Een varken mag geen swill of vlees krijgen, daar bestaat wetgeving over. En in varkensrollade zit geen vlees!

Ik train ze al ze kunnen al zitten.liggen.buigen.sluipen.wandelen.en een rondje draaien natuurlijk *\o/*

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:38

Speedydepony schreef:
Ik train ze al ze kunnen al zitten.liggen.buigen.sluipen.wandelen.en een rondje draaien natuurlijk *\o/*

Zijn het magere varkens dan? Die van mij zijn mega dik. Als ik weet hoe het moet, plaats ik wel even een foto.