Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:52

Ceriadwen schreef:
Omdat de mod vind dat commentaar hierop niet in het topic hoort, dan maar hier

Voorpagina nieuws??
[VN] ‘Wij willen onze pony terug’

Buiten dat er een centraal topic voor gezochte paarden is (is beleid!!) , is de nieuwswaarde slecht, valt het verhaal van schraapsels aan elkaar te breien.

Ach ja, dat mag wel. Maar een gigantisch bedrag aan gestolen zadels is ON of zelfs niet nieuwswaardig :)).

zap

Re: Hoe wordt de 'nieuwswaarde' van berichten bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:03

Het zit je wel dwars he die zadels _San87_ :D ? Overigens stond dat nieuwsbericht 'gewoon' op ON hoor :D.

Ik denk dat ik de beredenatie wel snap achter de zadels. Ja het is veel geld, absoluut, maar het is op 1 locatie (ok vooruit en iets verderop) gebeurt. Het beleid is dat gestolen zadels geen eigen topic krijgen, maar omdat het nu voor een groot bedrag is, is er toch een topic op ON aangemaakt. Mochten er in die nacht nou op meerdere plaatsen (dus grotere omvang en dus meer mensen de dupe en meer 'gevaar') zadels gestolen zijn of in de weken erna meerdere diefstallen zijn geweest, dan kan ik me voorstellen dat het wel op de voorpagina komt.

Neemt niet weg dat ik ook vind dat sommige berichten niet echt op de voorpagina thuis horen. Maar soms is de lijn, die dan voor andere blijkbaar erg duidelijk is, heel dun. Dat merk ik in mijn dagelijkse werkzaamheden voor de krant ook. Soms moet je kiezen en kies je verkeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:08

Het is een makkelijke vergelijking omdat voor beide onderwerpen in principe dezelfde regels gehanteerd worden. Dat leek mij wel duidelijk..?

En ik zeg ON of zelfs niet nieuwswaardig. Dus het wordt geplaatst op ON (waar die gestolen pony ook hoort in principe, als het al nieuwswaardig was) of helemaal niet in de nieuwsecties.

Overigens heb ik vanavond een bedankje ontvangen voor mijn tip van gisteren, die gisteren ook meteen doorgevoerd is. Maar laten we niet mierenneuken :D.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:11

Oh ja haha ik zie het. Ik begreep het verkeerd. Tja nieuws is nou eenmaal niet altijd in hokjes te stoppen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:13

Klopt. Maar in dit geval zijn de 'regels' vrij specifiek. Trek dan ook één lijn, denk ik dan. Het topic van die 'gestolen' pony staat ook nog eens vol met speculaties (niet zo gek, overigens :))).

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:37

Wat betreft het topic over de gestolen paarden ben ik het eens met wat er hier gezegd word.

Eerder word er een topic gesloten omdat er een centraal topic zou zijn voor gestolen paarden (terwijl dit topic imo niet zozeer om het gestolen paard ging maar er wel veel waardevolle juridische informatie in stond, maarja dat is een andere discussie), en nu word er een 'help zoeken na deze shetlander topic' geopend, verpakt in een nieuwsartikel.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:09

Beste nieuws redactie, ik zou het wel prettig vinden om toch een antwoord te krijgen waarom deze gestolen pony wel het nieuws haalt met een eigen topic en er voor andere gestolen pony's verwezen wordt naar het centrale topic.
Ik kies opzettelijk voor deze weg van benaderen i.p.v. een pb omdat ik denk dat er wel meer mensen willen weten waarom deze beslissing is genomen.

Ik heb in het andere fz topic al gelezen dat jullie tijd nodig hebben om te overleggen. Als jullie daar nog mee bezig zijn wacht ik gewoon rustig af.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:28

We proberen deze week nog met een uitleg te komen. Alvast bedankt voor jullie geduld.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:33

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:36

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:38

Ik heb me niet in dit topic bemoeid, wel mee gelezen.
Maar nu ceriadwin dat topic aanhaalt kan ik ook niet anders dan reageren.
Eerst staat er een bericht zonder informatie. Daar zeg ik wat over en staat er ineens wel informatie, maar nergens is te vinden dat het bericht is aangepast. Daar vallen dan andere mensen weer over dat ik moet lezen. Niet netjes van de redactie, maar die blijven dan stil en verduidelijken niets.
En tot mijn verbazing zag ik net ook overleden in de titel staan en dat blijkt (gelukkig) niet zo te zijn.
Precies wat Ceriadwen schrijft, zulke dingen moeten wij eens doen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:43

little_king schreef:
Ik heb me niet in dit topic bemoeid, wel mee gelezen.
Maar nu ceriadwin dat topic aanhaalt kan ik ook niet anders dan reageren.
Eerst staat er een bericht zonder informatie. Daar zeg ik wat over en staat er ineens wel informatie, maar nergens is te vinden dat het bericht is aangepast. Daar vallen dan andere mensen weer over dat ik moet lezen. Niet netjes van de redactie, maar die blijven dan stil en verduidelijken niets.
En tot mijn verbazing zag ik net ook overleden in de titel staan en dat blijkt (gelukkig) niet zo te zijn.
Precies wat Ceriadwen schrijft, zulke dingen moeten wij eens doen.

Dat met jouw reactie had ik gezien inderdaad.
Andere bokkers struikelen over jouw reactie, 'want het staat er toch zeker gewoon in'.
Het was netjes geweest van de nieuwsredactie als ze even hadden gereageerd op jouw bericht dat ze het artikel hebben aangepast.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:56

Dat bericht is idd met een paar woordjes/zinnetjes aangepast, maar dat was niet aanleiding van het bericht van Little_king. Dat lees ik nu pas. Berichten worden heel vaak aangepast, kort na het plaatsen of zelfs enige tijd daarna (denk aan de updates, maar ook kleine verduidelijkingen als een spelfout o.i.d.). Het is ook niet te doen voor de NR om alle berichten en reacties eronder door te lezen voor het geval dat.. Het is niet voor niks dat we al enkele jaren vragen om een pb/TeR te sturen als je vindt dat er iets niet klopt of iets niet duidelijk is aan het bericht. Dus ook in dit geval, als je niet begrijpt wie de beste man is kun je in het vervolg een pb naar mij (of iemand van de NR) kunnen sturen met de vraag of opmerking ik weet niet wie die beste man is en ik kan mij voorstellen dat meerdere mensen dat idee hebben. Misschien kunnen jullie de OP wat verduidelijken.

Wat betreft het onduidelijk zijn van het overlijden. Daar geldt ook hetzelfde. Als je een pb of TeR stuurt naar ons met de opmerking hé ik lees hier dat hij niet is overleden hoe zit dat. Dan kunnen wij daar op reageren. OP’s zijn flexibel en kunnen we dus aanpassen en ook rectificeren. De informatie dat hij overleden is kwam van equnews. Die site achten wij betrouwbaar en er was voor ons geen reden om te twijfelen aan die berichtgeving. Ook nu zijn de berichtgevingen nog tegenstrijdig en inmiddels hebben we de OP van het nieuwsbericht aangepast met dat feit/nieuws.

Voor het gedeelte wat Marga aanhaalt zijn we nog in overleg :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:31

Wat ben jij aan het stangen Ceriadwen de laatste dagen? Waar is dat toch voor nodig.
De NR heeft een betrouwbare bron gebruikt die het kennelijk bij het verkeerde eind had. Nou laten we eerder blij zijn dat meneer nog in leven is dan dat we daar over gaan lopen zurepruimen naar de NR toe.

edit: enorme Brabo-typo eruit gehaald :o
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 03-12-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:44

De nieuwswaarde van berichten is soms te bediscusseren. Maar bedenk je goed dat we te maken hebben met een forum dat werkt een nieuwsredactie bestaande uit vrijwilligers. De hele nieuwsredactie zet zich vrijwillig in om de Bokt-gebruiker van nieuws te voorzien.

Welke berichten worden geplaatst is afhankelijke van meerdere factoren:
- we werken met nieuwsredactieleden die elk hun eigen interesses en ideeën hebben;
- we hebben veel verschillende mensen/disciplines/interesses/niveau's op de site, wat de een interessant vindt, is voor de andere volledig oninteressant;
- we hebben te maken met een groot grijs gebied. Bepalen wat wel en niet nieuws is, is niet zwart wit;
- wat wel/niet wordt geplaatst hangt daarnaast af van rest van het nieuws op de dag, op het moment dat er weinig "groter" nieuws is, is er ruimte voor wat "kleinere" items.
- het is en blijft mensenwerk, soms blijkt achteraf dat iets beter ergens anders had gepast, maar het is altijd met veel zorg en inzet geplaatst.

We zijn ons bewust van de soms grote variatie in kwaliteit en nieuwswaarde. Dit is ook een aandachtspunt. We zijn bezig voor Bokt helder te krijgen wat we wel en niet willen. Dit vergt veel tijd. Daarnaast hebben we ook nieuwe mensen nodig, de huidige nieuwsredactie heeft het ontzettend druk.

Uiteraard staat het je als gebruiker vrij om aan te geven waar of hoe je iets anders zou willen zien, voor tips en suggesties staan we open. Hulp is altijd welkom en als het je leuk lijkt om meer te doen voor Bokt, schroom dan zeker niet en laat het weten!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:53

Dat bericht is niet met woordjes aangepast maar met zinnen.
Dat kan, geen probleem, maar waarom staat er bij jullie niet onder je bericht aangepast op ... tijd?
Nu gebeurde mij dat, maar het is niet de eerste keer dat ik precies hetzelfde zie gebeuren bij andere dat er dan geroeptoetert wordt, dat staat er toch!
Dat is simpel uit de wereld te helpen door ook bij jullie zichtbaar te laten dat je gewijzigd hebt, en ja die mogelijkheid hebben jullie zelf want dat vink je aan of dat er wel of niet bij komt te staan.
Kleine moeite, groot plezier en vooral gewoon duidelijk voor iedereen :)
Dat is geen kritiek maar een tip.
Dat mensen dan verplicht moeten pb-en is wel erg ver gezocht.

En ik kan ceriadwin in dit geval toch ook wel begrijpen, als een bokker in een topic schrijft dat zij gehoord heeft dat het paard/ruiter is overleden komt er snel een groene balk dat er niet gespeculeerd mag worden, zelfs al is het een bekende van het slachtoffer.
Nu ineens is het een rottig foutje dat zomaar kan gebeuren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:54

Vrijwillig is niet vrijblijvend

Mijn hulp aan bokt bestaat uit het kritisch zijn op dingen die gebeuren

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:55

Jessica, is jouw reactie bedoeld als reactie op de gestolen paarden discussie? Ik denk het niet toch :)?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:22

Jessica schreef:
Welke berichten worden geplaatst is afhankelijke van meerdere factoren:
- we werken met nieuwsredactieleden die elk hun eigen interesses en ideeën hebben;
- we hebben te maken met een groot grijs gebied. Bepalen wat wel en niet nieuws is, is niet zwart wit;
- wat wel/niet wordt geplaatst hangt daarnaast af van rest van het nieuws op de dag, op het moment dat er weinig "groter" nieuws is, is er ruimte voor wat "kleinere" items.
- het is en blijft mensenwerk, soms blijkt achteraf dat iets beter ergens anders had gepast, maar het is altijd met veel zorg en inzet geplaatst.

We zijn ons bewust van de soms grote variatie in kwaliteit en nieuwswaarde. Dit is ook een aandachtspunt. We zijn bezig voor Bokt helder te krijgen wat we wel en niet willen. Dit vergt veel tijd. Daarnaast hebben we ook nieuwe mensen nodig, de huidige nieuwsredactie heeft het ontzettend druk.

Even hier een paar punten uitgehaald.
- Eigen interesses en ideeën zijn goed, maar objectiviteit is soms ver te zoeken. Daarnaast: Wat je interesse ook is, een artikel moet hoe dan ook naar waarheid gepubliceerd worden.
- Wat wel en wat niet nieuws is: Zie het CABABA. Dat is een erg duidelijke richtlijn
- Groter/kleiner nieuws: Logisch. MAAR: Je bent een website, niet een krant die bij gebrek aan nieuws lege plekken heeft.
- Mensenwerk: Prima, maar over het algemeen zie ik dat er weinig wordt gedaan met hetgene wat er in dit topic wordt aangegeven door de NR zelf. En dat is jammer.

Verder: Dat helder krijgen van wat bokt wel en niet wil: Dat scherp krijgen waren we al mee bezig toen ik in 2010 stopte met modereren op ON/VN. Het is een tijd lang goed gegaan, maar sinds Cayenne is vertrokken zie ik wel dat de focus er op sommige punten (nauwkeurigheid) van de artikelen af is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:29

eens met Winged, na het vertrek van Cayenne is VN achteruit gehold. Nou kan ik wel begrijpen dat het niveau van Cayenne moeilijk te evenaren is en dat het een close to onmogelijke taak is om een van niveau gelijkwaardige vervanger te zoeken.

Neemt niet weg dat dit wel het streven moet zijn.

En alsjeblieft ga niet beginnen over vrijwilligers, want ook vrijwilligers moeten hun taakje gewoon goed doen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:22

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:24

Heb je getemd daarvoor ?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:27

er staan nog twee tems open van afgelopen week, heeft niet zo heel veel zin dat temmen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:23

Er is nu meer informatie beschikbaar over de aard van het ongeluk (dwz oa de traumahelikopter), waardoor we hebben besloten om de OP en de titel aan te passen en deze informatie toe te voegen. Uit die informatie bleek inderdaad dat het gerijmde stuk er minder bij paste dan in eerste instantie gedacht werd. Kort maar krachtig hebben we besloten om het gedichtje in zijn geheel te verwijderen :)

Citaat:
eens met Winged, na het vertrek van Cayenne is VN achteruit gehold. Nou kan ik wel begrijpen dat het niveau van Cayenne moeilijk te evenaren is en dat het een close to onmogelijke taak is om een van niveau gelijkwaardige vervanger te zoeken.

Neemt niet weg dat dit wel het streven moet zijn.

En alsjeblieft ga niet beginnen over vrijwilligers, want ook vrijwilligers moeten hun taakje gewoon goed doen.
We hoeven niet op zoek naar een gelijkwaardige vervanger. Die zijn er al. De huidige nieuwsteamleden doen hun werk goed. Daarnaast is Cayenne nooit in haar eentje de Nieuwsredactie geweest. Dat is altijd een team geweest, waar Cayenne onderdeel van was. Dat team moet samen werken om te functioneren, een deel zie je voor de schermen en een veel groter deel vind plaats achter de schermen. Een deel van dat team destijds zit er trouwens nog steeds. Er zijn geen meetbare gegevens te vinden die zowel jouw als Winged d'r opmerking ondersteunen. Cayenne heeft enorm veel heeft gedaan, dat is altijd gewaardeerd, maar daar is altijd wel het hele team voor nodig geweest. Cayenne heeft het prima naar haar zin waar ze nu zit. Hoewel ze bij Bokt weer zo welkom zou zijn, achten we de kans zeer klein dat ze op korte termijn terug komt. Alleen al daarom heeft het geen zin om deze discussie op deze manier voort te zetten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:28

Er zijn geen meetbare gegevens? Wat dacht je van de klachten en de beleving van de gebruikers? Ik denk dat ik in zijn algemeenheid kan spreken als ik zeg dat VN echt achteruit gehold is na het vertrek van Cayenne, zij zal dan een kartrekker geweest zijn die het team nu blijkbaar mist.

Overigens fijn dat het bericht is aangepast.