Op bokt wordt op je neer gekeken. Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Re: Op bokt wordt op je neer gekeken. Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 01:25

Inderdaad, haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:21

Ik begrijp het ergens wel. Ik wilde met 14-15 ook altijd serieus behandeld worden. Had ook het gevoel dat ik als kind werd behandeld. (wat ik achteraf ook nog was natuurlijk) Maar je voelt je al heel volwassen op die leeftijd, ik kan het me nog goed herinneren.
Daar komt bij dat ik met 15 jaar al Z2 bij de paarden reed en daar alle ouderen eraf reed. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik toen op Bokt had gezeten en niet serieus genomen zou worden. Ik kon toen beter rijden dan menig ouder iemand en had voor die leeftijd al best wat rijtechnisch inzicht. Het enige wat ik miste was levenservaring en dat kan je toch alleen maar opdoen door ouder te worden. Dat maakt je wel tot de persoon die je bent en ik zie de dingen nu toch heel anders dan toen ik 15 was.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:39

Ook ik hoef geen eigen hoekje, als ik rij foto's plaats zit ik niet te wachten op alleen maar reacties als: 'leuk paard' ik zou ook graag tips krijgen maar dan wel van mensen met ervaring. In mijn ogen dus oudere mensen want die hebben meestal meer ervaring dan kinderen. Ik irriteer me er best aan dat we in een hoekje gezet worden. Aan de andere kant snap ik het gedeelte over de bescherming ook en daar kan ik ook wel inkomen. Dan denk ik overigens wel dat de meeste 15 jarigen wel weten wat ze op bokt zetten. Op die leeftijd mag ik dat toch wel hopen. Ik heb nog niet echt gemerkt dat mensen me niet serieus nemen, alhoewel er wel vaak kribbiger op mij gereageerd wordt dan op andere wat dan over komt als: 'jij weet er toch niks van dus houd je klep' kan ook aan mij liggen.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:45

Ik voel me soms ook nogal gekleineerd.
Dan vragen ze in een topic naar je mening, dan geef je die.
Maar als er ook maar iets in staat wat een oudere niet bevalt of.beter schijnt te weten, dan zeggen ze: "ach, zij begrijpt dat toch niet, ze is nog maar 14"
Dat wordt dan letterlijk gezegt. -O- dit is dan ook precies de reden dat ik mijn leeftijd maar uit mijn profiel heb weggelaten. En wat denk je: ik geef net zoon reactie als toen mijn leeftijd nog ston genoteerd maar omdat sommige ouderen denken dat ik de jongste niet meer ben, wordt mijn mening nu ineens wel geaccepteerd.
Zeer kleinerend dus.

Oef, dat ben ik ook weer kwijt :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:51

Ik ben zelf 15, en ik ben het ermee eens dat mensen die jonger zijn soms wat gekleineerd worden. Toch vind ik het goed dat YRT er is. Sommige mensen van 15 zeggen niet slimme dingen (als in: ik heb een pony en ik hoef geen hulp van de buitenwereld) op het gewone forum. Ik snap dat mensen daar gek van kunnen worden. Hoe stom ook voor de jongere mensen ;)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:59

Marietjeeh schreef:
Ik ben zelf 15, en ik ben het ermee eens dat mensen die jonger zijn soms wat gekleineerd worden. Toch vind ik het goed dat YRT er is. Sommige mensen van 15 zeggen niet slimme dingen (als in: ik heb een pony en ik hoef geen hulp van de buitenwereld) op het gewone forum. Ik snap dat mensen daar gek van kunnen worden. Hoe stom ook voor de jongere mensen ;)

Dat komt waarschijnlijk van,een bokker die nog penny is of gewoon jonger is dan 12 jaar. (ik zou daar eerder een lijntje trekken)

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:02

Ik snap het opzich wel
Ik ben nu 15 en niet alleen op bokt maar ook in het dagelijks leven gaan mensen ineens heel anders doen als je zegt dat je 15 bent (ik zie er wat ouder uit dus vandaar)
Soms is dat inderdaad best irritant en ook op bokt als je ergens op reageert merk ik dat het vaak met een korreltje zout wordt genomen zegmaar :P
Het hangt van jezelf af hoe je het opvat en hoe erg je het vindt.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:04

Chantal1609 schreef:
Ik snap het opzich wel
Ik ben nu 15 en niet alleen op bokt maar ook in het dagelijks leven gaan mensen ineens heel anders doen als je zegt dat je 15 bent (ik zie er wat ouder uit dus vandaar)
Soms is dat inderdaad best irritant en ook op bokt als je ergens op reageert merk ik dat het vaak met een korreltje zout wordt genomen zegmaar :P
Het hangt van jezelf af hoe je het opvat en hoe erg je het vindt.

dat is weer het nadeel van YRT dan weer word je veel minder serieus genomen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 09:13

Ladybird schreef:
Hoe ga je dat meten dan? want als je een regel maakt met: mensen die veel levenservaring hebben mogen ook een topic maken op ITP melden ook alle jongere mensen van -16 zich. want ja iedereen vind immers dat ie heel veel meegemaakt heeft?

Exact. Als ik bokt moet geloven heeft 90% van de jongeren wel eens iets heel ergs meegemaakt in zijn leven waardoor zij blijkbaar automatisch om de een of andere reden niet dezelfde hersengroei hebben gehad dan hun leeftijdsgenoten maar onmiddellijk volwassen zijn geworden. Ik vond metzelf ook heel erg volwassen op die leeftijd en vond het ook niet leuk als mensen mijn leeftijd soms niet serieus namen. Maar nu weet ik wel beter. Ik voelde me geestelijk ook al 18 maar dat was ik écht nog lang niet :n .

Mijn ervaring is dat die jeugdige bokkers die écht verstandige dingen zeggen, helemaal niet afgerekend worden op hun leeftijd of slechts bij uitzondering door bokkers die zelf nauwelijks een jaar ouder zijn of die met gewone volwassenen ook al niet deftig kunnen discussiëren. En de bokkers die echt volwassen zijn, hoeven niet overal te roepen "maar ik ben wel al 18 in mijn geest want ik heb dit en dat meegemaakt.." Die discussiëren gewoon en hebben niemand die in hun profiel kijkt hoe oud ze zijn, omdat ze gewoon echt volwassen redeneren en schrijven. Ik heb op bokt sterke posts gezien van bokkers die toen ik achteraf eens keek zelfs maar 12 jaar waren en geen enkele die iets zei over de leeftijd. Maar als ik iets totaal ongenuanceerd en puberaal zie, dàn ben ik wel geneigd om naar de leeftijd te gaan en vaak heb ik het dan nog juist ook. Als ik het niet juist heb vind ik het erg voor die bokker :+ .

Maar los van dat snap ik ook wel dat een jeugdafdeling zijn voor en nadelen heeft. Je bent wat beschermd, maar anderzijds wil je als jongeren toch ook wel eens de mening van een volwassene waarvan er niet veel op de jeugdfora komen. Er zijn jongen die best deftig kunnen omgaan met kritiek en discussiëren en het is soms jammer die in hetzelfde hokje te duwen als degene die "alles wel beter weten want ze hebben 3 jaar manege-ervaring".

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:23

lucaa2 schreef:
Ik voel me soms ook nogal gekleineerd.
Dan vragen ze in een topic naar je mening, dan geef je die.
Maar als er ook maar iets in staat wat een oudere niet bevalt of.beter schijnt te weten, dan zeggen ze: "ach, zij begrijpt dat toch niet, ze is nog maar 14"
Dat wordt dan letterlijk gezegt. -O- dit is dan ook precies de reden dat ik mijn leeftijd maar uit mijn profiel heb weggelaten. En wat denk je: ik geef net zoon reactie als toen mijn leeftijd nog ston genoteerd maar omdat sommige ouderen denken dat ik de jongste niet meer ben, wordt mijn mening nu ineens wel geaccepteerd.
Zeer kleinerend dus.

Oef, dat ben ik ook weer kwijt :+

Ik heb heel even eens in je berichten gespiekt en mag ik heel eerlijk zijn? Ik zie ergens een topic waar de opmerking over je leeftijd wordt gegeven (elektroshock therapie), en ja ik vind dat je daar inderdaad nogal onvolwassen komt binnenstormen. Denk dus niet dat het te maken had met dat je "maar 14" bent, maar wel dat je mening gewoon heel duidelijk totaal ongenuanceerd en "ik weet er niks van af maar ik ga toch lekker zeggen wat ik er van denk" was.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:23

Maar op het jeugdhonk zie ik ook gewoon regelmatig oudere mensen een reactie plaatsen, waaronder ik. Dus als jij een serieus topic opent, krijg je ook daar wel serieuze reacties.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:30

_nvds schreef:
Door dit bericht wil ik dit topic aanmaken
glenstorm schreef:
Ik ben 15 wordt over 4 maand 16. Maar vaak wordt er hier op bokt zo op neer gekeken van ughl 15.
Zit in 4VWO en ben geestelijk dus eigenlijk al gelijk aan sommige 18 jarigen.
Op bokt wordt echt een streep getrokken onder de 15 en 16+.
Best vervelend (vind ik dan) als ik foto's van een serieuze shoot plaats bij ITP en het dan naar JITP wordt verplaatst.
Dan denk ik, dit zijn heus niet penny foto's. Is hartstikke serieus maar waarom wordt ik niet serieus genomen?

Ik vind dat ze hier best gelijk in heeft , wat vinden jullie hiervan?

Zie dikgedrukte gedeeltes. Daarom.
Het eerste maakt niet uit. Elke 14-, 15- en 16-jarige vindt zichzelf denken als een 18-jarige. Maar als je dan 18 bent, bedenk je ineens dat je toen nog best als een kind dacht.
Punt twee: VWO en ik wordt? Sorry meid, maar dan denk ik inderdaad: blijf nog maar even op school.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:33

YRT heeft nog een ander, in mijn ogen erg belangrijk, voordeel.
Het heeft namelijk het voordeel dat het niet te vinden is door google!

Jongeren zijn zich vaak niet goed bewust van wat ze plaatsen (en volwassenen ook lang niet altijd ;) ) en dat er vaak veel te vinden is via google.
En je weet nooit wat er ooit tegen je gebruikt kan worden. Daarbij wil je eigenlijk niet dat je hele leven terug te vinden is op internet (althans, dat wil ik zelf niet ;) als ik bij een bedrijf solliciteer voor een nieuwe baan dan wil ik niet dat zij in 2 tellen kunnen zien wat ik met mn vriendinnen op bokt bespreek := )
En serieuze topics op YRT, ik denk (net als Mavelle) dat daar zeker serieuze reacties op komen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:43

LZP -> FZ

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:53

Ik vind het eigenlijk nog wel mee vallen. Alleen wat dat meisje uit de OP zegt, ik doe vwo dus daarom...
Dat vind ik dus een echte onvolwassen uitspraak.
Meestal kun je het wel merken of een puber nog puber is, of dat een puber al wat volwassener is.

Wat ik wel jammer vind op bokt is dat als er gevraagd wordt of je nog in de puberteit bent, en je nee zegt, dat ze zeggen; oh dus wel! Ik weet zelf wel dat ik niet/nauwelijks meer puber ben, mijn puberteit begon al heel vroeg, op de basisschool al. Ik merk aan mezelf dat ik wel volwassen ben (ik ben 17), dat komt vooral doordat ik al veel meegemaakt heb. En ook als ik soms het gedrag zie op bokt van leeftijdsgenoten, dan denk ik van okee, ik ben dus wel verder in de zin van volwassen worden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:58

Tja, ik zie het probleem niet zo. Toen ik 14/15 was, zat ik ook op bokt, en postte ik mijn foto's ook gewoon op JITP. Zo werkt het nou eenmaal. Ik heb persoonlijk nooit het gevoel gehad dat ik niet serieus genomen werd. Daarnaast kan je wel reageren in gewone topics. Laat daar dan zien dat je 'volwassen' bent, dan nemen mensen je ook serieus. Ik denk dan ook dat de mate waarin je serieus genomen wordt, zeer afhankelijk is van wat je post en hoe je het post. Wanneer jij een 'normale' reactie post, zal er waarschijnlijk niet eens naar je leeftijd gekeken worden.
Daarnaast verwacht ik dat mensen die zichzelf 'volwassen' vinden, ook wel kunnen begrijpen dat men ergens de lijn moet trekken, en dat ze gewoon nog even moeten wachten. Ik vond het ook niet leuk dat ik niet op de 'echte' ITP mocht, maar heb gewoon mijn tijd uitgezeten, en toen ik 16 was kwam het vanzelf.

Edit: Waarom vindt iedereen zichzelf overigens zo volwassen? Ik ben 20, heb ook het nodige meegemaakt, maar ik voel me echt niet 'volwassener' dan mijn leeftijdsgenoten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:10

Door dit bericht wil ik dit topic aanmaken
glenstorm schreef:
Ik ben 15 wordt over 4 maand 16. Maar vaak wordt er hier op bokt zo op neer gekeken van ughl 15.
Zit in 4VWO en ben geestelijk dus eigenlijk al gelijk aan sommige 18 jarigen.
Op bokt wordt echt een streep getrokken onder de 15 en 16+.
Best vervelend (vind ik dan) als ik foto's van een serieuze shoot plaats bij ITP en het dan naar JITP wordt verplaatst.
Dan denk ik, dit zijn heus niet penny foto's. Is hartstikke serieus maar waarom wordt ik niet serieus genomen?

Ik vind dat ze hier best gelijk in heeft , wat vinden jullie hiervan?[/quote]

Zie dikgedrukte gedeeltes. Daarom.
Het eerste maakt niet uit. Elke 14-, 15- en 16-jarige vindt zichzelf denken als een 18-jarige. Maar als je dan 18 bent, bedenk je ineens dat je toen nog best als een kind dacht.
Punt twee: VWO en ik wordt? Sorry meid, maar dan denk ik inderdaad: blijf nog maar even op school.[/quote]

ik vind de geestelijke gesteldheid van een 18 jarige over het algemeen ook niet iets om over naar huis te schrijven :7

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:19

ik ben kader, en ik word wel degelijk serieus genomen (vaak :+)
Nu ben ik wel 16 maar is het soms wel fijn dat je met je eigen "leeftijdgenoten" kunt kletsen.
Ik plaats weinig tot geen topics van mijzelf, maar als ik dit deed werd ik minder serieus genomen door <16 bokkers, dan door het volwassen-deel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:28

En toch zijn het dan de jongeren zelf die neerkijken op JITP en niet wij en ook de mods niet :) Waarom is JITP minder dan ITP, TS?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:30

phormicola schreef:
En toch zijn het dan de jongeren zelf die neerkijken op JITP en niet wij en ook de mods niet :) Waarom is JITP minder dan ITP, TS?

In hoeverre ik snap, en wat ik ook zie, is dat men ook serieuze reacties wil ipv reacties met ''knap paard''
Het is natuurlijk leuk om te horen, maar als je een rijtopic opent en je ziet dat, wordt je niet bepaald serieus genomen. En dat is jammer :)

Maar ik ben er absoluut niet voor om JITP maar te schrappen. Misschien realiseert men dat nu nog niet, maar zodra je ouder wordt, zie je zelf in dat het ook bescherming is geweest (omdat dit niet via google te vinden is). En daarmee ook je privacy :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:38

Tja... Toen ik een topic plaatste bij JITP kreeg ik toch echt wel leuke en serieuze reacties hoor. Was toen ook 14 of 15. 'vroeger' (een half jaar geleden :')) voelde ik mezelf ook heel oud, maar nu ben ik eigenlijk alleen maar blij dat ik me naar mn leeftijd kan en mag gedragen.
Maarja, eerlijk is eerlijk en bij sommige dingeb voel ik me wel ouder. Bij de paarden bijvoorbeeld. Ik zou echt niet zonder hoofdstel, zadel en cap op een onbeleerd paard gaam zitten. Of veel galopperen/ intensieve training en dan niet uitstappen enz...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:46

Ik kijk eigenlijk zelden in profielen van TSers. Dus wanneer een 15 jarige zich volwassen gedraagt, serieus is, met goed redelijk goed onderbouwde antwoorden komt en kan tegen kritiek zal ik het waarschijnlijk niet eens opmerken.

Het gaat op bokt dan meestal al mis als Tsers in hun topic zetten Let op: ik ben nog maar 15. of dat wanneer ze het er niet in zetten, en er vervolgens (opbouwende) kritiek komt van volwassen bokkers, Dan gaat het mis. Dan is ht 2e berichtje: of een grote mond, of ja maar ik ben nog maar 15..

Dus IK denk, dat als je een volwassen OP hebt, met serieuze rijfoto's en niet 8 knuffel fotos van je pony/paard en dat als jij serieus bent, tegen kritiek kunt en niet direct op je achterste benen gaat staan, je prima een topic op RITP kan plaatsen. maar realiseer je dan wel: Je zit op het volwassen forum, daar word harder naar elkaar kritiek en minpunten gegeven. daar moet je tegen kunnen. want helemaal goed doen, doe je het zelden.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 11:58

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:04

Ik vind nog steeds dat er keuze moet zijn om wel of niet voor yr te kiezen. Het niveau op yr ligt lager dan op het "volwassen" gedeelte van bokt. En dat geldt ook voor de reacties die er komen. Ik vind het niet fair om topic van <16 jarige standaard naar yr te verplaatsen. Vaak krijgt een ts daar niet de juiste adviezen/reacties. Ik ben blij dat ik +16 ben want ik zou er echt niet blij van worden