waarom mag je hier op bokt geen eigen mening hebben??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:20

spicegirl schreef:
de intolerantie is er ook voor andersdenkenden.vrijheid van meningsuiting is een nietszeggende phrase hier in NL. je mag niet zeggen wat je denkt, of vind. of het al dan niet gefundamenteert is, kan je niet weten.je kan maar slechte ervaringen hebben.je hoeft niet iedereen aardig te vinden, of te mogen.allochtonen, of autochtonen, want er zullen zat mensen zijn, die je niet mag. heeft niet altijd met discriminatie te maken, al word het daar wel op gegooid.je an een ruzie of meningsverschil met iedereen hebben, en daar hoeft niks achter te zitten...je mag niet iedereen over 1 kam scheren,maar je moet je ogen ook niet sluiten voor bepaalde dingen.
respect komt van 2 kanten, en je moet het ook verdienen. voor bepaalde dingen kan je gewoon geen respect opbrengen.
en het zijn zeker niet alleen nederlanders die discrimineren. ik zag op FB wat uitspraken van turkse jongeren, die verschrikkelijk beledigend waren naar nederlanders toe.

Nee, je hoeft zeker niet iedereen aardig te vinden. Maar zoals je zelf al zegt, "je mag niet iedereen over 1 kam scheren." Dat betekent dat je dus nooit kan zeggen "Alle Turken zijn klootzakken!" of "Iedereen met een uitkering is lui en gemakzuchtig!" of "Alle gelovigen zijn dom en blijven maar lekker thuis zitten" of "Allochtonen moeten maar Nederlands leren want ik versta ze niet met hun domme gemekker!"

Niet elke Turk is een klootzak. Niet iedereen met een uitkering is lui. Enzovoorts. Overigens: die 'turkse jongeren' zijn ook Nederlanders, gok ik zomaar. ;) Alleen met een andere achtergrond. Detail. We zijn allemaal mensen. Natuurlijk doen immigranten zelf ook niet altijd netjes, zijn sommigen inderdaad lui en willen ze de taal niet leren en voeden ze hun kinderen op met weinig respect voor onze regels en omgangsnormen. Net zo goed als er Nederlanders tuig rondloopt.

Bovendien hoeft niet élke mening geventileerd. Soms mag je ook gewoon best je mond houden, uit fatsoen. Als jij echt vindt dat iedere allochtoon stom is dan is het kwetsend om dat te zeggen en demonstreer je dat je vreselijk intolerant en kortzichtig bent. Nou...misschien kan je dat dan wel beter voor je houden. :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:21

maar waarom moet je respectvol praten over een onderwerp, of bepaalde gedragingen, waar je absoluut geen respect voor hebt ?dat verdient ook geen respect. laten we dan als voorbeeld die 7 of 8 jongeren noemen, die het nodig vonden om een jongeman in elkaar te trappen, die ze aansprak op het vernielen van een fiets ?
waarom mogen we zulke gasten geen kl **kken noemen ? op zn vriendelijkst gezegd, heb ik geen respect voor ze, en een vloekwoord is niet goed geformuleerd,maar komt wel het dichtst bij mijn mening...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:25

spicegirl schreef:
maar waarom moet je respectvol praten over een onderwerp, of bepaalde gedragingen, waar je absoluut geen respect voor hebt ?dat verdient ook geen respect. laten we dan als voorbeeld die 7 of 8 jongeren noemen, die het nodig vonden om een jongeman in elkaar te trappen, die ze aansprak op het vernielen van een fiets ?
waarom mogen we zulke gasten geen kl **kken noemen ? op zn vriendelijkst gezegd, heb ik geen respect voor ze, en een vloekwoord is niet goed geformuleerd,maar komt wel het dichtst bij mijn mening...

Dikgedrukte vind jij. Dat is een enorm verschil.

Ja, je mag de gasten die een jongeman in elkaar trapten klootzakken noemen, voor mijn part benoem je ze met nog ergere woorden. Het verschil is dat je hier een groep pakt die daadwerkelijk iets dat verachtelijk is heeft gedaan, als je zou zeggen: Alle Belgen zijn klootzakken want een groepje Belgen heeft een jongeman in elkaar getrapt, dan ben je gewoon dom en kortzichtig :).

Snap je het verschil? Niet alle Turken zijn poedersuiker, niet alle Marokkanen zijn tuig, niet alle uitkeringstrekkers zijn lui en willen niet werken. NUANCE. Gebruik het bij het formuleren van je mening en dan geloof ik meteen dat geen enkele mod je erop zal aanspreken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:33

@danibanani - niemand hier zegt dat iedereen zo is..ik zeker niet.dat kan ook niet, want het is nu eenmaal gewoon niet zo. overal zijn rotte appels.
maar zo zijn niet alle nederlandse vrouwen prostituees, en zelfs niet alle schaars geklede vrouwen en meisjes zijn van losse zeden.
en het "gemekker " het ging niet om mensen van allochtone afkomst, die nederlands proberen te praten. ikzelf vind een accent wel grappig, en heb bewondering dat ze het iig proberen. ik zou in b.v. china een groot probleem hebben,mezelf verstaanbaar te maken.ik vind het b.v. minder leuk, als 2 mensen van buitenlandse afkomst naar me kijken, in hun eigen taal praten, en dan keihard beginnen te lachen.dan voel ik me te kijk gezet. soms voel je gewoon, dat het over jou gaat. dat is onbeleefd, net als fluisteren in gezelschap. ik heb er geen probleem mee, als 2 vriendinnen, met elkaar praten in wat voor taal dan ook.het gaat niet om het praten in een andere taal, maar de intentie.
en turkse jongeren(als voorbeeld, ik heb niks tegen turkse mensen ) hebben de turkse nationaliteit. en ook de nederlandse. wat zijn ze dan ? volgens eigen zeggen altijd eerst turks.
maar het is een wijze van spreken, turks is makkelijker, als nederlander van turkse afkomst.zeker sneller getypt. :P

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:34

nee vele turken en andere buitenlanders werken keihard hier in nederland!!!
die doen de klusjes waar nederlanders zich te goed voor voelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:41

Maar wat is dat toch voor raar idee dat mensen onderling Nederlands moeten spreken? Dat slaat echt helemaal nergens op. Geen wet die dat zegt, en ook geen redelijke norm die dat zegt. Dat je je verstaanbaar moet kunnen maken in het land waar je al tijden woont: prima. Maar als ik hier om me heen kijk dan kan dat over het algemeen probleemloos. Een dagje Utrecht Centraal geeft altijd een leuk beeld - talloze talen, maar in de meeste gevallen is er minimaal 1 van het gezelschap die prima Nederlands spreekt, wat blijkt als ze wat kopen of om informatie vragen.
Bovendien: als het gaat om mensen in pak, die 'keurig' Engels spreken, is er niemand die daar moeilijk over doet. (Sterker nog: iedereen gaat als vanzelf over op Engels.) Maar Engels is ook geen officiele taal in Nederland. Dus waarom dat wel?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:44

@san87 - ik begrijp absoluut wat je bedoeld. wat ik al heel lang zeg ; iemand aanspreken/veroordelen, om wat ie doet (of juist niet ), niet om wat ie is, of om uiterlijk.
maar er word weleens te gauw tot conclusies gekomen, zeker wat discriminatie betreft. niet alles draait daarom, of is de oorzaak, of gevolg.
voorbeeld ; iemand uitschelden tijdens een ruzie.heeft ie een dikke bril-is het ; schele.is iemand gezet ; is het ; bol varken. beide is discriminerend, op basis van een onderscheidend uiterlijk.dat word getolereerd. maar als je er een huidskleur, of nationaliteit aan brengt, is het discriminatie. tuurlijk is het dat ook, maar dat vind ik schele, dikke of kreupele ook. dat zijn allemaal dingen, net als huidskleur, waar iemand niks aan kan doen.
ikzelf heb bewust al jaren geleden hier afstand van gedaan.ten eerste hou ik niet van schelden.en als ik boos ben op iemand, wat niet heel gauw gebeurd, confronteer ik hem/haar met zn gedrag, en niet zn uiterlijk.want niemand heeft zichzelf gemaakt.
als iemand tegen me botst, is ie lomp, en niet scheel, dik of gekleurd.punt!
kijk,lachen om b.v. een blauw kapsel is nog daaraantoe.(al doe ik dat ook niet )je kleren, of je haarkleur is een keuze die je maakt. onvolkomenheden niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:45

@shadow- waar haal je dat dan vandaan ? dat iedereen onderlig nederlands moet spreken ? lees eens goed wat ik schreef !!!
"...soms voel je gewoon, dat het over jou gaat. dat is onbeleefd, net als fluisteren in gezelschap. ik heb er geen probleem mee, als 2 vriendinnen, met elkaar praten in wat voor taal dan ook.het gaat niet om het praten in een andere taal, maar de intentie."...

Shadow0

Re: waarom mag je hier op bokt geen eigen mening hebben??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:50

Excuus, ik had die tekst op het eind niet gelezen :)

(Overigens vond de TS wel dat iedereen Nederlands moet spreken, maar dat was inderdaad niet de hoofdreden van mijn reactie.)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:52

ja maar dat is haar mening. ik ben ervan overtuigd, dat ze die ook mag hebben,en uitspreken. maar dat geeft iemand nog geen gelijk.dat geeft alleen maar weer, hoe iemand erover denkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:55

Ik vind inderdaad dat TS haar woorden beter had kunnen kiezen. Het laatste deel heb je het inderdaad over mekkeren in plaats van spreken. Als je het anders formuleert dan is het toch prima?
Vindt het nou niet een OW waard maar goed.

Ik heb overigens nooit problemen met mijn mening verkondigen hier. Ik zeg echt wel wat ik denk.
Heb ooit eens een keer een OW gehad voor een geplaatstekots smilie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:57

Volgens mij heeft TS geen OW gekregen, alleen het vriendelijke verzoek om op haar manier van formuleren te letten.
Lijkt mij meer dan terecht ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:58

spicegirl schreef:
@san87 - ik begrijp absoluut wat je bedoeld. wat ik al heel lang zeg ; iemand aanspreken/veroordelen, om wat ie doet (of juist niet ), niet om wat ie is, of om uiterlijk.
maar er word weleens te gauw tot conclusies gekomen, zeker wat discriminatie betreft. niet alles draait daarom, of is de oorzaak, of gevolg.
voorbeeld ; iemand uitschelden tijdens een ruzie.heeft ie een dikke bril-is het ; schele.is iemand gezet ; is het ; bol varken. beide is discriminerend, op basis van een onderscheidend uiterlijk.dat word getolereerd. maar als je er een huidskleur, of nationaliteit aan brengt, is het discriminatie. tuurlijk is het dat ook, maar dat vind ik schele, dikke of kreupele ook. dat zijn allemaal dingen, net als huidskleur, waar iemand niks aan kan doen.
ikzelf heb bewust al jaren geleden hier afstand van gedaan.ten eerste hou ik niet van schelden.en als ik boos ben op iemand, wat niet heel gauw gebeurd, confronteer ik hem/haar met zn gedrag, en niet zn uiterlijk.want niemand heeft zichzelf gemaakt.
als iemand tegen me botst, is ie lomp, en niet scheel, dik of gekleurd.punt!
kijk,lachen om b.v. een blauw kapsel is nog daaraantoe.(al doe ik dat ook niet )je kleren, of je haarkleur is een keuze die je maakt. onvolkomenheden niet.

Dan snap je dus ook dat je mening veel beter overkomt, en eerder gerespecteerd wordt, wanneer je zelf een bepaalde mate van respect, nuance en inlevingsvermogen aan de dag legt.

En dan is er dus helemaal niks mis met een mening posten, ook al botst deze met het overgrote deel van de rest van de meningen. En dát is het punt in dit topic :).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:59

Anc schreef:
Volgens mij heeft TS geen OW gekregen, alleen het vriendelijke verzoek om op haar manier van formuleren te letten.
Lijkt mij meer dan terecht ;)

Oh, overheen gelezen.

Ja dat vindt ik ook okee.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:00

ik ben het ook met je eens hoor,

ik vind ook dat je gewoon je eigen mening mag hebben,
een tijdje terug op school tijdens de verkiezingen mochten alle groepen 8 van mijn school een soort van stemmen op een partij die wij goed vinden, nou in mijn klas zitten allemaal meelopers, als de een wat zegt doet de ander precies het zelfde, nou ik stemde dus op een partij (bijna als enige van de klas) en iedereen haat je zowat, omdat die kinderen op een andere partij hadden gestemd en de partij waar ik op had gestemd was volgens hun: STOM

ik denk ten eerste, deze stemmen tellen niet mee dus so wath?
en ten tweede ik mag mijn menig geven (of mag dat niet?!? :o ) of het nou een slechte of een goede is, ik ga toch niet stemmen op een partij waar ik absoluut niet voor ben ?(ook al is het gewoon nep stemmen? )
of denken jullie daar anders over?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:01

dat viel mij ook al op ik werd ook even ''terug geroepen'' op mijn uitspraak
over de 100 mishandelde paarden
ik zeg vent opsluiten zn 20 jaar zonder eten/drinken/wc en papier
doet hij ook bij alleen dan 100 dieren weg er mee stomme vent moet boeten voor wat hij gedaan heeft
bleek toch niet de juiste oplossing geweest te zijn al ben ik nog steeds van de zelfde mening..!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:06

caboclo schreef:
doet hij ook bij alleen dan 100 dieren weg er mee stomme vent moet boeten voor wat hij gedaan heeft
bleek toch niet de juiste oplossing geweest te zijn al ben ik nog steeds van de zelfde mening..!!

Ja, whooptiedoo voor die mening, maar totaal niet uitvoerbaar en belachelijk en dat soort meningen kan je dus beter gewoon voor je houden.

Tenzij je het niet erg vindt om je te verlagen tot hetzelfde niveau door te zeggen wat je een persoon allemaal aan erge dingen gunt. Denk daar maar eens over na.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:06

@ spicegirl, hoe 'weet' je dat het over jou gaat als je hun taal niet spreekt. Misschien hebben ze het wel over het avondeten. Dat jij het anders voelt heeft niets met onbeleefdheid te maken van de sprekers. Mijn mening is wel dat men zodra zij aan het werk zijn/herkenbare werkkleding aan hebben niet onderling een andere taal mogen spreken, volgens mij is dit ook eerder regel dan uitzondering.

Maar daar gaat het in dit topic niet over. Dit topic gaat over een mening. En inderdaad een mening mag iedereen hebben, maar zodra je in de verwoording tegen een grens aanloopt van onbeschoftheid kan je deze inderdaad beter voor je houden, of de tijd nemen om na te denken hoe je de toon anders kan zetten.

En om toch nog terug te komen op bovenstaande reactie en ontstane discussie. Spicegirl, in jouw posts lees ik een negatief gevoel bij buitenlanders. Telkens worden de buitenlanders als slechteriken aangewezen, maar er zijn net zo veel rotte appels onder de autochtonen. Verder hebben wij de 'buitenlanders', vooral de Turkse mensen, zelf binnen gehaald omdat we onszelf te goed vonden voor bepaald werk. Dus eigenlijk zijn deze Turkse mensen ook gewoon autochtoon.

En dan nog de taalkwestie. Ik mag hopen dat je niet zo praat zoals je schrijft. Ik zou bijna het gevoel krijgen dat ik dan naar buitenlands 'gemekker' moet luisteren :D . En dan ook nog uitroeptekens ontvangen omdat iemand je niet goed begrijpt. Ik vind het niet raar dat die persoon je niet goed begreep. Ik kan geen hoofdletter terugvinden in je posts en spot vooral onwijs verkeerd leestekengebruik. Dat maakt het lezen en daarmee jou serieus nemen (respecteren) ook wel erg lastig.

Maar omdat ook juist ik het belangrijk vind om beschaafd te blijven, probeer ik het tenminste nog wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:21

Ik vind ook dat iedereen die Friesland bezoekt verplicht Fries moet praten, is gewoon de tweede officiële taal in Nederland :j
Kijk, dat is nu een mening.

Ik had ook kunnen zeggen; al die asocialen eikels die denken dat ze gewoon AN kunnen blijven spreken in Friesland moeten een gebiedsverbod krijgen of gewoon Fries spreken. Wat denken ze wel niet!!! _-:(

In beide vertel ik in de hoofdlijnen hetzelfde, alleen is de verpakking wel heeeeeeeeeel erg anders :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:59

Vuurneon, dan ben je vast ook van mening dat al die Hollands mekkerende, eh .... sprekende 'import' terug naar de Randstad moet :D

Ik ben blij dat Bokt let op beledigende en discriminerende uitspraken. Ik schrik soms echt van de denkbeelden die sommige mensen hebben.

TS woont in Egmond, ik kan me niet voorstellen dat daar nou zo vreselijk veel allochtonen wonen. Ik heb zelf zowel in Den Haag als in Rotterdam in zeer kleurrijke buurten gewoond. In Rotterdam in een klein straatje waar meer dan 20 nationaliteiten woonde. Beregezellig! Altijd leven op straat, lekkere eethuisjes in de buurt dag en nacht open. Ik heb me daar geen moment onveilig gevoeld.
Misschien een idee als TS naar de grote stad verhuisd en eens echt kennis maakt met andere culturen in Nederland!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:01

Maar natuurlijk, mét een muur erom; kunnen ze er ook niet uit :j :D

Alle gekheid op een stokje; ik geniet van de multiculti samenleving :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:06

caboclo schreef:

En terecht. Wat mij betreft zou er strenger gemodereerd worden op alle verwensingen die ik hier met regelmaat tegenkom. Ten eerste is die van jou onzinnig want zonder drinken leef je een week, dus 20 jaar is zinloos. :+ Maar ik vind het best erg hoe gemakkelijk hier vaak mensen de meest gruwelijke martelingen worden toegewenst alsof dat de normale strafmaat zou moeten zijn. En dan ook nog met opmerkingen als dat 't in ons watjesland weer een gevangenisstrafje wordt met computer en lekker eten en een uitkering, alsof vrijwel volledige vrijheidsberoving een debiele straf zou zijn. Marteling is geen geoorloofde straf. Als jouw kind/partner/moeder iets illegaals doet zou je ook niet graag zien dat het met fysieke straf wordt opgelost ("U reed 50 kilometer te hard? De straf is één gebroken vinger!") En we schreeuwen moord en brand over stenigingen en eerwraak. Maar oh wee als iemand sieliguh beestjes iets aandoet of onschuldige kindertjes want dan is marteling ineens een prima straf. En roept menigeen ook nog dat ze het met liefde zélf zouden uitvoeren. :') (alsof iemand martelen hartstikke makkelijk is) Ga toch weg. Op zo'n manier willen omgaan met je medemens vind ík respectloos. Dus prima dat dergelijke uitspraken niet continue worden getolereerd.

Je zou toch denken dat 't zo lastig niet is. Beschaving, respect, sociaal verantwoord gedrag..maar zodra er een béétje emotie bij komt kijken is dat snel vergeten, blijkbaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:14

spicegirl schreef:

Dan verlaag je je tot hetzelfde niveau.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:32

TS houdt zich in ieder geval stil. Vast hard Nederlands aan het leren :D

123Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:37

Je hebt helemaal gelijk, bij een ander site ding was een chat en we waren aan het vertellen en toen zei ik 'getver' of nou ja dat typte ik en toen stond er in plaats van getver drie sterretjes als teken dat het een scheldwoord was, 20 seconden daarna werd ik gekikt uit de chat voor 2 uur... :? _O- wauw wat een falende site #FAAL