Een dier is geen ding!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Een dier is geen ding!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:28

maar ja, dan sta je daar in een bos met een wildvreemde hond tegenover je van een ras wat al niet als schoothondje bekend staat bij de meeste, en dan? Ik denk dat ik ook uitgehaald had.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:30

@Polly: dat uithalen doe je dan alleen als die wildvreemde hond inderdaad "iets" doet. En dat zal in het geval van Diesel ongetwijfeld ook gebeurd zijn. :j

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:31

Jammer dat dit topic met name gaat om de doodgetrapte hond,
en niet om het punt dat TS probeert te maken:

Een wetswijziging is nodig zodat dieren niet meer als goederen worden gezien,
maar als levende wezens met hun eigen rechten.

BOC schreef:
(...)een groep te maken die zich in gaat zetten voor een wetswijziging waarbij ALLE dieren als levende wezens worden gezien en niet als een ‘ding’ wat feitelijk niet meer is als een stuk eigendom wat je bezit.
Diesel komt er niet mee terug, maar hij kan wel symbool staan voor een echte verandering in de Nederlandse wetgeving ten aanzien van dieren!
Steun daarom deze groep en teken voor een Burgerinitiatief op http://www.eendierisgeending.com!
We hebben nu al meer dan 20.000 handtekeningen en we hebben er 40.000 nodig, je moet boven de 18 jaar zijn!
Iedereen met dieren is welkom, AUB help van een dier een levend wezen te maken voor de wet en geen ding!!!

http://www.facebook.com/groups/justicefordiesel/

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:32

AlexandraM schreef:
of dit verhaal nu niet juist is of wel.. en wie nu begonnen was of in eerste instantie fout zat ook doet er in mijn ogen even niet toe. De petitie teken ik wel omdat ik wel vind dat een dier geen ding is. Uiteraard moet t wel goed uitgezocht worden, maar zo word dierenmishandeling wellicht in gezinnen (binnen gesloten deuren) ook beter aangepakt, vooral omdat daar vaak ook huiselijk geweld aanwezig is...

Wat dat betreft mag er van mij best een verandering in komen

Maar zèlfs als een dier geen ding meer zou zijn, dan zou er in dit geval sprake zijn geweest van noodweer exces, ik geloof nooit dat de eigenaar van de collie uit het niet die hond heeft doodgetrapt: Diesel is minstens binnen bereik van de eigenaar van de andere hond gekomen, en dan is die andere hond ook nog eens op raadselachtige wijze gewond geraakt, en dat zal vast niet vanzelf gekomen zijn, en ook niet doordat die door een mens gebeten is. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:45

Als er honden vechten, of gaan vechten, sta ik niet voor mezelf in. Ik heb diverse keren vechtende honden uit elkaar gehaald (nooit mijn eigen, moet ik toevoegen), en ben ook gebeten daarom, maar ik blijf het instinctief doen.
En het enige dat je wilt is dat het stopt en daar is soms enig geweld bij nodig, zij zijn immers ook geweldadig/moordlustig bezig.

Er is niet zo lang geleden in Amerika een buldog doodgestoken door een eigenaaar van een hondje dat werd aangevallen en die eigenaar had de eigenares van de buldog ook al meerder keren gewaarschuwd.

Ja, het is sneu als een dier het leven laat, maar als je ze laat vechten, sterft er ook minstens 1.

Mensen die "gevaarlijke" honden hebben, zijn altijd verantwoordelijk voor goed verloop van dingen en moeten hun hond dus aangelijnd houden of op hun erf. Punt.

Ik vind dat weer geen zak te maken hebben met al of niet tegen een hond aan kijken als ding.
Ik vind het raar om van Diesel een soort martelaar te willen maken voor een "goed doel" en daar geld uit te willen slaan bovendien, want ik ben me bewust van het feit dat er om geldelijke steun wordt gevraagd op Facebook bv.

Wat betreft een dier is geen ding.... klopt, een dier is geen ding. Maar een dier is ook geen mens.
We dienen het als dier te respecteren en niet aan te gaan kleden en beschilderen etc omdat wij dat zo leuk vinden. Om maar wat te noemen.
Honden horen, net als paarden, bij het slag mensen dat er mee om kan gaan. Die weten hoe ze zo'n dier kunnen opvoeden en corrigeren, zodat het een gehoorzaam dier wordt waar mensen en andere dieren niet bang voor hoeven te zijn.

Helaas is dat niet altijd het geval.

Mensen moeten bewust worden gemaakt van de verantwoording die ze op zich nemen en de beperkingen die er zijn, maar ik weet niet of een petitie daar verandering in gaat brengen.

Er moeten fundimentele dingen worden aangepakt zoals puppymills en impuls aankopen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-10-12 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:55

Zoolgangster schreef:
Maar zèlfs als een dier geen ding meer zou zijn, dan zou er in dit geval sprake zijn geweest van noodweer exces

Precies.
Ik ben er ook mee eens dat de wet op bepaalde vlakken mag veranderen, maar vindt dit wel een héél slecht voorbeeld waarom. Een ouder echtpaar van een collie waarbij je niet weet wat er precies gebeurd is, hoor je niet te behandelen als een moordenaar.

Ze kunnen beter een voorbeeld zoeken in hun campagne bij: mensen die 's nachts in de wei een paard met een scherp voorwerp penetreren en doodsteken...mensen die vergif neerstrooien op straat bedoelt voor katten of honden te doden(of (roof)vogels)..mensen die hun dieren zo zwaar verwaarlozen of mishandelen...dat soort dingen. Ben ik het helemaal mee eens dat daar véél zwaardere straffen op mogen zijn, zeker als het gaat om het vermoorden van iemands anders huisdier in een ondubbelzinnige situatie(dus waar de partij bewust zélf naar het dier toestapt met de bedoeling te doden).

BOC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 18:19

Ik heb met verbazing de reacties gelezen en heb er geen woorden voor hoe hier gereageerd word door mensen die zich dierenliefhebbers noemen!
Diesel was gewond aan zijn lip en oor omdat hij gebeten was door de colie achtige hond en doordat ze de colie achtige hond optilden sprong Diesel omhoog en beet in de achterpoot en niet eens bewust.
Diesel was een speelse AB van 18 Maanden met nog echt een karakter van een grote pup die met elke hond reu/teef, groot/klein overweg kon!
Diesel is in zijn maag getrapt waardoor zijn voedsel omhoog kwam en terug is gelopen in zijn longen en daardoor gestikt en tevens is zijn mild gescheurd (en die scheurt niet zomaar)
Er is nog veel meer schade wat in het het autopsierapport van Diesel staat!
De daders hebben totaal geen spijt dat ze een gezin verwoest hebben en reageren zeer agressief , er was dus geen gevecht maar gegrom (zou ik ook doen als ik gebeten was)
De colie achtige hond had alleen een paar hechtingen aan zijn achter pootje en verder helemaal niets!!!
Als een AB van 50 Kilo kwaadwillend was geweest had hij die hond wel doodgebeten en had hij zich ook wel verdedigd toen hij dood werd getrapt maar hij deed totaal niets terug omdat het niet in zijn aard zat!!!
En over de eigenaren van Diesel moet je eerst het verhaal maar lezen op Justice for Diesel dan begrijp je ook hoe snel dit gaat en zeker als je dit niet verwacht en wat ze gedaan hebben en beide honden liepen los!!!
Advocaat is al geregeld en bevriend met Marianne Tiemen van Partij voor de Dieren en heeft zich als een pitbull in deze zaak vastgebeten!!!
Hierbij wil ik wel de dierenliefhebbers bedanken die wel eerst hun hersenen gebruiken voordat ze wat plaatsen!
Wij gaan door met ons doel te bereiken "een dier is geen ding maar een levend wezen" zodat de daders in de gevangenis belanden als een dier wat aangedaan word, dus de wet veranderd word!
Maar zo hier lezen is merendeel hier niet in geïnteresseerd dus ik hou het hier voor gezien, wij staan achter de dieren!!!

Daphne

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:26

Je denkt werkelijk dat als er straf bestaat voor het schoppen van een dier, die er volgens mijn trouwens allang is, er zijn wel degelijk wetten die dieren beschermen tegen onnodig leed, dat die van toepassing zou zijn in "noodweer" (zelfverdediging, verdediging)?

Natuurlijk is het afschuwelijk dat er een hond is doodgegaan. Ik denk niet dat er iemand is die het een dier zo'n einde gunt.
Het enige dat hier voorbij komt is begrip voor het feit dat je uit noodweer wel eens exessief geweld kunt gebruiken.

En op het moment dat andermans hond jouw hond, kat, paard, kind weet ik het wat bedreigt, of zelfs bijt, zul je dat denk ik beter begrijpen.

Het maakt niet iemand een minder dierenliefhebber als ze bepaalde situaties begrijpen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:35

Daphne, iemand die zijn hond los laat lopen en vervolgens elke verantwoordelijkheid voor de gevolgen daarvan op een ander afschuift is geen dierenliefhebber maar een dommerik.

Laten we wel wezen: als de eigenaren van Diesel hun hond netjes, zoals het hoort, bij zich hadden gehouden, had hij nu nog geleefd en was er niemand gekwetst.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:40

Maar hoe erg het ook is.

Iedereen hoort de honden aan de lijn te houden en het dier in het zicht te hebben als je ermee wandeld.

Er zijn inderdaad mensen die het loslaten en het uit het zicht hebben, dat vind ik ook dom en asociaal, want niet iedereen kent die loslopende honden en weten dus niet of het een braaf dier is of niet. De mensen die zulke honden tegenkomen die worden dan mogelijk bang.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:45

Inderdaad Ragdollcat, en daarbij: lang niet iedere hond is zo lief naar anderen toe als hun eigenaren geloven/beweren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:48

BOC schreef:
Advocaat is al geregeld en bevriend met Marianne Tiemen van Partij voor de Dieren

toevallig had ik daar ook al niet zo'n hoge pet van op..

Maar niet om het een of ander, als je je aanmeld op bokt is het misschien een idee als je je eerst eens even fatsoenlijk voorsteld ipv een bericht te gaan plaatsen waarin duidelijk je uitroeptekentoets is blijven hangen en die bol staat van de emotie, nadat je je hebt voorgesteld zou je kunnen overwegen om je in te lezen in de regels die hier gelden en als je dan toch aan het lezen bent kan je meteen de juiste locatie voor je bericht zoeken ipv die neer te plempen op het eerste forum wat je tegenkomt.
Vervolgens kom je terug en ga je op mensen, die allen een hart voor dieren hebben en vaak veel ervaring hebben met dieren, beschuldigen van een gebrek van dierenliefde en vermeld je meteen even dat je bokt maar weer achter je laat omdat het je zo tegenvalt.

Misschien.. heeel erg misschien heb je dát wel een beetje over jezelf afgeroepen en ik vraag me af of bokt je gaat missen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:38

Daphe, ik heb die petitie getekend. Maar Diesel vind ik het verkeerde symbool ervoor.

Je schrijft eerder dat eigenaars niet hebben gezien wat er is gebeurd, aangezien ze een eindje vooruit liepen. De collie had Diesel gehapt; schijnbaar heeft Diesel dit uitgelokt, maar wie heeft het gezien??? Diesel heeft collie gebeten omdat die werd opgetild; waar waren de baasjes van Diesel om dit te voorkomen?

De andere partij heeft zich bedreigt gevoelt door een vreemde hond, hebben dit zelf op moeten lossen omdat baasjes er niet bij waren om in te grijpen. Ik zou denk ik ook niet zo heel aardig gebleven zijn, en ik geloof er ook niks van dat de baasjes van Diesel ook maar íets begrip hadden voor de situatie.
Heel erg dat het zo afgelopen is, maar neem verdorie ook verantwoordelijkheid voor je eigen dier! Houd hem bij je als ie los is, hou hem in de gaten. Er lopen meer mensen en dieren rond dan jij en je hond alleen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:41

@Juut, ik ben het helemaal met je eens.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:43

Nou nou nou...
Het is weer zover..
Het gaag over een AmBull (voor een groot gedeelte van Bokt een staats gevaarlijke hond)
En het meerendeel van de reacties gaat weer nergens over.

Ik kan me vergissen, maar als je naar een hondenlosbos of iets in die trant gaat, dan lopen de honden dus los.
Waarom moet je hond dan continu naast je lopen? als hij nergens lekker kan snuffelen of dollen heeft ie er toch ook niks aan? Dus zo heel raar vind ik het niet dat Diesel een eindje achter liep.
Als er een 'gevecht' heeft plaats gevonden.. dan wil je dat de andere hond weggaat.
Dus kan ik me best indenken dat je dan met de adrenaline in je bloed een x van je afschopt.
Maar om een hond nou aan zijn halsband vast te houden en moedwillig meerdere keren in zijn buik te trappen is onacceptabel!

Dit moest ik hier even kwijt, ik ben een groot liefhebber van Amerikaanse Bulldoggen.
En ja, ieder ras heeft zijn rotte appels.. maar het is niet altijd de ' staatsgevaarlijke vechthond' die fout zit.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:54

Ik ben bekend met AmBulls, en ja; is een leuk ras. Maar als onenigheid ontstaat tussen mijn hond en een vreemde, al is het maar een chihuahua, dan is het wel zo prettig als het baasje van die vreemde hond er ook is om in te grijpen. Want aan die lieve bruine ogen kan ik geen inschatting maken of die vreemde hond ook zo lief is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:10

Wat ontzettend erg ;( ,die eigenaren van Diesel moeten denk ik in shock verkeren echt ongelooflijk! :(
Ik hoop ook dat die "mensen" hun straf zullen krijgen. _-:(

Een dier is idd geen ding,een dier leeft en ademd en doet alles wat wij mensen ook doen om te leven.Waarom dan zo minderwaardig over een dier doen?

Iedereen heeft tegenwoordig zo'n kort lontje -O- .Eerst schelden en meppen en dan pas nadenken is de tegenwoordige insteek. ;(
Wat een verspilling van energie. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:38

Slimmerik jij weet als politicus toch ook wel dat een wet niet zomaar even kan en wordt aangepast? Het is geen kwestie van even een regeltje aanpassen, daar gaat een traject aan vooraf.

Zeker als je weet wat voor plaats het dier in Nederland inneemt...kijk eens naar de bio industrie, wat dat voor voeten in de aarde heeft...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:02

Oh daar gaan we weer, we mogen niet zeggen dat Am bulls gevaarlijk zijn want bla bla bla... :roll:

Ok ze zijn vreselijk lief. Voor de EIGEN mensen en huisdieren. Maar tegenover vreemden is er geen enkele garantie dat het daarbij ook àltijd 100% goed gaat, Am bulls zijn namelijk honden, net als elke andere hond, en kunnen buiten dus honden tegenkomen waarbij het goed gaat (vaak omdat die andere hond eieren voor zijn geld kiest en zich onderdanig opstelt uit puur lijfsbehoud) maar waarbij het ook wel eens niet goed kan gaan, en dan heb je een heleboel bijtkracht aan de gang... beter geformuleerd zo?

belisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:04

Zoolgangster schreef:
Oh daar gaan we weer, we mogen niet zeggen dat Am bulls gevaarlijk zijn want bla bla bla... :roll:

Ok ze zijn vreselijk lief. Voor de EIGEN mensen en huisdieren. Maar tegenover vreemden is er geen enkele garantie dat het daarbij ook àltijd 100% goed gaat, Am bulls zijn namelijk honden, net als elke andere hond, en kunnen buiten dus honden tegenkomen waarbij het goed gaat (vaak omdat die andere hond eieren voor zijn geld kiest en zich onderdanig opstelt uit puur lijfsbehoud) maar waarbij het ook wel eens niet goed kan gaan, en dan heb je een heleboel bijtkracht aan de gang... beter geformuleerd zo?

Ja eigenlijk wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:17

BOC schreef:
Ik heb met verbazing de reacties gelezen en heb er geen woorden voor hoe hier gereageerd word door mensen die zich dierenliefhebbers noemen!
Diesel was gewond aan zijn lip en oor omdat hij gebeten was door de colie achtige hond en doordat ze de colie achtige hond optilden sprong Diesel omhoog en beet in de achterpoot en niet eens bewust.
Diesel was een speelse AB van 18 Maanden met nog echt een karakter van een grote pup die met elke hond reu/teef, groot/klein overweg kon!
Diesel is in zijn maag getrapt waardoor zijn voedsel omhoog kwam en terug is gelopen in zijn longen en daardoor gestikt en tevens is zijn mild gescheurd (en die scheurt niet zomaar)
Er is nog veel meer schade wat in het het autopsierapport van Diesel staat!
De daders hebben totaal geen spijt dat ze een gezin verwoest hebben en reageren zeer agressief , er was dus geen gevecht maar gegrom (zou ik ook doen als ik gebeten was)
De colie achtige hond had alleen een paar hechtingen aan zijn achter pootje en verder helemaal niets!!!
Als een AB van 50 Kilo kwaadwillend was geweest had hij die hond wel doodgebeten en had hij zich ook wel verdedigd toen hij dood werd getrapt maar hij deed totaal niets terug omdat het niet in zijn aard zat!!!
En over de eigenaren van Diesel moet je eerst het verhaal maar lezen op Justice for Diesel dan begrijp je ook hoe snel dit gaat en zeker als je dit niet verwacht en wat ze gedaan hebben en beide honden liepen los!!!
Advocaat is al geregeld en bevriend met Marianne Tiemen van Partij voor de Dieren en heeft zich als een pitbull in deze zaak vastgebeten!!!
Hierbij wil ik wel de dierenliefhebbers bedanken die wel eerst hun hersenen gebruiken voordat ze wat plaatsen!
Wij gaan door met ons doel te bereiken "een dier is geen ding maar een levend wezen" zodat de daders in de gevangenis belanden als een dier wat aangedaan word, dus de wet veranderd word!
Maar zo hier lezen is merendeel hier niet in geïnteresseerd dus ik hou het hier voor gezien, wij staan achter de dieren!!!

Daphne

Dit spreekt elkaar best wel tegen...
Kijk; ik wil jou niet persoonlijk aanvallen want ik begrijp dat je Diesel kende en het is echt vreselijk wat er gebeurd is.. De nachtmerrie van ieder hondeneigenaar.

Maar zoals je zelft zegt; een hond is geen ding dus het feit dat het 'altijd goed gegaan is' zijn geen argumenten. Helemaal bij een jonge puppy-achtige hond kunnen nog gedragsveranderingen plaatsvinden, en het feit dat hij herstellende was kan zijn lontje ook wat korter gemaakt hebben. Dat zou kunnen. Feit is dat alleen degenen die het gezien hebben dat weten, maar de argumenten waarom Diesel niet begonnen zou kunnen zijn vind ik niet kloppen... En daarom vind ik het echt niet juist om de eigenaren van de Collie zo neer te halen.

Maar weet je. Ik heb het meerdere keren meegemaakt, vechtende honden.
En je staat idd niet voor jezelf in. Iedereen gaat er anders mee om (want op mijn werk kwam helaas wel eens voor. En iedereen reageert anders.. En sommigen reageren gewoon niet omdat ze zo in paniek raken), maar echt helder denk je niet :7
Als ik twee honden zie vechten probeer ik ze, waar mogelijk, aan hun nekvel uit elkaar te trekken. Maar dat kost ontzettend veel kracht + je loopt zelf ook een risico, want als zo'n hond z'n agressie op jou doorzet... Dan ben je echt ver van huis. Bij een vreemde stafford zou ik dat dus ook echt niet doen.... En dan blijft er nog maar 1 optie over: En dat is meppen en schoppen voor je leven. Want je gaat niet, onafhankelijk van wie er begonnen is, zitten toekijken hoe ze elkaar afslachten. Gelukkig is het bij mij nooit zover gekomen, dat ik dat hoefde te doen. Want jeetje mina. Het zou wel mijn grootste nachtmerrie zijn dat ik dan een hond dood zou schoppen.
Maargoed, ik moet ook zeggen dat het de keren dat het me is gebeurd, ik achteraf echt een totale adrenaline-rush had... En dat je gewoon maar wat doet en echt niet in staat bent helder na te denken van 'goh hoe kan ik dit het beste aanpakken'. Je probeert gewoon de honden te beschermen.

Dus ja, feit is dat er gevochten is (en het feit dat men dat al probeert te ontkennen vind ik ook niet echt juist naar de collie-eigenaren. Maargoed). En ik vind het niet heel vreemd dat er daarbij schoppen zijn uitgedeeld. Je moet toch iets. Het was mss niet het meest juiste of wenselijke, en de afloop is in dit geval verschrikkelijk. Maar je kunt ook lastig gaan toekijken hoe ze elkaar dood maken (en mss was dat niet eens het geval, maar probeer maar als normale hondeneignaar maar eens het verschil te zien tussen een vechtpartij tussen leven en dood of een onschuldig akkefietje) en ik kan me onmogelijk voorstellen dat ze daarbij de intentie hadden iemand dood te schoppen. Zelfs als ze hem erna nog trappen hebben uitgedeeld veronderstel ik dat dat onder de invloed van een hoop adrenaline en hopeloosheid was en niet met de intentie Diesel dood te schoppen.

Ik moet stiekem ook wel een beetje lachen om de naieviteit van sommigen hier die denken dat je een hond wel weg kunt jagen als ze aan het vechten zijn. :') . Hoe ziet men dat voor zich :+ . Je pipo-pak aantrekken en heel hard Boe roepen. :') ....
Als twee honden vechten heb je echt niet zoveel diervriendelijke opties, helaas :+ . Maar 't scheelt dat ze op zo'n moment zelf ook niet al te diervriendelijk bezig zijn -O-

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 03:20

Hier een slotje, dit soort topics zijn niet de bedoeling op FZ. Ik ga overleggen of er ergens een plaats voor is.

Na overleg hebben we niet anders dan kunnen concluderen dat die plaats er niet is omdat het in intentie gaat over een handtekeningenactie.. Het topic zal dus gesloten blijven.
Laatst bijgewerkt door delerium op 31-10-12 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: toevoeging