Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:19

Lente schreef:
Wat is het nut van een volledig nieuw modteam? Die kennen alle technische handelingen niet, hebben totaal geen ervaring...

Het selecteren van nieuwe mods is momenteel al lastig genoeg. Uit 200.000 gebruikers is maar een klein aantal ook daadwerkelijk geschikt als mod.

Daarnaast moet je van een volledig nieuwe groep maar afwachten hoe die als team functioneren. Het hoeven geen vrienden te zijn maar professioneel en collegiaal met elkaar omgaan moet wel kunnen. Alleen om die reden al is het mensen selecteren om toe te voegen aan een bestaand en draaiend team vele malen verstandiger dan een compleet nieuw team.op te zetten.

Bovendien zou ik zo geen 75 zwarte gebruikers kunnen noemen waarvan ik denk dat ze.

A. Discreet omgaan met gebruikersgegevens.
B. Een brief kunnen opstellen in min of meer standaard Nederlands.
C. Afstand kunnen nemen van een situatie.
D. Allemaal kunnen samenwerken.
E. Hun mening netjes kunnen onderbouwen zonder persoonlijk te worden.

In mijn optiek kan het huidige modteam dat wel. Ik ben me bewust dat de meningen daarover verdeeld zijn.

Als je het hele team zou vernieuwen gooi je in mijn ogen de baby met het badwater weg.

En vergeet leeftijd niet hé!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:20

Lieffiefi schreef:
wellicht een idee om een volledig nieuw modteam op te zetten....?

Dan ben ik er voor dat dit geen bokt leden zijn...maar externe kandidaten...alleen dan kunnen ze 100% objectief zijn in mijn ogen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:22

Het team wisselt regelmatig, en is er is pas geleden nog een oproep gedaan voor nieuwe moderators. Iedere mod heeft een gelijke stem, dus ook nieuwe moderators. Als je je mening goed kunt onderbouwen, kan een nieuwe visie ook voor nieuw beleid zorgen. Doordat het team constant in beweging is, is het beleid dat daarmee ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:23

Narnia schreef:
Lieffiefi schreef:
wellicht een idee om een volledig nieuw modteam op te zetten....?

Dan ben ik er voor dat dit geen bokt leden zijn...maar externe kandidaten...alleen dan kunnen ze 100% objectief zijn in mijn ogen!

Als je niet weet hoe bokt werkt, dan is het ook niet mogelijk om als moderator te functioneren. Aangezien je niet op je eigen posts/forums/bekenden mag modden, is het effect dus ook dat zo objectief mogelijk kunt werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:23

Uiteraard een minimale leeftijd van 18 ivm wettelijke aansprakelijkheid ja :)

Een team van 75 externe moderators mét de technische kennis én de ervaring.

Lijkt me prachtig! Ik zou zeggen open de deur naar het land waar je username op gebaseerd is en die vinden we vást :))

(Overigens geen persoonlijke aanval, ik wilde Narnia zeggen maar jij heet ook zo, had net zo goed Oz of Wonderland kunnen zijn)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:24

Misschien moeten mensen zich eens wat minder druk gaan maken over vanalles en nog wat.
Ik heb weleens een OW gehad en heb daarna gewoon vriendelijk mijn zegje kunnen doen via pb aan desbetreffende mod en dat lostte al heel wat op (het was nl een misverstand).
Mod zijn lijkt mij absoluut niet leuk overigens, ga er maar eens aan staan.

Angela

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:27

Mod zijn is ook zeker wel leuk om te doen hoor (anders was ik nu wel in het zwart geweest), maar net als bij iedere "job" zijn er altijd onderdelen waar je minder blij van wordt.

Wil je niets met moderators te maken hebben? Simpel: start een eigen forum op, en doe het daar zoals je het zelf zou willen doen... wacht een paar honderd duizend gebruikers (of begin maar met posts..) af, en kijk wat ervan terrecht komt!

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:28

Angela schreef:
@Shellyke: Hoe bedoel je dat er niet naar HK topics gekeken wordt?

Angela, lees de regeltjes maar eens door mbt de HK.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:28

Ik vraag me alleen af of het met het uitkiezen van nieuwe mods opgelost zou zijn. Het duurt misschien even maar dan ontwikkelt zich volgens mij gewoon wederom hetzelfde probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:29

De minimale leeftijd mag van mij opgehoogd worden naar 25 dan heb je een kwart eeuw aan ervaring een achtienjarige is nog vol op aan het puberen...

Lente: Gelukkig heb ik geen lange tenen :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:35

Degene die altijd de OW's en Bans krijgen zijn niet welkom in het team,
Terwijl zij dingen van een hele andere kant zien, en misschien wel dingen kunnen ophelderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:37

Shellyke in die regels en richtlijnen staat dat slowchat en off-topic is toegestaan maar het bespreken van een andere gebruiker nog steeds niet.

Narnia, gelukkig maar. :D Voor de duidelijkheid was het wel zo vriendelijk om het er even bij te vermelden denk ik.

Maar even serieus. Enig persoonlijk gevoel houd je altijd. Binnen een team van vrijwilligers krijg je ook een soort samenhorigheidsgevoel. Aan de ene kant heel belangrijk om te kunnen functioneren en om als team naar buiten te kunnen treden met overeenstemming.

Aan de andere kant krijg je wat de politie ook heeft... Raak je een van ons dan raak je ons allemaal. Dat is een heel menselijk proces.

Het probleem met bokt is denk ik dat het niet overeenkomt met de Trias politica.

De mensen die de regels bedenken, zijn de mensen die de regels handhaven en de mensen die de vonnissen uitspreken voor hen die de regels overtreden.

Nu is dat probleem niet inherent aan bokt. Dat geldt in de meeste gevallen voor fora.

Maar dat er geen scheiding is tussen die machten maakt dat een forum ook niet te vergelijken is met het echte leven en het zorgt er ook voor dat gebruikers zich ontevreden voelen.

Is er een echte oplossing voor dat probleem? Ik denk het niet.

We zijn mensen, geen robots. We zijn vrijwilligers, geen professionals.

En dan zijn we in 90% van de gevallen ook nog vrouwen... :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:39

In mijn ogen neemt Bokt zichzelf aan de ene kant veel te serieus, terwijl het aan de andere kant denkt dat ze bezig zijn met het leiden van een clupje bevers van de scouting. Bokt is inmiddels zo groot dat het óf een serieus en professioneel onafhankelijk modteam moet gaan samenstellen (dus niet met Bokt-leden) óf gewoon helemaal kappen met modereren en alleen illegale praktijken aanpakken. Bokt is gewoon een bedrijf en mag daar ook wel wat meer verantwoordelijkheid in nemen wat mij betreft.

Hoewel ik ergens het vermoeden heb dat het de echte beheerders van Bokt helemaal niks uitmaakt wat er gebeurt, zolang de advertentieopbrengsten maar binnen blijven stromen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:42

Lente: Alleen het UWV en werkgevers kunnen mij pislink maken...oke ik geef het toe....mijn moeder kan me ook pislink maken :j

Voor de rest...de mensen die echt verstand van zaken hebben die houden wijselijk hun mond omdat er hier bij bokt te veel ruiters zijn die aan de verkeerde kant van de bakrand staan.....

Om dan nog maar te zwijgen over die lange tenen die in de vele topics te vinden zijn :O

Ik ben voor transparantie punt!

Anoniem

Hoe stel jij dan voor dat zo'n team van niet-bokkende moderators wordt samengesteld Heino?

Het idee vind ik namelijk oprecht niet slecht, maar in mijn ogen is het in de praktijk onuitvoerbaar.

Knoffer

Nogmaals, de poging objectief te zijn, kan alleen maar geloofwaardig zijn als er dan ook transparant over wordt gedaan.
Tuurlijk kun je nooit iedereen tevreden houden, maar dat kun je zeker niet als je mensen ook niet de mogelijkheid geeft zich te informeren en motivaties in de schaduw laat.

Het schandpaal idee snap ik ook echt niet. Een van de doelen van 'straf' is vergelding en preventie. Dit bereik je niet of nauwelijks als er niet open over gedaan wordt.

RianneH schreef:
Een ban volgt nooit na een eerste overtreding van de regels, dus men is altijd al gewezen op het gedrag op het forum en hoort te weten hoe zij zich dienen te gedragen. Wanneer de regels miniem worden overtreden zal er vrijwel nooit een OW volgen. Daarnaast mag een OW enkel en alleen gegeven worden nadat er meerdere mods daarmee eens zijn en er kritisch naar hebben gekeken.

Dan is er nog een bezwaarcommissie waarnaar altijd gewezen wordt in de OW. Hier kan het bezwaar tegen de OW of als gevolg daarvan de ban worden neergelegd. Dit zorgt ervoor dat de bokker altijd een andere groep kan laten kijken naar deze kwestie en evt zelf ook nog aandragen waarom een sanctie niet klopt of oneerlijk is.

Kan er een specifiek voorstel gegeven worden over hoe men die transparantie zou willen zien?

Volgens mij staat dat ook al in dit topic. Simpel: een 'officiële' onderbouwde verklaring met de redenen van de ban.
Het inschakelen van de bezwaarcommissie kan dus alleen door de persoon aan wie de ban is opgelegd. Dus dit blijft iets achter de schermen tussen de persoon in kwestie en het team. Dat is ontransparant en maakt controle door de gewone gebruiker onmogelijk en daarmee het team oppermachtig. (Ik neem aan dat de bezwaarcommissie niet democratisch door de gebruikers gekozen wordt?)

Ben het ook helemaal eens met Kadankovitch en Heino. Een rechtssysteem moet openbaar zijn, anders is er nooit inzage in of het eerlijk verloopt en is het waardeloos. Corruptie en vriendjes politiek liggen op de loer en daarmee onbegrip vanuit de gebruikers. Nu snap ik ook wel dat bokt maar een forum is, maar inmiddels wel een heel groot forum, daarom zei ik: waarom het beleid dan ook niet naar een hoger level tillen.

Doma_clasica schreef:
Je wordt niet voor niets geband. Normaal gesproken kom je na een OW gewoon weer terug. Tenzij je het te bont maakt, dan krijg je uiteindelijk een permanente ban.
Als ik zie wie er een permanente ban heeft dan denk ik vaak, hehe, eindelijk. Het zijn eigenlijk heel vaak rellers, spammers of mensen die op het randje zitten. Nou, die worden heus niet gemist. Volgens mij zit zelfs een deel van deze rellers bij elkaar op een ander paarden/relforum waar zij anderen, nog niet gebande bokkers op stoken tot het rellen op Bokt. Het zal mij dan ook niet verbazen dat mijn reactie ook daar flink besproken gaat worden.
Mijn boodschap aan dit soort mensen is, Zoek een leven. Er is meer dan internet. Internet kan leuk zijn maar sommige zijn er wel erg mee vergroeid.
Jullie worden echt niet gemist op het grote Bokt.

Dit is zeer subjectief. Ik mis dus wel iemand, iemand die mij alleen maar aan het lachen maakte met heerlijk droog cynisme. Nu heb ik uiteraard geen inzicht in al zijn berichten, maar juist daarom zou het voor mij een hele opheldering zijn waarom er nou een ban is uitgedeeld, want dat is mij behoorlijk onduidelijk.

Ik heb nu het idee dat rellen wel erg serieus wordt genomen, beetje reuring is toch ook niets mis mee. Er wordt naar mijn indruk vaak kinderachtig opgetreden. Wat ik ook al zei: beetje zelfredzaamheid hoor en niet miepen over elk grapje dat wordt gemaakt. Maar nogmaals, heb ik hier dus beperkt inzicht in, omdat er niet open over wordt gedaan en ik niet heel bokt afstruin, dus rest slechts mijn indruk. Ik kan dus nooit controleren of mijn oordeel gegrond is, maar dit is dus wel die negatieve indruk die bij mij achterblijft, terwijl dat niet nodig zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 27-08-12 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:43

Heino schreef:
In mijn ogen neemt Bokt zichzelf aan de ene kant veel te serieus, terwijl het aan de andere kant denkt dat ze bezig zijn met het leiden van een clupje bevers van de scouting. Bokt is inmiddels zo groot dat het óf een serieus en professioneel onafhankelijk modteam moet gaan samenstellen (dus niet met Bokt-leden) óf gewoon helemaal kappen met modereren en alleen illegale praktijken aanpakken. Bokt is gewoon een bedrijf en mag daar ook wel wat meer verantwoordelijkheid in nemen wat mij betreft.

Citaat:
Hoewel ik ergens het vermoeden heb dat het de echte beheerders van Bokt helemaal niks uitmaakt wat er gebeurt, zolang de advertentieopbrengsten maar binnen blijven stromen...

Jij hebt de koelkast gewonnen *\o/* *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:46

Ik ben het daar niet mee eens... Je moest eens weten hoeveel tijd en energie door het beheer in het forum wordt gestoken.

Suggereren dat het om geld gaat vind ik erg ver gaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:49

Lente schreef:
Hoe stel jij dan voor dat zo'n team van niet-bokkende moderators wordt samengesteld Heino?

Het idee vind ik namelijk oprecht niet slecht, maar in mijn ogen is het in de praktijk onuitvoerbaar.

Is niet praktisch onuitvoerbaar, kost alleen wel wat centjes :)
Er zijn genoeg bedrijven die dit soort mensen recruiten en verhuren.

En suggereren dat het om geld gaat ver gaan? Mwoah... heb je enig idee wat Bart binnenhaalt met Google Adsense, het bedrijf dat de advertenties op Bokt verzorgt?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:49

Narnia schreef:
Citaat:

Tot op zeker hoogte is dat natuurlijk wel het doel van een bedrijf, het moet winstgevend zijn..

Natuurlijk wordt er wel gekeken wat er gebeurt..

Als het winstgevend moet zijn ?
Sluit alle centrale topics, en laat iedereen voor elk klein iets een nieuw topic openen :Y)

Nee, er wordt wel degelijk gekeken naar hoe bokt draait en wat er verbeterd kan worden..
Alleen zijn niet alle veranderingen ook daadwerkelijk een verbetering.

Laat de Ban lijst maar terug komen!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:51

Peerke_ schreef:
Narnia schreef:

Laat de Ban lijst maar terug komen!

Ja! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:53

Juist vanwege het financiële aspect in de praktijk onuitvoerbaar. Er zijn 75 moderators die gemiddeld, laten we zeggen 10 uur per week met bokt bezig zijn. Die zijn dus per persoon goed voor 0,25 FTE.

Wil je dat op gaan vangen met arbeidskrachten dan kom je dus op ongeveer 18 fulltime werknemers uit, die gemiddeld ongeveer 2000 euro per persoon per maand kosten... 36000 euro per maand.

Ik denk niet dat Bart zóveel binnenhaalt met Google Adsense.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:57

Wat ook een mogelijkheid is om te onderzoeken: externen die meekijken met de beslissingen van moderators. Of moderators die kunnen temmen, en de uiteindelijke beslissing over wat te doen met de tem aan externen overlaten. Met leden als moderatoren heb je altijd partijdigheid. Tenzij je die moderators niet mee laat bokken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:01

Vind het schandalig dat de ene bokker levenslang geband wordt en andere die wel steken onder water geven maar juist binnen de regels blijven en geliefd is bij sommige mods, die mag ongestoord verder doen.

Je zou bijna kunnen zeggen dat juist die ontransparantie hun goed uitkomt, moeten ze hun actie's niet verantwoorden.

Als ze recht in hun schoenen staan, dan is er toch geen probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:01

Dan nog houd je partijdigheid of persoonlijke voorkeur. Dat is menselijk.

Liever een menselijk team dan een stel robots in mijn ogen.