Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:50

Asyaa schreef:
Ayasha schreef:
Artikel 10 van het Europees Verdrag voor Rechten van de Mens, artikel 19 van het IVBPR, artikel 7 in de Nederlandse Grondwet en artikelen 19 en 25 Belgische Grondwet geven ons dat recht.

Nuance: jij mag zeggen dat jij het onverstandig vind dat stef zonder cap rijd, jij mag niet stef verplichten met een cap te rijden.
Nog verdere nuance: het is al veelvuldig besproken dat de artikelen die jij aanhaalt niks betekenen op bokt.

Het is wetgeving en bokt heeft zich net als alle andere te houden aan de wetgeving. ;) Of ze dat nu leuk vinden of niet.
Verder kan niemand je verplichten een cap op te zetten via een forum. Bokt staat ook gewoon topics zonder cap toe dus belissingsvrijheid is intact. Maar degene die reageren mogen wel zeggen dat ze vinden dat je het hoort op te zetten of vragen waar ie is. ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:54

Heb eerst de openingspost 4 keer moeten lezen omdat ik er geen snars van begreep -O-

Maar uiteindelijk moet iedereen zelf weten wat hij/zij met het paard doet en met welke optoming de ruiter rijd. Al hangt deze ondersteboven. Dat is de ruiter zijn keus en ja je kunt hier iets van zeggen maar het is aan de ruiter of diegene er ook iets mee doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 11:55

tamary schreef:
Het al dan niet dragen van een cap is inderdaad eigen verantwoordelijkheid. Het is immers jouw lijf en dus eigen keuze, dat er geen reserve hoofden en hersenen bestaan staat daar buiten.

Aan de andere kant hebben vooral de bekende(re)/actieve/opvallende/en de overige bokkers een voorbeeldfunctie en dan is een cap opzetten, zodat de onervaren/beginnende ruiter dat ook doet wel zo nuttig.

Hier een écht verstandige helm dan. Beschemt ook de voorkant :)*

Afbeelding

Is verboden _O-
Er is voor zover mij bekend geen écht goede, ook gezichtsbeschermende, voor paardrijden goedgekeurde helm.
De dames willen zo´n echt verstandige helm niet dragen dus loont het de moeite van homologatie niet, waardoor perfecte helmen niet toegestaan zijn.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-07-12 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 11:56

Ayasha schreef:
Maar degene die reageren mogen wel zeggen dat ze vinden dat je het hoort op te zetten of vragen waar ie is. ;)

Niet als dat het onderwerp niet is :)*
maar blijkbaar wel als het over de cap gaat :?
omdat ´Bokt´ voor de cap is?

De dictatuur van de grijze massa geïllustreerd.
Ook weer in dit onderwerp. Zelf het woordgebruik moet grijs middelmaat. Wijk af op eigen risico want het moderatorteam doet gewoon mee?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-07-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:01

Bij de foto forums mag je reageren op de foto's. Als de foto's bij jouw een vraag op roepen, mag je die stellen.
Blijven herhalen mag niet en zie ik de mods ook regelmatig bij in grijpen. Ook betreffende caps.
En nee, ik ben echt niet zo pro-boktbeheer maar imo maak je van een mug een olifant.

De rest van je bericht begrijp ik niet en ga ik dus ook niet op in. :+ Daar ben ik te simpel voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:02

Ayasha schreef:
Bij de foto forums mag je reageren op de foto's. Als de foto's bij jouw een vraag op roepen, mag je die stellen.
Blijven herhalen mag niet en zie ik de mods ook regelmatig bij in grijpen. Ook betreffende caps.
En nee, ik ben echt niet zo pro-boktbeheer maar imo maak je van een mug een olifant.

Wanneer op rijtechnisch een rijtechnische vraag gesteld wordt is een opmerking over een cap op een illustratie niet ter zake en hoort niet.
Wat ´bokt´ over cap dragen vindt hoort geen invloed te hebben op het beleid.
Te pas en te onpas wordt op Bokt ´respect´ opgegooid als reden om reacties te dimmen maar mbt respect voor de keuze over een cap is dat ineens ondergeschikt aan vrijheid van meningsuiting? Dat terwijl mbt een cap de aspecten van de risico-afweging persoonlijk verschillend zijn dus een mening vrijwel altijd incorrect gefundeerd 8)7
Het recht op het uiten van een ongefundeerde mening weegt zwaarder dan respect voor een wettelijk toegestane individuele keuze?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:14

Huertecilla schreef:

Helaas niet want van mij mag het dragen van een cap tijdens paardrijden gerust wettelijk verplicht mogen. :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:39

hollywood86 schreef:
De pragmatische oplossing van Huertecilla om alle niet-relevante reacties (caso quo off-topic) te verwijderen ten behoeve van de vrijheid van meningsuiting, bevat is gebaseerd op 1 grote contradictio in terminis. Huertecilla pleit voor een individuele ''beslissingvrijheid'', dit recht staat niet omschreven in de grondrechten van onze constitutie, dit recht dient men dan ook te scharen onder de vrijheid van meningsuiting.

Op het moment dat moderatoren een censuur verkiezen met als doel de fanatieke cap-verplichters de mond te snoeren, is dat in mijn ogen een grove beperking in de ''beslissingvrijheid'' c.q. de vrijheid van meningsuiting. De huidige situatie is te verkiezen boven de door TS voorgestelde situatie, omdat in de huidige situatie geen enkel persoon normatief beperkt wordt tot het plaatsen van reacties. In feite is onze situatie dus juist een correct model, waarbij iedereen de vrijheid wordt gelaten.

Een persoonlijke aversie jegens het fanatisme van de cap-aanhangers mag echter niet leiden tot een daadwerkelijke beperking van de vrijheid van meningsuiting.

Geweldig _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:44

fransje23 schreef:
Huertecilla schreef:

Helaas niet want van mij mag het dragen van een cap tijdens paardrijden gerust wettelijk verplicht mogen. :j

Dat mag je vinden. Dat mag je niet invullen door sociale druk, niets respecterende bemoeizucht. Nu ja, blijkbaar op Bokt wel mbt de cap.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:59

Sorry hoor, moet even reageren, wat een ontzettend geneuzel weer :r

alsof er geen belangrijkere dingen in de wereld zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:20

Huertecilla schreef:
Daphne__ schreef:
Is het offtopic? Hmm dat weet ik zo net niet... Als jij foto's plaatst, waar je commentaar over vraagt, dan kun je commentaar verwachten op die cap. En volgens mij staat in de regels, dat je niet mag zeggen dat je op bepaalde dingen geen commentaar wilt, dus dan mag er wél commentaar op komen.

Volgens mij is de insteek van die fora dat je rijtechnisch commentaar geeft, met andere woorden: het commentaar wat je geeft moet invloed hebben op het rijden. Het al dan niet dragen van een cap heeft geen enkele invloed op het rijden. Een slecht liggend zadel bijvoorbeeld dan weer wel.
En dat maakt het commentaar over het niet dragen van een cap wat mij betreft offtopic.

Dat is mijn punt.

Het hoort bij het toepassen van de regels niet terzake te zijn of ´Bokt´ het politiek correct vindt om pro-cap te zijn.
Het huidige beleid lijkt een defacto ontmoedigingsbeleid door cappersgedram verkapt te stimuleren.

Óf Bokt voert helder een pro-cap beleid en verbiedt het plaatsen van fotos zonder cap óf ze respecteert dat dit een vrijheid is en voert het beleid mbt van onderwerp gaan uit.

Opvallend en illustratief dat de cappers in dit onderwerp er geen punt in zien persoonlijk te worden, van onderwerp te gaan, ronduit vals worden en de verschillende moderators hier dat laten gaan.

Nu is dit een forum waarop de leden graag claimen paardenliefhebber te zijn. Dan zou je deze bemoeizucht verwachten mbt ruiters met een hoge BMI. Dát is nl vervelend tot schadelijk voor het paard. Maar nee, dát is gelijk disrespect naar de ruiter.
De beslissingsvrijheid van een ieder over het dragen van een helm wordt niet gerespecteerd :?

Mijn vraag is inmiddels:
Wat is het Boktbeleid?
Verkapte stimulering van de cappers opdat defacto non-cap op Bokt ontmoedigd wordt of behoort de beslissing van de individuele ruiter in deze gerespecteerd te worden?

BART!!!!!!!!!!! Leg het bokt beleid ff uit wil je!?!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 14:16

Wat is nu eigenlijk het probleem HC? Die bokkers die niets willen horen over de cap die ze niet op hebben kunnen precies hetzelfde doen wat jij nu doet (en dat doen ze meestal ook), namelijk net doen alsof ze die berichten niet gelezen hebben en alleen reageren op de berichten die hen wél aanstaan.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 16:36

HC zoals meestal ben ik het weer met je eens. :o
Zover ik weet is er nog geen wet over het dragen van een cap.
Het is zeer jammer dat op bokt inderdaad zoveel problemen ontstaan als iemand geen cap draagt.
Naar mijn mening is dat ook niet nodig.
Ieder mens kan beslissen over zijn eigen veiligheid en of doen en laten ivm met het wel of niet dragen van een cap.
Ben het met je eens dat de moderaters harder moeten ingrijpen bij de vele reacties in topics over het niet dragen van een cap. :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:41

Ninx schreef:
Tiffany schreef:
Van mij mogen ze dat overdreven , voor veel mensen onleesbare, deftige nederlands ook maar eens afschaffen. Vind het net zo irritant als B33ZAH taal..

Dat vind ik nu juist heel erg prettig...
Er zijn zo afgrijselijk veel Bokkers die hun eigen taal niet of nauwelijks nog lijken te beheersen, een beetje leerzaam 'geprikkeld' worden vind ik een goede zaak!!!

Het is vooral erg prettig wanneer men inderdaad in correct en leesbaar Nederlands schrijft. Met name wanneer men meent dat het nodig is alles met een hele dure bewoording over te moeten brengen. Foutloos en grammaticaal correct Nederlands hoeft niet per definitie in dure bewoording.

Als ik bijvoorbeeld de eerste zin uit de openingspost er bij pak, dan klopt daar grammaticaal weinig van, het is eveneens weinig correct Nederlands. Ik mis met name de interpunctie en daarmee wordt de zin erg moeilijk te ontleden en begrijpen.
Onderderwerp? is dat überhaupt een woord?

Overigens is de titel ook twijfelachtig. Motie tégen beslissingsvrijheid? Daarnaast is het woord 'inperkende' een woord wat relatief weinig gebruikt wordt. (onzetaal.nl geeft zelfs niks aan over het bestaan van dit woord in deze vorm. Inperken of beperken bestaan wel en zijn gebruikelijker.)

Huertecilla schreef:
Naar aanleiding van het topic over van onderderwerp gaande bemoeizucht over het eventueel niet dragen van een cap stel ik voor dat moderators direct ingrijpen met het verwijderen van dergelijke reacties wanneer zij daarop geattendeerd worden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:10

HijadelaLuna schreef:
Wat een zwaar leven heb je als je op alle vlakken op deze manier te werk gaat.

:') :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:16

:Y) :Y) :Y) :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 19:27

blensink schreef:
HC zoals meestal ben ik het weer met je eens. :o
Zover ik weet is er nog geen wet over het dragen van een cap.
Het is zeer jammer dat op bokt inderdaad zoveel problemen ontstaan als iemand geen cap draagt.
Naar mijn mening is dat ook niet nodig.
Ieder mens kan beslissen over zijn eigen veiligheid en of doen en laten ivm met het wel of niet dragen van een cap.
Ben het met je eens dat de moderaters harder moeten ingrijpen bij de vele reacties in topics over het niet dragen van een cap. :j

..en vervolgens reageert geen moderator op de off topic reacties, persoonlijke opmerkingen en andere valsigheden.
Het illustreert een fundamenteel onderliggend aspect; een vermeend hogere moraal waardoor het respecteren van wat ook niet nodig wordt gevonden.
Dergelijke reacties richten heel wat meer kwaad aan doordat ze een kader voor omgangsnormen schetsen. Dat ´kost´ een samenleving heel wat meer dan een helmloze foto.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:34

Huertecilla schreef:
Dergelijke reacties richten heel wat meer kwaad aan doordat ze een kader voor omgangsnormen schetsen. Dat ´kost´ een samenleving heel wat meer dan een helmloze foto.

Jij hebt je nog niet zo lang geleden nadrukkelijk gedistantieerd van zulk pragmatisme (al noemde je het toen 'manipulerend'.) Jij vond het toen belangrijker dat jij je mening, herhaaldelijk, mocht geven, ongeacht de mogelijk nadelige gevolgen. Om dan nu dit argument aan te voeren is nogal hypocriet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:49

Huertecilla schreef:
Wanneer op rijtechnisch een rijtechnische vraag gesteld wordt is een opmerking over een cap op een illustratie niet ter zake en hoort niet.

Ik zie anders weinig vragen op RT in de trant van: "mijn paard heeft wat moeite met de aanleuning in de travers op de rechter hand, hoe kan ik dat oplossen?' En dan als antwoord: "misschien moet je een cap opzetten" Maar ik kan het mis hebben hoor :D
Als je foto's plaats op bokt krijg je doorgaans wel wat gemuts over je rijden, je optoming, je baan, of weet ik wat. Volgens mij is (bijna) iedereen zich daarvan bewust. Als je daar niet tegen kan, moet je die foto's niet plaatsen. Ik denk dat degene die foto's zonder cap plaatsen, de kritiek daarop ook koud van de rug af laten glijden. Lijkt me wel zo verstandig. En ik snap nog steeds niet waar je je nou precies druk om maakt :(:)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:01

Citaat:
En ik snap nog steeds niet waar je je nou precies druk om maakt

Ik denk dat niemand dat begrijpt :')

Mars

Re: Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:30

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier wel een beetje ontopic houden en persoonlijke sneren achterwege laten? Dit geldt voor beide kanten, als je je niet kunt vinden in de standpunten van een ander of je vindt de discussie zinloos dan staat het je vrij om deze links te laten liggen of de discussie te voeren op de bal ipv op de man (of vrouw)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:05

Dit is volgens mij niet de reactie waar TS om vraagt van het team..... ;) Naar mijn idee wil hij van het team horen dat er inderdaad op héél bokt geen opmerkingen meer mogen worden gemaakt over het wel of niet dragen van de cap. Dus censuur.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:10

Ik heb eerder in dit topic al gereageerd met een post waarin ik aangeef dat zoiets er niet door gaat komen. Reacties mbt het dragen van een cap mogen best gegeven worden, mits een en ander binnen de regels valt (dus niet aanvallend, iets hoeft niet 100x herhaald te worden) mag er best iets gezegd worden over het ontbreken van een cap. Valt de wijze waarop dit genoemd wordt niet binnen die regels dan staat het je vrij daarop te temmen.
Als wij voor elk onderwerp regels moeten opstellen wat wel en niet gezegd mag worden dan is het einde zoek, en ik denk ook een heel groot deel van het plezier in bokken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:58

Duidelijk Mars. Ik ben het met je/jullie eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 15:56

Blijkbaar is het dus Bokt beleid dat er met bemoeizucht over een cap van onderwerp gegaan mag worden.