Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:20

Nee dat is niet eens een mening. Noem dan eens een goede reden? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Net zoals er in de auto geen goede reden is om geen gordel om te doen, is er op het paard ook geen reden om je hoofd goed te beschermen. Dus nogmaals,van mij mag die regel er komen :j
Het zal tijd worden dat verzekeringen stoppen met uitbetalen/vergoeden van ziektekosten als iemand niet voldoende voorzorgsmaatregelen heeft genomen en daardoor zijn kop kapot heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:26

Thirty schreef:
Er is alleen geen enkele goede reden om geen cap te dragen ;) Dat is het 'm juist.

Jawel hoor, zit lekkerder als met cap... maar is voor mij toch iets belangrijker om me cap op te doen voor de veiligheid.
Moet eerlijk zeggen dat ik altijd zonder cap reed behalve tijdens training of wedstrijd, sinds ik een jaar geleden met paardlief verhuisd ben en ook wel eens langs een iets drukkere weg moet heb ik m altijd op, geeft mij toch een veiliger gevoel, ook al heb ik mijn paard bijna 12 jaar en ben er nog nooit afgevallen, ik zal niet meer zonder cap gaan rijden denk ik.
Maar ik vind dat het ieders eigen risico is en vind ook wel dat in een topic het gezegd moet worden maar niet meer als 2x, punt is opgevenment wel duidelijk, en met gympen rijden vind ik niet zo erg, rijd zelf ook altijd met gympen.

Thirty

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:27

"zit lekkerder" is dat serieus een goede reden? Dan is het triest gesteld met het verantwoordelijkheidsgevoel hier.

*onstipt wat daar kan ik zelfs niet tegenop. Lieve hemel.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:28

Ik ga het zo zeggen. Ik vind als er iemand een topic plaatst van het plezier van hun samen je niet bij iedere post moet zeggen "en je had geen cap op" . Dat je het door 1 iemand een keer gemeld word, akkoord (maar het hoeft niet bij iedere post). Maar eigenlijk kun je dan over elk commentaar een topic openenen. Als dan 1 iemand als een van de eerste reactie's in het topic iets negatiefs zet is het hele topic lang het zelfde van commentaar, behalve als er iemand eens wat anders durft zeggen...

Het is nog altijd je eigen verantwoordelijkheid. Ik draag zelf echt maar zelden geen cap en dan is het echt zelden. Niet omdat mijn ouders het me verplichten, wel omdat ik liever heb dat als ik er af val ik nog kan opstaan achteraf. Ben met zadel nu nog geen 1keer gevallen en heb een super flink paard maar dat is voor mij geen reden om die cap in een hoekje te smijten. Voor fotoshoot's kan ik het wel nog begrijpen eigenlijk omdat het vaak wat mooier staat op foto's maar anders.... . Je hebt ook mensen die geen dragen omdat een cap juist het letsel heeft veroorzaakt (gebeurt zelden maar toch soms) bij iemand dat ze kennen en ze het als onveilig beschouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:53

Thirty schreef:
Het zal tijd worden dat verzekeringen stoppen met uitbetalen/vergoeden van ziektekosten als iemand niet voldoende voorzorgsmaatregelen heeft genomen en daardoor zijn kop kapot heeft.

En iedereen die HIV positief is zonder dat er een aantoonbare oorzaak buiten de invloed is, moet ook maar zelf betalen.
Ongewenst zwanger zonder aantoonbaar condoomgebruik? Hoppa!!!
Zelf gedaan dus betaal ook zelf maar.
Is allemaal NIETS anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:56

Thirty schreef:
"zit lekkerder" is dat serieus een goede reden? Dan is het triest gesteld met het verantwoordelijkheidsgevoel hier.

Kom op zeg. Het meeste autogebruik is ook omdat het prettiger is dan openbaar vervoer. We ademen met zijn allen de meuk in van dat lekkerder.

Heb jij een klimmers´broek´ aan met veiligheidslijn als je op het keukentrapje klimt voor ramenwassen?

Plaats je de lijst van die vele landen nog?

LadyMadonna

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:00

Veel bokkers hebben nu eenmaal veel bemoeizucht.
Ik ben zelf erg van: jouw hoofd, jouw zaak. Net als mijn hoofd, mijn zaak.
Mocht een cap verplicht regel aangenomen worden heb je dus sowieso al een probleem met een groep westernruiters en dressuurruiters die met een hoedje starten.
Leven en laten leven en niet altijd en eeuwig op alles zeiken, dát zou bokt sieren

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:01

Thirty schreef:
Er is alleen geen enkele goede reden om geen cap te dragen ;) Dat is het 'm juist.

Maak jij dat ui? Misschien ziet iemand dat wel anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:05

stef schreef:
Leven en laten leven en niet altijd en eeuwig op alles zeiken, dát zou bokt sieren

Moet je de valse reacties op mijn drift-topic eens zien :roll:

Vanuit een vermeend (doorgaans op eígen onbenul ´gebaseerde´) hogere moraal is alles geoorloofd.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:05

Maar het ìs toch zo dat een cap je hoofd beschermt? Welke reden is dan goed genoeg om je hoofd niet te beschermen?

Een verbod op foto's zonder cap hoeft voor mij niet. In principe rij ik altijd met cap, voor foto's wil ik hem wel eens afzetten. Ik zou me onveilig voelen zonder cap en snap niet goed dat mensen die zonder cap rijden dat niet hebben :o

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:10

stef schreef:
Mocht een cap verplicht regel aangenomen worden heb je dus sowieso al een probleem met een groep westernruiters en dressuurruiters die met een hoedje starten.

AfbeeldingAfbeelding

Just sayin' :+

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:13

Het punt is dat mensen vaak niet lijken te weten hoeveel ellende erbij komt kijken als ze eens flink vallen.. Ik ben twee jaar geleden van mijn paard gevallen en ik kan nu amper nog een 'normaal' leven leiden. Ik moet 3 dagen in de week revalideren, iedere dag pijnstillers slikken, puur en alleen omdat ik door een banketstaaf valletje een beetje verkeerd terecht kwam..

banketstaaf = niet veel voorstellend valletje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:14

Thirty schreef:

*onstipt wat daar kan ik zelfs niet tegenop. Lieve hemel.

Pff leer lezen voordat je wat neer kwakt hier...
Ik zeg dat het lekkerder zit als met cap en dat vind ik nog steeds maar er staat bij dat ik mijn veiligheid BELANGRIJKER vind dan een fijn gevoel en dus altijd mijn cap op heb.... Zucht!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:19

Thirty schreef:
Nee dat is niet eens een mening. Noem dan eens een goede reden?

Kijk, het begínt er al mee dat je zo´n ding moet kópen.
Waarom kopen als je het nut van het dragen niet/minder ziet?

Jij gaat volledig en totaal uit van jouw eigen situatie en jouw eigen risico-analyse. Vervolgens vind jij dat jíj de beste beslissing neemt en het recht hebt over elk ander een oordeel te vellen, dat elk ander jouw afweging opgelegd wordt.

Ík vind dat de meeste ruiters zelfs met bp+klapzak nog levensgevaarlijk te paard zijn omdat ze geen benul hebben van wat ze aan het doen zin.
Levensgevaarlijk stijgbeugels zijn de norm, overgwicht moet kunnen en over veilig vlot zelf overal kunnen op- en afstappen is onbespreekbaar.

Vaardiger, capabeler, beter voorbereid voormomt meer dan een cap mógelijk beperkt. Daarbij voorkomt het óók de mogelijke gevolgen voor een ánder wanneer de ruiter valt.
Blijft jouw paard bij je als je op een buitenrit valt. Lekker vermeend veilig hoor een cap op terwijl jouw rijdier als ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis boldert.

Paardrijden houdt risico-beslissinegen is.
Voor elke ruiter ligt dat anders.
Het enige wat een MUST is, is dat jouw risico-beslissing geen risico voor een ánder oplevert. Voor de rest ben je baas over eigen lijf toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:20

Iedereen denkt dat het altijd een ander overkomt.
En wanneer het alleen jezelf treft wanneer je eraf stuitert en je hersenen als lasagna de stoep bedekken, dan zou ik zeggen: lekker zonder petje hobbelen Truus!

Maar het treft de mensen die je vinden, je familie, je behandelaar en dan heb ik nog niet eens over de kosten....

Soms is het belang van 'anderen/ andere factoren' net even groter dan het belang van je eigenwijze eigen snuitje volgen. Maar goed: toen ik 17 was dacht ik ook dat ik onverwoestbaar was en het altijd anderen waren die eraf stuiteren... Totdat ik viel, en een jaar uit de running ben geweest... mijn cap is destijds mijn redding geweest!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:24

Huertecilla schreef:
stef schreef:

Moet je de valse reacties op mijn drift-topic eens zien :roll:

Vanuit een vermeend (doorgaans op eígen onbenul ´gebaseerde´) hogere moraal is alles geoorloofd.

De setting waarin jij meestal rijdt, en de wijze waarop jij met het fenomeen rijden omgaat verkleint de risico's aanzienlijk...

Maar omdat we hier in een mierenhoop leven, en mensen (helaas) toch het verkeer induiken met hun dieren terwijl dat vaak verre van verstandig is, heb ik toch wel graag dat ze alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen.
Ik zou niet graag hun hersenen van de stoeprand afscheppen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:26

Saintelette schreef:
Het punt is dat mensen vaak niet lijken te weten hoeveel ellende erbij komt kijken als ze eens flink vallen..

Het punt is dat jij geen benul hebt van het referentiekader van die mensen.

Ik heb 23 jaar geraced met motorfietsen en ben vaker hárd gevallen dan jij jaren oud bent. Ik weet exáct welk risico-overweging ik maak.
Soms dus te paard met moto-X pantser, beenbeschermers en écht goede valhelm incl. gezichtbescherming*!!!!!, vaak lekker niks.

* Wie met cap op valt en het gezicht in elkaar heeft had maar een helm met beugel voorlangs moeten dragen...
Ík heb zo´n helm voor ruigritten en de grooooote _O- dat je daar niet eens mee op wedstrijden mag starten = bemoeizichtig onbenul geïllustreerd :)*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:29

Maar goed dat je in de rimboe woont HC! ;-)
*f*ck the rules!* ;-)

Ben je stiekem in hart en nieren een ouwe anarchistische punker?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:30

Ik denk dat je eerst zelf eens moeten hebben meegemaakt hoe het is om zonder cap te vallen, of iemand zien te vallen, voordat je snapt waarom een cap nou zo belangrijk is. Toen ik nog maar net ben begonnen met rijden is iemand in de les voor mij zodanig op haar hoofd gevallen, dat ze per ambulance naar het ziekenhuis kon. Gewoon, omdat die cap niet lekker zat. Het is uiteindelijk (gelukkig!) helemaal goed gekomen met haar, maar ik heb absoluut geen begrip voor mensen die een cap overbodige luxe vinden, of zich storen wanneer iemand geantendeerd wordt op het dragen van een cap. En ja, dat durf ik te zeggen (en ook voor uit te komen) terwijl ik op een pensionstal sta waar 90% van de mensen zonder cap rijden :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:33

Ninx schreef:
De setting waarin jij meestal rijdt, en de wijze waarop jij met het fenomeen rijden omgaat verkleint de risico's aanzienlijk...

Kijk; daarmee illustreer je dat het een risico-beslissing is.

Risico = kans x de ernst van de gevolgen.

Meer vaardigheid en inherent veilige acties maken de káns kleiner en het risico héél snel kleiner dan beschermende kleding dat doet.
Een cap voorkomt geen val; maakt alleen mógelijk de gevolgen kleiner.
Ja maar, beiden is nóg veiliger. Klopt.
De vraag is dan hoe klein het risico mag zijn voor je mag rijden.
Als je daar over gaat delebreren en miin norm aan zou houden, dan rijdt de overgrote meerderheid van de ruiters in NL helemáál geen paard.

Wel eens van het Peltzman-effect gehoord?
Een cap leídt juist tot nemen van meer risico, meer valkans.
Zonder cap of bp niet springen = veiliger dan met :)*
Zonder cap leidt tot veílger rijgedrag = prima reden voor een vaardige ruiter om zo´n ding niet te dragen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:37

Ik ben 1 van de enigste die zonder pardon altijd een cap draagt op stal, of het nu 30gr is of niet, ik voel hem al niet meer als ik aan het rijden ben.

Ik zou het totaal niet erg vinden, dat de verzekeringen niet meer uitbetalen bij een ongeval.
En van mijn part mogen ze dat verplichten.

Ik vind het niet meer dan normaal dat men er op gewezen wordt, men heeft het over het herhalen. Ok, maar dan mag men positieve commentaar ook niet herhalen, de lijn doortrekken noem ik dat.

Huertecilla

Ninx schreef:
Maar goed dat je in de rimboe woont HC! ;-)
*f*ck the rules!* ;-)

Omdat ik bij een ruigrit een goéde helm op wil die mijn hoofd en ook gezicht daadwerkelijk beschermd?

Nee, de dames kopen zo´n ding toch niet en dus is er geen fabrikant die een dergelijke helm laat homologeren dus ik mag die dan niet op wanneer míjn risico-analyse daarom vraagt.
Ik noem dat bemoeizuchtig onbenul.

Ninx

Huertecilla schreef:
Ninx schreef:

Kijk; daarmee illustreer je dat het een risico-beslissing is.

Risico = kans x de ernst van de gevolgen.

Meer vaardigheid en inherent veilige acties maken de káns kleiner en het risico héél snel kleiner dan beschermende kleding dat doet.
Een cap voorkomt geen val; maakt alleen mógelijk de gevolgen kleiner.
Ja maar, beiden is nóg veiliger. Klopt.
De vraag is dan hoe klein het risico mag zijn voor je mag rijden.
Als je daar over gaat delebreren en miin norm aan zou houden, dan rijdt de overgrote meerderheid van de ruiters in NL helemáál geen paard.

Wel eens van het Peltzman-effect gehoord?
Een cap leídt juist tot nemen van meer risico, meer valkans.
Zonder cap of bp niet springen = veiliger dan met :)*
Zonder cap leidt tot veílger rijgedrag = prima reden voor een vaardige ruiter om zo´n ding niet te dragen.

Nou, daar heb je je antwoord.... Als in: men is niet voldoende vaardig, en rijdt ook nog eens paarden die vaak iets te 'mans' zijn voor ze, en tot slot komen dieren soms zo weinig buiten dat ze exploderen zodra ze een streep blauw zien (terecht).... Een cap opzetten is dan vlotter gedaan dan hand in eigen boezem steken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:40

Zogauw er wat gebeurt met iemand die je kent zullen mensen eerder geneigd zijn om een cap op te zetten, ik ben nog uit het caploze tijdperk(die dingen toen boden geen enkele bescherming, een flinke galop en je was ze al bijna kwijt) heb echter wel al een aantal sportvrienden naar hun laatste rustplaats gebracht. Daarom hebben mijn kinderen toen ze begonnen met rijden altijd eerst een ritje naar de ruitersportzaak gemaakt om de best geteste, goed passende cap op hun hoofd te krijgen voor ze ook maar konden rijden. Kostte wat maar dat was het allerbelangrijkste in mijn ogen, net als een hele goede bodyprotector toen ze gingen springen. Blij toe want anders had ik wel een kind minder gehad. Het zou mooi zijn als op de OS alle ruiters met cap gingen rijden, misschien helpt het.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:41

chanel1985 schreef:
Ik ben 1 van de enigste die zonder pardon altijd een cap draagt op stal, of het nu 30gr is of niet, ik voel hem al niet meer als ik aan het rijden ben.

Ik zou het totaal niet erg vinden, dat de verzekeringen niet meer uitbetalen bij een ongeval.
En van mijn part mogen ze dat verplichten.

Ik vind het niet meer dan normaal dat men er op gewezen wordt, men heeft het over het herhalen. Ok, maar dan mag men positieve commentaar ook niet herhalen, de lijn doortrekken noem ik dat.

De paus vindt dat sex alleen voor voortplanting met alleen de vaste partner is.
Hij ziet zelfs het nut van een condoom niet.

Een cap is niet verplicht in de openbare ruimte en al helemaal niet op eigen terrein.
Maak je eigen risico-afweging en bemoei je niet met die van een ander. Dat recht heb jij niet. Jouw rechten houden op waar die van een ander begiien.