Bokt beschermt tere kinderzieltjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:39

Yuris schreef:
Senna, ik ben het helemaal met je eens.
Ik zit ook niet op dit soort sensatie te wachten. Misschien wel omdat ik in real life, werkend op een Intensive Care, de werkelijke betekenis zie, en meemaak van wat anderen spannend/leuk/ vinden. Plaatjes of beelden zijn leeg en plat, zonder betekenis of kader. Je zit achter je pc, vaak in je eentje, misschien een kind van 11, en dan krijg je plots een nare foto of film te zien. Dat heeft niets meer te maken met real life. In real life is het minder erg om een platgereden eend tegen te komen. Je kunt het plaatsen, je zit er niet met je neus bovenop. Op zo'n typische shockerende foto als die je op het internet kunt vinden, vallen alle betekenisgevende factoren weg, en zie je alles tot in de details. Dat is niet reëel.

Ik ben het hier mee eens. Alleen een foto is al snel schokkend in plaats van indrukwekkend. Persoonlijk zie ik er de meerwaarde niet van in om schokkende, bloederige foto's/filmpjes die niks met paarden te maken hebben te plaatsen op bokt. Ik las op een van de vorige pagina's dat er zelf een filmpje was gepost van een stervende man? Sorry, maar dat vind ik inderdaad toch wel te ver gaan, zelfs in een link.

Een leeftijdsgrens voor bepaalde topics lijkt me niet verstandig. Allereerst is er het probleem waar je de grens trekt (16? 18?) en daarnaast komt iedereen die net wat jonger is "in opstand". Een leeftijdsgrens is ook heel makkelijk te omzeilen, zelfs als je naar iemand berichten en profiel kijkt. Schrijf netjes, gebruik af en toe een duur woord en je wordt als volwassene gezien. Zo moeilijk is dat niet.

Nayomie

Re: Bokt beschermt tere kinderzieltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:42

Ik gebruik zo nu en dan wel dure woorden. En mijn schrijfstijl lijkt mij ook gewoon, zoals het hoort te zijn.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:43

Ik vind het gewoon jammer dat er altijd overal censuur moet zijn. Ik ben heel erg voor openheid in van alles.

En anders ben ik het inderdaad met de OP eens. Trek dan 1 lijn.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:44

Het is in de meeste gevallen vaak niet eens leeftijd gerelateerd. Ik kan beelden heel schokkend vinden, mijn nichtjes en neefjes van minimaal 8 jaar kunnen er zo naar kijken. Dus een leeftijdgrens van 18+ vindt ik niet erg handig, ook hiermee krijg je weer fake accounts omdat mensen die geen 18+ zijn toch deze plaatjes willen bekijken.
Ik vind het een goed initiatief van Bokt om zich toch voor een deel verantwoordelijk op te stellen, voor de mensen die deze plaatjes niet willen zien. En je kan natuurlijk wel zeggen ja rechtsboven zit er een kruisje, maar op het moment dat je de betreffende foto al hebt gezien is het al te laat.
Daarom vind ik het erg fijn dat de mod's er bij zetten, schokkende foto's graag in een link en een waarschuwing erbij. Het is maar een kleine moeite, Plus je houd rekening met je medemens.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:45

Bij cencuur begrijp ik het wel weer (komen we weer bij de jongeren). Sommige woorden kun je noet gebruiken. Maar vindt dat je open mag zijn in wat je schrijft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:49

Maar wat is het probleem van een foto in link zetten, met daarbij de vermelding dat het schokkend kan zijn?
En waarom op medisch en vn wel en elders niet?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:52

Als een jongere iets bekijkt wat schokkend is, en de foto stond in een linkje met de bijbehorende tekst, hebben ze dat aan zichzelf te verwijten.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:53

Ik vind het echter wel vreemd dat deze foto's helemaal verboden zijn om te plaatsen, wellicht is het omdat kinderen eerder geneigd zijn om toch te gaan kijken? Ik kan het mis hebben, maar dat zou mij de meest logische reden zijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:55

Linkje Met de tekst erbij lijkt mij het een goede oplossing

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:56

Paisano schreef:
Ik ben het hier mee eens. Alleen een foto is al snel schokkend in plaats van indrukwekkend. Persoonlijk zie ik er de meerwaarde niet van in om schokkende, bloederige foto's/filmpjes die niks met paarden te maken hebben te plaatsen op bokt. Ik las op een van de vorige pagina's dat er zelf een filmpje was gepost van een stervende man? Sorry, maar dat vind ik inderdaad toch wel te ver gaan, zelfs in een link.

Een leeftijdsgrens voor bepaalde topics lijkt me niet verstandig. Allereerst is er het probleem waar je de grens trekt (16? 18?) en daarnaast komt iedereen die net wat jonger is "in opstand". Een leeftijdsgrens is ook heel makkelijk te omzeilen, zelfs als je naar iemand berichten en profiel kijkt. Schrijf netjes, gebruik af en toe een duur woord en je wordt als volwassene gezien. Zo moeilijk is dat niet.

Nou, er zijn genoeg subfora hier op bokt waar we dingen kunnen plaatsen wat NIETS met paarden te maken heeft. Denk even aan: "Het leven zonder paarden." Moet bokt dan alleen maar over paarden gaan? Nee daar ben ik het niet mee eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:56

Mijn idee dus.
Ik ben met deze regel in aanraking gekomen toen ik een foto plaatste van een galopperend paard waarbij de darmen eruit hingen. Foto in link en vermelding schokkend, + omschrijving wat er op dr foto te zien was. Mijn vraag was wat het hier gebeurt was.
Bleek om een stierenvechters paard te gaan trouwens.
Dit topic werd verwijdert...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:58

Citaat:
@stef Ik vind dit eigenlijk onzin en niet de verantwoording van bokt.
De TV schreeuwt de hele dag dood en verderf (zie de beelden van Khadaffi zo nog langs komen), maar bokt moet tere kinderzieltjes beschermen

Ik kan je zeggen dat op TV nieuwsredactie uren discussie kan zijn over welke beelden wel en welke beelden niet getoond worden, en op welke tijden. Net als krantenredacties, waar ervaren journalisten uren discussies hebben of het nieuwswaarde heeft en zo ja, of het minder kan zonder het nieuwsbericht geweld aan te doen.
Zeker niet alle beelden worden getoond. Gelukkig maar.

En daarom vind ik het juist wel fijn dat er enige vorm van censuur is op bokt. Omdat veel mensen juist niet nadenken bij wat ze plaatsen aan beelden. Deden ze dat maar :D
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-05-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:58

Adamootje ze zegt niet dat bokt paard gerelateerd moet zijn, ze zegt alleen dat ze geen meerwaarde ziet in de schokkende, bloederige fotos of filmpjes die niks met paarden te maken hebben.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:00

Apart, je hebt precies vermeld wat er stond. Dan weet je waar je aan toe bent.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:01

Misschien heeft dat gewoon met nieuwsgierigheid te maken, Stef. Maar dan blijft het toch eigen verantwoordelijkheid om zo'n link te openen of niet vind ik. :j

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:28

deruijter schreef:
Adamootje ze zegt niet dat bokt paard gerelateerd moet zijn, ze zegt alleen dat ze geen meerwaarde ziet in de schokkende, bloederige fotos of filmpjes die niks met paarden te maken hebben.

Precies ;) Bokt gaat in eerste instantie om paarden. Alles wat niet over paarden gaat is ook gezellig en zou zeker niet weg moeten.

janouk schreef:
Citaat:
@stef Ik vind dit eigenlijk onzin en niet de verantwoording van bokt.
De TV schreeuwt de hele dag dood en verderf (zie de beelden van Khadaffi zo nog langs komen), maar bokt moet tere kinderzieltjes beschermen

Ik kan je zeggen dat op TV nieuwsredactie uren discussie kan zijn over welke beelden wel en welke beelden niet getoond worden, en op welke tijden. Net als krantenredacties, waar ervaren journalisten uren discussies hebben of het nieuwswaarde heeft en zo ja, of het minder kan zonder het nieuwsbericht geweld aan te doen.
Zeker niet alle beelden worden getoond. Gelukkig maar.

En daarom vind ik het juist wel fijn dat er enige vorm van censuur is op bokt. Omdat veel mensen juist niet nadenken bij wat ze plaatsen aan beelden. Deden ze dat maar :D

Helemaal mee eens! :)

Biggers schreef:
Ik gebruik zo nu en dan wel dure woorden. En mijn schrijfstijl lijkt mij ook gewoon, zoals het hoort te zijn.

Ik bedoelde te zeggen dat iedere 14 jarige dat ook kan. Dus als die dan een verkeerde leeftijd opgeven is er niemand die het merkt en het daarom ook niet werkt. ;)

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:58

stef schreef:
Maar wat is het probleem van een foto in link zetten, met daarbij de vermelding dat het schokkend kan zijn?
En waarom op medisch en vn wel en elders niet?

Mijn mening is dat ik de nieuwswaarde niet inzie van dergelijke schokkende foto's.
Ik denk dat het vooral sensatielust is, om te kijken, en om te plaatsen.
Ik heb die sensatielust niet.

Een medisch topic waarin foto's van een wond staan, en het verloop van de genezing, vind ik wel weer interessant. Meestal zijn dat ook heel andere foto's dan een rennend paard in doodsnood met de darmen eruit.

Dat hoeft echt niet op Bokt. Daar staat internet al vol van en hoeft Bokt wat mij betreft niet aan mee te doen.
Daarom mag Bokt het van mij strakker reguleren dan nu. Ook de medische foto's, ook de nieuwsfoto's.

Kinderen kunnen de gevolgen niet inzien van een klikje op een foto. Dat leren ze pas in/na de pubertijd. Nu wint hun nieuwsgierigheid het. Als aanbieder van nieuws en foto's op het openbare internet heeft Bokt dus ook een verantwoordelijkheid.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:02

Het is aan de ouders om dat te voorkomen. Niet aan een (paarden)forum. Ouders hebben die verantwoordelijkheid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:14

Yuris: in het geval wat ik aangeef was er totaal geen sprake van sensatie, ik vroeg me enkel af wat er in vredesnaam gebeurt kon zijn

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:17

Meloen schreef:
Het is aan de ouders om dat te voorkomen. Niet aan een (paarden)forum. Ouders hebben die verantwoordelijkheid.

Dat ben ik dus niet met je eens. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Ja, ook de de ouders, maar ook een aanbieder van nieuws en foto's heeft hierin een verantwoordelijkheid.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:20

Mmmmm ik weet het niet hoor, ik heb zelf héél bewust gekozen voor géén kinderen dus accepteer die mede verantwoordelijkheid ook niet :n Dan had ik er zelf wel aan begonnen als ik die verantwoordelijkheid had willen nemen. Waardeer het dus ook absoluut niet dat dit ook op mijn bord wordt gelegd.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:21

Dan verschillen wij daarin van mening Yuris :)

Mijn kind. Mijn zorgen. Iemand anders is niet verantwoordelijk :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:23

Onassa schreef:
Hoef ik weinig woorden aan vuil te maken, ben het volkomen met je eens! :j

Zelfde geldt voor mij :j

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:23

Dank je wel Meloen. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 12:51

Is mijn idee dus ook, maar daarnaast: Waarom moet een forum kinderen "beschermen" tegen dingen die in het dagelijks leven gewoon gebeuren? Die op TV langs komen, op nieuws sites, etc...
De wereld is nu eenmaal niet mooi, waarom moet een forum dat dan wel zijn?