leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:00

Oké en waarom vindt jij dan dat je veel levenservaring hebt? misschien wel meer dan volwassenen in je naaste omgeving? dát is het moeilijke. Je kunt sommige dingen niet met elkaar vergelijken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:03

Romana01 schreef:
@themuisje: ervaring, met nadruk op levenservaring, bedoel ik, de verschillende situaties waarin je bent geweest

En toch is levenservaring ook doodgewoon de fases waar je doorheen bent geweest, de 'doodnormale' dingen die je hebt meegemaakt en gedaan. Er zijn gewoon dingen die je op je 16de nog niet gedaan hebt (om maar iets heel stoms te noemen: autorijlessen, stemmen etc.) en die wel ook vormend zijn.

Wat ik zelf merkte toen ik wat ouder werd (en ik hoop dat ik dat nog veel sterker ga merken als ik écht volwassen word) is dat ik meer in begon te zien dat anderen ook weleens gelijk hebben, dat de wereld niet is zoals ik dacht dattie is. En eerlijk, toen ik 16 was en iemand zei dit tegen mij dacht ik ook 'dat weet ik allemaal al, ik heb al levenservaring', en later bleek toch dat dat niet zo was...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:03

@capopjekop: sorry als ik niet duidelijk was :)

@themuisje: Ik heb het voornamelijk over bij mij een ervaring, die vele pas veel later/ tot niet meemaken. Als je het wilt weten stuur ik je wel een pb en dan kijk ik bij volwassenen die gewoon letterlijk tegen mij gezegt hebben "goh ik heb echt geen idee hoe het is"

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:07

Vjestagirl schreef:
Romana01 schreef:
@themuisje: ervaring, met nadruk op levenservaring, bedoel ik, de verschillende situaties waarin je bent geweest

En toch is levenservaring ook doodgewoon de fases waar je doorheen bent geweest, de 'doodnormale' dingen die je hebt meegemaakt en gedaan. Er zijn gewoon dingen die je op je 16de nog niet gedaan hebt (om maar iets heel stoms te noemen: autorijlessen, stemmen etc.) en die wel ook vormend zijn.

Wat ik zelf merkte toen ik wat ouder werd (en ik hoop dat ik dat nog veel sterker ga merken als ik écht volwassen word) is dat ik meer in begon te zien dat anderen ook weleens gelijk hebben, dat de wereld niet is zoals ik dacht dattie is. En eerlijk, toen ik 16 was en iemand zei dit tegen mij dacht ik ook 'dat weet ik allemaal al, ik heb al levenservaring', en later bleek toch dat dat niet zo was...

Maar ik weet wel, dat het bij mij tekort schiet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:13

Romana01 schreef:
@capopjekop: sorry als ik niet duidelijk was :)

@themuisje: Ik heb het voornamelijk over bij mij een ervaring, die vele pas veel later/ tot niet meemaken. Als je het wilt weten stuur ik je wel een pb en dan kijk ik bij volwassenen die gewoon letterlijk tegen mij gezegt hebben "goh ik heb echt geen idee hoe het is"

Ik zou graag een PB ontvangen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:57

Romana01 schreef:

Het feit dat je vind dat je het moet bewijzen dat je "volwassen" bent zegt misschien ook al wat.

P.s. Ik wil geen pb'tje.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:58

capopjekop schreef:
Maar wat ik me dan afvraag, volwassenen mogen niet aannemen dat jongere bokkers minder ervaring hebben. Maar waarom mogen pubers dan wel zeggen dat ze meer ervaring hebben dan volwassenen. Waar baseren ze dat dan op? Hoe weten ze wat sommige volwassenen hebben meegemaakt? De kans dat die meer hebben meegemaakt is groter, aangezien ze al veel langer op de wereld mee lopen.

Mogen moet je even niet te streng zien, wist zo snel geen ander woord wat toepasselijker is.

Ik heb het al eens in dit topic gezegd, dat het mij zelf vaak opvalt hoeveel jongeren wel niet roepen "dat ze dingen hebben meegemaakt en daardoor volwassener zijn geworden dan hun leeftijdsgenoten." Dan vraag ik me ook vaak af wat ze dan bedoelen met veel meegemaakt. Bijna alle pubers maken wel eens heftige dingen mee. Ook mijn puberteit is niet altijd over rozen gegaan en toen ik erin stond, vond ik misschien ook dat ik "ervaring" had erdoor en dat ik volwassener was dan de rest. Achteraf bezien was dat helemaal niet zo. En ook als je daadwerkelijk iets traumatischer hebt meegemaakt, wil dat zeker niet automatish zeggen dat je plotsklaps volwassener bent geworden dan de rest.

Kahawa

Re: leeftijd, altijd maar die leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:01

Ik vind het zo krom dat alleen negatieve ervaringen meestal worden gezien als levenservaring. Een zorgeloze fijne jeugd is net zo goed een levenservaring. Er bestaat niet echt meer of minder levenservaring bij mensen met min of meer dezelfde leeftijd, maar wel ándere levenservaring.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:02

@enzino: prima als jij denkt dat ik de behoeft heb om te 'bewijzen' dat ik volwasse ben :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:07

maar je kunt toch nooit zoveel ervaring hebben als iemand die bij wijze van drie x zo oud is?
Ik val soms achterover van de (verkeerde)stelligheid van 16 - die zeker weten dat ze het allemaal wel weten omdat ze al jaren ervaring hebben....Hoe kun je nu in vredesnaam al jaren ervaring hebben als je pas 16 bent???(ervaring met paarden,levenservaring...)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:08

Klopt, maar dat is dus wat bij 16jarigen vaak wordt aangevoerd als 'bewijs' dat ze extra levenservaring hebben doordat ze bepaalde dingen hebben meegemaakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:12

Skygirl schreef:
Klopt, maar dat is dus wat bij 16jarigen vaak wordt aangevoerd als 'bewijs' dat ze extra levenservaring hebben doordat ze bepaalde dingen hebben meegemaakt.

tja wat een onzin....ze hoeven zich geen zorgen te maken over rekeningen die betaalt moeten worden...paard wordt vaak betaald.Ze hebben echt nog helemaal niets gepresteerd in de maatschappij behalve een grote bek ....hoezo levenservaring?(even de jongeren met echte problemen buiten beschouwing gehouden...verlies ouder,scheiding,verwaarloziing,misbruik etc..)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:13

geerke schreef:
(even de jongeren met echte problemen buiten beschouwing gehouden...verlies ouder,scheiding,verwaarloziing,misbruik etc..)

Die hebben imo ook niet 'meer' levenservaring, want die hebben bijvoorbeeld geen zorgeloze jeugd ervaren.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:16

Dat vraag ik mij ook af, in hoeverre dat bijdraagt tot echt volwassen worden. Misschien zelfstandiger bij een verlies of scheiding, maar dat staat niet geheel gelijk aan volwassen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:21

Denk dat het erg persoons afhankelijk is, je hebt denk ik zat jongeren met talent, denk aan sport, muziek, schrijven enz. Nu ken ik meerdere meisjes die in de paarden geboren zijn, en die weten meer, en rijden beter dan menig volwassenen !! :j
Natuurlijk ken ik ook de "penny" meisjes, de tutjes van de manege die denken alles te weten, rijden (hobbelen) op de braafste pony van de manege, en menen de beste ruiter te zijn......
Maar die andere meiden rijden geen manege paarden, rijden zelfs op jonge hengsten, rijden springwedstrijden enz. En nogmaals daar kunnen vele volwassenen nog wat van leren! <<)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:26

Maar zoals hier eerder gezegd, meestal zie je dat ook direct in de reacties. De jongeren die écht ervaring hebben, daar wordt niet naar gekeken in het profiel naar de leeftijd, want ze gaan er vanuit dat deze persoon volwassen is. Tenzij je een heel trieste discussie bezig bent. Het zijn veelal de jongeren die dènken dat ze wel volwassen zijn, maar in hun reacties nog bol staan van puberaal gedrag, die in het harnas moeten schieten omdat iemand ze attendeert dat ze in het profiel gekeken heeft en ze "nog maar 14 jaar" is..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:28

@Kwanyin: Ik ben van mening dat dat per persoon, per situatie verschilt. De ene wordt er zelfstandiger van, de andere wordt 'gedwongen' om meer verantwoordelijkheden op zich te nemen.

edit: met je laatste post ben ik het helemaal eens :)

@Skygirl: maar wat zie jij dan als zorgeloze jeugd? bedoel je jeugd waarvan je van alle problemen bent afgeschermd en alleen lol maakt met vrienden etc. denk trouwens dat weinig een 'perfecte' jeugd hebben.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:32

Levenservaring moet je natuurlijk niet verwarren met kennis. Iemand van 16 kan veel meer kennis van een onderwerp hebben dan iemand van 40. Het is de manier waarop die kennis word gedeeld, waar je vaak het verschil ziet tussen een 16- en een 40 jarige.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:58

nynke55 schreef:
Levenservaring moet je natuurlijk niet verwarren met kennis. Iemand van 16 kan veel meer kennis van een onderwerp hebben dan iemand van 40. Het is de manier waarop die kennis word gedeeld, waar je vaak het verschil ziet tussen een 16- en een 40 jarige.

Bingo!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:14

nynke55 schreef:

:j :j
Dat is wat ik ook bedoelde!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:49

Maar als je kijkt naar de berichten die ik op topics plaats, vind ik zelf niet dat ze onvolwassen
overkomen. Ik heb een duidelijke mening, dat weet ik.
Maar ik zal niet snel iemand beledigen. Wat wel vaker gebeurt bij mij,
op bokt dan. Want het verschil tussen bokt en de praktijk is immens groot.
In de praktijk wordt ik bij het paardrijden ook als een volwassene beschouwd omdat
ik eigenlijk alleen maar met volwassene omga, en ik voel me daar ook thuis,
meestal beter als mensen van mijn eigen leeftijd. En meestal word er later pas in de
discussie over mijn leeftijd gesproken. In het begin bijna nooit.
Maar als ik echt een flinke discussie met iemand aan ben gegaan,
word aan het eind van de discussie vaak een opmerking over mijn leeftijd
gemaakt, en ik denk niet dat dit komt doordat mijn reacties op een jonge leeftijd slaan,
maar omdat ze willen kijken met wie ze in discussie gaan.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:53

Maar zou er dan écht niet een heel klein beetje een kern van waarheid in kunnen zitten, ondanks dat je het er niet mee eens bent en je het niet leuk vindt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:56

deruijter schreef:
Maar als je kijkt naar de berichten die ik op topics plaats, vind ik zelf niet dat ze onvolwassen
overkomen.

En toch heb jij er blijkbaar last van dat je op je leeftijd wordt gewezen.
Blijkbaar vinden andere mensen je reacties toch anders dan jijzelf.
Ook ik vind ze overduidelijk niet volwassen.
Dat heeft niks met een eigen mening te maken.
Zoals heel veel bokkers hier al hebben aangegeven kijkt men pas naar een profiel wanneer de post opvalt en niet eerder.
Op bokt of irl is het idd anders.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:58

Tuurlijk, soms kun je echt zien dat mijn reactie's niet geheel kloppen,
maar ik geef dan ook toe dat ik niet juist zit, ongeacht wat de leeftijd
van die persoon is. Maar als ik ben overtuigd van iets, dan zal ik dit
ook niet opgeven, of er moet echt bewijs zijn. Maar dit is meestal niet het geval.
En daardoor ontstaat er een discussie, en in verloop van die discussie
(meestal aan het eind) word gezegd dat het aan mijn leeftijd zit.
En ik denk dat men dan niet kijkt omdat mijn reacties kinderachtig lijken,
maar ik denk dat ze willen weten met wie ze in discussie gaan.
En dat sommige mensen door mijn leeftijd denigrerend gaan reageren,
dan ben ik heel snel beledigt ja.
Laatst bijgewerkt door deruijter op 14-03-12 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:01

Superwoman, zou je dan alsjeblieft willen zeggen wat jij er zo kinderachtig
aan vind? Want zelf reageer je behoorlijk onaardig tegenover mij.
Of ja misschien is onaardig niet het juist woord, ik zou eerder minachtend willen zeggen.
Ik stel mij op veel topics serieus op, ik gebruik de juiste taal,
ik ben misschien erg verdedigend, maar dit hoeft door bepaalde omstandigheden
niet aan mijn leeftijd te liggen.
Dus als je mij advies zou willen geven, op een respectvolle manier, zou ik me ook
kunnen aanpassen.