regel: niet te formeel schrijven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: regel: niet te formeel schrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:35

Ik vind het een geweldige zin; oftewel er is een probleem met den penis waardoor er moet worden overgecompenseerd :')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:37

vuurneon schreef:
Ik vind het een geweldige zin; oftewel er is een probleem met den penis waardoor er moet worden overgecompenseerd :')

:D Door U of u :) ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:37

U :j
Het is natuurlijk wel in de verhevene vorm :')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:39

Oioi, ik zeg niets meer :o

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:39

Euvel aan de klabanus _O- Geniaal! :D

Ik vind deze zin uit dat topic eigenlijk storender dan het (goed gebruikte en geformuleerde) formele taalgebruik:
Citaat:
k stel altijd een doel voor ik op wedstrijd ga en als ik die bereik heb ik gewonnen. Ook al zou ik onderaan de uitslagen lijst staan, zowat?

Deze post is dan weer wat formeler, maar daardoor wordt het wel wat netter gebracht dan een ander het met 'normaal taalgebruik' zou hebben gedaan:
Citaat:
Ach nee, de jongedame die mensen beleerd over taalgebruik, dan een beetje beledigend wordt in een pb, om vervolgens te denken dat ik, met 54 jaren, nog zin heb een correspondentie aan te gaan. Een typische geval van een persoonlijkheid met een constructief negatieve houding tegen alles. Het leuke is er weer af.

Ook deze post vind ik juist beleefder door het gebruik van 'men' ipv 'hee jij TS met je domme ideeën!' :P
Citaat:
Als men een beetje op de hoogte is van de kosten, die alleen progressief oplopen als men internationaal wil starten, dat weet men ook dat slecht enkelen in de sport hun geld met wedstrijden kunnen verdienen. De meesten moeten veel lessen geven, hun achterwerk wond rijden, stallen mesten etc. om wedstrijden te kunnen rijden. Het verhaal van Saskiakefie maakt slecht één ding duidelijk; ze weet helemaal niet waarover ze praat.

En als men tegen dierenleed is, moet men goed beseffen dat de hoeveelheid vlees die wij eten ver boven de maat ligt die noodzakelijk is, de rest (als al niet schadelijk) is luxe, daarvoor lijden ook dieren, en wel al die daarvoor bestemde dieren. Ik beweer niet dat men geen vlees mag eten, of dat men niet de misstanden in de paardensport mag aanklagen, maar het moet wel in een redelijke verhouding blijven.

En inderdaad aan het eind gaat Kadankovitch in discussie met Huertecilla.. en ja dan krijg je inderdaad twee mensen die formeel taalgebruik goed beheersen en dat ook gebruiken om hun discussie verder te voeren.
In mijn ogen helemaal geen probleem, omdat ze zelf goed lijken te weten wat ze willen zeggen en ze ook weten wat de 'moeilijke' woorden die ze gebruiken betekenen.
Ik heb even in de berichten van Dolores08 gekeken die op een gegeven moment op Huertecilla reageert en zij gebruikt in de meeste van haar berichten ook normaal taalgebruik, maar spreekt wel Huertecilla erg netjes aan. Dit vind ik in zo'n geval gewoon netjes en beleefd gedrag.
Het gebruik van formelere taal in de discussie zorgt er in dit geval juist voor dat het topic (wat uiteindelijk over de goede stijl/manier van paardrijden lijkt te gaan) niet uitdraait op een 'wie kan het hardst schreeuwen en het beste persoonlijke aanvallen doen'-discussie wat we bij discussies over dat onderwerp helaas vaak wel zien gebeuren..

Wat mij betreft mag er een regel komen tegen 'die/dat', 'me/mijn', 'als, dan' fouten..
Zinnen als "Dit is me paardje en er is geen paardje beter als hem." die mogen van mij wel gecensureerd worden.. graag zelfs..

Edit: En sommige dingen kan je met één (formeel) woord perfect uitdrukken zoals jij ze bedoeld, terwijl je voor de Jip-en-Janneke versie een aantal lange zinnen nodig hebt.. Wij zeggen toch ook 'grote volte' en niet 'rij een groot rondje met een doorsnee van 20 meter tussen de A-X, C-X of B-E?
Waarom zou je er dan omheen kletsen en je standpunt onduidelijker maken?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:45

Tessa_1 schreef:
Ik heb even in de berichten van Dolores08 gekeken die op een gegeven moment op Huertecilla reageert en zij gebruikt in de meeste van haar berichten ook normaal taalgebruik, maar spreekt wel Huertecilla erg netjes aan. Dit vind ik in zo'n geval gewoon netjes en beleefd gedrag.

Omdat ze het volledig met hem eens is. Dus waarom zou ze hem anders aanspreken (ipv netjes)?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:49

Tessa_1 schreef:
En sommige dingen kan je met één (formeel) woord perfect uitdrukken zoals jij ze bedoeld

Bedoeld is met een t, jij bedoelt.

Niet flauw bedoeld :D hoor, maar je gaat ineens iedereen analyseren, dus we vrezen ineens allemaal :brr:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:00

Ik hoop echt niet dat mijn teksten onder de loep worden gehouden haha, daar heb ik voor de scriptie een geweldige begeleider voor die formeel taalgebruik goed beheerst en dol is op verbeteren.
Maar laat dit forum gewoon leuk informeel (doch ABN in acht houden) blijven en vooruit, indien men wenst over te gaan op formeel taalgebruik en dat beheerst (!) is leuk voor de afwisseling.
Sommige bokkers maken er bijna een kunstvorm van! Ja, dat kan ik zeker waarderen :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:16

liever wat formeler schrift dan dat verschríkkelijke 'ik ga na me paard' want tegenwoordig is het verschil tussen naar en na ver te zoeken en 'me' in plaats van mijn of m'n lijkt tegenwoordig ook algemeen geaccepteerd :roll:

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:51

setteke schreef:
Tessa_1 schreef:
En sommige dingen kan je met één (formeel) woord perfect uitdrukken zoals jij ze bedoeld

Bedoeld is met een t, jij bedoelt.

Niet flauw bedoeld :D hoor, maar je gaat ineens iedereen analyseren, dus we vrezen ineens allemaal :brr:

Maakt niet uit hoor, mijn d's en t's zijn soms inderdaad een complete ramp :+
Ik keek alleen even naar het topic dat er gelinkt was als 'hét voorbeeld van onbegrijpelijk formeel taalgebruik', verder typt iedereen er maar lekker vrolijk op los :)

Maar ik ben het volledig eens met wat vuurneon zegt, informeel ABN en af en toe een beetje formeel vind ik een prima standaard :) (en zolang het nog leesbaar blijft heb ik ook geen problemen met af en toe een 'me' ipv 'mijn' en 'na' ipv 'naar', zolang het geen volledige zinnen msn-/breezertaal worden :P)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:22

Ik ben 14 jaar en wat mij betreft zie ik liever formele taal dan MSN taal of in die zin van.
De misschien wat "duurdere" woorden kan je vaak uit de zin opmaken.
Dan maar een keer het woordenboek erbij.
Jongere bokkers leren dan ook nog iets :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 05:20

Tessa_1 schreef:
En sommige dingen kan je met één (formeel) woord perfect uitdrukken zoals jij ze bedoeld, terwijl je voor de Jip-en-Janneke versie een aantal lange zinnen nodig hebt.. Wij zeggen toch ook 'grote volte' en niet 'rij een groot rondje met een doorsnee van 20 meter tussen de A-X, C-X of B-E?
Waarom zou je er dan omheen kletsen en je standpunt onduidelijker maken?

Ik vind het op een internetforum gewoon kunnen, mensen die 30 jaar ouder zijn dan jij met 'jij' aanspreken, maar 'u' is ook prima :j ik stoor me alleen een beetje aan die hoofdletter U... krijg dan altijd het idee dat mensen in gebed zijn en dat ik stoor :')

'Grote volte' valt onder paardenjargon, en dat is op een paardenforum nog wel logisch := maar om nou de hele tijd de Almachtige aan te roepen... tsja, ik vind dat toch een ander verhaal.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 08:35

Haha... Vreselijk dat ge-u met een hoofdletter. Ik geef zeker geen voorkeur aan formeel taalgebruik. Dat komt in mijn ogen oubollig en kantoorklerk-achtig over. Gewoon, gezellig met de d-tjes en de t-tjes op de juiste plaats. De komma's ook en niet vergeten hoofdletter en punten :+. Als het 'ik ga na me paard' dan ook nog vervangen wordt door 'ik ga naar mijn paard' zou dat een stuk prettiger lezen worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 08:58

U met een hoofdletter gebruik je voor onze lieve heer heb ik altijd geleerd....

Maar even zonder dollen, ik ben juist dol op dat soort berichten omdat blijkt dat mensen moeite hebben gedaan om een zin goed te formuleren. Al dat gemekker over formeel taalgebruik snap ik echt niet, ik zit liever in een goed onderbouwde discussie dan in een gesprek met Johnie en Anita.... Probeer er gewoon iets van op te steken in plaats van het te bekritiseren, en dan leg je toch gewoon een woordenboek naast je pc. Hoewel ik hier op bokt nog nooit 1 woord tegen ben gekomen welke ik niet al kende. Zo formeel wordt hier echt niet geschreven hoor, het kan vele malen erger!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:14

Ik erger me meer aan de verschrikkelijke taalfouten, slecht geformuleerde zinnen of stukjes zonder leestekens of hoofdletters! En die nieuwe 'me paard' is ook verschrikkelijk! Het is 'mijn paard'.

Als iedereen even terug zou lezen wat ze gepost hebben dan zou dat al helpen denk ik. Het is soms echt tenenkrommend.. Ik ben niet voor hoogdravend formeel taalgebruik, maar wel iets netter dan wat je soms leest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:41

Je hoort mij toch ook nergens roepen dat ik tégen goed geformuleerde zinnen ben? Dat ik tégen correcte spelling ben? Nee. Alleen al dat ge-u en gemevrouw/meneer vind ik gewoon compleet overbodig. En nee, ik ga geen woordenboek langs m'n pc leggen en ik wil evenmin moeite steken om een 'ingewikkelt' bericht te begrijpen. Ik ben op bokt voor mijn PLEZIER, niet om mijn woordenschat te verbreden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:17

Het is ingewikkeld.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:57

Maar wat voor jóu ingewikkeld is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Het is jouw keuze om zo'n discussie dan niet te (kunnen) volgen, niemand verplicht je toch om het te lezen? En als je het echt graag wil begrijpen kan je daar wat moeite voor doen.

Ik vind dat soort taalgebruik soms namelijk erg prettig dus ik zou het juist aanmoedigen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:15

Ik vind de formelere posts juist heel erg fijn, meer gericht op informatie dan de meeste andere posts op Bokt.
Ik sta zelf ook nogal bekend om mijn dure woorden, dus daar zal ik maar niet over beginnen... :o

Ik vind het behoorlijk raar als dit niet meer zou mogen, waar zijn we dan mee bezig?

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:28

Ik lees meerdere malen dat je een woordenboek naast de pc moet leggen als je discussies op Bokt moeilijk kunt volgen door formeel taalgebruik....Kom op mensen, dat is toch een advies wat nergens op slaat?? Niemand gaat een woordenboek naast zijn computer leggen, denk eens na, dat zou je zelf toch ook niet doen? Om dus maar te zeggen dat bokkers 'gewoon' een woordenboek moeten gebruiken vind ik echt raar.

En ook dat mensen ingaan op dat slecht abn dan veel erger is, daar heeft de TS het toch helemaal niet over? Natuurlijk is dat erger want dat is gewoon niet eens te lezen. Maar de TS heeft het over formeel taalgebruik, dus daar moeten we het dan ook over hebben lijkt me.

Zelf ben ik nog nooit heel formeel taalgebruik tegengekomen eerlijk gezegd. Ik weet ook niet zo heel goed wat je met extreem formeel taalgebruik precies bedoelt TS.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:30

Ze doelt denk ik op Bokkers als Huertecilla (die ik overigens juist fijn vind schrijven).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:51

phormicola schreef:
Ze doelt denk ik op Bokkers als Huertecilla (die ik overigens juist fijn vind schrijven).

heel fijn,ik moet het alleen 4x lezen....maar dat zegt meer over mij dan over HC denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:58

phormicola schreef:

HC vind ik nog wel mee vallen, hoewel hij 'dure' woorden gebruikt, blijft hij meestal wel enigszins begrijpbaar. Er zijn echter sommige waarbij ik best kan begrijpen dat de gemiddelde bokker er een woordenboek bij moet pakken, terwijl de gebruikte woorden vaak compleet onnodig zijn (en soms ook nog verkeerd gebruikt).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:02

ik denk dat het idiaalste is dat men er gewoon tussenin zit, dus wel netjes, elkaar niet aanvallen etc MAAR Wel in begrijpend Nederlands voor ook jongere of minder goed geschoolde mensen. Echter vind ook dat msn taal niet toegestaan is, elkaar afkatten etc. Dus gewoon algemeen nederlands, zoals je het ook hoort te doen.

het stukje dat je erover valt dat er met u en uw gegooit word, tja houd er rekening mee dat er ook belgische bokkers zijn, die zeggen vaak sowieso u inplaats van je... Dat moet je gewoon accepteren ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:03

Ik ben nog niet zulke Bokkers tegen gekomen. Wie dan bijvoorbeeld? :)