mensen die slecht NL schrijven..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:40

ja jongens maar wij nederlanders , hebben wel nederlands gehebt maar het heeft niet veel gehielpt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:51

_San87_ schreef:
Menino schreef:
Maar je hebt nu eenmaal mensen die er gewoon minder goed in zijn... Dan heb ik het niet eens per sé over dyslectische mensen. Maar mijn broer bijvoorbeeld , die overigens op de universiteit zit, moet je ook geen lap tekst van 1000 woorden zonder spellingscontrole laten schrijven :D Want daar kom je niet door heen... En hij is echt niet dom, anders zat hij niet op de (technische) universiteit.... Hij heeft ook geen dyslexie, maar zijn talenten liggen gewoon ergens anders.
En hij zal er heus wel op letten, maar moet je nou serieus van zo iemand gaan verwachten dat hij zijn berichten tot in de treure na gaat lezen, controleren, en ieder woord waarvan hij de correcte spellingswijze niet kent op zal zoeken, zodat iemand als de TS niet over z'n berichten kan vallen. TS kan ook gewoon op kruisje drukken, rechts boven in ... Is een stuk minder moeite dan hem 3 keer z'n teksten over laten lezen :') .

Waarom zou je een lap tekst moeten schrijven zonder spellingcontrole? Overigens is dat prima te doen, daar niet van, maar spellingcontrole is een hulpmiddel. Bij mij staat hij op fora toevallig standaard aan, je leert ervan en gaat dus automatisch de juiste spelling overnemen.

Zo is het perse, in den treuren en spelling wijze. :).

Overigens vind ik dat het voor bepaalde zaken zeker noodzakelijk is je bericht tot in den treuren te controleren!

tja, het zit niet standaard op iedere internetbrowser. Op de browser waar ik nu zit heb ik geen spellingscontrole bijvoorbeeld. Daarnaast was het gewoon een voorbeeld om aan te geven dat het niet voor iedereen zo simpel is als het voor jou misschien is.

En ik schrijf ook echt geen foutloos Nederlands, maar volgens mij is het redelijk goed te volgen :+ Dus ik heb niet het idee dat ik mensen weg jaag met mijn teksten, en voel ook niet de behoefte ieder woord te gaan controleren. Volgens de van Dale is het trouwens inderdaad per se met een spatie er tussen. En ik vind de van dale dan toch wel weer een betrouwbare bron :Y)
[edit] En omdat ik het niet kan laten, en ik het dan weer te mooi vind om iemand te verbeteren die zegt dat ze zich aan fouten van anderen ergert: http://www.onzetaal.nl/advies/perse.php :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-11 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:52

Okay, ik denk dat ik een beetje nuance wil toevoegen aan mijn vorige posts.
Haast iedereen, zo blijkt, maakt wel eens een schrijf/tik/of vervoeg fout.

Waar ik moeite mee heb is de msn taal, 'egt', 'seker' 'me sgatje' etc.... ik kan er echt om huilen.
Het is niet mijn bedoeling de taalsnob uit te hangen, en mensen, al dan niet dyslectisch, aan te vallen.

Sieltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:17

vanLotje schreef:
Waar ik moeite mee heb is de msn taal, 'egt', 'seker' 'me sgatje' etc.... ik kan er echt om huilen.
Het is niet mijn bedoeling de taalsnob uit te hangen, en mensen, al dan niet dyslectisch, aan te vallen.
Hier kan ik mijn goed in vinden ja.

En voor de rest kan me ik alleen aansluiten bij vdTippe.

Maar nogmaals de vraag of deze discussie verder kan worden gevoerd in een centraal topic?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:23

Menino schreef:
_San87_ schreef:

Waarom zou je een lap tekst moeten schrijven zonder spellingcontrole? Overigens is dat prima te doen, daar niet van, maar spellingcontrole is een hulpmiddel. Bij mij staat hij op fora toevallig standaard aan, je leert ervan en gaat dus automatisch de juiste spelling overnemen.

Zo is het perse, in den treuren en spelling wijze. :).

Overigens vind ik dat het voor bepaalde zaken zeker noodzakelijk is je bericht tot in den treuren te controleren!

tja, het zit niet standaard op iedere internetbrowser. Op de browser waar ik nu zit heb ik geen spellingscontrole bijvoorbeeld. Daarnaast was het gewoon een voorbeeld om aan te geven dat het niet voor iedereen zo simpel is als het voor jou misschien is.

En ik schrijf ook echt geen foutloos Nederlands, maar volgens mij is het redelijk goed te volgen :+ Dus ik heb niet het idee dat ik mensen weg jaag met mijn teksten, en voel ook niet de behoefte ieder woord te gaan controleren. Volgens de van Dale is het trouwens inderdaad per se met een spatie er tussen. En ik vind de van dale dan toch wel weer een betrouwbare bron :Y)
[edit] En omdat ik het niet kan laten, en ik het dan weer te mooi vind om iemand te verbeteren die zegt dat ze zich aan fouten van anderen ergert: http://www.onzetaal.nl/advies/perse.php :D

Bepaalde fouten irriteren mij, dat heb ik in een van mijn eerste posts al genuanceerd ;) Daarbij ben ik ook niet foutloos, dat zou wat zijn zeg. Het gaat om het structureel fout gebruiken van me ipv mijn, na ipv naar of zobiezo, zoberzo en dergelijke in plaats van sowieso. Bijvoorbeeld. En de standaard msn taal die hier ook nog regelmatig voorbij komt.

En ik doel nergens specifiek op een persoon en val ook niet op de persoon aan, het ik het idee. Dat vind ik niet eerlijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:45

Ik erger me aan personen die ipv ofzo, Ofseu typen. Vreselijk! :x

Verder heb ik weinig problemen met onleesbare berichten, ik kijk of ik er wat van kan maken, zoniet dan klik ik hem gewoon weg :)

Ojajoh

Re: mensen die slecht NL schrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:46

het is maar waar je een wereldprobleem van wilt maken natuurlijk :Z
ik erger mij kapot aan dit soort topics...

ga eens denken aan zaken die echt belang hebben in het leven
mensen die op sterven liggen, woningnood, ouderenzorg, kromme wetten in NL
DAAR zouden mensen zich eens aan moeten irriteren en over zeiken, wie weet wordt er dan nog eens wat bereikt in deze wereld....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:59

Ojajoh schreef:

DAAR zouden mensen zich eens aan moeten irriteren en over zeiken, wie weet wordt er dan nog eens wat bereikt in deze wereld....

Ergeren :7

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:12

ik vind het ook bar irritant, en vooral als mensen nog eens een fout onderschrift hebben, met spelfouten. Ik heb er ooit eens iemand over gepb't, maar diegene wilde nog niet eens aannemen dat ze fout zat...

Ben docent Nederlands en heb er echt de hele dag mee te maken, heb leerlingen op het vmbo die er moeite mee hebben, maar het lijkt wel of het hier op bokt ook steeds erger wordt!

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:20

Of in plaats van zeuren tegen mensen die misschien niet perfekt zijn waar jij perfekt in bent, kun je ze ook misschien leren wat dan wel goed is. En een beetje opbouwende kritiek is ook niet verkeerd.

Mensen zoals bv ik praten nog vrij weinig Nederlands. Thuis praten we Engels of Zweeds en op school en de stal praten we ook Zweeds. Het is dat ik af en toe eens op msn tegen me ouders Nederlands praat, want als ik ze "live" zie praten we Limburgs :)

Niet iedereen is perfekt en daar hoef je mensen niet kwalijk voor te nemen.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:22

Nee hea niet weer zo'n topic, jemig....
jij irriteert je aan de manier waarop mensen Nederlands typen, en ik erger me aan de 100 topics over spelling fouten en de nederlandse taal. Allemaal onze dingen hé.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:28

Ach ik ben dyslect dus ik zie het verschil toch niet, kan ik me ook niet ergeren. Eindelijk een voordeel gevonden van dyslectisch zijn *\o/*

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:28

Leinearthur schreef:
Nee hea niet weer zo'n topic, jemig....
jij irriteert je aan de manier waarop mensen Nederlands typen, en ik erger me aan de 100 topics over spelling fouten en de nederlandse taal. Allemaal onze dingen hé.

mee eens.
mensen dit is een paardenforum, geen taalforum.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:33

Het is sowieso met de taalkennis van de jeugd bar slecht gesteld. Ik geef toe: Mijn Nederlands is niet perfect, maar acceptabel.

Laatst las ik mijn leerlingen (2e jaars) een artikel voor waarin het er om ging dat Nederland jaarlijks vele miljarden euro's verliest door het verwaarlozen van de kennis betreft de Duitse taal. Mijn leerlingen snapten niet echt waarom ze het vak Duits hebben, verstaan doen ze het immers goed (in de grensstreek natuurlijk vrij normaal) en zo dachten ze eigenlijk ook over Nederlands.

Tevens stond in dit artikel dat, anders dan twintig jaar geleden, leerlingen geen negatieve gevoelens meer over Duitsland zouden hebben. Ik vraag mijn leerlingen of zij nog vooroordelen hebben over Duitsers...Deze vraag konden ze echter niet beantwoorden omdat ze de betekenis van het woord "vooroordeel" niet kenden.

Het schrijven wordt minder, maar dat hangt ook echt samen met de steeds magerder wordende algemene ontwikkeling. Ze kennen de woorden niet, laat staan dat ze ze moeten schrijven...Hoeveel jonge scholieren lezen eigenlijk nog "echte" boeken?

Hier op bokt erger ik me er niet zo zeer aan, hoewel het soms verdraaid lastig is dergelijke teksten te lezen en te begrijpen...Bovendien zit er vaak helemaal geen samenhang en logica in dergelijke verhalen...Ook zoiets...
Laatst bijgewerkt door Adil op 04-03-11 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:34

vrouwke schreef:
mee eens.
mensen dit is een paardenforum, geen taalforum.

klopt, alleen als men dingen door elkaar gaat halen zoals bijv "zij en zei" (en dat niet het enige is) dan wordt het toch wel moeilijk om een verhaal te begrijpen.
(die klik ik dan ook weg :Y) )

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:45

Ik maak me er niet zo druk om...met mn dyslectie ben heb ik meer begrip gekregen. Zolang er maar te zien is dat iemand moeite doet.

Bepaalde dingen zoals breezer/msn taal zijn inderdaad irritant.
Het niet normaal nederlands spreken door bijvoorbeeld inderdaad bepaalde worden half uit te spreken zoals: na-naar is ook irritant omdat er gewoon geen moeite gedaan word. we schrijven ja ook geen Da in plaats van dat.

Het woord sowieso word veel fout geschreven maar vind ik minder erg..ik wist NOOIT hoe het moest..vergat het steeds en nu weet ik t wel ;) heb t dus uiteindelijk wel geleerd maar mijn god wat heb ik met de S en Z ge rotzooit ;) Nu heb ik wel een gegronde rede voor mijn spelfouten.
Maar ik doe echt echt mn best.
Wat je misschien mensen met veel spelfouten kunt aanraden is de google taakbalkt de downloaden, hier zit namelijk een spellingscontrole bij... daar LEER je ook gelijk van :D Heb hem zelf vroeger ook vaker gebruikt, het is maar een kleine moeite om die ff te gebruiken.

Maar goed in het algemeen lees ik inderdaad ook overal overheen. Belangrijkste vind ik dat iets als zei en zij niet door elkaar gehaalt word en zoals gezegt er in ieder geval moeite voor gedaan is ;) fout of niet!
Maar vind dat paarden hier de rede is dat we allemaal komen, of men nu goed of slecht nederlands spreekt. men hoeft geen extamen/proefwerk te doen en schrijft ook geen brief naar een instantie :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 01:43

Ik denk niet dat TS het over spelfoutjes heeft, en over foute D en T's. (daar lees je makkelijk door heen)
Maar hebt hier iets gevonden, en wie daar iets van kan maken _/-\o_ (eerste bericht dan)

[FJ] typisch fjorden????????

En hier helpt een spelling controller niet hoor!!! en heeft ook niks te maken met dyslectie :+

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 01:50

Waar je je al niet mee bezig houdt en waar je je al aan irriteert..
Heb wel wat beters om me druk over te maken dan hoe iemand hier iets neerzet.
Sommig kunnen ook gewoon niet goed typen mijn broertje zou het ook niet kunnen en dan doet hij het niet expres.
Zo zijn er wel mee van...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 01:51

Er zijn in dat topc toch duidelijk ook mensen die wel ongeveer begrepen hebben wat de TS schreef. En ik kan er ook wel iets van maken hoor. Volgens mij komt die verwarrende openings post ook gedeeltelijk doordat de TS gewoon niet helemaal weet wat er aan de hand is met haar pony, dan kan je dat natuurlijk ook niet over brengen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 09:40

HTM schreef:
Ik denk niet dat TS het over spelfoutjes heeft, en over foute D en T's. (daar lees je makkelijk door heen)
Maar hebt hier iets gevonden, en wie daar iets van kan maken _/-\o_ (eerste bericht dan)

[FJ] typisch fjorden????????

En hier helpt een spelling controller niet hoor!!! en heeft ook niks te maken met dyslectie :+

Dankje! Dat soort dingen bedoel ik inderdaad. Mijn Nederlands is niet geweldig, ik kan me ook niet druk maken over een vergeten d of t, over verkeerde vervoegingen of spelfouten. Mijn Nederlands is ook niet super en mijn grammatica is al helemaal dramatisch, belangrijke teksten laat ik altijd door anderen doorlezen. Formuleren gaat bij mij snel in kromme zinnen waardoor er af en toe een lange zin in staat die misschien maar half begrijpelijk is. Het gaat me (zoals ik in iedere post benadruk) inderdaad om topics zoals die hierboven..
Maar mensen willen dat niet begrijpen. Verder wil ik er niet over zeiken, maar wilde ik graag weten of het nut heeft om hierover te TEMmen, of moderators hier iets mee kunnen... Maar ik denk dat ik gewon maar een moderator ga PBen, want dit heeft zo geen nut...
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-03-11 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:43

Kan me voorstellen dat mensen het irritant vinden. Ik kan me er zelf niet "heel erg druk" over maken.
Al kost het soms wel wat moeite, om teksten van andere Bokkers te lezen en te begrijpen.

Ik heb zelf nog als eens dat ik ondertussen andere dingen aan het doen ben en dus een zin schrijf die vreselijk krom geschreven is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:18

Citaat:
Zelfs een dislect schrijft zo niet

en wie ben jij om dat te bepalen ? enig idee hoeveel soorten dyslextie er zijn?

er zijn mensen die fonetisch (?) schrijven , dat vind soms ik zelfs vervelend lezen
dat kan luiheid zijn maar kan ook een der vele vormen van dyslectie zijn
(een van de bekenste typen zelfs)

ik schrijf bv met zeer weinig hoofdletters punten en komma's ,
heb het een tijdje wel gedaan na topic nr tig

mensen pden al heel erg snel of ik alstublieft wer als vanouds zou willen gaan schrijven
was beter te volgen :D
mijn kwaliteiten liggen duidelijk elders , ook het verwoorden van gedachten , zeker in geschreven taal vind ik heel erg moeilijk
iets kort beschrijven lukt me simpel weg niet :') vaak omdat ik niet op bepaalde woorden kom
waardoor het korter zou moeten kunnen , dus ga je omschrijven

geloof me spellings controlle is leuk als je een type foutje hebt gemaakt
maar niet als het woord te veel afwijkt of de fout ergens in het begin zit
je krijgt dan soms verbeter opties die niet eens lijken op het woord wat je bedoelde
maar lijken op op het woord wat je getypt hebt
buiten dat het zeer tijdrovend is , is het helaas alleen een antwoord bij weinig of bekende fouten

ook ik lees mijn bericht na en haal er zelfs fouten uit :D
maar vaak als ik teksten van andere dysleecten lees , zoals die van mijn zoontje bv
dan lees ik echt door de fouten heen , zie ze simpel weg vaak niet
ben wel erg trots als ik er wel een kan ontdekken :j

beste tip die ik je geven kan is dat kruisje .. bij 1e irritatie domweg het kruisje
maakt het leven zoveel leuker :Y)

edit voor de lol even dit stukje tekst door de controlle gehaald
een der woorden die aangegeven werden was spellings
als vervangwoorden kreeg ik
spelling
spelwerving
negeren

dan kies je negeren omdat je der even niet uitkomt
in dit geval lijkt spelling iig nog op het woord

bij een volgende keer geeft die spellings niet meer als een fout aan

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:57

_San87_ schreef:
Ojajoh schreef:

Ergeren :7

dus? wat wil je er nou mee zeggen?

secricible schreef:
Maar mensen willen dat niet begrijpen. Verder wil ik er niet over zeiken, maar wilde ik graag weten of het nut heeft om hierover te TEMmen, of moderators hier iets mee kunnen... Maar ik denk dat ik gewon maar een moderator ga PBen, want dit heeft zo geen nut...

sorry hoor maar ik vind het wel het meest onnuttige om op te temmen, en wat dan? krijg ik straks een OW omdat ik hun type in plaats van zij?
denk dat de mod's wel betere dingen te doen hebben, en je kan wel op alle slakken zout gaan leggen
het is beter dat de mod's zich bezig houden met bokt beter draaiende te maken (want iedereen weet wel waar inmiddels de knelpunten zitten)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:19

Ojajoh schreef:
sorry hoor maar ik vind het wel het meest onnuttige om op te temmen, en wat dan? krijg ik straks een OW omdat ik hun type in plaats van zij?
denk dat de mod's wel betere dingen te doen hebben, en je kan wel op alle slakken zout gaan leggen
het is beter dat de mod's zich bezig houden met bokt beter draaiende te maken (want iedereen weet wel waar inmiddels de knelpunten zitten)

Ik vind dat er wel een aantal topics moeilijk te begrijpen (!) zijn en dat vind ik wel vervuilend voor het forum.
Het niveau wordt er soms wel erg laag van én daardoor gaan mensen met kennis van (paarden-)zaken toch afvallen.
Die groep met kennis van (paarden-)zaken zijn imo wel heel belangrijk voor een forum, want vele komen hier toch (in eerste instantie) met vragen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:22

superwoman schreef:
Ik vind dat er wel een aantal topics moeilijk te begrijpen (!) zijn en dat vind ik wel vervuilend voor het forum.
Het niveau wordt er soms wel erg laag van én daardoor gaan mensen met kennis van (paarden-)zaken toch afvallen.
Die groep met kennis van (paarden-)zaken zijn imo wel heel belangrijk voor een forum, want vele komen hier toch (in eerste instantie) met vragen.

ja de echt schrijnende gevallen moeten ook aangepakt worden
maar vaak zijn dat ook "jonkie's" (met name de newbee's ) relaccounts en schaduwaccounts....