Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:47

Diablo schreef:
chevax schreef:
Maar als je "iets voor elkaar wilt krijgen" betekent dat toch ook niet automatisch dat het team daar ook gehoor aan moet geven? Soms worden er ook dingen gevraagd en zelfs geëist die totaal buiten alle proporties zijn.

Ik bedoel natuurlijk niet letterlijk dat ze iets voor elkaar wil krijgen. Ik bedoel dat er knelpunten zijn, die herhaaldelijk door gebruikers aangegeven worden, maar waar het team echt helemaal niets, noppes mee doet. En als je dan steeds maar tegen een muur praat, kun je dan best eens wat minder aardig uit de bocht komen.

Dat kan ik me best voorstellen; als je het gevoel hebt niet gehoord te worden, zal dat zeker niet prettig zijn. Kun jij je het andersom ook voorstellen, dus dat je als mod telkens probeert iets uit te leggen, maar dat er toch wordt doorgegaan dat dat ook niet prettig is? Want dan draait het uit op een sanctie, terwijl je die als mod ook helemaal liever niet oplegt.

tita

Re: Kritiek op team nieuwe reden voor een ban?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:49

Als mods zijnde ben je dat niet verplicht hoor! al heb ik het idee dat mods liever een sactie oplegt dan dat het even uitgezocht wordt.

Ik kan hier diverse namen neer zetten van mensen die mondig waren en niet toepassende OW hebben gekregen enkel om ze eraf te krijgen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:50

Tita, jammer dat je dat idee hebt dat het team niet de moeite neemt om dingen uit te zoeken. Want ik kan je verzekeren dat dat wel zo is. Je hoeft overigens geen namen neer te zetten, want we gaan hier geen individuele zaken bespreken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:54

Ik zie bokt toch nog steeds als een huis waar het beheer het voor het zeggen heeft en de gebruikers "gast" zijn. Als je je niet volgens hun regels gedraagt hebben zij het recht je de deur te wijzen .... al dan niet voor langere tijd.

Ik vind het dan ook super dat ze regelmatig vragen of je het naar je zin hebt en of je het soms anders zou willen hebben. Zij bekijken dan of zij dat naar jouw wensen aan kunnen passen. Soms lukt dat en soms niet. Dan moet je bij jezelf de afweging maken of je nog wel daar op visite wilt als het jou absoluut niet aanstaat. Constant binnen komen en schreeuwen dat je de gastheer en personeel idioten vindt is natuurlijk op den duur storend en bedreft behoorlijk de stemming bij de rest van de visite die het er prima hebben.

Ik zou dan een huisje verder gaan.... internet is zó ontzettend groot. Er is vast en zeker wel wat te vinden wat wèl bij je eisen past. Met zo'n groot ledenbestand kun je het nooit iedereen naar het zin maken. Je probeert zoveel mogelijk te schipperen. Precies wat boktbeheer en team doen dus.

Waar wel eens de fout gemaakt wordt is dat men vindt dat bokt een democratie is.... dat is het niet. En kàn ook niet. De gastheer is gewoon de baas over zijn huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:55

secricible schreef:
Billyjb schreef:
Het schijnt in Libië ook redelijk te werken, dictatuur

En dit noemt men ongefundeerde kritiek...

Opmerking van Femke vind ik een erg goede, die aangeeft waar het mis gaat. Wel moet hier i.m.o. een kanttekening bij gezet worden: Bokt is een forum en hier gelden de regels van bokt. Je bent niet verplicht hier te komen, maar als je komt, ben je wel verplicht om je te houden aan de regels.

Ik zeg ook niet dat ze géén regels op mogen stellen.
Maar je kunt mensen níet hun grondrecht afnemen. Bokt overstijgt de wet niet ;)

Regels voor fatsoen kunnen prima.
Dat zijn gewoon afspraken die je met elkaar maakt.
Maar daar overdrijven ze hier wel enorm in.

En ik begrijp dat racisme, haat zaaïen, etc. niet toegestaan zijn.
Dáár ligt ook die nuancering in de wet.

Maar om je een duidelijk voorbeeld te geven: ik kreeg laatst een waarschuwing.
Waarom?
Omdat ik in een huiskamer topic schreef dat iemand mij na-aapte.
Ik schreef er geen naam bij, uit het bericht was niet eens op te maken of het wel of niet om een bokker ging.
(Daar is ook niet eens onderzoek naar gedaan, er werd voor 't gemak vanuit gegaan dat het om een mede-bokker ging. En ook als je zegt dat 't niet zo is, verandert dat niets aan de zaak.)

Dáár krijg je hier op bokt, als je niet goed "ligt" bij het team, gewoon al een waarschuwing voor!
Gekker moet 't toch niet worden?

Ik begrijp het héél goed dat er bepaalde regels moeten zijn om het hier gezellig te houden.

Maar je mag hier vertellen dat je je buurman een rotzak vindt, dat iemand z'n hond slecht behandeld, dat je de regering stom vindt.... Niets aan de hand.

Maar zodra je zegt dat iemand je nageaapt heeft, krijg je een sanctie opgelegd.

Dat klopt niet in mijn ogen. Er is geen enkele grens van fatsoen overschreden met zo'n opmerking.
En toch vindt het team dat iets om op in te grijpen.

Terwijl er aan de andere kant veel hardere, persoonlijke aanvallen plaatsvinden, waar soms niet eens wat over gezegd wordt.

Dát is krom. ;)
En dat is in mijn ogen ook één van de grote problemen hier.
Sommige mensen kunnen van alles uithalen zonder dat er iets van gezegd wordt, terwijl anderen bij het minste of geringste al een OW aan hun broek hebben hangen.

Ik heb niets tegen gezag of maatregelen.
Maar wél tegen het feit dat ze niet eerlijk zijn, er geen ruimte voor uitleg is en dat er heel vaak met 2 maten gemeten wordt.

Regels zijn goed. En nodig om een grote community zoals deze goed te laten lopen.
Maar het moet niet zo zijn dat regels gebruikt kunnen worden als excuus om bepaalde gebruikers te pesten. Om de regels bewust tégen bepaalde mensen in te zetten. En dat zie ik nu wel heel vaak gebeuren. :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:58

Zou het nu ook niet zo kunnen zijn dat gebruikers zelf ook fout doen wat ze het team verwijten? Er wordt dus gezegd dat het team het sowieso oneens is met kritiek. Maar ik lees hier ook dat mensen het per definitie oneens zijn met sancties die hunzelf treffen. Soms is het ook best goed om eens kritisch naar jezelf te kijken, zoals men dat ook (terecht) van het team verwacht.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:00

Wat mij telkens verbaasd is dat de regels imo vrij simpel zijn, maar dat die voor sommigen heel moeilijk zijn om zich aan te houden. Op bokt gelden een aantal (imo logische) regels en verder de gewone fatsoensnormen. Een bepaalde groep voelt zich blijkbaar heel erg benadeeld en het zijn steeds dezelfden die harde kritiek op het modteam geven zonder enige onderbouwing. Ook wordt ik er een beetje moe van om telkens het woord 'dictatuur' terug te zien in dergelijke discussies. Ja, een forum mag zijn eigen regels bepalen, ben je het er niet mee eens dan doe je óf een suggestie hoe het beter kan óf je zoekt een forum waar de regels je wel aan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:01

slimmerik schreef:
Ik zie bokt toch nog steeds als een huis waar het beheer het voor het zeggen heeft en de gebruikers "gast" zijn. Als je je niet volgens hun regels gedraagt hebben zij het recht je de deur te wijzen .... al dan niet voor langere tijd.

Absoluut.
Maar als je wil zorgen dat iedereen happy blijft, moet je óók zorgen dat je mensen een gelijke behandeling geeft.

Wat hier nu veel gebeurd:
Persoon A zegt over persoon B dat hij stom is. Persoon A krijgt een OW.
Persoon C zegt over pesoon D dat hij stom is. Persoon C krijgt er nooit wat over te horen. Niet eens een pb met een waarschuwing.

En dán is het logisch dat mensen (en zéker persoon A) hier wat over zegt.
Maar dáár staat het beheer hier niet voor open. Dat willen ze niet horen.

Het is wél logisch dat er protest op komt ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:04

Femke schreef:
.
Persoon C zegt over pesoon D dat hij stom is. Persoon C krijgt er nooit wat over te horen. Niet eens een pb met een waarschuwing.

En hoe weet jij dat persoon C daar nooit wat over te horen krijgt?

Dit is ook weer zoiets dat ik vaak teruglees in dit soort discussies en me dan afvraag hoe mensen dat weten. Wanneer er 2 vechten en er OWs of een sturende pb wordt gestuurd wordt dat verder niet met derden gecommuniceerd. Je kunt dus helemaal niet weten of jij de enige bent die een OW/sturende pb hebt ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:09

Klopt, en dat is het vólgende probleem.
Want er wordt zó geheimzinnig over sancties gedaan (waarschijnlijk krampachtig om te zorgen dat ongelijke behandeling niet aan het licht komt), dat de slachtoffers en ook alle andere lezers daar nooit wat over te horen krijgen.

Maar er zijn genoeg indicaties waaruit je kunt herleiden dat iemand wel of geen sanctie heeft gekregen. ;)
Bepaalde personen hadden dan bijvoorbeeld al lang 2 OW's binnen een halfjaar, en dus een ban moeten hebben gekregen. En die ban ben ik niet tegen gekomen.
1+1=2... Conclusie: er is dus geen sanctie op gekomen voor ze. In ieder geval geen gelijkwaardige.

Maar een beetje transparantie zou niet verkeerd zijn.
Zou de slachtoffers van een pesterij namelijk óók een gevoel van recht geven.
Nu blijven ze achter zonder ook maar een enkel idee of er überhaubt wat aan gedaan is. Waardoor dezelfde "spanning" tussen slachtoffer en dader blijft hangen, en de kans op herhaling groter is dan wanneer er wél transparantie zou zijn.

In het "echte" leven maken ze ook niet voor niets de namen en straffen bekend van daders die berecht zijn. Dat is niet voor niets.
Het helpt slachtoffers daarnaast om de zaak te laten rusten. En geen wraak te zoeken. Als een slachtoffer niets te horen krijgt, is de kans op wraak (en bij een forum dus meer onenigheid) groter.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:11

Heino schreef:
Chiqa schreef:
Ik kan mij zo voorstellen als iemand structureel kritiek uit op het team, en verder niet met met oplossingen of ideeen aan komt zetten dit als storend kan worden ervaren door andere bokkers eo. het team van bokt zelf.

Dus jij vindt dat Pucknew alleen maar structureel kritiek uitte zonder ideeën etc.?? Ben ik niet met je eens. Het zijn misschien niet altijd haalbare/wenselijke ideeën, maar zo'n brainstorm kan wel weer tot andere inzichten leiden. De manier waarop Pucknew haar feedback geuit heeft ben ik het ook niet altijd mee eens, maar dit vind ik een gemene trap na.

Eens. Ik heb maar even getemd. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:12

slimmerik schreef:

.

Dit ben ik helemaal met je eens, máár, dan wel structureel dezelfde regels en voorwaarden hanteren. Als persoon A niet mag roken in mijn huis, mag persoon B dat ook niet, en het gevoel dat het daaraan schort blijft aanwezig.
Ik blijf erbij, en daarom is het zo jammer dat het ronde tafel topic weereens op slot zit, dat het hele OW systeem op de schop moet.
Ik vraag me ook serieus af wat de impact is van een ban voor 1 dag? Kan ik eigenlijk niet echt serieus nemen. Ja, dan mag je een dag niet op bokt... so what?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:13

Femke schreef:
slimmerik schreef:

Absoluut.
Maar als je wil zorgen dat iedereen happy blijft, moet je óók zorgen dat je mensen een gelijke behandeling geeft.

Wat hier nu veel gebeurd:
Persoon A zegt over persoon B dat hij stom is. Persoon A krijgt een OW.

En dán is het logisch dat mensen (en zéker persoon A) hier wat over zegt.
Maar dáár staat het beheer hier niet voor open. Dat willen ze niet horen.

Het is wél logisch dat er protest op komt ;)

Je weet nooit wat er ècht speelt. Vaak zijn er posten op dat moment weggehaald, gewoon omdat ze té kwetsend zijn.... daar kunnen wij als buitenstaanders niet over oordelen. Wat ik wel weet is dat degene (in dit geval bokker A) vaak niet helemaal eerlijk is.
Of bokker C niet toe wil geven dat ze een eerste OW heeft gehad.

Ook kan het zijn dat bokker A een vrouw van 35 is die 5 jaar bokt 4000 posten heeft en bokker C een meiske van 13 wat precies 3 weken op bokt rond post.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:15

Ik vind het totaal onbelangrijk om te weten of iemand al dan niet een sanctie heeft gekregen. Ik kies ervoor hier te zijn en ik heb er vertrouwen in dat het team een weloverwogen beslissing kan nemen over het al dan niet uitdelen van sancties. Ik heb zelf ook een aardige tijd deel uitgemaakt van dat team en ik weet dus ook hoe dat werkt. En juist omdat ik vind dat er altijd heel goed overleg wordt gepleegd over sancties vind ik het moeilijk om telkens weer dezelfde kritiek en aannames te lezen die gewoon niet waar zijn.

Femke schreef:
(waarschijnlijk krampachtig om te zorgen dat ongelijke behandeling niet aan het licht komt)

Dit vind ik dus ook weer zo'n voorbeeld van een uitspraak die nergens op gebaseerd is en alleen maar voor een nare sfeer zorgt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:16

Wie of wat moet niet uitmaken. Niet in mijn huis roken is niet in mijn huis roken, of je 10 of 100 bent maakt op dat moment geen piep uit.
Je weet nooit wat er echt speelt, nee, daar heb je een goed punt. Zou een hoop schelen als bokt eens wat opener zou zijn.
Want als mij gevraagt wordt "waarom mag ik bij jou in huis dan niet roken"? Dan bereik ik meer met het uit te leggen waarom ik dat niet wil, dan als ik er niet op inga :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:16

stef schreef:
Ik vraag me ook serieus af wat de impact is van een ban voor 1 dag? Kan ik eigenlijk niet echt serieus nemen. Ja, dan mag je een dag niet op bokt... so what?

Is imo ook geen echte straf maar wèl iets om over na te denken omdat je er de volgende keer een week van af vliegt.

De OW lijst kan wat mij betreft trouwens volstaan met naam.... de hoeveelste OW en tijdperk van de ban. Ik vind de reden vermelden totaal niet nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:17

Mas schreef:
Dit vind ik dus ook weer zo'n voorbeeld van een uitspraak die nergens op gebaseerd is en alleen maar voor een nare sfeer zorgt...

Dergelijke uitspraken zijn o.a. op gevoel gebaseerd, en openheid kan er voor zorgen dat dat gevoel minder wordt of zelfs verdwijnt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:18

slimmerik schreef:
Is imo ook geen echte straf maar wèl iets om over na te denken omdat je er de volgende keer een week van af vliegt.

Dat ligt er maar net aan. Als iemand slim genoeg is en weet hoe het OW systeem werkt, is het vrij makkelijk te omzeilen aangezien OW's na 6 mnd (???) vervallen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:18

slimmerik schreef:

Ik vind het dan ook super dat ze regelmatig vragen of je het naar je zin hebt en of je het soms anders zou willen hebben. Zij bekijken dan of zij dat naar jouw wensen aan kunnen passen. Soms lukt dat en soms niet. Dan moet je bij jezelf de afweging maken of je nog wel daar op visite wilt als het jou absoluut niet aanstaat. Constant binnen komen en schreeuwen dat je de gastheer en personeel idioten vindt is natuurlijk op den duur storend en bedreft behoorlijk de stemming bij de rest van de visite die het er prima hebben.

Ik zou dan een huisje verder gaan.... internet is zó ontzettend groot. Er is vast en zeker wel wat te vinden wat wèl bij je eisen past. Met zo'n groot ledenbestand kun je het nooit iedereen naar het zin maken. Je probeert zoveel mogelijk te schipperen. Precies wat boktbeheer en team doen dus.

Waar wel eens de fout gemaakt wordt is dat men vindt dat bokt een democratie is.... dat is het niet. En kàn ook niet. De gastheer is gewoon de baas over zijn huis.

Het is leuk dat ze dingen vragen, maar kritiek of klachten zijn voor een organisatie de uitdaging om te kunnen verbeteren en dus is het verstandig om er wat mee te doen. Jij hebt zelf ook aangegeven dat de huidige enquete onbetrouwbare gegevens zal opleveren!!! Ik zie geen mensen binnenkomen en schreeuwen dat de gastheer en personeel idioten zijn. Wat ik wel zie dat er een aantal zaken zijn die steeds weer terugkomen bij mensen en dat zijn lang niet altijd dezelfde mensen. Om dan te zeggen als het je niet bevalt dan rot je maar op, want het internet is groot zat, is wat mij betreft een gemiste kans op verbetering.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:20

Dat vraag ik me af stef, waar wil je precies openheid over hebben? Over de reden voor de sanctie?
Ik vrees dat dat alleen maar tot meer discussie gaat leiden. Stel het modteam maakt bekend dat bokker x een OW heeft gekregen wegens het uitvechten van een persoonlijke vete met bokker y. Dan voorzie ik al een ellelange discussie op FZ met de voor- en tegenstanders van beide bokkers en wie er wel of geen OW zou moeten krijgen.
Dat voegt helemaal niks toe, het modteam beslist over de sancties, het is geen doen om dat met heel bokt nog eens een keer na te gaan discussiëren. Ik vraag me af of dát de sfeer ten goede gaat komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:22

slimmerik schreef:
stef schreef:

De OW lijst kan wat mij betreft trouwens volstaan met naam.... de hoeveelste OW en tijdperk van de ban. Ik vind de reden vermelden totaal niet nodig.

Hier ben ik het absolut mee eens .. verder vind het ook een beetje kansloos om bokt met Libie te vergelijken >;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:23

Wat mij betreft zou de hele OW lijst van FZ weg mogen en zou ik er geen probleem mee hebben als die alleen achter de schermen door mods en beheer wordt gezien en bijgehouden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:24

Neu, dat zou me niet zo boeien, maar er blijft over 1 heikel onderwerp veel onvrede zitten, maar dat onderwerp mag keer op keer niet besproken worden. En dáár komt echt heel veel onvrede en vooral wantrouwen vandaan :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:24

Nikka, er is niet gezegd dat gastheer en personeel idioten zijn, maar het gaat af en toe een stapje verder richting het team: de mods en het beheer zijn corrupt, niet kundig, partijdig, schoften en ga zo maar door. Er wordt niet gezegd dat iemand moet oprotten, maar het lijkt me een logische gevolgtrekking: als je het ergens zo ontzettend niet naar je zin hebt en je wordt er steevast slecht behandeld , dan is het niet meer dan logisch dat je ergens gaat kijken, toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:25

Peanutbutter schreef:
Hier ben ik het absolut mee eens .. verder vind het ook een beetje kansloos om bokt met Libie te vergelijken >;)

:? Waar wordt bokt met libie vergeleken? :?