Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:21

Ik blijf het even volgen hier. Kan wel begrip opbrengen voor het hoe & waarom, maar blijf het heel vervelend vinden.

Ben het helemaal met Grace en KarinvdM eens!

karuna
Drukke kabouter

Oscar is er wel eens een enquete gehouden over hoeveel procent van de actieve bokkers eigenlijk een ander eea wil hebben? En is dat ook uitgesplitst in commercieel of niet?

Julia

Mo, ik snap het. En ja, ik weet precies hoe het in zijn werk gaat en hoe het is om Bokt te openen met 60+ EA TeMs die afgehandeld moeten worden. :+ Maar ik denk dat deze verandering alleen maar nog meer onvrede met zich meebrengt. Als ik de reacties hier zo peil, denk ik niet dat dit een waardevolle verandering is, al is het maar voor tijdelijk. Ondanks de onvrede, is iedereen gewend aan het reilen en zeilen van het huidige EA. Jullie zijn als EA-mods ook gewend aan de dagelijkse portie TeMs en al het werk wat verzet moet worden. Is het dan echt geen optie om nog even door te bijten totdat het nieuwe EA echt is klaar is voor gebruik? Ik ben dat de aanvragen tot bemiddeling dadelijk de grond uitschieten. :=

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:22

Oscar schreef:
RoosIris, ik ga even een balletje opgooien bij Bart en vragen of er extra mogelijkheden zijn :)

Dat zou uiterst plezierig zijn :)
Kan ik mijn pb's nog beter opruimen!!

Mag graag alles gescheiden houden! Heb in mijn hotmail account meer dan 30 verschillende mappen :D

Oscar
Forumcoördinator

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:30

Karuna, Bart heeft de cijfertjes waarschijnlijk zo voorhanden, ik zal hem dat even vragen. Bij mijn weten is er geen uitsplitsing van particulier/commercieel omdat de enquetes altijd anoniem zijn.

Juul, ik snap je gedachtengang wel, maar ben het toch niet helemaal met je eens. Er wordt al tijden geklaagd over EA, je zou voor de gein (nou ja....) het aantal topics op FZ eens moeten tellen. Om alles dan maar bij het oude te houden om geen veranderingen door te hoeven voeren is eigenlijk ook geen optie. Je krijgt dan een soort EA-Stockholm-syndroom: het systeem deugt volgens velen niet, maar we zijn eraan gewend, dus moet het maar zo blijven.
Die veranderingen gaan er uiteindelijk toch komen, is het niet nu dan wel in het nieuwe EA. Die forumstructuur is er straks helemaal niet meer. Het zal wennen zijn, maar meestal zie je de voordelen pas als je het probeert.

RoosIris: zo zeg, da's de moeite :)) Opgeruimd staat netjes :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:33

Oscar schreef:
Karuna, Bart heeft de cijfertjes waarschijnlijk zo voorhanden, ik zal hem dat even vragen. Bij mijn weten is er geen uitsplitsing van particulier/commercieel omdat de enquetes altijd anoniem zijn.

Juul, ik snap je gedachtengang wel, maar ben het toch niet helemaal met je eens. Er wordt al tijden geklaagd over EA, je zou voor de gein (nou ja....) het aantal topics op FZ eens moeten tellen. Om alles dan maar bij het oude te houden om geen veranderingen door te hoeven voeren is eigenlijk ook geen optie. Je krijgt dan een soort EA-Stockholm-syndroom: het systeem deugt volgens velen niet, maar we zijn eraan gewend, dus moet het maar zo blijven.
Die veranderingen gaan er uiteindelijk toch komen, is het niet nu dan wel in het nieuwe EA. Die forumstructuur is er straks helemaal niet meer. Het zal wennen zijn, maar meestal zie je de voordelen pas als je het probeert.

RoosIris: zo zeg, da's de moeite :)) Opgeruimd staat netjes :D

Zeker weten :) alles lekker overzichtelijk bij elkaar, en makkelijk terug te vinden!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:41

Ik blijf het een vreemde move vinden. Wacht gewoon tot jullie klaar zijn met een nieuwe EA. Met deze versie doorbreek je dus het niet openbaar mogen maken van inhoud van PB's. Want ik gooi gewoon iedere PB dan in het topic om het duidelijk te houden. Ik vind het heel vervelend dat je als verkoper dus eigenlijk 24 uur online moet zijn om alle biedingen juist weer te geven (wat normaal gesproken gewoon doorloopt als je als werkende Bokker probeert je steentje bij te dragen aan de economie :D ). Wat ik niet snap is waarom er zo moeilijk wordt gedaan over berichtjes als vraagprijs? of foto? Laat toch lekker staan: het is dan aan de TS om het duidelijk te houden in het topic. Zolang jullie die biedingen niet inzichtelijk kunnen maken zodra een TS er even niet is en ook bijv. het ook bijv. niet meer mogelijk is om een eindtijd in je advertentie te zetten (de bieders weten immers niet wat er de laatste paar minuten wordt geboden) vind ik dit een heel zwak alternatief. Gooi dan heel EA er maar af: dan moet iedereen wel naar MP. Ik vind het persoonlijke contact in de wetenschap dat Bokt een forum is voor paardenmensen heel fijn om spullen te verkopen voor paard/ruiter of paarden/pony's etc. Op deze manier sturen jullie gewoon aan op het niet meer functioneren van EA. Ik zou voorstellen om een enquete te houden onder de gebruikers wie er wil wachten op de nieuwe versie en het voorlopig bij het oude wil laten.

En al die klagers en temmers: zijn dat dan weer vaak niet de azijn-pissers die áls ze dan uiteindelijk iets 'gewonnen' hebben ineens niets meer laten horen, geen geld blijken te hebben, niet van pap en mam mogen, op hun salaris wachten etc. ? Ik denk dat dáár veel meer problemen mee zijn: de vrijblijvendheid van biedingen (maar dat is hetzelfde op MP blijkt steeds meer). Het maakt mij persoonlijk geen bal uit of mensen zeggen dat ze het ergens goedkoper hebben gezien, de uiterste verkoopprijs vragen, extra foto's etc. Zó erg is dat nou ook weer niet.

Overigens doe ik ook veel op MP en in mijn hotmail heb ik ook zeker 25 mappen. Pas als iets helemaal is afgehandeld schoon ik zo'n map op. Bij MP biedt je echter maar één ding per advertentie aan en kun je het nog uit elkaar houden. Op Bokt biedt je vaak meer dingen aan per topic (ook omdat je maar één keer in de 14 dagen een advertentie mag plaatsen). Om het overzichtelijker te houden zouden jullie - als je vasthouden aan deze tijdelijke wijziging - misschien af moeten stappen van die regel. Dan kun je als verkoper wat gerichter per ding (of 2 of 3) je zaken verkopen en is een eindtijd minder nodig.
Laatst bijgewerkt door Netje op 08-02-11 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:43

Zijn het de advertentie van voor 1 januari 2010 of 2011 die verwijderd gaan worden?

Na een aantal jaren van beloftes over een nieuw EA komt er een noodoplossing die juist meer weerstand oproept dan het huidige systeem.

mn hiet nieuw kunnen reageren in het topic, bijv. als er iemand een foto heeft 'geleend' informatie verstrekt die niet geheel juist is, en dan biedingen alleen via PB, :n

tsja bemiddeling, zeker zijn er dan dingen nodig die per pb verstrekt zijn, nu ook, adresgegevens en banknummer... een koper kan simpel aantonen dat die betaald heeft, een verkoper dat die verstuurd heeft...
Maar hoe wil je controleren of de verkoper ook daadwerkelijk vermeld heeft dat iets bijv. een gat heeft, of de maat toch anders was?

de topics of FZ over EA:
Gesloten topics op EA verwijderen?
duidelijkere onderverdeling op EA

en dan ben ik inmiddels op blz 3 aangekomen (heb het dan even niet over het topic met de ronde tafel sessie), en ik ken veel topics over EA, maar nergens heeft iemand zich beklaagd over het kunnen reageren in een topic.... het kunnen bieden in een topic... en dat wordt dan gewoon verledentijd.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:47

Alane: helemaal mee eens. Ik heb de indruk dat nu onder het mom van 'het is zoveel werk' (wat vast wel zo is) een noodoplossing voor tijdelijk wordt verzonnen die wel eens véél meer werk zou kunnen gaan opleveren om de al vele keren eerder aangehaalde redenen. Het wordt allemaal zo onderzichtig dat er veel misverstanden, misbruik, etc. via PB's gaan ontstaan/gebeuren en ik denk niet dat mensen daarvan denken dat ze dat niet aan een mod voorleggen (zoals er nu ook getemd wordt).

Wat je ook gaat missen is de (waardevolle) aanvullingen die sommige mensen kunnen geven. Bijv.: als iemand een deken aanbiedt met de maat 6.6 en iemand zegt dat dat 1.95, dan kan ik als meelezer aangeven dat de maten van (bijv.) Horseware anders zijn en dat het een 1.98 betreft en een soort tussenmaat is. Handig voor de bieder en ook voor de verkoper (die ook niet altijd even duidelijk zijn).

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:54

Dat zou kunnen, de tijd zal het allemaal wel leren :)
We hebben uitgebreid nagedacht over deze tussenoplossing en de voors en tegens afgewogen. Zoals gezegd zijn er ook tegens, maar wij denken dat de voordelen groter zullen zijn.

Als het bezwaarlijk is om een lading PB's te ontvangen met biedingen dan is daar een simpel alternatief voor: niet bieden maar je prijs in de openingspost noemen. EA wordt nu als een soort veilingsite gepresenteerd, maar de meerderheid van de advertenties heeft een vraag/richtprijs.

Ik had het al eerder gezegd, maar doe het nog een keer ;) We zijn gewend aan die forumstructuur en dat is over een tijdje verleden tijd. Het nieuwe EA werkt ook niet in een forumstructuur, dat heeft ook een andere vormgeving. Het zal zeker een kwestie van wennen zijn, maar dat wordt het straks in het nieuwe systeem ook.
We zijn er hier ook aan gewend dat alles gevraagd kan worden en dat iedereen zijn/haar mening kan geven en dat is enerzijds de kracht van ons forum, maar aan de andere kant moeten we soms ook beslissingen nemen en wijzigingen doorvoeren. Op andere sites gebeurt dat ook.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:57

Maar waarom zou je het 2x veranderen? Veel mensen houden niet van veranderingen, ga dan straks in 1x naar het nieuwe systeem, dan hoeven we allemaal maar 1x te wennen.

Edit, typo.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 08-02-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:00

Karin, ik zou het je dolgraag nog duidelijker uit willen leggen, maar ik kan er niet anders van maken dan wat ik eerder al geschreven heb ;)

Het is inderdaad zo dat veel mensen niet van veranderingen houden, dat is bekend. Zelfs al is iets een vooruitgang, het is 'anders' en 'anders' staat vaak synoniem voor 'slechter'. Ik zou zeggen: geef het een kans.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:09

En als jullie nou gewoon wat minder gaan modereren? In de trant van berichten verwijderen (oneliners)

Ik zie zo veel hulks van 'ik heb berichten verwijderd van mag ik de vp?' oid.
Ik kan mij er persoonlijk niet zo aan die oneliners ergeren en ik zie bijna geen een topic meer waarin geen van zo'n modhulk staat.

Misschien dat EA dan draagelijker wordt om te modereren en berichten plaatsen in topics van EA gewoon mogelijk blijft.

Edit; ik koop juist liever op Bokt dan op Marktplaats omdat andere mensen reageren in het topic, vindt die openbaarheid een veel veiliger
gevoel geven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:15

Bart is gewoon bang dat hij aan de muffins moet... en begint daarom alvast met 2 veranderingen!!

*grapje uiteraard!*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:24

Oscar schreef:
Dat zou kunnen, de tijd zal het allemaal wel leren :)
We hebben uitgebreid nagedacht over deze tussenoplossing en de voors en tegens afgewogen. Zoals gezegd zijn er ook tegens, maar wij denken dat de voordelen groter zullen zijn.

En wat zijn dan de voordelen voor de gebruikers?

Oscar schreef:
Als het bezwaarlijk is om een lading PB's te ontvangen met biedingen dan is daar een simpel alternatief voor: niet bieden maar je prijs in de openingspost noemen. EA wordt nu als een soort veilingsite gepresenteerd, maar de meerderheid van de advertenties heeft een vraag/richtprijs.

Dat is een antwoord die raakt kant nog wal... de meesten hebben een richtprijs, maar als je spullen aanbiedt waar veel vraag naar is en maar zeer weinig aanbod bestaat de kans dat mensen bieden...
vraagprijzen en richtprijzen zijn een indicatie, behalve omhoog bieden kan iemand ook minder bieden, om meerdere redenen.

Oscar schreef:
Ik had het al eerder gezegd, maar doe het nog een keer ;) We zijn gewend aan die forumstructuur en dat is over een tijdje verleden tijd. Het nieuwe EA werkt ook niet in een forumstructuur, dat heeft ook een andere vormgeving. Het zal zeker een kwestie van wennen zijn, maar dat wordt het straks in het nieuwe systeem ook.
We zijn er hier ook aan gewend dat alles gevraagd kan worden en dat iedereen zijn/haar mening kan geven en dat is enerzijds de kracht van ons forum, maar aan de andere kant moeten we soms ook beslissingen nemen en wijzigingen doorvoeren. Op andere sites gebeurt dat ook.

Gaat niet om dat er iets veranderd maar waarin het veranderd... zouden mensen geen veranderingen willen waren er geen aanvragen om EA aan te passen, die zijn er wel maar dan zal die verandering ook meerwaarde moeten hebben.
Even uit mijn geheugen is juist 1 van de struikelblokken dat reactie verwijderd worden, dus worden ze maar verboden... iets wat krom is kun je krommer maken, en dat lijkt er nu te gebeuren, ipv het rechter te maken zodat het overzichtelijker wordt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:26

Oscar schreef:
Het is inderdaad zo dat veel mensen niet van veranderingen houden, dat is bekend. Zelfs al is iets een vooruitgang, het is 'anders' en 'anders' staat vaak synoniem voor 'slechter'. Ik zou zeggen: geef het een kans.

Nou, beetje een zwaktebod weer: moge duidelijk zijn dat dit niet als vooruitgang gezien wordt door veel mensen. Waarom twee keer wijzigen als het ook in een keer goed kan (in een heel nieuwe vorm)? Sorry, maar ik vind dit gewoon meer overkomen als: zeur niet, dit is voor ons makkelijker en het moet nou eenmaal toch (jaaaaaaaa, dat weet ik, maar doe dan meteen de nieuwe versie: die wordt nl. ook al een eeuwigheid aangekondigd). M.a.w.: aangezien wij al heel lang wachten op een nieuwe EA, kunnen jullie nu ook nog wel even wachten en de oude versie in stand houden tot de nieuwe versie er is. Ik krijg alleen een beetje het donkerbruine vermoeden dat die nog wel eens heeeeel lang op zich gaat laten wachten 8-)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:31

De enige vooruitgang is inderdaad voor de mods, die hoeven dan zo goed als niets meer te doen als er niet meer gereageerd kan worden in de topics.
Voor de gebruikers wordt het er alleen maar onoverzichtelijker en minder gebruiksvriendelijk op.

Zeg dan gewoon dat het modden teveel werk is en dat jullie dat simpelweg niet meer willen, maar probeer het niet voor te doen als een verbetering... :n

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:38

Helemaal mee eens: maar er kan toch ook afgesproken dat one-liners mogen op EA: wat maakt dat nou uit? Dat getem van iedereen wordt je ook niet altijd vrolijk van. Als je de hoofdprijs vraagt voor iets en je krijgt er een opmerking over: so be it ! Je weet als TS toch wel dat dat zo is. Laat iedereen lekker z'n gang gaan op EA. Alleen ingrijpen als er écht iets uit de hand dreigt te lopen. Vervolgens gaan we voorlopig zo door en wachten we in spanning af wanneer dan dat super nieuwe EA eraan komt :D

De suggestie dat de vraagprijs ook de verkoopprijs is: flauwekul en dat weet iedereen. Kan er net zo goed ruim onder als ruim boven zitten: dat is nou juist het leuke van Bokt !

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:41

Misschien is deze vraag al eerder gevraagd, maar kan het niet zo snel terugvinden;

Is het plan om Commercieel ook op te splitsen in wel en niet paardgerelateerde advertenties/artikelen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:49

Het is inderdaad zo dat het modden op EA nagenoeg niet meer bij te benen is en dat we mede om deze reden deze wijziging doorvoeren. Dat had ik volgens mij ook al eerder genoemd en bij mijn weten ook niet ontkend. EA is een superdruk bezocht onderdeel en zoals gezegd: we groeien uit ons jasje.
Het nieuwe EA is nog niet beschikbaar en dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Om EA toegankelijk te houden hebben we voor deze oplossing gekozen. Ik weet dat het niet ideaal is en dat er ook nadelen aan kleven. Echter, als je alles afweegt en dit blijkt zo ongeveer de enige manier te zijn om EA in de lucht te houden, dan moeten we roeien met de riemen die we hebben.

Op dit moment is het zo dat een lading mods de dagelijkse gang van zaken doet. Uiteraard blijft er modkracht beschikbaar voor EA, maar niet meer in de overdadige vorm zoals het nu is. Daarom is het een bewuste keuze om een stuk verantwoordelijkheid/afwikkeling terug te leggen bij degenen die iets willen kopen/verkopen.

Ik begrijp heel goed dat iedereen z'n punt wil maken en grotendeels is dat ook terecht. Aan de andere kant hoop ik ook op een stukje begrip. Soms moet je beslissingen nemen om iets behapbaar te kunnen houden. En ook al is de situatie niet ideaal, de mogelijkheid om te adverteren blijft in elk geval bestaan. Misschien niet in de ideale vorm, maar het is wel beschikbaar. En daarnaast hoop ik ook dat we door deze wijziging de vrijgekomen tijd kunnen benutten voor zaken die ook erg belangrijk zijn en nu soms in het gedrang komen, bijv. de bemiddelingszaken en het werken aan het nieuwe EA dat er een stuk mooier uit komt te zien :)

Nog even een mededeling van huishoudelijke aard ;) Vanavond en morgen overdag ben ik drukdrukdruk met mijn werk. Als er tussentijds nog vragen zijn dan zal een andere mod of beheerder zijn/haar gezicht laten zien. Ik ben er morgenavond weer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:00

Ik begrijp ook best dat het een hoop werk is hoor, dat zal ik niet ontkennen, maar ik denk dat het probleem nu helemaal verplaatst wordt van de mods naar de gebruikers en ik denk niet dat dat een fijne of correcte oplossing is. EA groeit misschien uit z'n jas, maar dat is ook dankzij alle Boktgebruikers door wie Bokt groot geworden is zoals het nu is. :)

Ik zit me momenteel te vervelen om dat ik net geopereerd ben en verplicht zit te niksen, ik heb wel tijd om wat te modereren op EA. :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:17

KarinvdM schreef:
Ik zit me momenteel te vervelen om dat ik net geopereerd ben en verplicht zit te niksen, ik heb wel tijd om wat te modereren op EA. :D

Je weet niet wat je zegt. :D :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:21

Nah, ik heb geen paarden bij huis momenteel en hoef dus niet te mesten en ook niet te rijden. Ik heb daardoor een fiks aantal uren over iedere dag. :O

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:25

ik zou graag veranderd willen zien dat je veel gerichter kunt zoeken.
voorbeeld een rubliek voor alleen zadels, beetje meer marktplaats idee!
idd vind ik het balen dat alleen nog maar de TS reacties te plaatsen.
zoals jollygirl zegt miss bied wel iemand 50 euro maar zegt diegene in topic 60 euro!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:33

Ik denk dat de hele discussie niet eens gaat om de vorm van EA. Natuurlijk moeten we daaraan wennen en heeft het ook nadelen. Dat heeft het huidige systeem ook.

Onderliggend blijft dat Bokt een succes is geworden en dat er geprofessionaliseerd zal moeten worden om dat te blijven. Hoe? Daar zou ik nou graag eens antwoord op zien.

Wat gaan de werkloze EA-moddies doen trouwens?