Schokkende artikelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:19

Shanna schreef:
Ik vin het juist goed dat dit soort artikelen onder de aandacht gebracht worden. De foto's staan altijd in link-vorm, en de keuze is aan je zelf om de tekst wel of niet te lezen. Het is (paarden)nieuws, en nieuws op de tv is ook niet altijd even leuk met al die aanslagen en onthoofdingen en oorlogen, natuurrampen, duizenden doden.

hier sluit ik me volledig bij aan..

mischien dat ze voor de mensen die er niet tegen kunnen iets met de titel kunnen doen.. maar helemaal weg laten nee...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Schokkende artikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:25

Je kan ook een beetje eelt op je ziel kweken en alleen de kop lezen en de details laten voor wat ze zijn.

Ik ben fel tegenstander van censuur in welke vorm dan ook. Want wie bepaald wat wel en niet geplaatst mag worden?
Ik wil zelf bepalen of ik iets wel of niet wil lezen en daar hoort een duidelijke koptekst bij.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:48

nikitabanana schreef:
mischien dat ze voor de mensen die er niet tegen kunnen iets met de titel kunnen doen.. maar helemaal weg laten nee...

Niemand vraagt om weglaten, er wordt om een minder expliciete titel gevraagd.

Anne_GTI schreef:
Je kan ook een beetje eelt op je ziel kweken en alleen de kop lezen en de details laten voor wat ze zijn.

Deze kop was gruwelijk gedetailleerd...

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:19

Ik ben het ermee eens dat dit soort berichten gewoon op bokt moeten staan.
Bokt is een paarden forum dus paard gerelateerd nieuws hoort er gewoon op te staan.
Ik denk wel dat er rekening gehouden kan worden met de titels.
Het topic waar TS het nu over heeft had ook als titel kunnen hebben: "Ziek veulen mishandeld"
De titel zoals die nu geplaatst is laat niks te raden over en is op zichzelf al schokkend voor sommige mensen.
Ik kan hier zelf wel goed mee overweg maar kan me voorstellen dat dit voor andere mensen misselijk makend kan zijn.

Ook wil ik even respect uitspreken naar de topic starter. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Vaak durven mensen die hiermee zitten deze mening niet te delen doordat er heel raar op gereageerd kan worden.
Dit topic is daar weer een perfect voorbeeld van.
Het is niet zo moeilijk hoor om mensen in hun waarde te laten en niet gelijk verwijten te maken.
Niet ieder mens is hetzelfde dus moet je er ook niet vanuit gaan dat iedereen hetzelfde reageert als dat je zelf zou doen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:28

Ik heb zelf nog zitten denken om hetzelfde indd in het topic te zetten. Maar toen dacht ik, ach misschien wat overdreven. Maar er zitten ook veel jonge meisjes op bokt. En de titel zou toch gewoon een stuk subtieler kunnen? Daar heeft toch niemand last van? Veulen mishandeld of iets in die geest kan toch ook? En dan kan iedereen zelf de keuze maken of ze geinteresseerd zijn in het artikel? In het nieuws hoor ik ook de meest verschrikkelijke verhalen. Maar dat heeft wel een bepaalde nieuwswaarde, dit in mijn ogen niet. Bovendien ben ik ook geen voorstander van de 'verharding' van het nieuws.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:30

Ik vind het ook een beetje overdreven. Natuurlijk is het naar, natuurlijk is het niet leuk. Maar de wereld is niet alleen maar rozengeur en manenschijn, als je 't niet wil lezen klik je toch het topic niet aan? Van die titel alleen ga je niet dood... en zo gedetailleerd was 'ie niet. Als je zou schrijven "veulen mishandelt" krijg je misschien mensen die het topic gaan aanklikken en iets veel minder gruwelijks verwachten, want mishandeling heb je natuurlijk in veel gradaties, zo weet je iig wel waar je aan toe bent.
En daarbij, bij "ernstige mishandeling" kun je ook meteen allemaal dingen gaan bedenken of voor je zien. Nieuws is nu eenmaal niet altijd leuk en vrolijk.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 30-01-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:31

Sorry, ik kan me echt hier niet in vinden. Welkom op de wereld, sorry maar zo is het nou eenmaal. Struisvogel spelen helpt niet. Het is niet leuk om te lezen, dat geef ik toe. Maar het is ook niet leuk om te lezen in die ene krant of op de radio dat er een heleboel kleine kinderen zijn misbruikt, of een babylijk is gevonden in iemand achtertuin, of iemand die 10 jaar geleden ontvoerd is nu het stoffelijk overschot is gevonden. Sorry, maar dat is echt de wereld, als je dat niet kan hebben denk ik inderdaad dat je dit bij jezelf moet zoeken en niet bij anderen, Bokt is daarin niet anders dan een radio-zender of de krant. Of bel/mail je die ook met de vraag of ze ze kop willen veranderen met: NIET LEZEN ALS JE EEN ZWAK HART HEBT of dat ze op de radio even melden dat je dan even de radio beter uit kan zetten?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:33

DTF schreef:
Ik ben het ermee eens dat dit soort berichten gewoon op bokt moeten staan.
Bokt is een paarden forum dus paard gerelateerd nieuws hoort er gewoon op te staan.
Ik denk wel dat er rekening gehouden kan worden met de titels.
Het topic waar TS het nu over heeft had ook als titel kunnen hebben: "Ziek veulen mishandeld"
De titel zoals die nu geplaatst is laat niks te raden over en is op zichzelf al schokkend voor sommige mensen.
Ik kan hier zelf wel goed mee overweg maar kan me voorstellen dat dit voor andere mensen misselijk makend kan zijn.

Ook wil ik even respect uitspreken naar de topic starter. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Vaak durven mensen die hiermee zitten deze mening niet te delen doordat er heel raar op gereageerd kan worden.
Dit topic is daar weer een perfect voorbeeld van.
Het is niet zo moeilijk hoor om mensen in hun waarde te laten en niet gelijk verwijten te maken.
Niet ieder mens is hetzelfde dus moet je er ook niet vanuit gaan dat iedereen hetzelfde reageert als dat je zelf zou doen.

helemaal met je eens amen _/-\o_

ik wil er alleen aan toevoegen dat ik het heel erg jammer vind, dat sommige (best veel) mensen zich niet kunnen indenken wat een ander voor gevoel erbij kan hebben of gedachte.
het is alleen ik vind, en ik wil, en ik hoor, en ik hoop, dat het blijft staan omdat het dan meer onder de aandacht komt. :roll:
bullshitt. :( sommige mensen kunnen er gewoon niet tegen. kan ook zijn dat mensen iets soortgelijks hebben meegemaakt.
en dan is het logisch dat je z'n topic niet wilt lezen, zelfs geen misselijkmakende titel!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:37

Dat er mensen zijn die het wel lezen wil helemaal niet zeggen dat die minder inlevingsvermogen hebben dan anderen. Het is denk ik meer de manier waarop je ermee om gaat. Dat ik zo'n topic lees, wil nog niet zeggen dat ik het niet gruwelijk vind en dat ik het niet voor me zie. Ik denk dat het eerder gaat om het verwerken/loslaten van die topics, sommige mensen hebben daar kennelijk meer moeite mee. Dat moet lastig zijn en soms vervelend, maar imo is dat geen reden om de realiteit af te sluiten en nieuwsberichten te gaan filteren. Zo heeft iedereen wel wat waar hij/zij niet tegen kan en je kunt niet overal je ogen voor sluiten, al zou je dat nog zo graag willen. Er zijn ook heus wel dingen die ik niet hoef te zien of te lezen, maar nieuws is nu eenmaal niet altijd even leuk.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:41

Het leven is nou eenmaal niet alleen maar roze geur en maneschijn...
Het lijkt me een beetje overdreven als je alleen door de titel al dagen wakker ligt of wat dan ook..
Ze kunnen het er ook niet opzetten, maar als er geen aandacht aan besteed word, gebeurd het nog! ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:45

Het is onrealistisch om alleen maar leuk nieuws te gaan plaatsen. Om te zeggen "als het niet geplaatst wordt, blijven dit soort dingen gebeuren" - daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind dat het alleen al gewoon geplaatst moet worden omdat het ook nieuws is. De realiteit, en die is niet altijd lief en aardig.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:47

Het gaat er ook niet direct om dat dit soort berichten niet geplaatst moeten worden.
Een hele simpele oplossing is om een minder gedetailleerde topic titel te gebruiken.
Ik zal het eens anders stellen. Hieronder 3 omschrijvingen van titels en dan mag je kiezen welke de meeste impact maakt.
Op de plaats van de * mag je zelf iets invullen.(hond, paard, kind, jongen, meisje, konijn)

* mishandeld
* zwaar mishandeld
* achter auto aangesleept en vervolgens levend begraven

Alle 3 wijzen ze naar een mishandeling alleen zit er maar 1 bij die een behoorlijke impact kan maken.
Dat er vervolgens in het topic meer informatie staat is niet zo´n groot probleem.
Wanneer je niet goed tegen berichtgeving kan over mishandelingen dan weet je bij alle 3 dat je het niet moet lezen.
Alleen de eerste 2 zullen dan een mindere impact hebben.

Het is een simpele oplossing om ook een beetje aan de medemens te denken.
Maar hier word duidelijk getoond dat de eigen beeldvorming ook maar de beeldvorming van een ander moet zijn.
Maar ja misschien is mijn inlevingsvermogen naar de medemens ook te groot.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:48

Ik zou dan voor de laatste titel kiezen :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:52

Ik ben voor duidelijkheid. Als je neerzet "mishandeling" dan kan dat elke vorm van mishandeling zijn. Met een duidelijkere titel zoals de huidige titel weet je iig waar je aan toe bent voor je het topic opent en kun je imo die keus ook beter maken.

En nogmaals, met inlevingsvermogen zal het weinig te maken hebben. Ik vind dat een beetje rare opmerkingen, alsof mensen die dit soort topics aanklikken meteen een minder goed inlevingsvermogen hebben - ik denk eerder dat zij dit soort dingen gewoon beter hebben leren verwerken.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:00

Fiffill schreef:
En nogmaals, met inlevingsvermogen zal het weinig te maken hebben. Ik vind dat een beetje rare opmerkingen, alsof mensen die dit soort topics aanklikken meteen een minder goed inlevingsvermogen hebben - ik denk eerder dat zij dit soort dingen gewoon beter hebben leren verwerken.

Je leest niet eens wat er geschreven wordt, DTF heeft het over inlevingsvermogen in je (gevoeliger) medemens, maar als je alles wat er om je heen gebeurd maar half leest/meekrijgt kan ik me voorstellen dat er een hoop dingen aan je voorbij gaan ja.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:02

ik heb na alleen de titel van dat topic te hebben gelezen hele nare dromen gehad...
Nu ben ik wel een sensiebeltje hoor, en ik besef goed dat ik niet van de wereld kan verwachten dat die zich daaran aanpast, maar ik zou het heerlijk vinden om zulke ellende niet meer te lezen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:04

luxx schreef:
Fiffill schreef:

Je leest niet eens wat er geschreven wordt, DTF heeft het over inlevingsvermogen in je (gevoeliger) medemens, maar als je alles wat er om je heen gebeurd maar half leest/meekrijgt kan ik me voorstellen dat er een hoop dingen aan je voorbij gaan ja.

:roll: Sorry hoor, ben niet helemaal duidelijk geweest, was nog steeds bezig met het topic doorlezen en zag het weer vaak voorbij komen, alleen geen quote tussen gezet (het was namelijk niet persoonlijk aan DTF gericht ;) ) en was tegelijk bezig met de laatste paar posts - twee dingen tegelijk doen en een hoop venstertjes open blijft lastig. ;) Dat DTF het over oplossingen heeft voor de gevoeliger medemens had ik ook wel meegekregen, gelukkig kan ik toch wel lezen. Misschien even wachten voor je meteen met dit soort opmerkingen begint te gooien. Ook ik ben menselijk ;) en vergeet wel eens een stukje erin te plakken. Kan gebeuren toch...

Maar goed, ontopic: een filter oid lijkt mij vrij veel werk voor het beheer. En ik weet niet of het wel zo handig is om titels "minder gedetailleerd" te beschrijven, om de redenen die ik al eerder noemde...

Girl In The Mirror schreef:
delerium schreef:
:n Als er staat "veulen ernstig mishandeld" weet ik heel goed dat het niet voor mij is om te lezen, ik trek het me dan nog steeds aan, maar kan het loslaten. Bij een titel die ZO duidelijk is staan de gruwelijkheden meteen op mijn netvlies gebrand en raken daar ook gewoon niet meer af.

Ik begrijp je wel hoor, maar voor mij zou het niet zoveel uitmaken; bij 'ernstige mishandeling' kan je ook je fantasie helemaal de vrije loop laten. Het is echt per persoon verschillend of het eerst voor je gevisualiseert dient te worden voordat je er een voorstelling bij hebt.

@puma ik begrijp je standpunt. Maar Bokt heeft altijd een nieuwswaardige functie gehad, ook het forum (een forum uberhaupt) heeft een nieuwswaardige functie. Ook komen er vaak trieste topics; ook de IM topics etc staan tussen je actieve topics, die kun je er nu eenmaal niet tussenuit filteren. Ik vrees dat er niets anders opzit, dan direct dwangmatig aan iets anders te denken als je een dergelijk vervelend bericht ziet staan. Ik kan me voorstellen dat dat wel moeilijk is hoor.

Dat is dus ook wat ik bedoel, met alleen "ernstige mishandeling" in de titel kan je al zoveel voor je zien, dat zou ik ook hebben... en daarbij vind ik het te onduidelijk. Dan weet je niet waar je aan toe bent voor je het topic opent (nu zal niet iedereen dat topic willen openen, maar er zijn tenslotte toch mensen die het wel willen lezen ;) ).

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:13

Fiffill schreef:
Dan weet je niet waar je aan toe bent voor je het topic opent (nu zal niet iedereen dat topic willen openen, maar er zijn tenslotte toch mensen die het wel willen lezen ;) ).

Hier maak je weer een grote fout.
Ik zal het even quoten zoals jij dat had moeten plaatsen.
Fiffill schreef:
Dan weet ik niet waar ik aan toe bent voor ik het topic opent (nu zal niet iedereen dat topic willen openen, maar er zijn tenslotte toch mensen die het wel willen lezen ;) ).

Hoe kan jij nou voor een ander bepalen hoe zij erover denken.
Dat is wat ik bedoel met denken aan je medemens.
Jij gaat hier voor anderen bepalen hoe er gedacht word.
Wanneer ik mishandeling zie staan weet ik meer dan genoeg over het topic het gaat namelijk over een mishandeling.
Ik kan dan zelf bepalen of ik de details wil weten over de mishandeling of niet.
Wanneer ik deze wil weten dan open ik het topic en anders sla ik hem over.
De confrontatie met de details is wat voor sommige mensen onder ons een probleem is.
Probeer eens een beetje inlevingsvermogen naar hen te hebben ipv dat jou visie de visie is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:18

Mijn visie is niet dé visie, als jij iets anders vindt is dat prima. Ik wil niet voor een ander bepalen hoe er gedacht wordt, overigens weet ik wel dat meerdere mensen er zo over denken want dat lees ik in dit topic. Ik heb ook gelezen dat anderen er niet zo over denken (waaronder jij), dus laat ik het dan zo zeggen: ik heb liever wat meer duidelijkheid en ik weet dat sommige andere mensen er ook zo over denken. Zo beter?
't Is maar net hoe je het leest, als je je in mijn post herkent is dat prima, doe je dat niet dan kan dat ook. Zoals ik al zei, mijn visie is helemaal niet de visie.

Edit: overigens zal ik altijd in de eerste instantie over mezelf praten en niet over anderen. Ik word er alleen een beetje gek van dat je hier op bokt altijd maar "ik vind" voor je zinnen moet zetten - mijn mening is gewoon mijn mening ook als er geen "ik vind" voor staat, ik ga niet voor anderen praten en dat lijkt me niet meer dan logisch, maar kennelijk denken andere mensen er anders over. Dat er "je" staat hoeft niet meteen te betekenen dat ik ervan overtuigd ben dat iedereen precies hetzelfde denkt, dat is maar net hoe je het zelf invult.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 30-01-11 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 15:18

Zo.. weer even bijgelezen. Ik kan nu wel weer overal apart op gaan reageren maar dan val ik in herhalingen :) Ik vind het wel fijn om te lezen dat toch wel een heel aantal mensen het met me eens is dat te gedetailleerde informatie soms gewoon too much kan zijn. En dat kop in het zand steken zal wel meevallen want je krijgt de hele dag via allerlei kanalen al alle ellende die er op de wereld gebeurt mee, of dat nou over dieren, kinderen, bejaarden of wie/wat dan ook gaat. En daarom is het fijn hier op andere plekken eens niet mee geconfronteerd te worden.

Ik zag ook dat wederom iemand mij een arts aanraadt, heeeeel overdreven en onnodig persoonlijk. Ik zie het al voor me zeg .. Ja dokter, ik heb moeite met het lezen van wrede artikelen over dieren, ik kan hier wel even een paar minuten van slag van zijn. Kunnen we daar een behandelplan voor maken? Kom op zeg.. het enige waar ik een discussie over wilde was of deze gedetailleerde informatie op de voorpagina van Bokt hoort, voor de rest ben ik kerngezond en weet ik precies wat er in de wereld gebeurt, ik lees namenlijk dagelijks de krant en kijk dagelijks naar het journaal.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:23

Daarom sugesteer ik de filter systeem voor op bokt.

Ik begrijp het wel,
Het is net als het lezen van een heel eng boek midden in de nacht en je wilt op gegeven moment niet meer lezen maar stiekem wl je het wel omdat je wilt weten hoe het eindigd.

In dit geval wordt je door de topic naam al verleid om het te openen ook al vindt je het verschrikkelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:25

Ik weet niet of zo'n filter systeem makkelijk te maken is... het zou wel handig zijn voor de mensen die er echt last van hebben. Dan zouden ze bijv. die berichten moeten taggen op de een of andere manier met een woord oid (bijv. "mishandeling") en dat hij daarop filtert, zoiets.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:25

Ik steek mijn kop niet in het zand voor ellende. Dus ik heb het topic wel gelezen en met een knoop in mijn maag weggeklikt.

Dat is nog tot daar aan toe, maar omdat er zoveel mensen reageren blijft dat topic rustig weken boven in de actieve posts voorbij komen. Persoonlijk vind ik dat niet fijn omdat je er steeds opnieuw mee wordt geconfronteerd. En hoe je het ook wendt of keert, bokt is voor mij erntertainement. Geen site voor nieuwsgaring van gruwelijk zieke daden. Daarmee wil ik niet zeggen dat het topic er niet mag staan, maar enige weken prominent in beeld is weer het andere uiterste.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:30

Fiffill schreef:
Mijn visie is niet dé visie, als jij iets anders vindt is dat prima. Ik wil niet voor een ander bepalen hoe er gedacht wordt, overigens weet ik wel dat meerdere mensen er zo over denken want dat lees ik in dit topic. Ik heb ook gelezen dat anderen er niet zo over denken (waaronder jij), dus laat ik het dan zo zeggen: ik heb liever wat meer duidelijkheid en ik weet dat sommige andere mensen er ook zo over denken. Zo beter?
't Is maar net hoe je het leest, als je je in mijn post herkent is dat prima, doe je dat niet dan kan dat ook. Zoals ik al zei, mijn visie is helemaal niet de visie.

Edit: overigens zal ik altijd in de eerste instantie over mezelf praten en niet over anderen. Ik word er alleen een beetje gek van dat je hier op bokt altijd maar "ik vind" voor je zinnen moet zetten - mijn mening is gewoon mijn mening ook als er geen "ik vind" voor staat, ik ga niet voor anderen praten en dat lijkt me niet meer dan logisch, maar kennelijk denken andere mensen er anders over. Dat er "je" staat hoeft niet meteen te betekenen dat ik ervan overtuigd ben dat iedereen precies hetzelfde denkt, dat is maar net hoe je het zelf invult.

Het gaat er mij niet om wat ik wil sterker nog mij maakt het niet uit hoe het neer gezet word.
Ik ben het er alleen mee eens dat het voor sommige onder ons shockerend kan zijn en dat daar een hele simpele oplossing is.
Door alle botte opmerkingen die hier in dit topic al gemaakt zijn is de kans klein dat er nog mensen zullen zijn die aangeven dat ze er moeite mee hebben.
Mogen zij ook weer naar een dokter zeker.

Bokt is een forum voor alle paardenliefhebbers.
Dit betekend dat er ook paarden nieuws komt.
Een deel van bokt vind dat dit soort schokkende berichten er gewoon moeten staan.
Een deel van bokt heeft moeite met de schokkende titels.

Is het niet zo dat we met iedereen rekening moeten houden en er een middenmoot in moeten vinden.
Oplossing is dan toch een minder schokkende titel nemen.
Het deel wat het wel wil lezen heeft dan deze mogelijkheid want het bericht staat er.
Het deel wat er moeite mee heeft kan zelf bepalen of ze een topic openen of niet maar zullen geen schokkende titel zien.
Het is dan jammer dat jij dan niet weet waar je aan toe bent voor je het topic opent maar is dit forum er dan alleen maar voor een geselecteerde groep paarden liefhebbers of voor allemaal?

Een filtersysteem wat al meermalen aangekaart is, is niet zomaar op te zetten.
Rekening houden met topic titels kan direct worden toegepast.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:39

DTF, ik snap die kant van het verhaal ook wel hoor. Ik vind het zelf ook heus niet leuk om zoiets naars te lezen, maar aan de andere kant vind ik het toch ergens wel fijn dat er wat meer duidelijkheid in de titel staat. Het is gewoon een beetje dubbel, ik vind zeker niet dat dit soort nieuws helemaal van bokt moet verdwijnen want slecht nieuws hoort er (helaas) ook bij. Ik (en zoals ik las ook anderen met mij) zou graag wat meer informatie zien dan alleen "veulen mishandelt" maar misschien is er nog wel iets te vinden tussen die titel en de huidige titel. Overigens kan je op zo'n groot forum onmogelijk met iedereen rekening gaan houden, hoe graag je dat ook wilt... het zal uiteindelijk een keuze van het beheer moeten zijn om de titels wel of niet aan te passen. Op zo'n groot forum zullen bepaalde dingen wss altijd meer in het "voordeel" van een bepaalde groep zijn.

Overigens vind ik de opmerkingen over dokters ed. ook te ver gaan.