Quellian schreef:Ik denk altijd maar 'ik ben een brede rug en een nog dikkere kont', ik verlies alles

Kostelijk. Deze opmerking MOET in een onderschrift
Ik verzeilde deze middag in een topic van een bokker die haar probleempaard had verkocht. Je wil niet weten wat daar allemaal op afkwam.
Oa: TS is wispelturig en kon de situatie niet aan, TS zou geen dieren mogen houden, TS koos voor geld ipv voor paardenliefde en nog meer van die opbouwende kritiek. Van een bokker die TS niet persoonlijk kenden maar wel vonden 'dat de andere kant van het verhaal ook verteld mocht worden'
Want ja, alle reacties waren meelevend en dat kon toch niet...
Heb het ooit eens sarcastisch in een pb omschreven, dit is de gemiddelde boktmoraal inzake paarden
- een paard heb je voor het leven, ook al tracht het je te vermoorden en steelt het je portemonnee leeg
- als je een paard hebt, mag je nooit opmerken dat iets veel geld kost. Dat had je moeten weten (ook bij je eerste paard, ook bij een spoedoperatie op zondag bij een vreemde da, ook in een week dat je tuig wordt gejat en je stal instort) en je moet een goede reserve hebben die NOOIT uitgeput raakt. Lenen voor een operatie of nieuw zadel is not done en daar word je publiekelijk voor gehoond.
- waag het niet foto' s te posten als middelmatige ruiter zonder perfect gepoetst paard en bijhorend merksetje. Hoe beter de outfit, hoe zachter het commentaar
- paarden horen buiten want daar zijn ze gelukkig. Ook als ze rainrot hebben, kapot getrapt worden in de kudde, telkens door de draad rennen om naar stal te kunnen.
- om het half jaar van paard ruilen mag niet tenzij je fokt/handelt of Z rijdt. Anders ben je ondankbaar/verwend/wispelturig/gestoord
- als je paard een probleem heeft, moet je er 20 -peuten en -paten bijhalen, en 7 keer van rijstijl veranderen, al naargelang de suggesties op bokt, anders 'wil je toch niet luisteren naar kritiek'. Oh ja, en tandarts/da/osteo/zadelmaker moeten ook eerst langskomen voor er nog maar gedacht wordt aan suggesties geven
- als je paard een aanslepende blessure heeft, moet je hem op het land zetten tot je het passende medicijn en/of instructeur en/of rijstijl gevonden hebt. Ook al duurt dat een jaar en kost het klauwen vol geld
- als je de problemen niet overwint, is verkopen geen optie. Dan ligt het aan jou en kan je niet rijden/volhouden/volg je de suggesties niet goed. Verdiep je nog maar eens met de glimlach in de zoveelste pb "bel de groot-moefti van bimbambokko eens, die heeft in '85 een wilde hengst getemd door hem op de neus te blazen"
- slachten mag niet, dat is zielig
- inslapen mag pas als 10 bokkers dat goedkeuren en ondertussen moet je vriendelijk blijven bij pb' s als 'als je hem laat inslapen hou je niet van paarden/ verdien je geen eigen paard / zal je branden in de hel'
- handelaars doen niets goed. Ze leven van ellende en verdienen er geld aan en maken je sowieso smoesjes wijs. Behalve die handelaar die je je paard heeft verkocht natuurlijk.