Waar is de grens wat men schrijven mag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: Waar is de grens wat men schrijven mag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:53

ok, bedankt!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:55

FaberSmid schreef:
sarabande schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat degenen die tegen zo iemand in het verweer komen met ows en ban bedreigd worden en degene die discrimineert door Bokt in bescherming genomen wordt. Want dat is waar TS het over heeft. Bokt vind dat ze gelijk heeft en dus hebben alle anderen ongelijk.
Ik voel me even meer dan 50 jaar terug in de tijd.

Dat is ook moelijk en onbegrijpbaar, zo ook voor bokt denk ik maar zo?
Helemaal als die persoon ook nog doeg naschoppen met de moderator opmerking (waarschuwing) en openbaar steeds schrijft op wat getemt te hebben. Van mij mag men zich uitleven met temmen, wordt ik niet anders van.
Al die ow's en bans hebben niks terweeg gebracht, maar wel een goed gesprek met een moderator. Dus wat is dan wijsheid, weer ow en ban met als gevolg dat ik wederom dwars wordt. Of even weer een pb sturen en mij terecht wijzen met een waarschuwing en toelichting?
Ook zal ik gewoon minder onnozel moeten worden, vandaar ook dit topic. Misschien denk ik te zwartwit maar weiger grijs te denken.
Als ik het al zo moeilijk heb, kan men na gaan hoe moeilijk men hegmegmij zal hebben.

het grijze gebied is fleuriger dan het lijkt en is ook geen slap aftreksel van een standpunt :) Ik hoop dat ik u hiermee aan het denken zet, vooral in combinatie met the fallacy of thinking in dichotomy ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:55

Zo denk ik dus, zonder grijs.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:55

delerium schreef:
Overigens geloof ik wel degelijk in verschillende waarheden, maar kan ik me ook aansluiten bij de rest van je post. Ik probeer een voorbeeld te bedenken maar ik kan er even niet opkomen... sorry

Ik vind cultuur en religie een goed voorbeeld van verschillende waarheden. Een is niet beter dan de ander. Althans, ik vind niet dat je dat kan zeggen, omdat je het bekijkt vanuit je eigen referentiekader.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:56

Ik probeer altijd zonder mijn referentiekader de dingen te bekijken. Helaas is dat verrekte moeilijk joh, maar ik weet dat het kan, het lukt me eens in de zoveel tijd _O-

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:57

Een wereld met kleurtjes oogt niet alleen mooier, maar biedt ook mooiere denk-uitdagingen FS! Daarnaast is een kleurtjeswereld ook minder vijandig...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:00

phormicola schreef:
Ik probeer altijd zonder mijn referentiekader de dingen te bekijken. Helaas is dat verrekte moeilijk joh, maar ik weet dat het kan, het lukt me eens in de zoveel tijd _O-

Ik denk niet dat dat überhaupt kan, denk dat je denken (volg je 'm nog :')) altijd beïnvloed is door oa je opvoeding, cultuur etc.
Ook al probeer je erbuiten te denken, deze principes liggen te sterk verankerd in je manier van denken denk ik.

Gut, nog nooit zo veel "denken" in één zin gehad :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:02

Haha Heino :D
Ik kan dat beargumenteren, helaas ben ik door het tijdstip plotseling melig geworden (dat is echt zo'n abrupte overgang bij mij) en moet ik daar morgen op terugkomen :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 01:04

In kleuren in ook mooier en fleuriger, maar u begrijpt mij net zo goed als ik u. Ben daar nu eenmaal een onnozele ezel in, als ik de zekerheid heb dat het geen geschreven wordt fout is. Blijf ik daar bij, ookal is het gehele topic op een a twee of hoeveel dan ook na als volgeling tegen mij. Daar in tegen als ik weet dat ik fout ben, schrijf ik dat ook openbaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:05

Maar dat is niet zwartwit denken FS, dat is de waarheid zien voor wat het is :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:08

Tuurlijk bestaan er dingen die echt fout zijn FS, maar meestal zijn de grootste beledigingen de grootste manier om te zeggen "ik kan geen argumenten geven dus ga ik maar schelden". Genoeg reden om te denken "ok, met jou in gesprek gaan is geen goed plan, jij wilt niet horen wat ik te zeggen heb en ik niet in wat jij te zeggen hebt". Dan zijn er 2 opties; diegene negeren of redenen geven waarom jij vindt dat jouw standpunt beter is. (de ander proberen onderuit te halen werkt alleen meer irritatie op en loopt vrijwel altijd uit op ruzie). De laatste optie is geen optie, namelijk terug gaan schelden. Dan laat je alleen maar zien dat je het met argumenten niet kunt winnen. En winnen moet ook niet je doel zijn, het gaat om kennis vergaren en kennis delen...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:11

en daarbij op een manier schrijven die demonstreerd wat je probeerd te zeggen. Ik zie veelste vaak dat mensen iets beweren, maar dat kun manier van spreken/schrijven het tegendeel beweerd. Een manier om te zien dat iemand liegt of niet weet waar diegene het over heeft :)
Ook nog belangrijk, zoals Delerium ook zegt: De eer aan jezelf houden en beleefd blijven (en wat kan dat moeilijk zijn!)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:14

Je mag iets vinden, je mening geven. Daar ben je vrij in.
Dus als je zegt dat je Hitler een toffe peer vindt, dan mag dat, is natuurlijk even een voorbeeld maar het mag.
Ik vind juist niet dat je mensen die een mening geven monddood moet maken. Laat bokt dan eerst eens op andere dingen letten.

Wat ik dus niet begrijp is dat mensen hierover vallen...
Als je toch ziet hoe er op Bokt wordt geschreven, allemaal sneerheid naar elkaar. Dingen worden 10.000 keer herhaald als het moet. :roll: Men bemoeit zich met elkaar, ook als je vraagt dat niet te doen.
Overschrijden we allemaal niet eens de grens?
Maar is de grens voor de een misschien al eerder bereikt dan voor de ander? Omdat het ene topic/onderwerp de 1 meer doet dan de ander? Kunnen we het allemaal wel objectief bekijken? We proberen het wel maar het lukt toch gewoon niet altijd? Hoe vaak speelt je gevoel niet mee in een onderwerp?

Begrip en een beetje laten leven is denk ik erg belangrijk...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:20

Tuurlijk is het moeilijk :) Dat neemt niet weg dat we het allemaal kunnen blijven proberen. Helaas kun je niet van iedereen bijhouden wat diegenen uitspoken, maar misschien is dat maar goed ook.

Het gevoel speelt vaak mee, maar het kan dan geen discussie worden genoemd, dan is het meer een redetwist. Maar goed, om nou te gaan vervallen in semantiek gaat ook wel erg ver *foei voor mezelf*

Je hebt zeker een punt Mambo, daar had ik nog niet zo over nagedacht. Ook ik laat mensen vaan in hun waarde, beetje gracieuze manier van met elkaar omspringen kan tenslotte nooit kwaad :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:30

Mooi gesproken, Mambobeach, maar waar alle mannen hier op Bokt naar zoeken, is bevestiging. Ook irl.

Ik weet waar FS over praat. Helaas ook weer een openbaar forum. Dus what you read is what you get.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:43

Enneh, laten we niet vergeten dat er een echte tastbare wereld om ons heen is, en dat Bokt maar een internetforum is. Een heel leuk tijdsverdrijf als je je verveelt en ook een vergaarbak van informatie. Maar uiteindelijk zijn het alleen maar tekstjes op een website geschreven door mensen die zich al dan niet anders doen voorkomen dan dat ze zijn.
Als je door Bokt of welke website dan ook, een naar gevoel krijgt dan is er gelukkig een goed werkzaam medicijn: computer uit en een gezellig gesprekje irl met je buurman, je collega, vrienden of familie.

Dus FaberSmid, beetje minder internet en beetje meer real-life en je humeur frist er meteen van op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 01:54

MamboBeach schreef:
Als je toch ziet hoe er op Bokt wordt geschreven, allemaal sneerheid naar elkaar. Dingen worden 10.000 keer herhaald als het moet. :roll: Men bemoeit zich met elkaar, ook als je vraagt dat niet te doen.
Overschrijden we allemaal niet eens de grens?

Ben het met je eens, en besef nu dat ik na het lezen van jou stukje eigenlijk al wéken bokt moe ben. :Z
Oeverloos herhalen, lange tenen, elkaar het leven nazitten en krom praten wat recht is, ben blij dat ik nooit op paard gerelateerde gedeeltes kom.
Heb het hier wel een beetje gehad.

setteke schreef:
maar waar alle mannen hier op Bokt naar zoeken, is bevestiging.

Alle mannen?
Hmmzz...vind het niet zo vreemd dat heel veel mannen het hier slecht vol kunnen houden, wat een generalisatie zeg, je had dit toch ook anders kunnen formuleren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:43

Het trieste is dat er inderdaad sprake is van een enorme tweedeling van denkbeelden die elkaar bijna uitsluiten. Enig begrip voor de vorming van bepaalde denkbeelden kan ik nog wel opbrengen. Ik kan het niet opbrengen discriminerende beelden op basis daarvan dan maar goed te keuren. Met name omdat één en ander voortkomt uit diverse vormen van populisme. En bij populisme is het gebruikelijk een doorgaans zwakkere groep in de samenleving te benoemen als zondebok en de minder zwakke groepen die het opnemen voor de zwakkere als slap, dom, vernietigend. Terwijl het in mijn optiek juist andersom is.

Dat betekent ook dat hier nooit sprake kan zijn van een discussie. Temeer omdat de geschiedenis van Nederland in ieder geval heeft geleerd dat de populisten doorgaans geen lang tijd van massale aanhang kennen.

Als je dan ook nog kijkt naar de diverse polletjes op bokt, dan blijken bokkers gemiddeld een grotere voorkeur te hebben voor rechts populisme dan de samenleving als geheel. Bokt is geen afspiegeling van de samenleving, maar een specifieke doelgroep die kennelijk meer opheeft met dit soort denkbeelden.

Er vinden dus geen discussies plaats maar een eindeloze reeks van uitwisselen van standpunten. Waarbij sommigen standpunten verkondigen die op de rand van de wet of zelfs over die (huidige) wet heen gaan.

Maar het wordt wel in stand gehouden door die eindeloze uitwisseling van standpunten. Wil je dat niet, dan moet één groep de wijste zijn en bloedt zo'n discussie wel dood. Tenminste op bokt.

Alternatief is dat de mods ingrijpen, dat er mods worden aangewezen die dit soort topics echt op de voet volgen en direct ingrijpen. Dat zou ik persoonlijk een verademing vinden, maar het betekent voor een andere groep dat ze boos zullen zijn omdat hen een makkelijk platform wodt ontnomen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-07-10 08:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:05

Citaat:
Alternatief is dat de mods ingrijpen, dat er mods worden aangewezen die dit soort topics echt op de voet volgen en direct ingrijpen. Dat zou ik persoonlijk een verademing vinden, maar het betekent voor een andere groep dat ze boos zullen zijn omdat hen een makkelijk platform wodt ontnomen.
Meld dit bericht

Dat zou een verademing zijn juist!

ik voer al langer een "strijd" tegen deze vorm van communicatie op een paardenforum, maar tot nog toe vinden heel veel mensen het oh zo fijn om juist op Bokt te reageren. En ja, w.s. krijgen ze op een politiek of ander gericht forum, direct zo op hun falie dat ze liever hier komen posten. Elders krijgen zij geen poot aan de grond.

Gewoon politieke en godsdienstige topics weren!

En waarom niet? Je mag ook geen topics openen over het weer, daar is 1 centraal topic over.... De rest wordt verwijdert....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:30

Dat men een mening kan hebben dat een diktator en groepering cool kan zijn, het zij zo maar zich uiten dat de familie niet afdoende uitgemoord is? Of dat nu voor joden of natives of wie dan ook geuit wordt? Wat moet ik nu bijvoorbeeld met het voorbeeld over de natives? Serieus oprecht gemeend onderneem ik dan nog de moeite met die in "gesprek" te gaan. En dan krijg je zo een reactie, dan is daar toch gewoon het eindpunt?
Is het niet opvallend dat sinds er bepaalde nieuwe leden zijn, er ineens zoveel topics eindigen in over en tegen moslims uiten en voor de pvv prijzen? Berichten verdwijnen sneller dan die geschreven worden, maar niet alle berichten?
Delerium natuurlijk is negeren dan beter, doe dan ook mijn uiterste best. Verwijder de berichten uit faforieten index, maar bij de voorbeeldendie ik gaf kan ik niet zwijgen. Ook niet als men de invaliden echtgenoot van een politieker doet beledigen, om zo die politieker persoonlijk aan te doen vallen. Dat is gewoon zo laag en pijnlijk onder de gordel. Helemaal als bokt dat maar doet toelaten. En om de reactie van bokt anderen worden niet besproken, is dan geheel niet waar ik om vraag of wat ik wil weten. De ow en banlijst is daarin duidelijk, tot nu toe is maar
een bokker verbannen bij politiek. En u weet dat ik al lang een
ow en ban verwacht had, dat hoeft karl66 mij dan ook niet keer op keer per pb te schrijven. Dat komt bij mij als dreigen met ow en ban over en daar wordt ik spijtelijk onnozel dwars van. Dan schrijf ik onnozel terug en dan weet karll66 wel wat.
Hoe dan ook zal ik dit allesmoeten leren begrijpen en accepteren, anders ben ik weer terug bij af. En daar pas ik voor, maar neem aan dat het niet de bedoeling is dat bokkers maar alles gaan negeren en zwijgen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:34

Tenzij de mods echt ingrijpen op dit soort topics weet ik geen andere oplossing Fabersmid.

Tenzij er eens goed wordt gekeken naar hoeveel van die mensen nu eigenlijk daadwerkelijk hier zitten omdat het een paardenforum is. Misschien moet als regel worden ingevoerd dat je tenminste 300 nuttige posts (en dan echt nuttig) op de paardenfora hebt, voor je je met de politieke onderwerpen mag bemoeien. Zou denk ik al een behoorlijke groep mensen van dit forum doen verwijderen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:42

Dat zou een hoop veranderen, uw idee als oplossing is een goede. U bent ook een "oude" trouwe bokker, als ik mij niet doe vergissen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:59

ik stem voor, maar dat moet bekent zijn, back to basics.... Als er dan geen aparte knop kan komen voor mensen die perse niks met paarden willen, maar wel overal gevraagd en ongevraagd hun mening luid en duidelijk laten horen, dan maar gewoon wegsturen!

Als je ook nog hoort dat veel vandeze mensen hun eigen forum beheren en dan in groepen op Bokt eens lekker een topic gaan verzieken.... wat moet je daar nou mee?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:09

@Fabersmid: klopt.
Maar ik geloof ook niet in het beperken van vrije meningsuiting. Zolang het binnen de wet gebeurt.
En hier gebeurt dat steeds op het randje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:26

Niet te geloven dat dit zomaar mag op bokt, schrik er werkelijk van, zeker nu ik dagelijks geconfronteerd wordt met alle gevolgen van de vervolging..

Wat ik dan daarbij ook wil zeggen is dat er van de week een topic werd geopend over kampers, met alle vooroordelen die mensen maar hebben
Ook daar werden zigeuners heel slecht afgeschilderd, kampers neergezet als zijnde alleen maar asos

Dit soort topics mogen wat mij betreft gelijk weggehaald worden, als je al toelaat dat mensen hun vooroordelen zomaar mogen neerzetten (op een paardenforum nota bene) werk je discriminatie in de hand..
Het paardengedeelte is af en toe ook best heftig, maar er word niet gediscrimineerd of what ever....