Op bokt wel 'je' en geen 'u'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:41

Finstar je kan zeggen en vinden wat je wilt, feit is dat het Fries een officiele taal is en de rest niet. Dat jij vindt dat het anders moet kan, maar dat neemt nog niet weg dat het zo is.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:43

Ik ben gewoon niet gewend om u te zeggen.

Vroeger op school moest ik tegen ene lerares (Surinaams afkomst en behoorlijk streng) U zeggen, maar ik kan gewoon geen U zeggen en zeker niet als ze erg streng is.... Ik heb haar uitgelegd dat ik niet geleerd ben dat ik U moet zeggen ipv je, iedereen is weer wat anders opgevoed... :P

hier op bokt vind ik helemaal vreemd :+ via internet U zeggen :+

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:45

Kijk op wikipedia..
En janine ik ben echt niet dom hoor ;) Ik weet echt wel wat over mijn eigen stad.
Maar dit is wel heel ontopic.
Ik heb echt nog NERGENS gelezen dat fries een taal is :')
Maarja. ik zou nog niet eens dood gevonden willen worden in friesland :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:46

Finstar1991 schreef:
Kijk op wikipedia..
En janine ik ben echt niet dom hoor ;) Ik weet echt wel wat over mijn eigen stad.

_O- _O-

"Ik zou nog niet eens dood gevonden willen worden in Friesland" wat een reactie... :') Wat is er mis met Friesland?
En Fries is een taal, zoals je al kon lezen. Wat jij er van vindt doet er helemaal niks toe. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:48

Ik heb trouwens even op Wikipedia gekeken, zoals je vroeg:

"Westerlauwers Fries (Westerlauwers Fries: Frysk) is het Fries dat gesproken wordt in de Nederlandse provincie Friesland en een aangrenzend deel van de provincie Groningen. Deze taal wordt doorgaans Fries genoemd en ook in dit artikel wordt hiermee de Westerlauwerse variant bedoeld."

"Nederland erkent het Fries als autochtone minderheidstaal. Als zodanig geniet de taal bescherming onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen. Ook is het Fries, naast het Nederlands, een officiële taal in de provincie Friesland. Friese taal- en letterkunde is in Friesland een keuzevak waarin examen kan worden gedaan op het havo en vwo. Verder is er een studierichting Fries aan de Rijksuniversiteit Groningen. De opleiding Fries aan de Universiteit van Amsterdam is geschrapt. Studenten konden tot 31 augustus 2009 hun studie afronden. Bijvakken Fries worden door vele universiteiten in Europa aangeboden."

Moet nu wel duidelijk zijn denk ik?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:50

Finstar1991 schreef:
Kijk op wikipedia..

Je laat jezelf wel kennen met deze reactie zeg.
Iedereen weet dat wikipedia geen gegronde bron is en dat jan en alleman er in kan aanpassen. Zou dit dan ook niet onder je werkstuk van school gaan gebruiken... :+
Kijk in een wetboek, en je weet het...
Vraag notulen op van de Gemeenteraadsvergadering en je weet het... Vaag notulen op van Provinciale Staten en je weet het...

Dat je anti-Fries bent, prima... Maar maak niet zo'n kinderachtige opmerking als je op een volwassen manier wilt discussieren.

Fenrir

Re: Op bokt wel 'je' en geen 'u'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:51

En zelfs op de Wiki staat het aangegeven als taal. :)
Volgens mij was het wetboek hier ook al eens aangehaald. Jouw mening heeft hier niks in te brengen, het is namelijk gewoon een feit en niet iets wat wij zomaar vinden.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:51

FaberSmid schreef:
Hier meld zich een beruchte u schrijver.

dat doe ik ook meestal.
maar tegen mensen die ik ken op het forum niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:57

Op een forum niet, aan de telefoon, per mail en tegen vreemden wel.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:31

Als Belg hier op bokt, was het al een grote uitdaging om met je en jij te praten. :D
Als ik 'u' zeg, zeggen ze dat ze niet oud zijn.
Terwijl wij dat meestal als beleefdheidsvorm zeggen ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 06:39

Niemand antwoord op den ijzerenbaan?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:38

Janine1990 schreef:
dan moet Vlaams zeker een taal worden!

Gaat niet, Vlaams is veel te verschillend van streek tot streek. Het AN, daar heb je de Dikke voor en het groene boekje. Als je het nu in West-Vlaanderen gebruikt of in Utrecht, uitspraak, schrijfwijze en betekenis blijven hetzelfde.

Maar ik zeg hier in Limburg "zjiem" tegen kauwgom, en toen ik dat eens tegen een Gentenaar zei bekeek die mij scheef. "ah, sjiekskes!"
Wij zeggen gewoon "julie", vrienden uit dezelfde provincie zeggen "gullie", en andere weer "ullie" "één twee drie", "ien twie draa",...zoveel verschillen in het Vlaams, zelfs binnen dezelfde provincie, waardoor je geen woordenboek kan maken van het Vlaams dat geldt voor heel Vlaanderen. Er bestaat geen officiële grammatica of spellingwijze van Vlaams.

Verder valt de u-vorm hier ook wel goed mee. Ik hoor wel vaak dat we sneller geneigd zijn om met u te gaan spreken tegen ouderen en onbekenden. Dat dat in Nederland niet zo snel is, ook op scholen tegen leerkrachten enzo. Maar u wordt vaak ook gewoon als wederkerend voornaamwoord gebruikt. "ik ga u eens laten" , "ge kunt u neerzetten"...niks met beleefdheid te maken.

En hier op bokt vind ik de jij-vorm juist véél gezelliger. De hele tijd u moeten zeggen, dat is zo zakelijk en afstandelijk. Ik voel me direct zo oud als mensen me met u aanspreken :+ .

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:04

Er staat een officiële taal in friesland.. maar over buiten friesland staat er niks..
Maar gaat het hier nou over jij of u zeggen. of over dat fries een taal is?
maar we wonen in nederland en ik mag zeggen wat ik vind.
Ik hoef niet zo nodig bewijs te hebben dat fries een taal is.
Sommige friezen denken ook dat het een land op zich zelf is.
En te zeggen dat mijn bericht kinderachtig is vind ik ook niet nodig.
als je het niet met me eens bent reageer dan niet :)
Laatst bijgewerkt door Finstar1991 op 17-07-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:07

Euh, allebei?

Katleentje, bedankt voor je uitleg. Ik woon in Groningen, dus ja een behoorlijk stukje van België af, voor mij is het allemaal hetzelfde... :o Maar dat er zoveel verschil in 1 woord kan zitten, hebben we hier in Groningen niet geloof ik...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:08

Misschien moet je het stukje nog even beter doorlezen want volgens mij is dat nog niet helemaal gelukt. :+

("Nederland erkent het Fries als autochtone minderheidstaal. Als zodanig geniet de taal bescherming onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen.")

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:09

Voilaaa, en bij de wet mag binnen Friesland 'geregeerd' worden in het Fries... Kein probleem...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:10

fojoe schreef:
saskiakefie schreef:
jamaar zouden dan niet een hoop reacties minder aanvallend overkomen en vriendelijker lijken? :P

omdat je 'u' zegt?
nee, ik vind het eerder onpersoonlijk en afstandelijk.

ja ik ben belg, maar ik gebruik weinig 'u', enkel als het echt formeel moet ;)

Inderdaad, ik wist niet hoe ik t moest verwoorden maar jij zegt t! :Y)
En tegen iemand van 21 ofzo zeg ik ook niet gauw u.
Je gaat toch niet eerst in t profiel van iemand kijken hoe oud die is?
Ik vind het raar als iemand op bokt u zegt.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:14

Zucht, jullie moeten bij in politiek gaan :)
laat ik het anders zeggen.
Ik heb buiten friesland nog nooit iemand fries horen praten.
Jullie punt is wel duidelijk, mijn mening mag er mss niet tot doen.
Maar ik vind fries geen taal, mag in de wet staan, maar ik ben het wel over meer dingen niet mee eens.
wat wil je nou horen? Je hebt gelijk ofzo?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:16

Finstar1991 schreef:
Zucht, jullie moeten bij in politiek gaan :)
laat ik het anders zeggen.
Ik heb buiten friesland nog nooit iemand fries horen praten.
Jullie punt is wel duidelijk, mijn mening mag er mss niet tot doen.
Maar ik vind fries geen taal, mag in de wet staan, maar ik ben het wel over meer dingen niet mee eens.
wat wil je nou horen? Je hebt gelijk ofzo?

Ja, wij hebben gelijk... Jij wilt het alleen niet lezen.
Het is zo, is niets aan te veranderen.
Moet je eens bij mij thuis komen, genoeg mensen in de buurt die buiten Friesland om Fries praten!!!
Of echt Friezen die hier door het dorp rijden en in het Fries de weg vragen...
Waarom zou het geen taal zijn? Omdat JIJ het nog nooit buiten Friesland hebt gehoord? Grow up...

Je opmerking over de politiek slaat ook kant noch wal....

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:18

_Lot schreef:
Ik denk dat in het echt veel jonge mensen vreemden ook niet meer aanspreken met u hoor.

Ik anders wel hoor!

Wat is dat hier nou weer voor discussie over Fries spreken :? De Friezen spreken Fries logisch toch ?! Dat heeft niks met u of jij/je te maken :Y) .
Dat zegt een rasechte Fries :)). Trouwens Fries is wel een taal de rest een dialect. :)

Maar ik zeg hier geen u want het is een forum := in RL wel tegen 'oudere' mensen en mensen van de 20/30 of die ik ken gewoon met de naam. :)
Ik zeg nooit jij of je tegen iemand boven de 20 :n.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:18

imd schreef:
Finstar je kan zeggen en vinden wat je wilt, feit is dat het Fries een officiele taal is en de rest niet. Dat jij vindt dat het anders moet kan, maar dat neemt nog niet weg dat het zo is.

Inderdaad!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:19

Fries geen taal 'vinden' vind ik behoorlijk dom, dat is het namelijk wel. Fries is niet van dezelfde taal afkomstig als het Nederlands, daarom kan het dus ook geen dialect van het Nederlands zijn.

En dan ontopic; ik zeg irl ook bijna nooit 'u', dus op internet al helemaal niet.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:20

Nies_ schreef:
Fries geen taal 'vinden' vind ik behoorlijk dom, dat is het namelijk wel. Fries is niet van dezelfde taal afkomstig als het Nederlands, daarom kan het dus ook geen dialect van het Nederlands zijn.

ook mee eens :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:21

_Dieuwke schreef:
Wat is dat hier nou weer voor discussie over Fries spreken :? De Friezen spreken Fries logisch toch ?! Dat heeft niks met u of jij/je te maken :Y) .
Dat zegt een rasechte Fries :)). Trouwens Fries is wel een taal de rest een dialect. :)

Men leze terug en men wete hoe wij hier aan zijn gekomen :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:22

"Ik denk dat u zich beter niet in deze discussie mengt want u hebt er duidelijk geen kaas van gegeten."
"Uw mening is ook maar overgenomen van andere minder intellectuele personen als ik het zeggen mag"
"Ik wil u vriendelijk verzoeken dit topic te verlaten en uzelf ergens op te knopen aan een boom, dan doet u eindelijk iets goed voor deze wereld."

Naaah, ik kan iets beleefd toen klinken en toch aanvallen :D .

Maar wat heeft Fries er eigenlijk mee te maken... :+