Waar kun je dan wél je twijfels uiten?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:51

Ik kan mij eigenlijk totaal niet voorstellen dat je op internet hele verhalen over je leven verzint?

Dat je verzint dat je een ernstige ziekte hebt of andere narigheden.

Internet is vrij anoniem en mensen kunnen zich soms anders voordoen dan dat ze echt zijn, maar hele levensverhalen verzinnen? Noem mij naief, maar dat kan ik me gewoonweg niet voorstellen.

Of ze moeten een geesteziekte/ traumatische ervaring hebben waardoor dit gedrag wordt veroorzaakt.

Miepmiept

Re: Waar kun je dan wél je twijfels uiten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:53

Ja sorry was stom. Had het even niet in de gaten omdat het overduidelijk was waar het om gaat.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:53

laetitia schreef:
Ik kan mij eigenlijk totaal niet voorstellen dat je op internet hele verhalen over je leven verzint?

Internet is vrij anoniem en mensen kunnen zich soms anders voordoen dan dat ze echt zijn, maar hele levensverhalen verzinnen? Noem mij naief, maar dat kan ik me gewoonweg niet voorstellen.

Of ze moeten een geesteziekte/ traumatische ervaring hebben waardoor dit gedrag wordt veroorzaakt.

Think again...
http://www.opgelicht.nl/index.php?id=45 ... ews%5D=710

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:54

Ik kan het me ook niet voorstellen, maar het gebeurt wel.

Anoniem

laetitia schreef:

Het is ook raar als een "gezond" persoon zoiets doet. Maar wie zegt dat iemand geen geesteziekte heeft en daarom hele verhalen verzint. Je weet het niet. En daarom vind ik het ook niet vreemd dat mensen wat wantrouwend zijn..

Anoniem

Yamcha schreef:
@ Helmoni: Ik ben me ook niet blijven herhalen, toch? :)

Ik reageer hier in dit topic, dit gaat niet over die bokker, dit gaat over het uitspreken van twijfels. En of het mag of niet, het was helemaal neit mijn bedoeling een enorme rel te schoppen. En meestal doe ik het ook niet, alleen kon ik me echt niet inhouden.

Als ik het allemaal zo eens terug kijk....mischien heb ik je toch door de war gehaald.....excuus. Het is gewoon erg moeilijk via internet. nuja: eigenlijk ook erg makkelijk iemand op te lichten met zulke dingen. Zeker op een groot forum, daar zitten zoveel verschillende mensen. Kijk al naar een ITP topic, je kunt geen foto plaatsen of er komt al commentaar op zeggen ze. Maar dat heb je gewoon met zoveel verschillen van meningen. mischien moeten we dat eens gaan respecteren van elkaar? Dat je gewoon je gevoel mag uiten op een normale manier? (dus niet zoals ik net heb gedaan :o ) En als je een reactie heb gegeven van bijv: Mischien is het beter om rijlaarzen en een cap aan te doen, en hierop volgt een antwoord: WEEEER dat gezeik over cap en laarzen. Laat iemand dat toch reageren dat de TS een cap en laarzen aan moet.

Dan krijg je volgens mij een betere harmonie?

Marchador

Helmoni schreef:
Marchador schreef:
Stil blijven ben ik het niet geheel mee eens.
Als ik dan terug denk aan een Miep of Zantis hier op Bokt die erg goed in hun rol bleven.
Het is uteindelijk aan het licht gekomen, ze waren niet degene die ze zeiden dat ze waren.
Als een bokker erg meeleeft dan voel je je toch flink in de zeik genomen.

Dat kan ik ook goed geloven, en helaas worden door zulk soort mensen, de serieuze mensen dus over 1 kam gescheerd en niet gelooft. Erg jammer...

Is ook erg jammer!
Maar een twijfel moet toch bevestigd kunnen worden of niet.
Als iemand een twijfel uitspreekt en het blijkt waar te zijn, is er wellicht iemand die de twijfel weg kan nemen.
Als iemand een twijfel uitspreekt en het blijkt inderdaad niet waar te zijn, is het fijn als dit bevestigd word.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:55

Bubsj schreef:
Overigens is dit vertrouwen wat bokkers moeten hebben de laatste keren flink getest. Denk bijvoorbeeld aan Marialva. Ik denk dat de groentjes (= mods :+ ) hier beter op in hadden moeten springen.

Wellicht helemaal niet onverstandig om hier al team eens naar te kijken. Schijf een stuk voor de bokker online waarin duidelijk besproken wordt hoe/wat qua inzamelings acties kan en mag en waarom. Hoe bokt met dit soort dingen omgaat. En ga tevens opzoek naar een manier waarop bokkers inderdaad hun twijfels legitiem kunnen neerleggen.
Ik denk dat anders de twijfel alleen maar groter gaat worden.

Daar ben ik het zeer zeker mee eens! :j
Mischien een mod ofzo speciaal aanwijzen dat áls je twijfels hebt je hem/haar kunt pb-en?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:56

Helmoni schreef:
Yamcha schreef:
@ Helmoni: Ik ben me ook niet blijven herhalen, toch? :)

Ik reageer hier in dit topic, dit gaat niet over die bokker, dit gaat over het uitspreken van twijfels. En of het mag of niet, het was helemaal neit mijn bedoeling een enorme rel te schoppen. En meestal doe ik het ook niet, alleen kon ik me echt niet inhouden.

Als ik het allemaal zo eens terug kijk....mischien heb ik je toch door de war gehaald.....excuus. Het is gewoon erg moeilijk via internet. nuja: eigenlijk ook erg makkelijk iemand op te lichten met zulke dingen. Zeker op een groot forum, daar zitten zoveel verschillende mensen. Kijk al naar een ITP topic, je kunt geen foto plaatsen of er komt al commentaar op zeggen ze. Maar dat heb je gewoon met zoveel verschillen van meningen. mischien moeten we dat eens gaan respecteren van elkaar? Dat je gewoon je gevoel mag uiten op een normale manier? (dus niet zoals ik net heb gedaan :o ) En als je een reactie heb gegeven van bijv: Mischien is het beter om rijlaarzen en een cap aan te doen, en hierop volgt een antwoord: WEEEER dat gezeik over cap en laarzen. Laat iemand dat toch reageren dat de TS een cap en laarzen aan moet.

Dan krijg je volgens mij een betere harmonie?

Excuses aanvaard :) En je hebt gelijk wat de rest van je verhaal betreft :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:59

laetitia schreef:

Dat hoeven niet eens narigheden te zijn.
Er zijn wel vaker dingen verzonnen en op Bokt tot leven gebracht.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:01

laetitia schreef:

Nee, dat kan ik me neit voorstellen.

Maar, toch doen mensen het. Ook al kan niemand zich het voorstellen.
Die mensen zijn (sorry dat ik het zeg) een beetje niet goed in hun hoofd denk ik :o
Of ze snakken gewoon naar aandacht en gaan dan deze dingen verzinnen..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:01

En toch gebeurd het laetitia.

Meer dan je zou verwachten, inderdaad omdat internet zo anoniem is. En dan kunnen ze nog schuilnamen krijgen ook (welliswaar een fijne optie hoor).

Internet is gewoon niet te controleren, dat is het grote gevaar. Maar wat op bokt het probleem denk ik is is dat mensen bokt als een gezellig besloten forum zien. Bokt kent bokt en bokkers liegen niet. En als 12 bokkers een bepaalde bokker steunen is het nog vertrouwder. En bekende bokkers posten zoveel, je komt ze vaak tegen, ook dat geeft een bekend gevoel.

Ik kén die bokker.

Maar let's face it, hoeveel bokkers kennen elkaar écht. Vriendschappen, spreken vaak af, kennen elkaar al jaren? Dus niet de -woont in hetzelfde dorp en ziet elkaar wel eens- bokker. Maar de echte 'relaties'.

Niet veel, minder dan dat je zelf verwacht waarschijnlijk. En dat bied ruimte. Voor onschuldige leugentjes om bestwil. Voor grotere leugens. Voor leugens om meelezers om de tuin te leiden, om bokkers te bespelen, om aandacht te krijgen en tot slot om bokkers op te lichten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:07

Ik geloof liever 1 x teveel een verhaal dan 1x te weinig.

Ik kan me voorstellen dat als je een verhaal niet gelooft je op je handen moet zitten om je twijfel niet neer te zetten. Maar ik denk dat de Mod de juiste persoon is om je twijfel neer te zetten. Zeker bij hele heftige verhalen, waarbij twijfels (terecht of niet) ook heel pijnlijk kunnen zijn.

Aan de andere kant er zijn ook natuurlijk wel eens juist door het neerzetten van twijfels verhalen boven water gekomen die gewoonweg niet klopte. En dan is het voor de personen die er helemaal in mee gingen ook heel pijnlijk dat ze hun vertrouwen gegeven hebben.

Dus de vraag is dan wanneer kan je wel je twijfel neerzetten en wanneer niet? Lastig hoor.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:13

MarJon schreef:
Maar, toch doen mensen het. Ook al kan niemand zich het voorstellen.
Die mensen zijn (sorry dat ik het zeg) een beetje niet goed in hun hoofd denk ik :o
Of ze snakken gewoon naar aandacht en gaan dan deze dingen verzinnen..

Ik denk dat het lang niet altijd zo hoeft te zijn. Dingen kunnen ook uit de hand lopen. Laatst was er ook een topic van een bokker over leugens. Wat begon met liegen over een 6 ipv een 5 op een toets werd 2 verschillende levens en alles voorliegen. Geleidelijk kan zoiets ontstaan. Dat meisje was echt niet gek hoor. Tuurlijk, zoiets hoort niet. Er gaat was mis. Maar hoe stap je uit zoiets? Dat heeft veel moed nodig, dat geloof ik zeker :j

Op internet is daarin veiliger, want internet kan immers uit. Weg, foetsie leugens en bedacht persoon. Dus de stap naar een leugentje om bestwil is zo gezet. Maar liegen is niet simpel, je laat een keer een woonplaats vallen en hebt je voornaam wel eens gepost. Hups, daar ga je al. Of een foto van je paard. Of je nieuwe fiets.

Ook daarom zou bokt hierin een 'aangifte' punt moeten maken. Niet alleen voor de twijfelaars, maar ook voor de leugenaars. Er is ook wel eens een meiske opgebeld door bokt. Ik weet het niet meer precies, meende dat ze overleden was. Meisje bleek springlevend en heeft uiteindelijk zelfs nog haar verhaal/excusses gedaan.

Maak het bespreekbaar, dan is het ook makkelijker voor mensen om eruit te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:24

JoviBan schreef:
laetitia schreef:

Dat hoeven niet eens narigheden te zijn.
Er zijn wel vaker dingen verzonnen en op Bokt tot leven gebracht.

Veel te vaak......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:28

Ik ben net terug van een korte afspraak.
Heb hiervoor al op een rijtje geprobeerd te zetten waarom ik precies die ernstige twijfels heb, maar elke keer als ik de bevestigingen op moet zoeken, word ik weer enorm geïrriteerd, dus ik wacht hier even mee. :)

Edit; Voor de rest, ik ben heel veel vragen tegen gekomen in dit topic waarvan ik niet wist of ze nou voor mij bedoeld waren of niet.
Dus sorry als ik ergens niet op antwoord. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:06

Dat mensen ziektes gaan verzinnen e.d vind ik ook not done. Daar kwets je een hoop mensen mee.
Maar wij vanachter onze computerschermpjes kunnen daar geen 100% zekerheid van hebben, TENZIJ je op de hoogte bent van de ACTUELE situatie, en niet weer afgaat op verhalen uit het verleden.

Ik heb net even alle reacties en vind het echt heel sneu om te lezen dat mensen op die manier het topic vervuilen. Een gezonde dosis achterdocht is op zich helemaal niets mis mee, maar je kunt het imo ook overdrijven door ieder topic over ziektes automatisch in twijfel te trekken. Ja, er zijn mensen die dingen verzinnen, maar er zijn ook mensen die dat niet doen en echt ziek zijn.

Laat iedereen zelf uit maken of ze een kaartje willen sturen of niet. Je weet dat het internet is, dus je weet ook dat je dat risico loopt, en persoonlijk ben ik liever die 2 euro aan een kaartje kwijt en kom ik erachter dat het niet nodig was, dan dat ik er later achter kom dat die persoon wel degelijk ziek was en je haar verhaal publiekelijk in twijfel trekt.
Oprecht medeleven is een mooie eigenschap, vergeet dat niet :) Bij twijfel, trek dan netjes een mod aan zijn of haar jasje, maar laat het topic voor wat het is.

Edit: en daar bedoel ik dus ook pben naar andere bokkers mee. Hoevaak ik dat al niet heb meegemaakt dat mensen onderling gingen schelden omdat je je medeleven toont naar iemand, en zij vinden dat dat niet kan :+
Tenzij je grondig bewijs hebt dat iemand liegt, zou ik dat soort dingen gewoon niet melden, want je krijgt er gewoon geheid heibel van.
Het is net als bij het gerecht: innocent til proven guilty ;) Vroeg of laat komt de waarheid (zij het positief of negatief) echt wel naar boven, maar bedenk wel dat familieleden e.d hier misschien ook meelezen en je die wellicht onnodig pijn bezorgd.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-07-10 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:24

het gaat helemaal niet over "een "topic.... Zie de moderator aanwijzing Cayenne!

Het is de bedoeling dat je het algemeen houdt en geen gesloten topics aanhaalt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:29

wat ik me afvraag, eigenlijk vraag voor de modjes
waarom mag het topic van een andere bokster die in een ziekenhusi ligt wel open blijven
Ook hier word flink gespeculeerd, en adressen vrijgegeven om kaartjes te sturen

wat zijn nu de regels. wanneer mag het wel, wanneer niet
lijkt me een goed punt om dat eens door te spreken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:34

Lynn_Nikita schreef:
waarom mag het topic van een andere bokster die in een ziekenhusi ligt wel open blijven

Dat topic is al een tijdje gesloten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:38

Brainless schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dat topic is al een tijdje gesloten.

sinds de 29e pas zie ik net :o
maar dat was ook al 29 paginas lang
waarom word zoiets dan niet meteen gesloten als het niet mag
ik haalde dit alleen maar als voorbeeld erbij, maar er zijn al veel vaker topics geweest over kaartjes sturen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:38

Frantic schreef:
het gaat helemaal niet over "een "topic.... Zie de moderator aanwijzing Cayenne!

Het is de bedoeling dat je het algemeen houdt en geen gesloten topics aanhaalt

Doe ik ook helemaal niet. Ik praat in het algemeen :)
Misschien toch even beter lezen. Ik heb het over "algemeen verziekte topics" uit het verleden.

en ik blijf er verder bij: tenzij je de actuele correcte info weet, is er geen enkele reden om een topic in twijfel te trekken.

Edit: typvauten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-07-10 18:46, in het totaal 3 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:40

Als iemand ziek is, al dan niet ernstig en er zijn mensen die vinden dat er kaartjes gestuurd moeten worden. Laten die dan een topic openen wat direct op slot gaat. Kunnen mensen via onderschrift of zo naar dat topic verwijzen en ontstaan geen ellelange discussies of alleen maar aaah en ohhhh posten....

Eigenlijk is het triest dat mensen een forum nodig hebben om kaartjes te krijgen. Ziek zijn is iets wat je imo privé beleeft met je vrienden, familie en kennissen. Toch niet via een forum met een nickname?

Inzamelingsakties voor zieke mensen vind ik al helemaal van de zotte. Bloemstukken voor overledenen kan ik me nog een voorstelling bij maken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:46

ik neem aan dat ze bestaan,mensen die ziektes verzinnen om in de picture te staan...maar ik denk dat de twee (kaartenstuur)topics dat absoluut niet van toepassing is...
Of ik ben naief...

Ik begrijp mensen ook niet die allerlei onwaarheden vertellen op Bokt....ik heb het niet zo snel door(blont)
Verder snap ik wel dat sommige mensen hun hart willen luchten als ze een ongeneeselijke ziekte hebben of problemen.
Maar om dat nu te verzinnen?
Ik ben ze nog niet tegengekomen...of wel maar ik heb het niet door?

Trouwens het is niet verplicht een kaartje te sturen toch?

edit...help,mijn avater is weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:47

slimmerik schreef:
Eigenlijk is het triest dat mensen een forum nodig hebben om kaartjes te krijgen. Ziek zijn is iets wat je imo privé beleeft met je vrienden, familie en kennissen. Toch niet via een forum met een nickname?
Ik ben het met je eens..
Wil alleen even op dit stukje in gaan.
Ik ben/was zelf ook vaak ziek, het gaat nu wel al een hele tijd goed, echt al maanden.
Maar daarvoor lag ik regelmatig in het ziekenhuis.. dat had verschillende redenen.
Nou had ik toen niet veel vrienden/kennissen en van mijn familie is alleen mijn moeder nog over.
Het is dus niet vanzelfsprekend dat je irl veel mensen kent of veel familie hebt.
Ik zou dolblij zijn geweest met kaartjes van bokkers, helemaal omdat ik met sommige echt een band heb opgebouwd. :j

Geerke, ik zie je avatar wel hoor..