censuur uitbreiden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:05

Ben t eens met Gulpje. Als men nou zou zeggen Jezus is een oude g*itenne*ker en doet t graag an*al. Tja, dan kan ik t me voorstellen dat je dat vervelend vindt.
Als je dat over Mohammed zegt moet je oppassen dat je geen bom in je nek krijgt.
Als je al aanstoot neemt over godsamme dan moet je een wat dikkere huid kweken. Helemaal in deze tijd.

Ik heb mezelf maar even gecensureerd voordat ik zelf een b*m in mn o*r kri*g :+

Brainless

Re: censuur uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:12

Hoezo "helemaal in deze tijd"?
Juist in deze tijd vin ik dat mensen wel wat beleefder mogen worden (in hun taalgebruik).

Laatst werd hier een jongen op zijn scooter aangehouden door de politie.
De reactie van "onze jongeren" :
Godsamme tyfus gedoe.... effe opschieten anders krijg gezeik op school.... doe niet zo banketstaaf man... nee ik heb geen id bij mij... jezus christus, daar ga je toch niet omlopen zeiken he.. enz. enz.

Dan denk ik: als men het minder normaal vindt dat er gevloekt wordt, zal je dat niet snel gebruiken in een normaal gesprek.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:13

Ik denk dat je dit soort dingen tot op zekere hoogte moet kunnen accepteren als je op een openbaar forum wilt rondhangen.

En ik moet bekennen dat ik persoonlijk jezus mina niet erg vind, ik denk dat schelden met kanker voor veel mensen veel erger is. Maar dat kun je moeilijk censureren..

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:10

De beleving wat iemand als schelden ervaart ligt bij iedereen anders. Iemand die gelovig is, zal zich meer storen aan scheldwoorden rondom het geloof, dan iemand die niet geloofd.

Om te zeggen dat dit bij de tijd van nu past... tjah, helaas is het wel zo, maar dat praat het toch niet goed? Moeten we het daarom maar allemaal laten gebeuren? Als iedereen zo denkt over alles...

Persoonlijk stoor ik me niet zo erg aan scheldwoorden als "Jezus mina", maar de TS wel. Zij opent hiervoor een topic, om te kijken of meer mensen zich daar aan storen en of er misschien een censuur kan worden gemaakt.
De meerderheid is het (helaas voor de TS) het daar niet mee eens, maar waarom worden er dan zulke reacties als "overdreven" en "bekrompen" geplaatst? Als mensen al geen respect hebben voor de mening van iemand, vind ik dat persoonlijk veel meer "bekrompen" dan dat iemand zich stoort aan bepaalde scheldwoorden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:19

Sieltjuh: Dus dan heb jij eigenlijk ook geen respect voor mijn mening, dat is dan toch ook bekrompen?

En TS mag zich uiteraard storen aan bepaald taalgebruik, maar om je daar zó druk om te maken dat je er een censuur voor wilt laten instellen vind ik dat nog steeds bekrompen, sorry.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:47

Ik heb wel respect voor jouw mening hoor, jij mag het best bekrompen vinden.

Zoals je uit mijn reactie kan opmaken ben ik het ook niet met de TS eens, maar daarom ga ik toch niet met dat soort woorden gooien?
Je mening geven is prima, maar dat kan ook op een andere manier die wat respectvoller overkomt dan alleen zeggen dat het "overdreven" en "bekrompen" is. En een onderbouwing van een mening vind ik persoonlijk ook altijd fijn.

Maargoed, we leven in een vrij land en dit is mijn mening, en iedereen mag het daar best niet mee eens zijn ;)

[edit] en misschien een goed plan om verder weer ontopic te gaan :) Als iemand hier nog op door wil gaan: mijn pb-box staat altijd open :)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:53

Engeltje schreef:
Ben t eens met Gulpje. Als men nou zou zeggen Jezus is een oude g*itenne*ker en doet t graag an*al. Tja, dan kan ik t me voorstellen dat je dat vervelend vindt.
Als je dat over Mohammed zegt moet je oppassen dat je geen bom in je nek krijgt.
Als je al aanstoot neemt over godsamme dan moet je een wat dikkere huid kweken. Helemaal in deze tijd.

Ik heb mezelf maar even gecensureerd voordat ik zelf een b*m in mn o*r kri*g :+

_O-

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:12

Ik zou zeggen zet zelf een christelijk-paardenforum op....of zoiets.
Wat een gezeur zeg :roll: , wanneer je je hier aan stoort, moet je gewoon niet op een openbaar forum komen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:25

manie schreef:
Wat een gezeur zeg :roll: , wanneer je je hier aan stoort, moet je gewoon niet op een openbaar forum komen.

Je kan je mening wel wat vriendelijker verkondigen.
:)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:47

Ik heb dit al een keer eerder gezegd, maar het moet me nogmaals van het hart...

Iemand is gelovig, valt ergens over, dat kan gerespecteerd worden lijkt mij! Er wordt nu gevloekt, gescholden/extreem onvriendelijk gereageerd op de topicstarter.
Je kan toch ook vriendelijk vertellen dat je het geen goed idee vind?

Want gelovig of niet, we kunnen toch lief tegen elkaar doen want ik vind het nu allemaal wel erg wat ben je dom dat je gelooft over komen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:03

Gulpje schreef:
Dus je hebt een verhaal van 45 regels nodig om je mening goed en onderbouwd te mogen geven op Bokt? Sorry Bonita, na 3 zinnen van je verhaal viel ik al bijna in slaap.

Ik vind het, ondanks je ellenlange verhaal nog steeds onwijs bekrompen dat men (TS in dit geval dus) zich zo druk kan maken over een uitdrukking als Jezus Mina. Punt.

:D Meid toch, frustraties? Dat zei ik vroeger op school ook altijd tegen mijn vriendinnetjes.

Mijn ellenlange verhaal (ik zou in kunnen koppen dat de een sneller leest dan de ander, maar die is zo flauw }:0 ), geeft aan dat ik het ook niet met ts eens ben. Maar dat bekrompen hier geen betrekking op heeft. Zij ervaart het namelijk als kwetsend, dan is het toch op zijn minst 'netjes' om je tegen-reactie (mening) te onderbouwen en uit te leggen hoe je er zelf over denkt? Dan ben jij niet bekrompen en ts wellicht ook niet omdat zij jou/mij/ons dan wellicht beter zou begrijpen.
Dat doe je in een discussie, niet je mening opleggen of proberen iemand te ondermijnen of kwetsen, maar proberen de ander te overtuigen dat jouw mening de juiste is of op zijn minst een ander begrip laten opbrengen voor jou mening/denkwijze?
Ik ben het niet met ts eens, maar begrijp haar wel. Zoals ik al eerder als voorbeeld gaf over hetgeen mij "kwetst": schelden met kanker. Dan zou ik reacties als "bekrompen" "k*nker-gedoe(het gevalletje 'godsamme')" ook heel vervelend vinden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:47

Bonita_Bon schreef:
:D Meid toch, frustraties? Dat zei ik vroeger op school ook altijd tegen mijn vriendinnetjes.

Mijn ellenlange verhaal (ik zou in kunnen koppen dat de een sneller leest dan de ander, maar die is zo flauw }:0 ), geeft aan dat ik het ook niet met ts eens ben. Maar dat bekrompen hier geen betrekking op heeft. Zij ervaart het namelijk als kwetsend, dan is het toch op zijn minst 'netjes' om je tegen-reactie (mening) te onderbouwen en uit te leggen hoe je er zelf over denkt? Dan ben jij niet bekrompen en ts wellicht ook niet omdat zij jou/mij/ons dan wellicht beter zou begrijpen.
Dat doe je in een discussie, niet je mening opleggen of proberen iemand te ondermijnen of kwetsen, maar proberen de ander te overtuigen dat jouw mening de juiste is of op zijn minst een ander begrip laten opbrengen voor jou mening/denkwijze?
Ik ben het niet met ts eens, maar begrijp haar wel. Zoals ik al eerder als voorbeeld gaf over hetgeen mij "kwetst": schelden met kanker. Dan zou ik reacties als "bekrompen" "k*nker-gedoe(het gevalletje 'godsamme')" ook heel vervelend vinden.

Gefrustreerd? Nee hoor, ik viel echt half in slaap bij je lange uiteenzetting. En nu doe je dat nog eens dunnetjes over in bovenstaande post. :+

Ik ben het overigens wél met je eens dat schelden met kanker een absolute no-go is. Daarom vind ik het denk ik triest als mensen zich druk maken om Jezus Mina, zich bijna persoonlijk aangevallen voelen daardoor. Er worden mensen vermoord om hun uitgesproken mening over godsdienst(en). Let op: ik zeg niet dat TS zo is, maar ik vind het nog steeds bekrompen en een beetje eng.

PS: wat betreft het zeer gevatte 'inkoppen', misschien stiekem zelf een beetje gefrustreerd? :D
PS2: Oei wat een lange post, ik hoop niet dat je in slaap gevallen bent? :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:29

manie schreef:

Op een openbare school mag ook niet gevloekt worden!!!!
Heeft niks met christelijk te maken, maar met algemeen taalgebruik (en hoe andere daar tegen aan kijken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:31

Brainless schreef:
manie schreef:

Op een openbare school mag ook niet gevloekt worden!!!!
Heeft niks met christelijk te maken, maar met algemeen taalgebruik (en hoe andere daar tegen aan kijken).

Ik zit op officieel een roomskatholieke school. Wat hier echter voorbij komt zou TS direct een hartverzakking van krijgen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:46

Ik vind het vooral een heel onpraktisch idee eigenlijk. Hoe wil je dat ooit gaan doen? Als je in een serieus topic wil vertellen dat je moeder kanker heeft en er komt te staan mijn moeder heeft stokbrood, tja lijkt me persoonlijk erg vervelend.

Ik zal me er niet aan storen verder als het echt erg word zet ik de censuur wel uit :Y) . Ik vind trouwens die censuur altijd een beetje onzin denken ze nu echt dat je niet weet dat er l*l word gezegd omdat er banketstaaf staat. Ik raak in de normale wereld wel eens in de war als mensen echt banketstaaf bedoelen :P, toch tijd om minder op bokt te zijn misschien :+

EDIT: ik vind het trouwens altijd een beetje vreemd om je aan het taalgebruik van een ander te storen. Gaat toch om wat iemand zegt niet om hoe die het zegt.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:50

Ik heb een idee! :)*
Forget about the censuur!
Laten we allemaal gewoon wat toleranter wezen en onszelf minder ergeren aan wat anderen doen.
Als het woord Jezus ergens staat, dan kunnen we daar ook gewoon over heen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:53

Moon schreef:
Laten we allemaal gewoon wat toleranter wezen en onszelf minder ergeren aan wat anderen doen.
Als het woord Jezus ergens staat, dan kunnen we daar ook gewoon over heen lezen.

*tovert ergens nobelprijs vandaan*
Alstu!

Iedereen hoort gewoon met elkaar rekening te houden, stukje van de mensen die posten (schelden met kanker kan bepaalde emoties losmaken, en appelflap vind ook niet iedereen even leuk) maar ook van de lezer (stukje begrip dat niet iedereen even gelovig is, en dat niet iedereen er problemen mee heeft om appelflap te zeggen)

Engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:56

Moon schreef:

Amen _/-\o_

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:08

Aan de ene kant begrijp ik dat jij je daaraan kan storen, maar aan de andere kant stoor ik me enorm aan mensen die echt overal een punt van maken.

Al zou je bokt censureren, waar volgens mij bijna nooit wordt gevloekt, hoor je het toch op straat of in de trein. Daarnaast zijn de mensen die de woorden jezus mina gebruiken, niet bewust van het woord wat ze zeggen denk ik. Het is voor hun gewoon een woord of zinsgedeelte om uit te drukken dat ze iets aardig beroerd vinden. Dat is hetzelfde principe als gestoord zijn van een paar pagina's terug.
Mits je het niet gebruikt als zijnde scheldwoord, maar net als in je profiel als prettig gestoord, is het toch goed?
Mensen storen zich vandaag de dag echt overal aan. Ik vind het persoonlijk onprettig als mensen met een levensovertuiging allerlei dingen proberen, omdat iets volgens hun goed is. Ik zeg hierbij niet dat het om jou gaat, begrijp me goed, maar bijvoorbeeld het feit dat sommige gelovigen je echt tot vervelens toe proberen te overtuigen.

Als iedereen zich gewoon naar zijn eigen normen en waarden gedraagt, komen we een heel eind.al hebben sommigen ook die niet

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:11

Ik vind het onzin mijn censuur staat uit dus maar even goed

Er word hier ook zo veel gescholden!
Als iets van jezus of whatever je niet aanstaat gebruik je toch gewoon de temknop?

als mensen iets zeggen van over jezus in een of andere zin wat me niet aan staat maak ik er altijd een grap van en zeg

Laat die goede man toch daar boven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:16

Gentlegiant schreef:
Ik vind het onzin mijn censuur staat uit dus maar even goed

Er word hier ook zo veel gescholden!
Als iets van jezus of whatever je niet aanstaat gebruik je toch gewoon de temknop?

als mensen iets zeggen van over jezus in een of andere zin wat me niet aan staat maak ik er altijd een grap van en zeg

Laat die goede man toch daar boven

*mompelt iets met gebroken klomp*
En dan? Dan gaan de mods de post aanpassen?
Welkom in China, eigen mening hebben mag, zolang die maar hetzelfde is als de onze.

Dit is nog een stapsprong verder als de bokt censuur uitbreiden, die kan je teminste nog uitzetten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:25

En wat heeft Whatever er nou weer mee te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:25

Ik doelde meer op de temknop dan op het whatever.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:26

Een censuur van paasei, tyfus of wat dan ook, prima. Maar van jezus mina? Ik zeg.. Jezus Mina !!!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:27

Asyaa schreef:
Ik doelde meer op de temknop dan op het whatever.

Je hebt gelijk. Ik geloof ook niet dat de mods dat soort dingen gaat censureren.