hoe zit het met gebannede bokkers en hun fora.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:43

aerdenhout1 schreef:
Chiqa schreef:
We moeten zuinig zijn op mensen als Kiwiko zou zonde zijn als ze ook een definitieve ban zou krijgen.

Helemaal mee eens!! We zijn er al een paar kwijtgeraakt die toch een beetje het gezicht van bokt waren.

Lijkt me dat ze daar gewoon zelf bij zijn hoor. Je bent verantwoordelijk voor je eigen acties, en ik neem aan dat KiWiKo oud genoeg is om zelf te weten hoe ze wel of niet kan reageren.

FaberSmid

Re: hoe zit het met gebannede bokkers en hun fora.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:46

Cayenne waarom is er dan een bezwaarcommissie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:50

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:56

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:00

FaberSmid schreef:

Om te reageren wanneer je het er niet mee eens bent of terug wilt keren na een jaarban.
Dat wil echter nog helemaal niet zeggen dat de ban fout was.
PB anders eens iemand van de bezwaarcommissie. Die kunnen het je haarfijn uitleggen :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:17

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:37

En waarom is mijn laatste ban dan onterecht verklaard en terug genomen? Omdat mijn ban correct was en ik fout?
Niet alle ow's en bans zijn terecht, omdat de veroordeling vergeven is.
Kan me echter ook niet voorstellen dat ik daar de enige ben?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:39

FaberSmid schreef:
En waarom is mijn laatste ban dan onterecht verklaard en terug genomen? Omdat mijn ban correct was en ik fout?
Niet alle ow's en bans zijn terecht, omdat de veroordeling vergeven is.
Kan me echter ook niet voorstellen dat ik daar de enige ben?

Daarom heet het ook de bezwaarcommissie.
Dat wil nog niet zeggen dat alle bans goed of fout zijn. De bezwaarcommissie is om daar over te oordelen.
Nogmaals, stuur ze eens een pbtje.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:42

Waarover zou ik volgens u een pb moeten verzenden dan?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:44

FaberSmid schreef:

Omdat je deze vraag zelf stelde en er niemand hier beter op kan antwoorden dan zij zelf? :+
Je "moet" het trouwens niet, maar het is een optie die ik aandraag :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:45

Waarom denkt u dat ik nu juist dat geen als reactie schreef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:48

FaberSmid, bij mij is er ook eens een OW ongeldig verklaard door de bezwaarcommissie. Je bent dus inderdaad niet de enige.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:01

Nouks dat is nu juist het punt wat ik probeer te beschrijven, als de ow's en bans altijd volgens bokt correct zijn en de bokker altijd fout. Waarom is er dan de bezwaarcommissie en wat u net als ik schrijft?
Ik ben geen makkelijke jongen, dat geef ik ook open en eerlijk toe. Maar het is niet zo zwart als men hier schrijft, zoals u ook laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:08

...en zoals ik onderschrijf ;)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:31

-edit-

Oeps hier stond eerder een PB dus dat werd een edit.

Chiqa schreef:
Als je geen discussie wilt waarom is hij dan toch spannend genoeg voor je om je hierin te mengen?

Pfff. Wie beweerd dat ik geen discussie wil?
Wie beweerd dat ik dit spannend vind? :Z

On topic, als een aantal volwassen forumgebruikers met een uitgesproken mening hier permanent geband worden, blijft er weinig discussie over. Ze zijn de "smoelen"van dit forum.
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 31-05-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:35

?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:53

*geschreven uit persoonlijke ervaringen op een boel verschillende forums, inclusief een aantal waar ik mod ben geweest*
Je hebt op een forum altijd een aantal mensen die deel uit maken van het meubilair en het meest bekend zijn. Op het ene forum zijn dit de mensen die er het langst zitten, op andere met de grootste bek, op weer andere weer iets. Deze mensen is wat een forum een forum maakt, niet de eindeloze massa aan 'paard is ziek, wat doen?' en 'aanleuning is kaduk'. Mensen zoals KiWiKo, Shadow0, Jolliegirl, Arabesk, HC, en andere. Mensen die je continu in topics tegen het lijf loopt, waarvan je nieuwschierig word 'he, wie is dat nou eigenlijk', die je blijven verrassen met topics, van dat je van de trap dondert en allebei je armen breekt, tot alweer een date topic, tot pittige rijtechnische discussies. Dat deze mensen gebant worden is ontzettend zonde voor een forum, al is het soms nodig voor de rust te behouden. (Al ben ik wel van mening, door mijn ervaring, dat de regels op deze mensen wat soepeler kunnen/zouden worden toegepast, en dat een vriendelijk gesprek veel meer uithaalt dan een ban)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:15

Asyaa schreef:
*geschreven uit persoonlijke ervaringen op een boel verschillende forums, inclusief een aantal waar ik mod ben geweest*....
Al ben ik wel van mening, door mijn ervaring, dat de regels op deze mensen wat soepeler kunnen/zouden worden toegepast, en dat een vriendelijk gesprek veel meer uithaalt dan een ban)

Vooral dat laatste, een goed gesprek. Het meten met twee maten (soepeler hanteren van regels voor een bepaalde groep gebruikers) lijkt me tricky.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:29

Een goed gesprek kan helpen is mijn persoonlijke ervaring ook. Gelijk handelen, behandelen en straffen is ok, maar dat geschied hier op bokt ook niet zoals op andere fora.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:31

Het is inderdaad heel tricky, en ik heb vele mods het verkeerd zien doen. Wat ik heel vaak gezien heb is dat het gewoon puur vriendjes politiek werd en dat ze alles konden doen. Wat je wil is dat de mensen zichzelf eigenlijk moderen. Het meubilair type bezoeker wil hier vaak blijven, en zijn ook waardevol voor een forum. Hierbij werkt een vriendelijk gesprek veel beter dan een OW. Bij de grote massa wil dit soms ook werken, maar dit verschilt heel veel.
Wat ik geleerd heb, is van tijd tot tijd een vriendelijk gesprek (bij iedereen) en mocht het toch doorgaan meteen keiharde maatregelen. Voorbeeld= persoon A, type meubilair, zit qua regels een beetje tricky te doen, ik zou dan als mod eens vriendelijk hallo zeggen en vragen wat er is, dan vragen of diegene zich toch een beetje aan de regels zou willen houden, als voorbeeld voor nieuwe mensen (ect.). Vaak werkt dit veel beter dan een ban (soms 'uitstel van executie') en als je het eens in de zoveel tijd (maanden) herhaald is een ban helemaal niet nodig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:51

Ik vind het behoorlijk ingewikkelde materie. Ik ben ervan overtuigd dat fora naarmate ze groeien regels nodig hebben. Al is het maar omdat je de mensen niet meer kent en dus minder makkelijk kunt interpreteren.

Zo is er een klein besloten westernforum waar mensen ook hun trainingsfilmpjes online zetten en je ook ongezouten kritiek krijgt. Dat levert pittige discussies op, maar het is ook heel leerzaam. Een dergelijk forum staat en valt bij een relatief kleine groep en voldoende vertrouwen om ook volkomen recht voor zijn raap te zijn. Zodra je daar de toegang helemaal vrij maakt is die 'vrijstaat met ruimte voor kritiek' ook verdwenen. Die verdwijnt in de massa van 'correct omgaan met uw paard'. Dat wil dan gelijk zeggen dat je discussies krijgt die al jaren hier gevoerd zijn.

In de categorie: een slof is altijd fout, heb jij geen cap, een paard dat niet lekker op een bit loopt ligt altijd aan de hand van de ruiter (soms werkt een ander bitje ook gewoon, maar die discussie is moeilijk te voeren).

Dan kom je heel snel uit in de bokt-politiek-correcte posts. En die zijn zó saai na al die jaren.

Ik loop i.i.g. niet warm voor:

- probeer eens bitloos
- neem goede les
- vraag het je instructeur
- je kunt beter de dierenarts bellen e.d.

En dan heb je natuurlijk de mensen die wel een pittige discussie voeren. Wat daarbij moeilijk is dat je daarbinnen twee groepen mensen hebt. De mensen die ECHT een discussie aan willen gaan. En de mensen die vragen stellen om andere mensen te betrappen op een fout. Ook dat slaat discussies helemaal dood.
Het gevolg is dat een grote groep 'ouwe boktgarde' zich allang heeft teruggetrokken in de diverse HK-topics. Daar is het gezellig, kun je elkaar ook nog eens normaal aanspreken, vinden hele discussies plaats die elders op bokt ontaarden in welles/nietes-discussies.

Eigenlijk zijn de HK-s een kleine vrijstaat van communities op bokt.

En wat betreft het modden. Bokt is groter geworden. Veel groter. Dus waar je vroeger nog kon modden op basis van kennen van de meeste gebruikers en het modteam nog zo klein was dat je bokt redelijk bij kon lezen, kan dat nu niet meer. En dat heeft geleid tot standaardisatie. Meer standaardisatie dan mij lief is. Want dat leid automatisch tot minder ruimte voor individuele beoordeling.

Het heeft geleid tot meer bureaucratie op bokt. Met 'bemiddelaars' bijvoorbeeld. Waar je bezwaar aan kunt tekenen. Ik vind het persoonlijk jammer. Maar gezien het aantal leden van bokt, werkt het. Het is i.i.g. niet erg genoeg om echt te veranderen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:04

Asyaa schreef:
Dat deze mensen gebant worden is ontzettend zonde voor een forum, al is het soms nodig voor de rust te behouden. (Al ben ik wel van mening, door mijn ervaring, dat de regels op deze mensen wat soepeler kunnen/zouden worden toegepast, en dat een vriendelijk gesprek veel meer uithaalt dan een ban)

Eerlijk gezegd vind ik deze mensen vaak al heel soepeltjes behandeld worden hoor ..... tot het oneerlijke toe. En wat krijg je dan? Dat de grens steeds verder verlegd wordt .... tot het ontoelaatbare toe.

Bedenk ook, dat er heel veel, niet meer terug is te vinden omdat het gewoon naar de mesthoop is verplaatst. En dat gebeurt denk ik op andere fora ook. Je weet niet wat er af en toe voor een rotzooi gepost wordt, wat niet iedereen onder ogen krijgt of gekregen heeft.

En dan krijg je gewoon dat je geband wordt.... op ieder forum hou je dat.... kun je denk ik niet voorkomen. Hoe goed je beleid ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:06

slimmerik schreef:
Asyaa schreef:
Dat deze mensen gebant worden is ontzettend zonde voor een forum, al is het soms nodig voor de rust te behouden. (Al ben ik wel van mening, door mijn ervaring, dat de regels op deze mensen wat soepeler kunnen/zouden worden toegepast, en dat een vriendelijk gesprek veel meer uithaalt dan een ban)

Eerlijk gezegd vind ik deze mensen vaak al heel soepeltjes behandeld worden hoor ..... tot het oneerlijke toe. En wat krijg je dan? Dat de grens steeds verder verlegd wordt .... tot het ontoelaatbare toe.

Bedenk ook, dat er heel veel, niet meer terug is te vinden omdat het gewoon naar de mesthoop is verplaatst. En dat gebeurd denk ik op andere fora ook. Je weet niet wat er af en toe voor een rotzooi gepost wordt, wat niet iedereen onder ogen krijgt of gekregen heeft.

En dan krijg je gewoon dat je geband wordt.... op ieder forum hou je dat.... kun je denk ik niet voorkomen. Hoe goed je beleid ook is.

'Het is inderdaad heel tricky, en ik heb vele mods het verkeerd zien doen. Wat ik heel vaak gezien heb is dat het gewoon puur vriendjes politiek werd en dat ze alles konden doen.'

Het is heel moeilijk goed te doen, en ik heb bij verschillende mensen al het gevoel gehad van 'die hadden bij mij gister ipv vandaag een permanente ban te pakken', daarintegen heb ik ook vaak het gevoel 'misschien had een gesprek meer uit gehaald dan dit'.
Helaas (nouja, gelukkig) ben ik op bokt geen mod, dus kan ik ook niet zien wat er achter de schermen al is gebeurd. Soms is er meer aan vooraf gegaan, soms niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:12

helemaal eens met anya!!

dus ja, een forum zonder bans en mods kan. maar dan moet je wel goed reguleren wie je uberhaupt binnenlaat. bv alleen via via ed, ons kent ons.
dan lossen problemen ed zichzelf op en is een mod echt niet nodig.
wordt het echt groter, ja dan soms wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:44

slimmerik schreef:
Asyaa schreef:

Bedenk ook, dat er heel veel, niet meer terug is te vinden omdat het gewoon naar de mesthoop is verplaatst. En dat gebeurt denk ik op andere fora ook. Je weet niet wat er af en toe voor een rotzooi gepost wordt, wat niet iedereen onder ogen krijgt of gekregen heeft.

Iedereen weet dat ik besloten heb om niet meer om bokt te posten. Het beleid en de manier waarop er met gevoelige onderwerpen omgegaan wordt is al langere tijd niet meer de mijne. Maar hier maak ik een allerlaatste uitzondering voor. Speciaal voor jou Slimmerik, voel je vereerd....

Jij bent een van de weinige personen waarvan ik vind dat er elke keer veel te soepel mee omgegaan wordt. De manier waarop jij mensen op het randje brengt is niet alleen kwetsend maar ook volkomen respectloos. Bokt is groot geworden op de schouders van een aantal hele belangrijke mensen. En jij hebt jezelf tot doel gesteld om deze mensen 1 voor 1 te verbannen van bokt, en ik moet je toegeven, je groeit behoorlijk in je rol als de Geert Wilders van bokt. Veel geschreeuw en behoorlijke steken onder water, die wonderwel door alle mods geslikt worden. Ik weet niet wiens hielen je hebt moeten likken om dat voor elkaar te krijgen, maar knap hoor! Om nog maar niet te spreken over je ' geheime' forumgedeelte waar menig bokker, waaronder ik ( hoe kom je er in godsnaam bij dat ik bij verschillende mensen in de kont zit? ) over de tong gaan. En uitgerekend jij zegt dat het boktbeleid te soepel is? Laat me niet lachen.