Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:08

natuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome, maar als jij bezig bent om zo bewust mogelijk met je dieren om te gaan is het moeilijk om 'vriendelijk' te discussieren als je andere mensen met hun paard om ziet gaan als ware het een voorwerp.

Zo kan ik echt geen respect opbrengen voor mensen die het goedpraten dat hun paarden 24/7 op stal staan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:12

Storm76 schreef:
x_Marr, maar dat beargumenteren is juist het probleem. Mensen zíén een slof, lezen niets, maar gooien meteen hun mening over een slof op de scroll. Daar gaat dus je onderbouwde argument...
Een slof is fout. punt.
maar zo werkt het juist niet, en dat is met alles, met sporen, met zweep. Ik kan geen jong paard inrijden zonder een springzweepje hoor. En ik rij geen Z proef zonder een spoortje.

En dan is het niet dat dit 1x naar voren komt, maar zodra het 1x is geroepen volgt de rest en gaat het de komende 10 pagina's daar ook nog over.

Caira, ik ook niet, maar ik begrijp ook geen mensen die hun paard in de bagger zetten. Voor alles geldt: de gouden middenweg.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:13

@TS, die mensen zeggen dat wij op Bokt kortzichtig zijn en in hokjes plaatsen. Misschien moeten ze eens naar zichzelf kijken met hun oordelen die ze meteen gevestigt hebben.

Er staat ongelooflijk veel info op de site en ik denk dat we er echt dankbaar voor mogen zijn.

En pennymeisjes zijn schattig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:13

Ach, ik heb mijn paarden ook jarenlang 24/7 op stal gehad met als uitzondering het uurtje rijden per dag (en weidegang in de zomer) en waarom? Omdat ik niet beter wist.
Nu wel, het bijrijpaardje wat ik heb stond ook 24/7 op stal. Samen met zijn baasje heb ik besproken dat dit niet werkte voor hem, met als gevolg dat het diertje nu een weiland heeft met een schuilstal en de hele dag lekker rond kan scharrelen met zijn ponyvriendje.

Maar was ik dan vroeger een slecht persoon? nee hoor, ik wist gewoon niet beter. Maar door Bokt ben ik anders gaan denken, en ik heb hier nog veel en veel meer geleerd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:18

capopjekop schreef:
Ik vind bokt een aanwinst. Tuurlijk wordt er ook vaak iets geroepen dat noch kant noch wal raakt, maar dat filter ik er voor mezelf wel uit. Ik heb onwijs veel geleerd van bokt, juist omdat er zoveel visies en meningen zijn.

Dat is ook zeker waar.
Echter heb ik nu al een hele lange tijd dat ik er niet echt iets van leer.
Al is het nooit gek om ergens over na te denken.
Een rare reactie op een bit bijvoorbeeld: Waarom doet een paard dat?
Geen gek iets om daar eens twee keer over na te denken voor je er wat anders in hangt.

Wat ik wel vervelend vind zijn de mensen die heilig overtuigd zijn van een bepaald iets.
Noem maar iets: Paarden kunnen altijd zonder deken, niet scheren, bitloos etc.
Nu ben ik geen prototype dressuurprikker en rijd ook vaak bitloos, maar je kan ook te erg doordrammen in je visie.
Dat soort dingen moet je er gewoon uitfilteren.

Mijn instructiemens was haar paard aan het longeren met slof.
Zegt ze, kijk hij loopt nagevelijk zónder slof. :P
Op bokt zullen ze vast zeggen: Jaaaajaaa de slof weggefotoshopt. _O-

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:20

Ja precies Storm, dat had ik ook. Ik reed op een manege met waar ze in stands stonden. Nu nog steeds trouwens.
Ik vond met de stands ook niets mis mee, had er nooit over nagedacht eigenlijk. Dan lees je hier discussies en dat zet je echt aan het nadenken, waarom zou je je paard in 1x2,5m opsluiten? Ik word er nu gewoon naar van..

Zo eigenlijk veel meer dingen, heb al heel veel opgestoken van bokt..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:23

Dat had ik ook ja. Je gaat meer nadenken omdat andere mensen hun visie aan jou duidelijk maken. Dan kan je ook (een deel) van hun visie over nemen. Jammer dat sommige mensen niet eens willen luisteren naar anders mans visie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:24

suus_ schreef:
@TS, die mensen zeggen dat wij op Bokt kortzichtig zijn en in hokjes plaatsen. Misschien moeten ze eens naar zichzelf kijken met hun oordelen die ze meteen gevestigt hebben.

Er staat ongelooflijk veel info op de site en ik denk dat we er echt dankbaar voor mogen zijn.

En pennymeisjes zijn schattig.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hoe bescherm je je beter tegen kritiek en een evetuele waarheid dan door op voorhand al te zeggen dat iets onzin is?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:25

Daar heb je ook zeker een goed punt, maar ik denk dat deze mensen wel wat anders te doen hebben, dan hier te reageren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:26

Storm76 schreef:
x_Marr, maar dat beargumenteren is juist het probleem. Mensen zíén een slof, lezen niets, maar gooien meteen hun mening over een slof op de scroll. Daar gaat dus je onderbouwde argument...
Een slof is fout. punt.
maar zo werkt het juist niet, en dat is met alles, met sporen, met zweep. Ik kan geen jong paard inrijden zonder een springzweepje hoor. En ik rij geen Z proef zonder een spoortje.

Als ik een slof zie die dusdanig strak staat dat dat dier niet eens in een normale houding KAN lopen dan lees ik ook niet meer. Dan klik ik zelfs gewoon weg. De meeste topics waar er zo'n gezeik komt over de slof zijn dat soort topics, een slof die gewoon constant strak staat/fout gebruikt wordt. IMO vind ik dat veel commentaren op bokkers hier komen vanuit een heel sterk staaltje "ik zie wat ik wil zien". :) Ik heb zat topics gezien waarin men de TS complimenteert met het correcte slofgebruik! :j Maar dat past niet in het kraampje dus dat laat men "voor het gemak" maar even voor wat het is. :)

Dribbel; als men tijd kan maken om te kijken hoe slecht het is, dan kan men ook tijd maken om te kijken hoe goed het is als je het mij vraagt. :+

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:32

Ik denk dat men sowieso in de loop der jaren dat je met paarden omgaat en bezig bent zelf ook wel tot bepaalde conclusies kan komen.
Als je maar de tijd wilt nemen om eens echt naar het paarden gedrag te kijken.
Een paard kan je als je daarvoor open staat zoveel meer vertellen dan jij met je verstand zou kunnen bedenken.
Maar nogmaals, wil je die tijd daarin investeren?

Je hebt ruiters die paardrijden puur om het rijden ansich.
En je hebt ruiters die graag met paarden bezig zijn en dat hoeft niet perse uit enkel rijden te bestaan.
Mijn merrie heeft kissing spines.....kan je als ruiter niet veel meer mee en menigeen heeft ook al wel eens tegen me aan me gevraagt, waarom hou je haar dan nog???
het kost veel geld en wat heb je er eigenlijk nog aan??
Tja...zo kan je het zien, alleen ik zie het anders.
Mijn merrie is daarnaast ook meer voor me dan alleen een dier waar je toevallig een zadel op kunt kwakken en die voor je door het zand sjouwt.
Ik heb haar gekocht om haar te houden, in voor en tegenspoed.
Zij kan haar kunstjes niet meer met een ruiter op de rug in de bak....is ze me daarom minder diebaar??
Absoluut niet!!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:35

Onassa schreef:
Mijn merrie heeft kissing spines.....kan je als ruiter niet veel meer mee en menigeen heeft ook al wel eens tegen me aan me gevraagt, waarom hou je haar dan nog???
Mijn merrie is daarnaast ook meer voor me dan alleen een dier waar je toevallig een zadel op kunt kwakken en die voor je door het zand sjouwt.

Ach ja... ik heb 2 gezonde paarden staan van bijna 8 en 12, maar ze worden niet gereden. Waarom niet? Geen zin in, heel simpel.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:37

Quellian schreef:
Onassa schreef:

Ach ja... ik heb 2 gezonde paarden staan van bijna 8 en 12, maar ze worden niet gereden. Waarom niet? Geen zin in, heel simpel.

Dat kan ook.
Ik heb ook nog een gezonde staan die momenteel weinig gereden wordt.
Ik kan het momenteel ivm gezondheid zelf niet en ben keihard terug gekomen op het hebben van een bijrijdster.
Dus mag hij zich lekker dagelijks in de wei met zijn weidemaatjes vermaken ;)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:47

Wat ik altijd wel prettig vind aan bokt is juist dat er zoveel verschillende meningen zijn. Natuurlijk neem ik niet alles klakkeloos aan. Ik kijk wel altijd wat het beste bij mij en bij mijn paardje ofzo past.

Ik ben altijd wel nieuwsgierig hoe andere mensen over bepaalde situaties denken. Jammer van HAW vind ik dat foto's toegestaan zijn. Van filmpjes zie je veel meer dus ik zou voor in de toekomst aanraden daar meer de focus op te leggen indien mogelijk.

Er is nu een topic over hulpteugels en hoe anderen daarover denken. Heel veel roepen heel hard 'not done' maar kunnen het niet goed onderbouwen waarom dat dan zo is. Toch vind ik het wel interessant om de mening van anderen te lezen.

Profs hebben ook vaak methodes waarbij ik zo mijn bedenkingen heb. De één is er fan van, de ander niet. Voor de één werkt het, voor de ander niet. Ook dat zijn dingen die hier op bokt besproken worden, als je als prof je in die discussie gaat mengen stellen ze zich IMO juist onprofessioneel op dus waardeer heel erg dat dit niet gebeurd.

Het gebrek aan respect van sommigen vind ik soms wel erg moeilijk om mee om te gaan. Zoals ik al eerder zei, wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet. Elkaar waarderen en respecteren hierin kan ook een verrijking zijn en een groeiproces voor jezelf. Ik hoop dan ook dat meerderen dit inzicht krijgen.

Ik heb laatst 2 topics op HAW gezien, paarden met stang en trens. 1 stang geheel ontspannen, andere IMO veel te strak. Hoe ga je hiermee om? Opbouwende kritiek! Benoem de positieve punten en verpak daarmee de kritiek respectvol! De kans dat iemand er dan iets mee doet is veeele malen groter! Jouw doel om wellicht het paard hiermee uit zijn 'lijden' te verlossen bereik je hierdoor veel sneller.
Degene die heel ontspannen reed heb ik overladen met complimenten omdat ik persoonlijk erg blij was om dit ontspannen gebruik te zien.

Ik ben een reining ruiter maar werk voor met NH. Maar ik rij niet bitloos en ze heeft ijzers. Ik wordt door velen dus niet als 'natural' geaccepteerd. Erg jammer, want mijn hele rijden en omgang met mijn paard draait om de natuurlijke communicatie.

Ik probeer altijd nuttige informatie te filteren met name op de onderbouwing. Net zoals ik mijn mening zo duidelijk probeer te onderbouwen met mijn ervaring en kennis. Kan ik hiermee iemand helpen ben ik daar blij om. Zo niet, dan niet. Dat is de keuze aan de lezer.

Op die manier probeer ik respect te hebben voor de overige bokkers en zo zijn er wel meer die dat proberen. Ik hoop dat het respect voor elkaar vergroot waardoor het 'pennygehalte' er vanaf gaat. Het kinderachtige gekibbel maakt dat bokt een slechtere reputatie krijgt en verbetering daarvan begint bij jezelf.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:48

En daar krijg je een bak commentaar op, tegenwoordig niet eens meer recht in m'n gezicht hoor, ik ga er niet eens meer op in :+ Een van de twee wordt tegenwoordig wel een paar keer per week gereden door m'n bijrijdster, erg leuke meid (en momenteel voor een paar maanden in het buitenland :P ).

Billythekid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:49

Goed topic.
Elke serieuze vraag of probleembespreking wordt binnen de kortste keren overschreeuwd door "kenners" met 5 manegelessen achter de rug.
Ik zou het leuker vinden als er meer inhoudelijk en opbouwend werd gediscussieerd.
Als je eens zoekt op een bepaald onderwerp vind je wel reacties van deskundigen maar het merendeel is gezeur waar je niets aan hebt en waar je niet naar op zoek was.
Ik denk dat Bokt voor 90% wordt gevuld met reacties die aan de inhoud niets toevoegen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 00:01

Billythekid schreef:
Goed topic.
Elke serieuze vraag of probleembespreking wordt binnen de kortste keren overschreeuwd door "kenners" met 5 manegelessen achter de rug.
Ik zou het leuker vinden als er meer inhoudelijk en opbouwend werd gediscussieerd.
Als je eens zoekt op een bepaald onderwerp vind je wel reacties van deskundigen maar het merendeel is gezeur waar je niets aan hebt en waar je niet naar op zoek was.
Ik denk dat Bokt voor 90% wordt gevuld met reacties die aan de inhoud niets toevoegen.

+:)+
gelukkig heb ik in de tijd weer 1 ding bijgeleerd na 26 jaar ervaring......met omgang en rijden....maar vaak onbreekt het idd.

p.s praam zal er hier maar nooit over beginnen.......maar mensen die denken dat het anders kan die mogen me dan wel pbtje sturen en langs komen. ;)
Laatst bijgewerkt door frangelica op 06-04-10 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 00:06

Hoi ik probeer zelf altijd naar waarheid te reageren en als ik er niets van weet komt ook voor , bv geen ervaring met iets dan vraag ik er iets over of ik zeg niks. ja toch.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 00:08

Tja...Mijn eerste idee van Bokt was ook nogal pennyerig (is dit een woord? :P ). Voornamelijk omdat ik als ik eens een topic bekeek het of een 'dressuurprikker in setje' was of een stel pennys die met roze borsteltjes naar elkaar gooiden omdat er een poownie sielugh was. Ik kan me ergens dus wel indenken dat professionels en VA's er geen hoge pet van ophebben. Als ik eens iets aan de VA of hoefsmid vraag wat ik hier heb gelezen hou ik het meestal bij 'ik heb ergens gelezen'. Ik heb Bokt links laten liggen totdat (notabene) mijn eigenaar me eens vertelde dat hij regelmatig Bokttopics las die hij interessant vond. Hem kennende, wekte dat mijn interesse en sindsdien ben ik toch wel blijven hangen.
Er is idd veel gekkigheid op Bokt: Betweters, Profeten, Dierenknuffelaars en Echte Pennys, al dan niet in combinatie, maar er zitten er ook echt wel mensen tussen die iets te melden hebben of iig op mij overkomen als mensen die op z'n minst ervaring hebben. Kwestie van uitfilteren, lezen, zelf altijd kritisch blijven en bij twijfel andere bronnen raadplegen.

Ook al is Bokt voor mij voornamelijk een bron van vermaak en ontspanning, bij tijden eindeloos grappig (denkt aan specifieke topics :D ) toch pik ik er af en toe wel wat van mee. Behalve dat mijn Nederlands er ernstig op vooruit gegaan is is ook mijn kennis omtrent tuigage, rijstijlen en trainingsmethodes vergroot, ik heb een hernieuwd respect voor 'engelse' ruiters gekregen (na een aantal aanvaringen IRL met echte dressuurprikkers een beetje afkerig geraakt, mijn welgemeende excuses voor het over één kam scheren :o ) en blijf op de hoogte van het laatste (al dan niet paardgerelateerde) nieuws. Oja, ik vind het ook altijd leuk om te proberen te begrijpen waarom mensen dingen op een bepaalde manier doen, of ik het er nu mee eens ben of niet. Ik ben net zo'n eeuwige kleuter die alsmaar 'waarom?' vraagt. Ja, zelfs de VA en hoefsmid worden soms moe van me. :=

En verder, ja, zoveel mensen zoveel meningen. Bokt is een groot forum en dus, zoals al eerder geschreven, een aardige afspiegeling van paardminnend Nederland. Dus ook goede, op feiten en ervaringen gebaseerde meningen en reacties die nergens op slaan. En dús ben ik ook erg blij dat ik kan wegklikken als ik geen zin heb om ergens op in te gaan al blijft het in sommige discussies idd wel jammer als ze verzanden in wellesnietes of op de man spelen terwijl er juist een aantal mensen een fijne discussie voerden...

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 00:13

Waar ik mij aan erger op bokt is dat als iemand hier foto's plaatst en vraagt om mening/advies, je totaal in de grond geboord kan worden. Je kunt ook opbouwend kritiek hebben.
Iedereen heeft het moeten leren toch?

Ook de topics over hulpteugels, niet 24/7 in de wei, dan kan de TS de wind van voren verwachten. Dierenbeul etc heb ik al vaak voorbij zien komen.

Discussie en/of meningen oke, maar laat iedereen in zijn waarde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:37

nicole3939 schreef:
Waar ik mij aan erger op bokt is dat als iemand hier foto's plaatst en vraagt om mening/advies, je totaal in de grond geboord kan worden. Je kunt ook opbouwend kritiek hebben.
Iedereen heeft het moeten leren toch?

Ook de topics over hulpteugels, niet 24/7 in de wei, dan kan de TS de wind van voren verwachten. Dierenbeul etc heb ik al vaak voorbij zien komen.

Discussie en/of meningen oke, maar laat iedereen in zijn waarde.

ik heb juist vaak het omgekeerde...iemand vraagt om commentaar...je geeft het,onderbouwd nog wel en de TS is niet blij en verzoekt je ook nog je vooral in de toekomst er niet meer mee te bemoeien....die gevallen heb je ook.

Van die omhooggevallen pubers....

Edit....als ik een paard zie wat flink op de voorhand loopt en met een strakke slof gereden wordt,maak ik die niet uit voor dierenbeul maar leg uit waarom in dat geval een slof niet zo een goed idee is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:07

Maar eerder dan te zeggen dat Bokt de boosdoener is, moet je misschien verder kijken dan dat. Bokt is een medium en dus een klankbord van wat zich afspeelt in de werkelijkheid. Dat er hier en daar zaken met een korreltje zout moeten worden opgenomen is duidelijk. Mensen zullen getypt al sneller hun mening willen doordrukken of verbloemen, dan dat het in werkelijkheid is. Maar of je nu prof ruiter, amateur of actief bent in paardgerelateerde sectoren, is het altijd aan jezelf om te bepalen wat er wel en niet kan, hoe je wel en niet iets kan gebruiken of toepassen.
We zijn allemaal mensen, fouten maakt iedereen, maar op een forum als dit kan er ook informatie gedeeld worden. Dus enkel stellen dat een bepaalde groep dit medium afdoet als onzinnig, zegt meer over hun dan over een hele groep.

Verder zijn er idd zaken die terecht afgedaan worden als verkeerd. Zoals bvb het rijden met een slof, die 9.8/10 keer ook verkeerd gebruikt wordt! En zien we idd veel paarden en pony's de revue verschijnen die te jong en te vroeg aan het werk gezet worden, tuurlijk komt er dan commentaar op.
Een 3-jarige die in het eerste deel van het jaar zadelmak gemaakt wordt, is vaak een groot verschil met eentje die in het najaar onder het zadel komt( de eerste categorie is vaak enkel officieel al drie om zo maar iets te noemen). Verder moeten mensen meer leren kijken naar hoe hun paard ontwikkelt, zeker bij dat jong spul. Dan heb je vaak nog de combinatie van de twee, dus gebrek aan rijtechnische ervaring (vb rijden met een slof, maar op fotos duidelijk te zien dat er niets aan activiteit aanwezig is of handen die tegenwerken) op een vaak jong en onervaren dier. Ja als je dat plaatst kan je idd reacties verwachten.

Ik vind bokt zowieso geen plek om echt rijtechnische zaken te willen oplossen, net als alle medisch gerelateerde issues. Vaak zit ik me dan te ergeren over hoe weinig kennis er leeft en hoe sommige mensen toch liever aanmodderen ipv echt actie te ondernemen. Zeker als het medisch gerelateerde zaken zijn, denk ik vaak: 'op de tijd dat je hier nu een heel topic hebt gezet, had je allang een DA over de vloer gehad!!' of bij rijtechnische zaken: 'Neem les!, kijk naar jezelf en ga structuurgewijs iets oplossen'

Dus het imago van bokt ansich wordt gekleurd door mss de grote onkunde die er is onder heel wat paardenhoudende mensen. Maar dat begint bij de vorming van de beginnende ruiters/amazones, dus laat die prof ruiters dan hun kennis maar doorgeven (als ze die al zelf optimaal bezitten, paardrijden is meer dan prestaties kunnen aantonen, er zijn genoeg profs die paarden kunnen finetunen, maar niet van Ato Z kunnen opleiden. Als mensen dan verblind door prestaties aanhang zoeken tot dergelijke personen, ja dan missen deze vaak een heel belangrijk stuk; nl Basis, gevoel, anticipatievermogen etc)

En verder heb je altijd mensen die het beter menen te dunken als een ander, zolang de paarden er dan niet de dupe van worden, kan je er ook weinig tegen inbrengen. Daarvoor leven we nog steeds in een democratie, waar iedereen zijn eigen mening kan en mag verkondigen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:19

Ik denk dat Bokt een precieze afspiegeling van de samenleving is. Als je paard door politiek zou vervangen, dan kunnen we zo in de tweede kamer. ;)

Ja, ik kan me voorstellen dat professionals zich kunnen ergens aan Bokt. Ja, er zit misschien een hoog Penny-gehalte, maar hoe schat jij de gemiddelde paardenliefhebber in? Ik geloof dat de diversiteit zowel de kracht als het zwakke punt van Bokt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:07

Ik denk dat het probleem met paarden hetzelfde is als met kinderen. Iedereen denkt er verstand van te hebben.

Helaas zit er ook op bokt heel veel kaf onder het koren en zijn er maar weinig mensen die zich écht verdiept hebben.

Ik denk dat er met het nieuwe uiterlijk van bokt in ieder geval een klein beetje aan het imago geschaafd kan worden. Verder denk ik dat het niet te vermijden is dat we ook mensen hebben rondlopen die meepraten en/of zelf geen verstand van zaken hebben.

Misschien kunnen de mensen die écht verstand ervan hebben op de een of andere manier herkenbaarder worden gemaakt? Verkozen door een deskundig panel of zo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:33

ik noem het altijd het referentiekader verschil :)

zolang als miep denkt dat Salinero precies zo reqageert als haar enigste eigenste Haf....... ben ik snel uitgelueld joh! :)