Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Solis schreef:Heino schreef:Als dat de enige vraag is die de hulpverlener gesteld heeft is het wel raar ja.
Nou precies, die laatste zin die je beschrijft doelde ik op. Zoals ik het las was het het eerste wat diegene vroeg, en dat lijkt mij al veel te veel één richting op gedacht in zo een eerste kennismaking.Daphaan schreef:en het is inderdaad geen beschermde titel. maar de naam van de titel (Dr. M.Sc) en instelling waar degene bij zit kan wel veel vertellen.
In dit geval heb je er Dr. voor staan, wat duidt op een Master titel. Dan heet je psychiater, wat wél een beschermde titel is. Tussen die twee zit nogal een verschil..
Daphaan schreef:Niet perse... Als je een master hebt (wat ik ooit hoop te halen) maakt mij niet tot psychiater. Een afgeronde geneeskunde studie maakt je tot psychiater. Een psycholoog mag je jezelf al noemen na geen opleiding. Maar als je een titel voor de naam ziet staan, kun je zien of iemand een studie heeft gevolgd (bijvoorbeeld psychologie) dat is het werkelijke verschil tussen psychiater en psycholoog
Daphaan schreef:Niet perse... Als je een master hebt (wat ik ooit hoop te halen) maakt mij niet tot psychiater. Een afgeronde geneeskunde studie maakt je tot psychiater. Een psycholoog mag je jezelf al noemen na geen opleiding. Maar als je een titel voor de naam ziet staan, kun je zien of iemand een studie heeft gevolgd (bijvoorbeeld psychologie) dat is het werkelijke verschil tussen psychiater en psycholoog
Solis schreef:Pollewoppy schreef:Daar heb je een heel goed punt Solis, wat door veel mensen door elkaar gehaald wordt. Als je depressieve gevoelens hebt, wat iedereen wel eens heeft, roept iemand al gauw: "Ik ben depressief"
Ja ik denk zelf dat die termen juist zo makkelijk gebruikt worden omdat ze wel in de goede richting zitten. Populair zijn als het ware.. de ene keer is depressie in het nieuws en gaan mensen dat herkennen, dan is ADHD weer een 'hot topic' dus dat zie je dan ook overal om je heen. Dan is autisme in het nieuws omdat er een nieuwe studie over is geweest en dan lopen er opeens een heleboel autistische mensen rond.
Dat heet dagelijkse diagnose. Iedereen doet het, het gevaar schuilt in het feit dat mensen zoiets gaan geloven en de sticker voor officieel verklaard aannemen...
edit; Heino schreef dit ook al
Solis schreef:Yamcha schreef:Nuancering is voor veel mensen heel moeilijk.
Het verschil tussen 'weleens' en 'meestal' bijvoorbeeld.
Ik vermoed dat ik dénk dat ik wel eens heel misschien, af en toe, last van depressie kan hebben, soms wel en soms niet hoor, en dan de ene keer in ergere mate dan de andere keer?
Heino schreef:Het kan aan mij liggen (omdat ik dergelijke topics vaak links laat liggen) maar komt het echt voor dat mensen zeggen "jij hebt dit en dit?"? Of is het meer "je zou eens kunnen kijken naar ..."?