van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:04

En het is aan ons of wij daar op ingaan, als we dat 'soort' mensen gewoon negeren is er niks aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:07

Doe ik inderdaad ook, ik verlaag me niet tot hun verheven niveau ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:08

ik vindt dat ge-U niet zo erg...als iemand het prettig vindt U te gebruiken dan is dat prima!

Vaak begrijp ik de posten niet....(wel van Fabersmid..)maar er zijn nog een paar U gebruikers die in mijn optiek geheel hun doel voorbij streven(dit klonk toch ook al niet slecht??) door taal te gebruiken waar ik niets van begrijp.

Nu ben ik natuurlijk niet zo heel slim,waarschijnlijk ligt het daaraan,en daar schaam ik mij ook niet voor...

Jammer want sommige topics met wel degelijk intressante onderwerpen,worden zo ,naar mijn idee,om zeep geholpen.

En eindigen vaak in elkaar afkrakende en afmakende topics....wel in algemeen beschaafde schrijftaal....misschien dat het een mod. daarom niet opvalt?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:09

Ik ook niet, ik lees er overheen of sla de topics over.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:09

Janine1990 schreef:
Miracle_ schreef:
Ik snap je ergernis. Soms denk ik echt dat ik rechten aan het studeren ben, ipv op bokt aan het lezen ben. Al associeer ik meestal de "U" aan de Belgische bokkers onder ons. Daar irriteer ik me weer minder aan dan aan de Nederlandse bokkers die "U" gebruiken. Het mag van mij wel wat minder formeel soms... :D

Ik heb altijd het idee dat de Belgische bokkers zich heel erg netjes aanpassen hier op bokt, ik lees nooit onleesbare Belgische lappen tekst... :n
Altijd keurig Nederlands, vind ik geweldig!

Je hebt ook ge-u en ge-u ;)

Ik vind ook wel dat de Belgen zich prima aanpassen, alleen àls ik een keer U zie, is het meestal wel een Belgische bokker. No offence verder! Maar de enige Nederlander die ik het zie doen is FaberSmid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:10

De hoofdletter 'U'... ik zie het wel eens bij Duitsers op bokt, die reageren ook wel eens met U (met een hoofdletter :+ ). Maar dat is anders dan het wannabee verheven u-en vind ik. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:10

En U is god aanspreken, niet je mede bokker _O-

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:13

Het valt mij vooral op dat ik de posten met het u-gebruik en de onnodig hoogdravende taal, voornamelijk heel erg onvriendelijk over vind komen. Het werkt zo kleinerend dat ge-u in combinatie met veel te moeilijke woorden. In een discussie krijg ik de neiging om dan meteen in de aanval te vliegen, terwijl de post (mag ik aannemen) waarschijnlijk niet zo aanvallend en onvriendelijk bedoeld was.
Vaak wordt er dan ook nog eens niet consequent gebruik gemaakt van interpunctie en dat maakt de tekst voor mij bijna onleesbaar.
Er zijn een paar bokkers die zo lijken te spreken op bokt en ik lees hun berichten systematisch niet meer. Ik word er niet gelukkiger van. Het leest gewoon niet prettig weg omdat de meeste zinnen niet kloppen, niet lekker lopen en daar komt dat ge-u nog even lekker bovenop.

U opzich is niets mis mee, maar houd dan de rest van je post wel toegankelijk voor elke bokker.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:15

geerke schreef:
En eindigen vaak in elkaar afkrakende en afmakende topics....wel in algemeen beschaafde schrijftaal....misschien dat het een mod. daarom niet opvalt?

Dat ben ik ook helemaal met je eens! Vaak worden het persoonlijke aanvallen, verhuld in dure woorden, maar net zo goed bedoeld om iemand anders de grond in te stampen.

Veel van deze mensen gebruiken dus wel "u", waardoor het lijkt dat ze respect hebben voor de mede-bokkers die ze aanspreken.
Maar, die steken die ze onder water geven, verhuld in die dure woorden, maken wel duidelijk dat de deze mensen totaal geen respect hebben voor hun mede-bokkers.

Fenrir

Daisies schreef:

Dat weet ik, maar bedenk je wel dat Duitsers 'Sie' met een hoofdletter schrijven... en onze 'u' dan vaak ook. :)

Janine1990

Fiffil; Bij Duitsers is het niet zo raar, voor hen is U een grotere groep of een oudere persoon, welke dus Sie wordt in het Duits.. ;) Dat schrijf je nu eenmaal met een hoofdletter. Als je dat gaat vertalen dmv vertaalmachine, kan je het wel eens verwarren :)

geerke; Ik voel me ook vaak erg dom, terwijl ik dat echt niet ben en jij waarschijnlijk ook niet. Het is gewoon het gevoel dat dergelijke schrijvers tussen de regels plaatsen en wat jij en ik (en met ons veel andere bokkers) klakkeloos aannemen.
Voor mij is het ook vaak het idee dat ik niet serieus wordt genomen vanwege mijn leeftijd (onzin natuurlijk), maar dan praat ik maar gewoon met dat gevoel mee, dan geef ik toe ik dat dom ben, op digitaal papier ;) Maar dan ben je meestal niet dom maar onwetend :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:16

Fiffill schreef:
Daisies schreef:

Dat weet ik, maar bedenk je wel dat Duitsers 'Sie' met een hoofdletter schrijven... en onze 'u' dan vaak ook. :)

Klopt, die schrijven dan ook nog wel eens zelfstandig naamwoorden met een hoofdletter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:17

Misschien verhult dat u alle steken onder water?

YankeeBoy

Ik sla dat soort posts over.
Moet al genoeg ingewikkeld taalgebruik lezen in mn wettenbundel & dat vind ik meer dan genoeg

Iriscope

geerke schreef:

Of ze denken dat ze, zolang ze maar "u" en dure woorden gebruiken, alles kunnen maken :roll:

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:18

Annetje schreef:
Het valt mij vooral op dat ik de posten met het u-gebruik en de onnodig hoogdravende taal, voornamelijk heel erg onvriendelijk over vind komen. Het werkt zo kleinerend dat ge-u in combinatie met veel te moeilijke woorden. In een discussie krijg ik de neiging om dan meteen in de aanval te vliegen, terwijl de post (mag ik aannemen) waarschijnlijk niet zo aanvallend en onvriendelijk bedoeld was.
Vaak wordt er dan ook nog eens niet consequent gebruik gemaakt van interpunctie en dat maakt de tekst voor mij bijna onleesbaar.
Er zijn een paar bokkers die zo lijken te spreken op bokt en ik lees hun berichten systematisch niet meer. Ik word er niet gelukkiger van. Het leest gewoon niet prettig weg omdat de meeste zinnen niet kloppen, niet lekker lopen en daar komt dat ge-u nog even lekker bovenop.

U opzich is niets mis mee, maar houd dan de rest van je post wel toegankelijk voor elke bokker.

Wordt wel aanvallend en onvriendelijk bedoeld, krijg ik heel vaak het gevoel! Maar ik heb het idee dat deze bokkers al eens een OW'tje hebben gehad en daarom met hoogdravende taal komen aanzetten. Zoals al eerder werd gezegd valt het lang zo erg niet op en worden lezers die zich aangevallen voelen wat onzeker over de berichten.
Ze weten gewoon dat ze in hun recht staan op die manier. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:18

Babel schreef:
geerke schreef:

Of ze denken dat ze, zolang ze maar "u" en dure woorden gebruiken, alles kunnen maken :roll:

Dat gespeculeer van jullie heeft er allemaal mee te maken hoor. Ik kan niet geloven dat ze dit onbewust doen, of 'vanwege leeftijd en opvoeding'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:19

Janine1990 schreef:
Fiffil; Bij Duitsers is het niet zo raar, voor hen is U een grotere groep of een oudere persoon, welke dus Sie wordt in het Duits.. ;) Dat schrijf je nu eenmaal met een hoofdletter. Als je dat gaat vertalen dmv vertaalmachine, kan je het wel eens verwarren :)

geerke; Ik voel me ook vaak erg dom, terwijl ik dat echt niet ben en jij waarschijnlijk ook niet. Het is gewoon het gevoel dat dergelijke schrijvers tussen de regels plaatsen en wat jij en ik (en met ons veel andere bokkers) klakkeloos aannemen.
Voor mij is het ook vaak het idee dat ik niet serieus wordt genomen vanwege mijn leeftijd (onzin natuurlijk), maar dan praat ik maar gewoon met dat gevoel mee, dan geef ik toe ik dat dom ben, op digitaal papier ;) Maar dan ben je meestal niet dom maar onwetend :')

voor jou is er nog hoop!
Je bent nog jong :D

Ik ga waarschijnlijk 'dom' mijn graf in :D
Maar ja....wat is dom?

Daar kun je ook een vette discussie om starten!

Maartje1990

Hmm, het valt me af en toe wel op. En als ik bepaalde bokkers zie waarvan ik weet dat ze op zo'n hoog niveau schrijven dan lees ik 't al niet meer. Want dan moet ik 't echt soms 3 keer lezen voor ik 't begrijp.

Zelf doe ik wel als ik bijv. een (oude) mod pb wel u gebruiken etc.

(hoop niet dat er nu mods beledigt zijn omdat ik ze met U heb gepb't en ze dus als 'oud' bestempel, dat is ook weer niet zo hoor ;) )

Iriscope

Ach, als ze mij persoonlijk zouden willen aanvallen, doen ze dat maar in dure woorden. Dan begrijp ik er niets van, dus raakt het me ook niet :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:20

Janine1990 schreef:

Ja, dat is dus wat ik zeg over Duitsers. :+ Bij hen vind ik het ook niet raar, zoals ik al eerder aangaf.

Ik voel me nooit dom door die posts, ik ga ze ook niet ontwijken als ik in discussie ben, heb niet zo'n moeite met moeilijke woorden dus onder de indruk ben ik ook niet gauw.
Overigens ben ik jonger dan jij als ik naar je boktnaam kijk.... ik heb mijn leeftijd niet (echt) in mijn profiel staan, maar heb nooit het idee dat men mij niet serieus neemt. :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:21

Maartje1990 schreef:
Hmm, het valt me af en toe wel op. En als ik bepaalde bokkers zie waarvan ik weet dat ze op zo'n hoog niveau schrijven dan lees ik 't al niet meer. Want dan moet ik 't echt soms 3 keer lezen voor ik 't begrijp.

Zelf doe ik wel als ik bijv. een (oude) mod pb wel u gebruiken etc.

(hoop niet dat er nu mods beledigt zijn omdat ik ze met U heb gepb't en ze dus als 'oud' bestempel, dat is ook weer niet zo hoor ;) )

ik begrijp het nieteens na 3x lezen :o

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:23

Ik begrijp het wel, maar heb geen zin om er mijn energie in te steken.. En ik sla sowieso alle lappen tekst over die er saai uitzien want dat werkt zo vermoeiend :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:27

Fiffill schreef:
Janine1990 schreef:

Ja, dat is dus wat ik zeg over Duitsers. :+ Bij hen vind ik het ook niet raar, zoals ik al eerder aangaf.

Ik voel me nooit dom door die posts, ik ga ze ook niet ontwijken als ik in discussie ben, heb niet zo'n moeite met moeilijke woorden dus onder de indruk ben ik ook niet gauw.
Overigens ben ik jonger dan jij als ik naar je boktnaam kijk.... ik heb mijn leeftijd niet (echt) in mijn profiel staan, maar heb nooit het idee dat men mij niet serieus neemt. :n

Ik heb wel moeite met de zinsconstructies, mede omdat vaak de ingewikkelde grammaticaconstructie aan de betekenis voorbij gaat... :+
Verder ben ik nooit zo van de moeilijke woorden geweest (op school was dat negatief dus, maar thuis was het al te veel voor vrienden die vmbo deden deze vrienden telden hoger dan school dus dan pastte ik me maar aan aan het accent hier) en zijn m'n ouders ook niet van de dure woorden. Als je echt goed wilt kunnen spreken moet je het naast moeilijke taal ook in jip en janneke taal kunnen verwoorden.
Echter word ik wel degelijk (nadeel van leeftijd in je profiel) benadeeld door mijn leeftijd, woorden als onwetend krijg je zo naar je kop gegooid. Om op die manier maar voor elkaar te boksen dat mensen zoals ik onzeker worden over gesproken woorden en misschien wel willen leren van 'hun' manier.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:27

Correct me if I'm wrong:

Bespeur ik hier de drang om te 'winnen' in discussies, zou het daar allemaal om kunnen draaien? Van beide kanten bedoel ik.

De hoogdravers proberen de anderen het zwijgen op te leggen.
De anderen worden er link van en gaan het hele gebeuren of uit de weg of ze gaan in felle discussie.

Dat zou echt lelijk zijn als dat zo was... |(