Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:58

het lijkt mij van de gekken dat je geen topic meer mag openen als je geen cap draagt. En die leeftijdsgrens net zo min. Want als je boven de 18 bent is je hoofd van metaal?

Zelf draag ik graag mijn cap, voel me er op de een of andere manier veiliger mee haha. Alhoewel ik soms wel eens denk als ik iemand op een 4 jarige zonder cap zie van oeii waarom zet je hem niet gewoon op, blijft het een eigen keus. Misschien een onverstandige, maar dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken :)

loriene

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:07

Wanneer ik een jonge pony rij doe ik een cap op, of met een buitenrit.
Wanneer ik de pony wat beter ken doe ik dat ding af.
Jongeren die ponyrijden hebben ouders om er op toe te zien of ze een cap dragen.
Mijn dochter rijd ook met de cap op.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:18

Wanneer je als rijdende ouder je kinderen verplicht tot het rijden met een cap, geef dan zelf ook het goede voorbeeld. Want wanneer hoeven je kinderen dan niet meer met bescherming te rijden??? Wanneer ze ervaren ruiters zijn?? En wanneer is dat dan? Teneinde discussie's met je kids te voorkomen; altijd veiligheid eerst!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:44

Maar ik mag toch ook een biertje drinken zonder dat mijn kinderen dat mogen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:46

Ja, maar je helemaal klem zuipen waar ze bij zijn is misschien niet zo verstandig? Of oversteken terwijl het licht op rood staat, je geeft niet echt het goede voorbeeld dan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:48

J01andA schreef:
En wanneer is dat dan? Teneinde discussie's met je kids te voorkomen; altijd veiligheid eerst!

Dan zou ik vooral lekker stoppen met paardrijden :) Is nog veel veiliger!

Veiligheid kan helemaal niet altijd eerst, want dat wordt een bijzonder saaie wereld dan. Wat is er eigenlijk mis met eigen keuze? Waarom denken we allemaal dat we precies weten wat anderen moeten doen - waarom zou jij dat prima kunnen bepalen maar andere mensen niet?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:50

Brainless schreef:
Maar ik mag toch ook een biertje drinken zonder dat mijn kinderen dat mogen?

Hier kan je duidelijke leeftijdsafspraken over maken maar het hebben van voldoende rij ervaring, ligt gecompliceerder.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:50

Ik rijdt al mijn paarden met cap ookal zijn ze nog zo braaf..
Ik zet hem op voordat ik ga rijden en hij gaat pas af als de laatste is afgezadeld zelfs in de zomer!
Mijn vraag is....waarom rijden mensen uberhaupt zonder cap. Hier zou ik dan ook graag antwoord op krijgen van mensen die zonder cap rijden..

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:53

Shadow0 schreef:
J01andA schreef:
En wanneer is dat dan? Teneinde discussie's met je kids te voorkomen; altijd veiligheid eerst!

Dan zou ik vooral lekker stoppen met paardrijden :) Is nog veel veiliger!

Veiligheid kan helemaal niet altijd eerst, want dat wordt een bijzonder saaie wereld dan. Wat is er eigenlijk mis met eigen keuze? Waarom denken we allemaal dat we precies weten wat anderen moeten doen - waarom zou jij dat prima kunnen bepalen maar andere mensen niet?

Ik heb het hier over rijdende ouders, die hun kinderen iets verplichten wat ze zelf niet doen. Natuurlijk moet iederen zelf weten of men voor veiligheid gaat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:56

en iedereen is zo heilig >;)
tuurlijk zijn er regels maar een cap dragen is geen wettelijke regel

mijn kinderen dragen een cap omdat ik vind dat ze nog niet goed genoeg kunnen rijden en ze liggen er ook wel eens af
eerlijk gezegd vind ik die cap vooral belangrijk voor als een pony nog natrapt of over een kind loopt

waarom ik geen cap draag?
omdat ik het storend vind
als ik van mijn paard af wil vallen moet ik een koprol kunnen maken en dat gaat verdomde lastig met een cap op je kop
zeker als ik een jong paard in rij moet ik kleren aan hebben wat lekker zit en niet storend zijn
en als ik al eens een zweefrol neem van mijn paard eindig ik altijd op mijn kont

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:57

just_bassie schreef:
Ik zet hem op voordat ik ga rijden en hij gaat pas af als de laatste is afgezadeld zelfs in de zomer!
Mijn vraag is....waarom rijden mensen uberhaupt zonder cap. Hier zou ik dan ook graag antwoord op krijgen van mensen die zonder cap rijden..

Het rijdt veel lekkerder, vooral hoog zomer. Lekker de wind door je haren heen :j En als je op en paard zit waar je net zo veel risico hebt om er van af te vallen als op een fiets..... waarom niet?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:58

Ik rij zonder cap omdat ik dat mijn eigen verantwoording vind.
Ten tweede zoals ik heir al eerder heb gemeld Heeft een vriendin van mij een paar jaar terug een ongeluk gehad met haar paard en is haar cap bijna haar dood geworden dus een cap dragen is niet altijd veiliger.
Het bandje van haar cap sneed door de klap in haar keel waardoor die open kwam te liggen.
Volgens het ziekenhuis heeft zij heel veel geluk gehad maar ze durft nu geen cap meer op en kan daardoor ook geen wedstridjen meer rijden en durft niet meer naar buiten omdat ze dit zonder cap op haar paard niet aandurfd.
Met andere woorden een cap lijkt veilig maar in sommige gevallen zoals bij haar kan het ook je (bijna) dood betekenen.
En dan alsnog blijft het je eigen keuze en verantwoording om een cap te dragen of niet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:58

Ja , ik verplicht onze dochter een cap op met rijden terwijl ik het zelf alleen doe met buitenritten en aanrijden van jong spul.
Heb zelf een hekel aan dat ding..vind hem niet lekker zitten.
Mijn eigen dochter maakt er geen punt van dat ik zonder cap thuis rijdt. :D

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:59

iedereen moet toch zelf weten of hij/zij een cap draagt? stel je bent staleigenaar.. dan kun je natuurlijk een regel maken dat er alleen met cap wordt gereden. ( evt tot een bepaalde leeftijd ) maar als je thuis lekker aan het rijden bent, kun je natuurlijk doen wat je wilt, daar heeft niemand iets over te zeggen.

( ik rijd trouwens zelf wel áltijd met cap, maar ik vind het gewoon een eigen keuze )

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:00

Voor je kont is nog geen protectie beschikbaar :D

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:03

jawel! je hebt zo'n opblaasbaar ding, dat ook je stuitje beschermd!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:06

ik heb kont genoeg van mezelf :))

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:35

ik denk vooral dat het erom gaat dat bokt het signaal afgeeft dat rijden met cap gewoon verstandiger is, kunnen we niet ontkennen denk ik!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:13

Jannie86@ Natuurlijk is het verstandiger dat je een cap op hebt en als bokt dit door wil voeren dan is dat hun recht maar het blijft nog steeds een keuze van je zelf om een cap op te doen of niet

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:18

Om eerlijk te zijn vind ik het volledig je eigen keus...
Zelf draag ik op mijn eigen paard steeds minder een cap, waarom? geen idee eigenlijk, ik vind het gewoon een stuk prettiger. Op een vreemd paard heb ik dan wel vaak me cap weer op.

Heb wel op me 101 doelen dat ik een week lang me cap ga dragen, dus wellicht word het daarna een gewoonte.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:21

Asyaa schreef:
Boeit jou het?
Als hun zelf willen dat ze zonder cap rijden, laat ze.
Wie ben jij om ze even over het internet te sommeren om een cap te dragen.

Wat een stomme reactie zeg. Je hoeft niet zo bot te doen. Als het je niet interesseert, waarom reageer je dan op dit topic?
Ik rij zelf altijd zonder cap, behalve tijdens buitenritten. Ik vind het fijner zonder cap namelijk. Daarnaast denk ik dat een cap niet zoveel nut heeft als je je nek breekt zegmaar..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:31

Loiz schreef:
Brainless schreef:
Hoeveel fietsers fietsen er met helm??

Maar fietsen kunnen niet schrikken en wegrennen ;) Paard is een vluchtdier, waar je dus van kan verwachten dat ie
er eens met je vandoor gaat. Rij zelf eigenlijk altijd met cap (met grote uitzondering, maar dan is het meestal ook niet de bedoeling geweest dat ik erop ging) en vind het gewoon veiliger.

Zou het van Bokt trouwens ook wel een fijne regel vinden als HAW capverplicht word :j
Jonge meisjes kijken op bokt, komen binnen no-time op HAW en zien alleen maar mensen zonder cap, en zoals de mens een kudde
dier is, willen zij dus ook geen cap op, want dat is niet cool, niemand heeft 't immers (voor hun beleving)..

Wat me altijd zo opvalt is dat ze in paardenbladen ook bijna nooit geen caps drgaen. Hoe bedoel goed voorbeeld :x

gabyfedde schreef:
Waarom in de auto wel een gordel om en op het paard geen cap?

Euhm omdat ik anders een boete krijg? Gordel irriteert me enorm, snijd altijd in mn schouder/nek en sinds een rugblessure heb ik hem altijd af met achteruit rijden. Dan weer terug in 1 doe ik hem eerst om.

just_bassie schreef:

Is erin geslopen. Droeg hem altijd netjes, maar na verloop van tijd niet meer. Omdat hij niet lekker zat en ook omdat hij ging rafelen en ik daardoor slechter kon zien :+
Nu heb ik op HE een hele goeie gekocht, heb wel welgeteld 2 keer gedragen. Ik ben het niet meer gewend. Stap ik op een ander paard, iets wat nooit voorkomt, dan draag ik hem wel. Ik ken het paard niet en ik ben een bange ruiter dus die combi is niet goed :n

:')

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:22

Misschien wel een 'rare' vraag: Maar waaròm GEEN cap dragen?? Die dingen zijn toch niet voor niets uitgevonden?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:23

liesenlizzy schreef:
Misschien wel een 'rare' vraag: Maar waaròm GEEN cap dragen?? Die dingen zijn toch niet voor niets uitgevonden?

-ziet er niet bepaald leuk uit.
-zit niet zo comfortabel
-waarom moeilijk doen als makkelijk kan?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:23

Sjah, waarom geen bodyprotector dragen tijdens dressuurtrainingen? Die dingen zijn ook niet voor niets uitgevonden.