Wat is mijn recht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:54

Ik weet genoeg.
Heb een hele uitgebreide uitleg via PB gehad en weet nu hoe of wat.
Verder regel ik het wel met de tekenaar hopelijk.
Bedankt voor alle bijdrage's.

Zou iemand dit topic willen sluiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:43

Wendy15 schreef:
Een slaatje er uit slaan?? Ga je eerst eens verdiepen in wat een tekening in opdracht normaal kost, die prijzen liggen over het algemeen vele malen hoger ;) En waarom zou de tekenaar als de ts de tekening niet wilt niet verkopen aan iemand die dat wél wil en wél die prijs ervoor over heeft? :)

Tuttut, je hoeft niet zo hoog van de toren te blazen.
Zoals ik het zie is dat TS de foto als probeervoorbeeld neerzet. Een willekeurige tekenaar zegt een tijdje later van oke, ik heb het geprobeerd, dit is het resultaat en dat is dan 50 euro. Er was toch helemaal geen opdracht verleend tot het maken van een portret?
Tegenwoordig kan iedere mafkees wel ergens geld voor vragen en dat zie je overal en in dit topic weer, ergens zit er een onfatsoenlijk kantje aan en stoort het mij dus dat men dat verschijnsel massaal steunt. Het tweede onfatsoenlijke puntje vind ik dat je tegenwoordig niet eens meer ongestraft een foto van je dieren neer kunt zetten zonder dat iemand ermee aan de haal gaat (en er zomaar geld mee probeert te verdienen).

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:50

Even over de prijzen, ik heb een tijdje terug ook prijs informatie ingewonnen. Dat was behoorlijk wat meer dan die 50 euro waar het hier over gaat. Ik ga er ook zeker voor, heb wat werken van die tekenaar gezien en ben tevreden over wat ik zie. Daarbij kan ze voor mij een tekening maken van mijn twee paardjes samen voor de laatste keer.....

Hoe het juridisch zit durf ik niet te zeggen, wel dat ik de prijs niet hoog vind, en me voor kan stellen dat iemand niet voor niets tekend, en dat het tijdrovend is. Dus als jij er met de tekenaar niet uit kan komen kan ik het me voorstellen dat ze de tekening aan iemand anders verkoopt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:52

Wendy15 schreef:
Jolliegirl schreef:
allereerst, amenooitniet dat ik 50 euro voor een tekening zou betalen.

volgens mij hadden hier de dingen beter overlegd moeten worden.
Ik blijf dit topic eventjes meelezen.

Besef je wel hoeveel tijd er in een mooie tekening gaat zitten? ;)

Dat besef ik zeker.

Anoniem

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:08

Dus stel dat ik ergens een mooie foto zie van iemands paard, ik mijn schetblokje en tekenspulletjes pak, er een tekening van maak, dan mag ik daar geld voor eisen. Zomaar, omdat ik het toevallig nodig vond om er een tekening van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:09

In dat topic vráág je of iemand een tekening wil maken van je foto. Je stelt je foto bewust voor dat doel ter beschikking! Dat is wel wat anders dan een willekeurige foto uit de lucht grijpen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:09

Lovely schreef:
Wendy15 schreef:
Een slaatje er uit slaan?? Ga je eerst eens verdiepen in wat een tekening in opdracht normaal kost, die prijzen liggen over het algemeen vele malen hoger ;) En waarom zou de tekenaar als de ts de tekening niet wilt niet verkopen aan iemand die dat wél wil en wél die prijs ervoor over heeft? :)

Zoals ik het zie is dat TS de foto als probeervoorbeeld neerzet. Een willekeurige tekenaar zegt een tijdje later van oke, ik heb het geprobeerd, dit is het resultaat en dat is dan 50 euro. Er was toch helemaal geen opdracht verleend tot het maken van een portret?
Tegenwoordig kan iedere mafkees wel ergens geld voor vragen en dat zie je overal en in dit topic weer, ergens zit er een onfatsoenlijk kantje aan en stoort het mij dus dat men dat verschijnsel massaal steunt. Het tweede onfatsoenlijke puntje vind ik dat je tegenwoordig niet eens meer ongestraft een foto van je dieren neer kunt zetten zonder dat iemand ermee aan de haal gaat (en er zomaar geld mee probeert te verdienen).

TS hoéft de tekening toch niet te kopen? :) De tekenaar heeft de foto gebruikt omdat dat mocht, ze had de tekening ook voor zichzelf kunnen houden maar heeft ervoor gekozen dat niet te doen. Ze heeft ts aangeboden dat die de tekening MAG komen en verplicht haar dus nergens toe, en vermeld er zelfs nog netjes bij dat wanneer ts de tekening zelf niet wil dat die aan derden zal worden aangeboden (waarmee de tekenaar volledig in haar recht staat)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:11

Lovely schreef:
Dus stel dat ik ergens een mooie foto zie van iemands paard, ik mijn schetblokje en tekenspulletjes pak, er een tekening van maak, dan mag ik daar geld voor eisen. Zomaar, omdat ik het toevallig nodig vond om er een tekening van te maken.

Waar zie jij dat er geld wordt 'geëist'? Tekenaar biedt de MOGELIJKHEID tot aankopen van de tekening. De keuze is aan ts of ze dat geld er overheeft of niet.. En de tekenaar heeft het recht om de tekening eventueel aan iemand anders te verkopen die het geld er wél voor over heeft.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:13

Rock schreef:
In dat topic vráág je of iemand een tekening wil maken van je foto. Je stelt je foto bewust voor dat doel ter beschikking! Dat is wel wat anders dan een willekeurige foto uit de lucht grijpen!

Idd!
Een foto van google bijvoorbeeld mag niet zomaar gebruikt worden. Bijvoorbeeld op Deviant Art (kunstenaars site) staan ook 'stockfoto's' dat zijn foto's waar iedereen mee mag doen wat ie wil, die zijn door fotografen ter beschikking gesteld. Hier op bokt hebben we daar het centrale topic voor om paarden of overige dieren na te tekenen. Door het plaatsen van een foto in dat topic wordt die beschikbaar gesteld voor iédereen die de foto wil tekenen. Op de tekening zitten vervolgens de auteursrechten van de tekenaar en die kan er dus mee doen wat die wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:22

Tjongejonge, jullie weten wel hoe je rechten naar je toe moeten halen zeg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:25

Lovely schreef:
Ergens bekruipt mij toch het gevoel dat de tekenaar er toch een slaatje uit probeert te slaan door zo'n hoog bedrag te vragen en de TS er een vervelend gevoel over te bezorgen. Een onprettige gevoel heeft te maken met het idee dat de tekenaar ongevraagd een tekening maakt en dat de TS die dus moet kopen. En pas daarna komt de dreiging dat de tekening misschien wel naar derden gaat. Volgens mij klopt het niet van de kant van de tekenaar.

Hoog bedrag!!? :oo Waar je dat vandaan haalt?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:28

Ja, hoog bedrag ja. Als je die 50 euro niet hebt, is het een hoog bedrag, al kun je er een paard voor kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:30

Lovely schreef:

Dat heeft niks met rechten naar je toe halen te maken. Als je tegen een horde mensen zegt: "Hier, teken mijn paard maar na!" kan je toch niet boos worden als iemand dat ook daadwerkelijk doet? :roll:

En ja, toevallig is die iemand in dit geval een verdomd goede tekenaar wiens tekeningen wat waard zijn. Mag ze dan maar niet meer tekenen omdat ze het zo goed kan?

Je neemt het nu wel heel erg op voor de TS, maar vergeet niet dat de tekenaar hier ook flink wat tijd in heeft gestoken. Als je kijkt naar materiaalkosten en uurloon, plus de kwaliteit van de tekening, dan is die 50 euro ongelooflijk reëel!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:32

Lovely schreef:
Ergens bekruipt mij toch het gevoel dat de tekenaar er toch een slaatje uit probeert te slaan door zo'n hoog bedrag te vragen en de TS er een vervelend gevoel over te bezorgen. Een onprettige gevoel heeft te maken met het idee dat de tekenaar ongevraagd een tekening maakt en dat de TS die dus moet kopen. En pas daarna komt de dreiging dat de tekening misschien wel naar derden gaat. Volgens mij klopt het niet van de kant van de tekenaar.

Je reinste onzin.

De tekenaar maakt ongevraagd een tekening. :? De TS heeft haar foto aangeboden om te tekenen!
Waarschijnlijk heeft ze daarna zelf gevraagd of ze de tekening mocht overnemen, of de tekenaar heeft dit heel netjes aangeboden.
50 euro is een hele lage prijs! En ik denk dat de tekenaar daarna heeft gezegd dat de tekening dan in het portfolio ging of naar de verkoop... lijkt mij niet meer dan logisch...

Bovendien heeft de TS hier helemaal niks in te zeggen juridisch gezien omdat ze de foto niet eens zelf heeft genomen.

Lovely schreef:
Wendy15 schreef:

Jij kijkt duidelijk niet naar de kant van de tekenaar.
De meesten tekenen voor hun plezier, zien een mooie foto en gebruiken die; als er dan iemand hun tekening mooi genoeg vind en contact opneemt dan willen ze hem vaak best voor een schappelijke (! en dus niet te dure!) prijs verkopen. Denk dat dit ook zo'n geval is. :)

Hoog bedrag? :n Je wilt niet weten hoe veel tijd er in een tekening gaat zitten. Laat staan de materiaalkosten. Daarbij was de TS niet verplicht de tekening te kopen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:37

50 euro veel :roll: Ik krijg vanaf 450 euro voor een tekening, dat mag je veel noemen.

Ga maar eens kijken naar de uren die erin zitten en hang daar een uurtarief aan. Dan kom je op een belachelijk lage vergoeding. Het komt op mij over dat de TS voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Wat ik in zo'n geval aan zou bieden is dat de eigenaar voor nop een foto van de tekening kan krijgen die ze zelf zou kunnen uitprinten, maar voor een origineel van de kwaliteit van deze kunstenares moet je nou eenmaal betalen. 50 euro is imo al een vriendenprijsje.

En dan hebben we het er nog niet over dat de TS gewoon even het copyright van de fotograaf aan haar laars lapt... De fotograaf mag btw ook haar foto's (van jouw paard) gewoon verkopen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:40

Fiffil, misschien weet ik wel hoeveel tijd er in een tekening gaat zitten en zich dat commercieel verhoudt, maar ik stoor mij er aan dat men daar zo makkelijk mee schermt. Want die tekenaar he, heeft die ook een btw nummer en geeft die de inkomsten en omzet netjes aan bij de belasting? Want als we het zakelijk gaan bekijken, dan wil ik daar ook een zakelijke benadering voor terug. Die 50 euro, is dat in- of exclusief BTW?

Echt he, geld vragen voor een tekening doe je bij je oma als je 7 bent of als je echt als kunstenaar wat voorstelt, maar alles ertussenin valt bij mij onder prutsers en beunen de haas :). Damn, mijn tekening is per ongeluk gelukt, laat ik er gelijk geld voor vragen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:42

Lovely schreef:

Waar slaat deze opmerking op??? :roll:

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:45

Lovely schreef:
Fiffil, misschien weet ik wel hoeveel tijd er in een tekening gaat zitten en zich dat commercieel verhoudt, maar ik stoor mij er aan dat men daar zo makkelijk mee schermt. Want die tekenaar he, heeft die ook een btw nummer en geeft die de inkomsten en omzet netjes aan bij de belasting? Want als we het zakelijk gaan bekijken, dan wil ik daar ook een zakelijke benadering voor terug. Die 50 euro, is dat in- of exclusief BTW?

Echt he, geld vragen voor een tekening doe je bij je oma als je 7 bent of als je echt als kunstenaar wat voorstelt, maar alles ertussenin valt bij mij onder prutsers en beunen de haas :). Damn, mijn tekening is per ongeluk gelukt, laat ik er gelijk geld voor vragen!

Jij weet duidelijk niet waar je over praat ;) Verder kan ik beter m'n mond houden :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:47

Lovely schreef:

Per ongeluk gelukt? Heb je wel eens vaker naar tekeningen van deze persoon gekeken? Da's geen ongeluk meer hoor, zij is gewoon steengoed. En tussen een krastekening van een kleuter en Rembrandt zit een zeer groot gebied waar deze tekenaar ook in valt. Zij stelt absoluut wat voor in het tekenwereldje, ik zou zonder problemen dat bedrag neerleggen voor een mooie tekening van haar.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:51

Nou dan is het simpel. BTW nummer aanvragen, zaak beginnen en factureren die hap. Anders is het puur en alleen zwart geld verdienen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:52

Je mag tot een bepaald bedrag per jaar bijverdienen zonder btw af te dragen (tot hoeveel weet ik zo niet uit mijn hoofd)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:53

Wendy15 schreef:
Je mag tot een bepaald bedrag per jaar bijverdienen zonder btw af te dragen (tot hoeveel weet ik zo niet uit mijn hoofd)

ben wel benieuwd naar dat bedrag :=

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:55

Maar om even terug te komen op het éigenlijke probleem.. Dus als de ts btw afdraagt over de verkoop van de tekening dan zou ts wel akkoord gaan? Tuurlijk niet! Wat mensen hier nu aan het doen zijn is ZOEKEN naar problemen om de tekenaar zwart te maken, terwijl dat imo NERGENS op slaat!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:56

uhm, toen ik 7 was kreeg mijn oma de tekening echt wel gratis ;)

en geloof mij, de tekenares van deze tekening stelt als kunstenaar zeker wat voor,

daarbij hoef je niet altijd een btw-nummer aan te vragen als je af en toe een tekening verkoopt, dat ligt helemaal aan wat je er in totaal aan verdient, net als dat er belastinggrenzen zijn.
Ik vind het nogal cru om zomaar iedereen die geld vraagt voor zijn tekeningen en daar niet zijn fulltime beroep van heeft gemaakt over 1 kam te scheren met iedereen die wel eens een tekening maakt die 'per ongeluk' goed gelukt is.

lifaya schreef:
Wendy15 schreef:

ben wel benieuwd naar dat bedrag :=

kun je helemaal zelf opzoeken op internet ;)

sommige mensen hebben gewoon en prijs en het is aan degeen die het wil kopen of hij/zij het ervoor over heeft.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:59

Tja dan moet je toch óf een BTW nummer aanvragen, aangiftes doen en dan kun je als je onder een bepaald bedrag blijft aan het eind van het jaar alles terugvorderen. Óf je moet een verzoek tot ontheffing van de BTW plicht aanvragen. Linksom of rechtsom. Je zult toch melding moeten maken bij de belastingdienst :).