Kwaliteit Fotokunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:13

Hilda79 schreef:
Dan krijg je, ben ik bang, heel veel oeh's en ah's. Die zijn niet leerzaam. Daarnaast kans op jaloerse commentaar berichten waar niemand iets mee kan.

Ik dat geval zal de kwaliteit op FK niet beter gaan worden. Iedereen die meer leert en betere foto's gaat maken en het zelfde redeneert zal afvallen en niet meer op FK kijken. Wie moet dan de goede commentaren geven? Een keer oeh en ah is niet verkeerd, dat mag ook best. Onder onderbouwd commentaar valt ook het vertellen waarom je iets juist mooi vind. Het hoeft niet alleen te draaien om wat je niet mooi vind.

Graag dus wel je werk op FK posten. De echte oeh's en ah's vallen reuze mee als je zelf goed stuurt in het topic (zie de regels van FK). Daarbij zijn er regels betreft onliner oeh's en ah's en kun je dus een TEM plaatsen als je een bericht ziet wat niet voldoet aan de regels.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:20

Ik vind het eerlijk gezegd een nogal arrogant overkomende opmerking. ( @ hilda79 ) Als ik of een andere fotografe jouw foto's bijvoorbeeld gaat bekijken zullen we echt niet alleen maar oeh en ah roepen en jaloers doen?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 06:40

Hilda79 schreef:
Dan krijg je, ben ik bang, heel veel oeh's en ah's. Die zijn niet leerzaam. Daarnaast kans op jaloerse commentaar berichten waar niemand iets mee kan.

Als je daar bang voor bent kan je natuurlijk ook iets gaan fotograferen wat je zelf niet makkelijk vindt,
bijvoorbeeld moeilijke lichtomstandigheden, iets experimenteels, alternatieve uitsnedes.
Van je eigen gebaande paden af en ook de niet-commerciële plaatjes durven te posten.
En zoals al vaker is genoemd, uitleggen bij je eigen foto's wat je gedaan hebt en waarom.
Misschien is dat voor veel mensen nog wel het meest leerzaam?

paarder

Re: Kwaliteit Fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:30

Hilda, waarom jaloers aan commentaar koppelen?
Dit doet denken aan zdwizvhzg.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:32

zdwizvhzg? :')

paarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:37

een heel bekend spreekwoord begint met "zoals"

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:42

Goh, we gaan raadspelletjes doen in een zeer núttig FZ-topic. :+ Lijkt me erg ontopic ja.

paarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:44

zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:07

Wat is je punt nou? Want wat je allemaal uit kraamt slaat echt nergens op. >;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:23

Moderatoropmerking:
Wat er op andere fotofora gebeurt heeft weinig met Bokt te maken. Het zou dus prettig zijn als we de discussie over FK op Bokt houden en niet wat er elders gebeurt.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:25

Heb ik nog wel een ander ideetje voor FK;
wat ik heel lastig vind om feedback op te geven zijn de van-alles-wat topics;
fotootje van de kat, een bloemetje, dan een wasknijper
en oja, ook nog eentje van het buurmeisje.

Misschien een idee om maar één onderwerp te mogen kiezen voor een topic?
Dan is het ook veel makkelijker om fototechnisch commentaar te geven.
En wordt er wellicht ook iets kritischer gekozen voor een foto wordt geplaatst. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:50

Mireille schreef:
Over het centrale topic heb ik even met de andere 2 mods van de creatieve fora overlegd. Onze ervaring met centrale topics op de creatieve fora is dat het even leuk loopt. Daarna bloed het dood of gaat het offtopic. De toegevoegde waarde is dus minimaal, inhoudelijk is het vaak zwak. Dat is niet wat we willen voor de fora. Dat heeft voor de beginners ook geen toegevoegde waarde: het gros heeft toch liever zijn foto in een eigen topic. Dat trekt ook de meeste aandacht.

Ik heb hierover eind vorig jaar wat met je gePM'd omdat ik destijds dat idee al had. Helaas stuur ik te veel PM's en kan ik m'n eigen PM niet meer terugvinden, maar uitkomst van het verhaal was destijds ook al dat jullie 't geen goed idee vonden. Ik vind het echter nog steeds wel een goed idee, omdat je ruimte biedt voor experiment en je als je het goed aanpakt mensen motiveert alleen voor hun écht goede werk een topic te openen.

Ik zou het geen verkeerd idee vinden bijvoorbeeld het aantal topics terug te zetten naar max. één per twee weken, en daarmee het aantal foto's van max. 15 naar max. (bijvoorbeeld) 8. Daarmee worden mensen gemotiveerd kritischer naar hun eigen werk te kijken: wat zet je wel online en wat niet. Je ziet nu ook vrij regelmatig topics langskomen van 6x dezelfde bomenrij en 5x dezelfde zonsondergang, dat zou je daarmee ook iets inperken.

Als je een duidelijk standpunt communiceert (bijvoorbeeld: "Wil je écht onderbouwd commentaar, open dan een topic, wil je gewoon je foto's laten zien aan andere enthousiastelingen is het centrale topic de juiste plaats") zou denk ik de kwaliteit in de topics en de leergierigheid van de mensen die de topics openen best toenemen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:07

Achter de schermen hebben we de zo'n topic uitvoerig besproken. We hebben (helaas, of gelukkig?) genoeg ervaring met dat soort centrale topics en het lijkt ons in meerdere opzichten (nog steeds) geen goed idee.

Het aantal topics terug zetten naar max. 1 per 2 weken is wel een hele lange periode. Door het te zetten op max. 1 per week crieeer je naar mijn idee al voldoende tijd om iemand te laten nadenken over zijn/haar werk. 2 weken zou daar denk ik niet zo veel aan toevoegen.

Het aantal foto's terug zetten naar bijvoorbeeld 8 is eerste instantie geen optie. Overal op Bokt is het aantal foto's/afbeeldingen een tijd terug op 15 gezet. We zien dan ook graag overal een beetje de zelfde regels en richtlijnen. Anders is het wel een heel moeilijk verhaal voor iedereen. Zo veel mogelijk alles op één lijn dus. Vandaar de 15 foto's. Daarbij vind ik het ook deels wel de verantwoordelijkheid van de poster om zelf kritisch te zijn en goed te kiezen. Ook als lezer/poster kun je dat sturen. Kritisch kiezen is ook iets wat je kunt leren. Zo verkeerd is het dus niet om een foto te plaatsen waarvan achteraf iedereen zegt dat die overbodig was.

Een duidelijk standpunt communiceren is ook een van de dingen dat opgenomen is in het stuk richtlijnen. Dit soort dingen zijn voor veel mensen van zelf sprekend, voor anderen wat moeilijker. Om wat tips te geven hebben we het in de richtlijnen geplaatst. Dit kan echter geen regel worden. We willen denk ik allemaal nog wel een beetje bewegingsvrijheid op Bokt. :)
Om nog eens terug te komen op het centrale topic; een centraal topic is (vaker gebleken) niet de juiste plaats voor onderbouwd commentaar.

Kanzi:
Ik denk dat dat te vergelijken is met de 1 topic per 2 weken, wat Nouks aanhaalt. Kiezen is iets wat je zelf moet doen. Als iemand van mening is dat 5 totaal verschillende foto's helemaal geweldig zijn dan moet iemand de kans krijgen deze te plaatsen. Bovendien is het niet zo moeilijk voor anderen om goed commentaar te geven als je duidelijk (met bijvoorbeeld nummertjes) aangeeft op welke foto dat commentaar van toepassing is. :)

Waar dit hele stukje eigenlijk om gaat: probeer niet te veel met regels te bereiken. Dat maakt het voor dit soort zaken niet makkelijker of beter. In een heel stuk kunnen regels goed voorzien maar de rest ligt (in mijn ogen) echt bij de gebruiker. Kies je kritisch? Ben je bereid te leren? Geef je voldoende onderbouwd commentaar op anderen? Dat zijn punten die het echte verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:42

Mireille schreef:
Waar dit hele stukje eigenlijk om gaat: probeer niet te veel met regels te bereiken. Dat maakt het voor dit soort zaken niet makkelijker of beter. In een heel stuk kunnen regels goed voorzien maar de rest ligt (in mijn ogen) echt bij de gebruiker. Kies je kritisch? Ben je bereid te leren? Geef je voldoende onderbouwd commentaar op anderen? Dat zijn punten die het echte verschil maken.

En dat is nu nét waar het vastloopt. Het gros van de katen-en-plantjes-posters wil niet leren, met onderbouwd commentaar of advies wordt niks gedaan en ondertussen blijft FK maar overspoeld worden met katten, plantjes, zonsondergangen en "deze foto vond ik ook wel leuk-foto's" van de Shetlander van de buren.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:13

Van daar uit: wat doe je wanneer iemand niet de intentie heeft te leren? Ik zie het niet zo zitten om strenge regeltjes te maken voor iedereen, als ze eigelijk niet voor iedereen van toepassing hoeven te zijn.

Het is moeilijk om daar een evenwicht in te vinden. Met heel erg veel regeltjes ga je niet meer kwaliteit bereiken ben ik bang. De intentie te willen leren zit bij iemand in zijn/haar karakter. Niet in de regels. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:40

maar de regels sluiten mss degenen die niet willen leren wel uit.
wat dan weer het niveau omhoog tilt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:29

Ik denk inderdaad dat juist een aantal regels zoals een toelichting op de foto's, de instellingen van je toestel, etc. en een keuze voor een bepaald onderwerp het niveau van de foto's al omhoog tilt. Als men kritischer naar de eigen foto's kijkt, is het ook leuker om de foto's te becommentariseren (lees: opbouwende kritiek te plaatsen).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:10

Nee dat denk ik niet. Er zijn nog zo ontzettend veel die niets weten van instellingen en als je er naar vraagt "kijken" alsof ze het in Keulen horen donderen. Ga je deze mensen verplichten om Exif gegevens erbij te zetten dan belemmer je hun om de foto's te plaatsen.
Er zijn er bij die ondanks geen tot bijna geen kennis van instellingen die toch hele leuke platen weten te maken.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:30

Ik ben sind kort ook begonnen met paardenfotografie (zie link in onderschrift) en vraag hier niets voor, omdat ik het leuk vind en ervaring op wil doen met paarden fotograferen. Ik vind niet dat ik er geld voor kan vragen omdat ik gewoon weinig ervaring heb en niet kan garanderen dat alles goed lukt. Ook plaats ik af en toe wel eens een topic op FK, ookal ben ik dus een beginner. Dit doe ik omdat ik graag feedback krijg en verder wil leren. Ik heb een DSRL en ben wel heel serieus bezig met de instelling en zo goed mogelijk belichting, scherpstelling, compositie usw. Een centraal topic lijkt mij niet zo goed, omdat je dan veel minder reacties krijgt, maar ik ben er wel voor om misschien toch een afsplisting te maken, maar dan niet beginners en gevorderden, die duscussie zou te lastig worden. Maar eerder mensen die echt feedback willen om te leren en mensen die alleen hun werk willen tonen en het meestel dus al wat beter kunnen. Ik snap dat "profs" zich ergeren aan de "bedroevende" kwaliteit, maar andere willen toch ook leren?
Wat mij een hele goede lijkt is, zoals eerder genoemd, regels maken dat je bv de camera, lens en instellingen moet vermelden. Mensen die echt willen leren (zoals ik) zullen die instellingen enzo dan echt wel opschrijven omdat ze er ook serieus mee bezig zijn en de "pennyfotografen" om het maar even zo te noemen, zullen dan minder snel "bedroevend slechte foto's" plaatsen.

paarder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:35

Beste Nativa,

Wat de één "bedroevend" vindt kan ook ingegeven zijn door eigenbelang. Succes met je hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:17

Nativa schreef:
Maar eerder mensen die echt feedback willen om te leren en mensen die alleen hun werk willen tonen en het meestel dus al wat beter kunnen.

Grappig dat je dat zo zegt. Naar mijn idee is het precies andersom: de meer ervaren mensen willen graag feedback maar krijgen 't niet, de minder ervaren mensen krijgen een berg feedback maar willen 't niet/voelen zich dan direct persoonlijk aangevallen/hebben geen zin om wat met de feedback te doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:47

Nouks helemaal met je eens! Soms posten mensen dan een foto van slechte (in mijn ogen) kwaliteit, krijgen dan vaak ook positief maar ook negatief commentaar en dan negeren ze de negatieve dingen en reageren alleen op de positieve dingen. Ik wil graag dat mensen mij helpen, maar moeten ze het wel zo duidelijk mogelijk uitleggen wat ik fout doe, en niet van; ik vind ze niet mooi. nee ik wil dan wel een uitleg!

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:05

Ik snap geloof ik wat jullie bedoelen, dat merk ik ook wel eens. Dan zou je het kunnen verdelen in mensen die feedback willen en mensen die dat niet willen. Aan de andere kant: dan zit je weer met het wisselende niveau...
Mij lijkt toch het verplicht stellen van vermelden van instellingen en camera/lens en dan misschien ook (zoals bij HAW) regels voor feedback, zodat je niet krijgt wat lifaya zegt, de beste oplossing.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:52

De mensen die geen feedback willen die negatief is kunnen denk ik dan veel beter hun foto's op ITP plaatsen.