Moderators

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Moderators

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:11

Ja, maar heel veel mods lijkt mij niet dé oplossing.
2 mods per forum en op de drukke fora meer (LZP, HAW, enz) lijkt mij een prima bezetting. Met op elk fora een reserve mod.
Als iedereen zijn eigen tabblad bijhoudt op de mod-fora, zoals Maya aangeeft, worden de fora goed gemod.
Daarnaast een vaste kern die meedenkt met beleid.
Ik weet zeker dat dat haalbaar kan zijn. Als iedereen zich daarvoor inzet.

En volgens mij is er al eens eerder gesproken over een cursus communicatie of sociale vaardigheden. Zou ook best handig zijn voor tips en handvaten denk ik. Uit ervaring weet ik dat je zo meer bewust wordt van de taak die je hebt, de omgang met mensen en hoe dingen overkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:16

Amanda schreef:
Ja, maar heel veel mods lijkt mij niet dé oplossing.

Wat dan wel? Je moet toch iets.

Citaat:
2 mods per forum en op de drukke fora meer (LZP, HAW, enz) lijkt mij een prima bezetting. Met op elk fora een reserve mod.
Als iedereen zijn eigen tabblad bijhoudt op de mod-fora, zoals Maya aangeeft, worden de fora goed gemod.

Maar de simpele realiteit is: het is niet zo. Bovendien zou je voor zo'n bezetting toch veel meer mensen moeten hebben, want er zijn altijd mensen weg, ziek, op reis, aan het overwerken, zonder internetverbinding. Of ze zijn net nieuw en nog aan het inwerken, of ze gaan stoppen... etc. Als je dus 25 (bv) mods aan het werk wilt hebben, zou je er 30 moeten hebben.

Citaat:
Ik weet zeker dat dat haalbaar kan zijn. Als iedereen zich daarvoor inzet.

Als het zo haalbaar is, waarom is het dan in al die jaren nog steeds niet gerealiseerd? En hoe zou je die inzet kunnen krijgen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:23

Hoeveel mods zijn er in totaal? Volgens mij een stuk of 50. Dat is nogal een aantal. Dan zouden het er 80-100 moeten worden. Dat kan je toch niet overzichtelijk houden?
Plus: waar haal je al die mensen vandaan? Wie gaat ze begeleiden?
Het zou mooi zijn, maar ik denk niet dat het in de praktijk haalbaar is.

Wat je zelf al zegt, er stoppen er of er zijn er net nieuw. Het verloop van nieuwe mods is net zo groot als het vertrek. Maar meer mods tegelijk inwerken is in de praktijk ook niet mogelijk.
Het is een cirkel waar je volgens mij alleen maar uit kunt komen als er een duidelijke structuur komt voor mods, duidelijke taken, en ook evaluatie voor elke mod. Bijvoorbeeld een soort functioneringsgesprek. Om de knelpunten eruit te halen, oplossingen te zoeken voor die knelpunten en wanneer het niet meer haalbaar is om aan je 'functie-eisen' te willen of kunnen voldoen misschien plek maken voor iemand die wat wel wil en kan.

Natuurlijk is het vrijwilligerswerk. Maar ik ben nog steeds van mening dat je ook bij vrijwilligerswerk een structuur kan aanbrengen zoals in een organisatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:35

Amanda schreef:
Om de knelpunten eruit te halen, oplossingen te zoeken voor die knelpunten en wanneer het niet meer haalbaar is om aan je 'functie-eisen' te willen of kunnen voldoen misschien plek maken voor iemand die wat wel wil en kan.

Maar ik heb niet het idee dat er een hele stapel van potentiele mods is die men graag zou aannemen, maar dat het niet kan omdat het vol is. Kortom: die mensen die willen en kunnen - daar zijn er niet genoeg van. Nu kun je jaar in jaar uit blijven hopen dat ze wel gaan komen, maar misschien moet er een andere weg ingeslagen worden.

Daarnaast ben ik van mening dat door de nadruk op andere dingen te leggen bij het modden (meer gericht op snel bijsturen, actief modden ipv achteraf ingrijpen) je ook met de huidige capaciteit een boel kunt bereiken. Het kost tijd omdat mensen veel dichter bij de fora en de gebruikers moeten zijn, meer meelezen, de tems veel meer in de gaten moeten houden en weten wat er speelt. Maar het levert ook tijd op, omdat je niet meer 30 pagina's hoeft door te spitten en OW's moet uitzoeken.

Ik denk dat er dan ook veel mensen zijn die het werk leuker vinden en zich daardoor ook meer betrokken blijven voelen. En da's altijd wel belangrijk bij vrijwilligerswerk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:40

Shadow0 schreef:
Maar ik heb niet het idee dat er een hele stapel van potentiele mods is die men graag zou aannemen, maar dat het niet kan omdat het vol is. Kortom: die mensen die willen en kunnen - daar zijn er niet genoeg van. Nu kun je jaar in jaar uit blijven hopen dat ze wel gaan komen, maar misschien moet er een andere weg ingeslagen worden.

Daarnaast ben ik van mening dat door de nadruk op andere dingen te leggen bij het modden (meer gericht op snel bijsturen, actief modden ipv achteraf ingrijpen) je ook met de huidige capaciteit een boel kunt bereiken. Het kost tijd omdat mensen veel dichter bij de fora en de gebruikers moeten zijn, meer meelezen, de tems veel meer in de gaten moeten houden en weten wat er speelt. Maar het levert ook tijd op, omdat je niet meer 30 pagina's hoeft door te spitten en OW's moet uitzoeken.

Ik denk dat er dan ook veel mensen zijn die het werk leuker vinden en zich daardoor ook meer betrokken blijven voelen. En da's altijd wel belangrijk bij vrijwilligerswerk.

Ben ik het helemaal mee eens. Plezier nodigt uit tot meer betrokkenheid. Dat is overal mee, werk, hobby, enz.
Maar ik geloof niet dat het probleem bij het plezier ligt. Meer inderdaad bij het aanwezig zijn van nieuwe potentiele mods. Die de tijd hebben, zich willen inzetten. En ligt het probleem wel bij het plezier dan lijkt mij een evaluatie van de desbetreffende mod niet verkeerd.
Het probleem ligt ook bij mensen die ervaring, tijd en zin hebben om nieuwe mensen in te werken. Dat is zeker zo belangrijk.
Denk ook niet dat er een kant en klare oplossing is. Maar dingen verbeteren kan altijd :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:30

Amanda schreef:
Ben ik het helemaal mee eens. Plezier nodigt uit tot meer betrokkenheid. Dat is overal mee, werk, hobby, enz.
Maar ik geloof niet dat het probleem bij het plezier ligt.

Dat vraag ik me wel af, ik denk dat het grote verloop best een teken aan de wand is. Zeker - die mensen hebben ook allemaal buitengewoon goede redenen als tijdgebrek enzo.
Maar mijn ervaring is dat er zelden maar 1 ding speelt. Het is een combinatie van allerlei zaken, mensen die tijd willen maken lukt dat veel vaker dan mensen die qua motivatie net iets minder zin hebben... Dat zijn allemaal geen absolute zaken, maar factoren die een beetje meespelen, en die niet altijd zo concreet benoemd worden, maar ik denk dat het zeker wel meespeelt. En ik kan in elk geval garanderen dat het zeker wel heeft geleid tot gemotiveerde teamleden die toch gestopt zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:53

Shadow0 schreef:
Amanda schreef:
Maar ik geloof niet dat het probleem bij het plezier ligt.

Dat vraag ik me wel af, ik denk dat het grote verloop best een teken aan de wand is. Zeker - die mensen hebben ook allemaal buitengewoon goede redenen als tijdgebrek enzo.
Maar mijn ervaring is dat er zelden maar 1 ding speelt. Het is een combinatie van allerlei zaken, mensen die tijd willen maken lukt dat veel vaker dan mensen die qua motivatie net iets minder zin hebben... Dat zijn allemaal geen absolute zaken, maar factoren die een beetje meespelen, en die niet altijd zo concreet benoemd worden, maar ik denk dat het zeker wel meespeelt. En ik kan in elk geval garanderen dat het zeker wel heeft geleid tot gemotiveerde teamleden die toch gestopt zijn.

Dat weet ik niet. Ik kan niet voor een ander spreken ;)
Ik weet wel dat het bij mij echt tijdgebrek was en ik weet dat er een paar ook vanwege tijdgebrek zijn gestopt.
Ik kan me er maar 1 herinneren die gestopt is omdat ze zich niet meer in het beleid kon vinden.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:00

Het is bijna altijd een combinatie van redenen wanneer mensen stoppen, dat klopt, Shadow.

In de eerste plaats is het ontzettend moeilijk een echt reëel beeld te krijgen van wat modden (of zelfs midden) inhoudt wanneer je nog aan deze kant van Bokt staat. Niet alleen is de tijd die je kwijt bent met simpele zaken als eenvoudige tems afhandelen, topics verplaatsen of slotteren lastig in te schatten, maar als je dat gedaan hebt wachten er vaak nog een aantal PB's op uitgebreid(er) antwoord, je moet je eigen fora goed doorlezen en er zijn discussie op je eigen of andere tabbladen waar je inbreng verwacht wordt en waarvoor je je eerst goed moet inlezen en goed moet nadenken over hoe je je standpunt formuleert. Daarnaast zijn er dan nog de beleidszaken waar absoluut inbreng nodig is. Als je je modtaken echt goed oppakt zal dat heel regelmatig heel wat meer dan een uurtje per dag kosten, 2 of 3 uur zit meer in de richting, en dat bijna dagelijks.

De mensen die tussen het werken of studeren door alvast wat kunnen bijlezen of hier en daar vast wat weg kunnen werken staan daarbij absoluut in het voordeel, dat scheelt ontzettend veel. Kan dat niet, dan is het heel moeilijk op te brengen om minstens 5 dagen per week zóveel aanwezig te zijn en actief te reageren.

Wat je zeker niet moet vergeten is de impact die het modden vooral op moeilijkere fora op je persoontje kan hebben. Het valt niet mee om het goed te doen, enerzijds wordt er keihard geroepen dat er niet met twee maten gemeten mag worden, anderzijds wordt er net zo hard geroepen dat de regels niet overal klakkeloos toegepast moeten worden, dat er naar de situatie gekeken moet worden, etc.. Dat vergt veel meer energie dan je denkt.

Ik heb me altijd geërgerd aan teamleden die, voor mijn gevoel althans, vooral erg veel aan hun kleurtje hechtten of hechten en het vooral erg gezellig vonden in het team en prettig dat je je sores en pleziertjes op een meer besloten deel van Bokt kon bespreken. Het kwam regelmatig voor dat mensen héél lang Boktvakantie namen, waardoor een klein groepje mensen het alleen op moest zien te knappen. Op dat punt is het beleid aanzienlijk veranderd, daar kom ik zo op terug.

Er zijn teamleden die echt te weinig tijd in Bokt steken, die in hun topics amper hun neus laten zien of niet veel meer inbrengen dan 'ja, vind ik ook', die nauwelijks bijlezen op de beleidsfora, laat staan dat ze daar reageren.

Er zijn ook teamleden die dat wel willen, maar die het moeilijk vinden om tussen mensen die een heel duidelijk standpunt lijken te hebben en alom tegenwoordig lijken te zijn hun eigen standpunt en motivatie te plaatsen. Het blijkt in de praktijk veel moeilijker dan gedacht om je ideëen goed op schrift te stellen, en om een discussie met een Bokker te voeren.

Er waren én zijn ook mensen die onvoorstelbaar veel werk verzetten op Bokt. Mensen die altijd klaar stonden of staan om te helpen, die overal inbreng hebben en die veel tijd en slaap willen inleveren om te kunnen modden, collega's te helpen en de boel waar nodig aan te sturen, mensen die bergen tems wegwerken, PB's beantwoorden, zinnige dingen op beleidsniveau inbrengen. Dat zijn de mensen die je bijna niet kunt missen, maar die soms ongewild ook de anderen een beetje in de weg zitten.

Goed, ik zou terugkomen op het veranderde beleid ten aanzien van modvakanties, maar ook ten aanzien van evaluatiegesprekken. Zoals gezegd zijn er tijden geweest waarin mensen met een kleurtje eigenlijk alleen nog maar in de namenlijst aanwezig waren, maar die nog maar zelden of helemaal niet meer actief waren. Soms al vanaf het begin, soms ook na een periode van grote activiteit. Vooral in dat laatste geval is het best moeilijk afstand te doen van je kleurtje, maar in de praktijk bleek ook wel eens dat mensen zich schaamden om zo snel alweer te stoppen en eigenlijk niet goed durfden te zeggen dat ze het moeilijk hadden, hetzij door tijdgebrek, hetzij doordat het werk meer of moelijker was dan verwacht.

Om dat sneller te signaleren zijn er duidelijkere richtlijnen gekomen. Zoals al heel lang zo is krijgt iedere beginnende mod een mentor die hem de weg wijst en die bestookt kan worden met vragen e.d. Daarnaast houden de hoofdmods vaker evaluatiegesprekken met teamleden, er wordt kritischer gekeken waar de sterke punten liggen en waar de zwakkere, en er wordt sneller ingegrepen wanneer mensen ook na regelmatig bijsturen structureel te weinig tijd voor Bokt hebben of wanneer er op de belangrijkere punten niet genoeg verbetering blijkt te zijn. Het is heel moeilijk, maar soms moet je dan afscheid van iemand nemen.

Wanneer iemand een time-out nodig heeft is dat natuurlijk prima, iedereen mag een tijd een mod(mid)vakantie nemen wanneer de omstandigheden daarom vragen en iedereen mag natuurlijk ook gewoon op vakantie. Stel je voor als dat niet zou kunnen :)) . Er is echter wel meer paal en perk gesteld aan de periode dat je afwezig kunt zijn. Verwacht je dat dat erg lang gaat duren of blijkt in de loop der tijd dat het langer gaat duren dan verwacht, dan wordt er met je afgesproken dat je tijdelijk terug op zwart gaat. Dat is duidelijker voor de Bokkers en duidelijker voor de mede-teamleden, en er kan een (tijdelijke) vervanger voor je gezocht worden. Je mag dan altijd terug komen, graag zelfs, maar soms blijkt dat mensen daar niet meer aan toekomen.

Maar buiten dat al zijn er toch echt ook heel veel teamleden wiens persoonlijke omstandigheden veranderd zijn en die met geen mogelijkheid genoeg tijd meer vinden. Andere baan, nieuwe partner, moeder geworden, zwaardere opleiding of het is gebleken dat school toch wel een beetje (of een beetje veel :D ) lijdt onder Bokt. Want geloof me, het is best verslavend werk achter de schermen :)) .

Kortom, er zijn legio redenen waarom mensen stoppen met modden en waarom er constant nieuwe aanwas nodig is, en dan is het moeilijk om het niveau op peil te houden is mijn ervaring.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:33

Mooi gezegd Gwen :j
Kan me er eigenlijk alleen maar bij aansluiten :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:18

Gwen schreef:
Wat je zeker niet moet vergeten is de impact die het modden vooral op moeilijkere fora op je persoontje kan hebben. Het valt niet mee om het goed te doen, enerzijds wordt er keihard geroepen dat er niet met twee maten gemeten mag worden, anderzijds wordt er net zo hard geroepen dat de regels niet overal klakkeloos toegepast moeten worden, dat er naar de situatie gekeken moet worden, etc.. Dat vergt veel meer energie dan je denkt.

Hoezo 'dan ik denk'? Ik ben ook mod geweest he ;) Ik weet wel wat het inhoudt, hoeveel tijd er in gaat zitten, en ook hoe verdomd alleen je er soms voor kunt staan met weinig feedback en steun! En met - helaas - soms erg weinig mogelijkheden om naar de situatie te kijken. Zowel qua tijd als qua regels...

Maar ik weet ook hoeveel het uitmaakt als je probeert er te staan als mod, betrokken bent bij je gebruikers en je fora, de dingen snel oppakt en weet wat er speelt. Ik weet hoe vreselijk veel makkelijker het is om aan het begin van een discussie een goedgetimede knipoog te plaatsen dan aan het eind 20 pagina's door te spitten. En ik weet best dat het niet altijd haalbaar is, maar ook uit eigen ervaring dat je met wat inzet (niet extreem veel meer dan wat hier in het topic genoemd wordt aan 'afhandeling') heel ver komt!

En er zijn veel dingen veranderd, ongetwijfeld, maar ook veel dingen niet. En die passiviteit die zie ik helaas nog steeds. Zo verschrikkelijk veel dingen verzanden in van die tijdelijkpermanente dingen: 'ik ga er naar kijken', 'stuur maar een pbtje', 'slotje voor overleg' of gewoon helemaal niks... De discussies aan de gebruikerskant worden in mijn ervaring niet snel bijgestuurd, als er een modopmerking gegeven wordt, wordt die lang niet altijd opgevolgd, er wordt regelmatig niet snel op tems gereageerd... Terwijl dat in mijn ogen ook met de huidige capaciteit veel beter kan. Het enige dat er voor nodig is dat er niet voortdurend gezocht wordt naar redenen 'waarom niet', maar gewoon een keertje een goeie knoop wordt doorgehakt 'daarom wel!'

Citaat:
Kortom, er zijn legio redenen waarom mensen stoppen met modden en waarom er constant nieuwe aanwas nodig is, en dan is het moeilijk om het niveau op peil te houden is mijn ervaring.

Dat is zonder meer waar... maar juist daarom kun je na al die jaren toch wel zeggen dat dit blijkbaar niet de optimale weg is? Want er is dus nog altijd onderbezetting...

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:55

Shadow0 schreef:
Hoezo 'dan ik denk'? Ik ben ook mod geweest he ;)

Ik zeg dat ook niet specifiek voor jou, er zijn vele meelezers die geen modervaring hebben en daardoor niet weten wat er soms in het hoofd van een mod omgaat ;) .

Als er iemand zich ergert aan passiviteit ben ik dat zelf wel, Shadow, en ik heb nog nooit één teamlid, hoofdmod of beheerder horen beweren dat momenteel 'de optimale weg' bewandeld wordt, maar ik heb ook nog niemand dé optimale oplossing zien bieden. Het blijft een feit dat je moet werken met de beschikbare mensen en de beschikbare vaardigheden en mindere vaardigheden, de 'ideale' teamleden liggen niet voor het oprapen. Bokt is groot en log, niet een format dat je zo even verandert, en de mensen (zowel Bokkers als teamies) kun je ook niet zomaar even herprogrammeren.

Het zou bijvoorbeeld voor het evenwicht heel mooi zijn als er wat meer oudere mensen in het team zouden zitten met een bepaald type werkervaring, maar dat zijn ook vaak de mensen met andere prioriteiten in het leven dan twee of drie uur per dag aan een internetforum besteden. Sowieso raken veel mensen er na een x periode gewoon een beetje op uitgegeken. Men krijgt tegenwoordig zoveel impulsen, iedereen is druk, druk, druk. Natuurlijk zijn er zaken voor verbetering vatbaar en ja, ik erger me ook ontzettend als tems voor mijn gevoel te lang open blijven staan (da's wisselend per forum) of als ik het gevoel heb dat er (in mijn ogen althans!) niet accuraat genoeg gereageerd wordt. Maar ik weet ook dat die passiviteit moeilijk te doorbreken is, en dat ze door middel van die nieuwe evaluaties een stap in de goede richting hebben gemaakt.

En wat die onderbezetting betreft, nogmaals, goede mods liggen niet voor het opscheppen, er is geen keuze uit blikken met een A-mwerk of B-merk dat je naar believen opentrekt. Ze kunnen wel even 20 of 30 mods in één keer extra aantrekken, maar die moeten allemaal ingeleerd worden, allemaal begeleid worden en allemaal met de neus de juiste kant op gezet worden. Dat is niet realistisch, al helemaal niet als je 'de zittende neuzen' ondertussen ook allemaal een nieuwe kant op wilt laten wijzen. Het team is wat dat betreft een dwarsdoorsnede van Bokt: het zijn allemaal mensen met een heel eigen mening, net als jij en ik.

Er vertrekken mensen omdat ze zich niet op hun plaats voelen, of onvrede voelen met bepaalde teamleden of werkwijzen, maar ik denk dat je onderschat hoeveel mensen er vertrekken met echt maar één echte reden en dat is tijdsgebrek. Niet meer en ook niet minder.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:02

Shadow0 schreef:
En er zijn veel dingen veranderd, ongetwijfeld, maar ook veel dingen niet. En die passiviteit die zie ik helaas nog steeds. Zo verschrikkelijk veel dingen verzanden in van die tijdelijkpermanente dingen: 'ik ga er naar kijken', 'stuur maar een pbtje', 'slotje voor overleg' of gewoon helemaal niks... De discussies aan de gebruikerskant worden in mijn ervaring niet snel bijgestuurd, als er een modopmerking gegeven wordt, wordt die lang niet altijd opgevolgd, er wordt regelmatig niet snel op tems gereageerd... Terwijl dat in mijn ogen ook met de huidige capaciteit veel beter kan. Het enige dat er voor nodig is dat er niet voortdurend gezocht wordt naar redenen 'waarom niet', maar gewoon een keertje een goeie knoop wordt doorgehakt 'daarom wel!'

Wat dat betreft ben ik het met je eens, ik denk dat er in dat opzicht best eens wat harder met de voeten op de grond gestampt mag worden door HM's en beheer. Door het beheer naar de HM's en door de HM's naar de mods. Maar uit eigen ervaring weet ik dat er zelfs dan passievelingen tussen blijven zitten, maar dat is iets wat ze serieus proberen aan te pakken door meer en scherpere evaluaties en door niet eindeloos door te modderen met teamies als het niet lukt.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:07

Shadow0 schreef:
Waarom een pb'tje? Dit is toch een prima topic? Discussies kunnen tot veel interessantere inzichten leiden dan pb'tjes.

Dat klopt, maar tot zo ver is het meer een discussie waarvan ik van mening bent dat andere (ex)mods al goede reacties gegeven. De tijd die ik zou stoppen in het mee discussieren kan beter gestopt worden in het uitdenken van nieuwe plannen om de aangekaarte problemen op te gaan lossen, of om in iedergeval de boel wat gemakkelijker te maken.

Zo als ik al zei; ik heb dit topic aangekaart achter de schermen en ik wil daar in de problemen en oplossingen bespreken. Vandaar dat concrete oplossing (mag ook hier natuurlijk!) middels een pbtje altijd welkom zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:29

Maar het is wel een prachtige dooddoener voor de users Mirei :) Niet persoonlijk, dat weet je, maar als user komt het over van : stuur zelf maar een pb als je wat op te merken hebt, en verder steek ik er liever geen energie in als het niet echt moet. Dat wordt er nu, in zijn algemeen, naar mij uitgestraald door het mod-team. Want je plaatst immers bewust het bericht dat de mensen contact met jou (of het modteam) moeten opnemen, ipv dat er meer mensen vanuit het modteam hier aanwezig zijn, hier reageren en meedenken en discussiëren, zodat je de users het gevoel geeft van serieus genomen worden...

En zo is het op alle fronten, zoals als je als user het vervelend vindt dat jouw TEM na 3 dagen nog niet afgehandeld is, dat je dan zélf een mod of nota bene een hoofdmod moet gaan inschakelen en te bedelen of jouw TEM alsjeblieft behandeld mag worden...

Ik zie hier met name ex-teamleden en wat 'gewone' Bokkers reageren, bijna geen mod, en als een mod dat doet, is het met een dooddoener zoals jij aangeeft, of een bericht waaruit duidelijk blijkt dat de betrokken mod mijn eerdere berichten niet gelezen heeft, door met hetzelfde 'in-kringetje-draaien-antwoord' terugkomt, waardoor je geen meter opschiet, ipv het patroon eens te doorbreken.

Op de 1e pagina ging het uitstekend, vanuit meerdere kanten zelfs, en daarna is het doodgebloeid. Jammer.

Los daarvan : ik ben ervan overtuigd dat het beheer en modteam zijn best doet zoals Gwen beschrijft, daar ligt het niet aan. Maar ik vind wel dat meer mods eens zelf verantwoording mogen pakken en dingen afhandelen, bediscussiëren en reageren, ipv te wachten op orders...

Gwen schreef:
Wat je zeker niet moet vergeten is de impact die het modden vooral op moeilijkere fora op je persoontje kan hebben.

Dat vind ik wel scherp opgemerkt... Ik denk dat zeer veel users niet beseffen dat je in sommige voorkomende gevallen wel een stukje hart en ziel erin legt, en dus oprecht gekwetst kan zijn door een opmerking van een user uit woede of onvrede. Door bijvoorbeeld een mod klakkeloos ergens van te beschuldigen wat een persoonlijke snaar raakt. Maar ook hoe tenenkrommend frustrerend bepaalde situaties en vetes bijvoorbeeld tot in het oneindige blijven voortduren... Als je denkt dat iets opgelost en afgehandeld is, maar het alleen blijkt te sluimeren om dan ineens weer op te laaien. Zag er toevallig overlaatst weer een situatie van, en ik dacht : blij dat ik geen mod meer ben :+

En wat ik eigenlijk wil zeggen is geloof ik dat ik vind dat het modteam best eens wat vaker de hand in eigen boezem te steken, en meer contact, gesprekken en feedback vanuit en met de Bokkers toe te passen... Oftewel : buiten de box denken, en niet alleen met je eigen team achter de schermen alles uitdenken en bepalen... :)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:18

Het afwachten tot je ziet wat de ander doet is wat ik inderdaad als ontzettend frusterend heb ervaren. Het zijn heel vaak dezelfde teamleden die je heel veel ziet reageren, maar die zijn op het op een gegeven moment ook beu, waarna ze zich meestal eens een tijdje proberen te richten op alleen hun eigen dringende activiteiten. Dan zie je ook meteen dat bepaalde moeilijke topics, en soms zelfs eenvoudige zaken op de mod- en/of andere overlegfora instorten. Dat is heel moeilijk om aan te zien, want je bent ontzettend geneigd om die zaken dan toch weer op te pakken, waardoor je jezelf voorbij loopt en waardoor de ander weer denkt 'oh, dat is goed geregeld, daar heb ik niets meer aan toe te voegen'. En dan is die vicieuze cirkel weer rond.

Om de één of andere reden blijft het een groot probleem om dat kringetje te doorbreken, in mijn ogen is daar een grotere rol weggelegd voor de hoofdmods. Als HM heb je een voorbeeldfunctie, je moet zichtbaar zijn als leidinggevende, knopen durven doorhakken, teamleden die het erbij laten zitten durven aanspreken, mensen aansturen als ze vastlopen of voordat ze vastlopen. Het hernieuwde evaluatiesysteem is een stap in de goede richting, zolang de opvolging ook goed is en blijft. Alleen evalueren is zinloos, het gaat juist om wat je er mee doet.

Daarnaast is het beheer ook bezig (was in elk geval) om veel duidelijker te stellen wat de HM-taken zijn, op welke plekken zij goed functioneren en op welke plekken niet of minder.

Neemt niet weg dat sommige teamleden niet moeten gaan zitten wachten tot ze aangestuurd worden, maar zelf al initiatief moeten nemen :+ .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:41

Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Maya.

Gwen, je spreekt over een nieuw evaluatiesysteem voor de mods en zegt dat de hoofdmods ook eigenlijk geëvalueerd worden. Dat vind ik een heel goede zaak. Hopelijk is dat al een goede start.

Verder ga ik er nog eens over nadenken. Ik vind dit iets moeilijk om oplossingen bij te bedenken, maar die moeten er toch wel zijn...

EDIT: Weet je, eigenlijk zou het idd mooi zijn als hier openlijk een oplossing gezocht wordt, samen met het team. Heel dit probleem draait toch min of meer rond de communicatie tussen gebruikers en het team, dan is het nogal onlogisch om ook dit achter de schermen te houden. De kloof is al groot genoeg geworden.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:06

Tieneke schreef:
Gwen, je spreekt over een nieuw evaluatiesysteem voor de mods en zegt dat de hoofdmods ook eigenlijk geëvalueerd worden. Dat vind ik een heel goede zaak. Hopelijk is dat al een goede start.
HM's krijgen inderdaad ook een evaluatiegesprek en ze krijgen verbeterpunten aangereikt.

Citaat:
EDIT: Weet je, eigenlijk zou het idd mooi zijn als hier openlijk een oplossing gezocht wordt, samen met het team. Heel dit probleem draait toch min of meer rond de communicatie tussen gebruikers en het team, dan is het nogal onlogisch om ook dit achter de schermen te houden. De kloof is al groot genoeg geworden.
Ik denk dat de mentaliteit van zowel moddies als Bokkers en de huidige tijdsgeest een minstens even grote rol spelen.

Als je kiest voor vrijwilligerswerk dan moet je daar ook echt helemaal voor gaan en niet maar een klein beetje wanneer het je uitkomt. Bij veel vrijwillerswerkzaamheden moet je er de deur voor uit naar een andere locatie, of je werkt heel concreet naar een doel toe, zoals de organisatie van een zomerkamp. Bij het modereren op een forum werk je vanuit huis, school, werk, etc., het vergt veel meer discipline om dat goed aan te pakken, en dat is nu net waar het vaak aan ontbreekt. Ook als het moeilijker wordt moet je even kunnen doorpakken, idem wanneer je alweer zo'n ellenlange temlijst ziet.

Net als bij het grote Bokt speelt ook achter de schermen mee dat je elkaar niet kunt zien, elkaar niet zo makkelijk even die oppepper geeft met een knipoogje ;) of schouderklopje :(:) , niet direct op elkaar in kunt haken. Bij een face-tot-face gesprek kun je wel direct op elkaar reageren, je gaat dan makkelijker door tot een probleem echt is opgelost. Op een forum moet je op elkaar wachten en dan kan het net zijn dat de persoon die je nodig heeft twee dagen weg is, of dat jij er altijd overdag bent en die ander altijd 's avonds. Je kunt teamleden op een forum nu eenmaal niet 16u per dag aanwezig laten zijn of inroosteren volgens een bepaald schema.

Er zijn normaalgesproken bijna 60 teamleden of zoiets, als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en de discipline heeft om aan te pakken dan ben je al een heel eind. De sfeer op Teamklets ís al goed, soms te goed denk ik zelfs, maar het klimaat op de werkfora zou dan ook een stuk beter worden. Het team uitbreiden naar 80/90 mensen is imo niet de oplossing, dan creëer je alleen maar meer problemen van hetzelfde, maar dan uitgebreider.

Wat de Bokkers voor de schermen betreft: het is een beetje inherent aan de huidige tijd dat mensen voor hun eigen hachie gaan en per se accuut en onmiddellijk geholpen willen worden. Ook heb ik vaak gemerkt dat mensen weigeren hun eigen rol in het geheel te bekijken, ook voor de schermen wordt lang niet altijd verantwoordelijkheid genomen voor bepaalde acties.

Dat is iets voor ons allemaal, teamleden en Bokkers. Maar hoe krijgen we elkaar zover dat die verantwoordelijkheid nou ook eens écht wordt opgepakt... Ik vind het moeilijk. Ben er lang over aan het tobben geweest in mijn mid- en hoofdmidtijd, dat kan ik wel vertellen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:56

Het was niet mijn bedoeling om een dooddoener in het topic te gooien. Wat ik tot zo ver zie zijn probleem punten die aangehaald worden (grotendeels idd door ex-mods) en vervolgens worden er punten aangedragen waarom dat zo is door andere ex-mods, of ex-teamies. Concrete oplossingen tot zo ver heb ik nog niet echt gezien. In dat opzicht vind ik het dus jammer om met de ene ex-teamie mee ja te knikken terwijl ik beter achter de schermen naar oplossingen kan zoeken en vragen anderen mee te denken. Ben van mening dat de basis gewoon van uit het team moet ontstaan en dat is, ja..., achter de schermen. Eerst daar maar eens het allemaal eens zijn over de punten die hier genoemd zijn en dan dieper alles bekijken. Dan kunnen we pas een stap verder.

Ik zei al; ik lees mee. Dus als er iets voorbij komt dan zal ik zeker reageren. Het was dus echt niet een opzettelijke dooddoener. Sterker nog; ik vind dit topic juist goed. Er zijn zeker dingen die (veel) beter kunnen en dat heeft ook ontwikkeling nodig.

Om dan dit topic meer een andere kant op te sturen: Hoe kunnen we het probleem van lang openstaande TEM's oplossen? Dat is toch wel het meest opvallende stukje in dit topic.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:02

Ik denk echt dat als de basishouding van elke mod goed is, dat tems al veel minder lang gaan openstaan... Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd.

Wat is er trouwens gebeurd met de limieten waarin dingen afgehandeld moeten worden? Zijn die er nog? Als men zich daaraan houdt...?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:16

Die limieten zijn er inderdaad nog steeds. Max is echt binnen 7 dagen, maar het liefst gewoon zsm. Met meerdere mods op een forum moet dat ook makkelijk lukken. Soms is de situatie er helaas niet naar (ziekte, afwezigheid, vakantie, onderbezetting) en dan schiet het er bij in. De basishouding lijkt me ook zeer belangrijk.

Daarnaast is een update in het TEM systeem ook erg handig. Zo had ik het idee van een spoed TEM. Deze TEM komt dan met aparte button in ieders TEM lijst. De eerste die het ziet pakt het op. Ook zouden TEM's van ouder dan 6 dagen zelf op tilt moeten slaan (nog even wat voor bedenken) om wat extra aandacht te vragen.

Nu ik de laatste paar berichten nog eens terug lees realiseer ik me dat het sturen van een pbtje ook iets minder direct is. Veel punten hier zullen misschien uitdraaien op met een persoonlijk vingertje wijzen, waar ik eigenlijk, op dit deel van Bokt, niet zo veel behoefte aan heb. Oa. richting Maay; ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:35

Hoofdmods zouden misschien een systeempje moeten hebben waardoor ze hun mods kunnen controleren. Ik bedoel niet controleren in de zin van continu in de gaten houden, maar als je je mods moet evalueren, moet je toch ook een bron van gegevens hebben om dat te kunnen doen. Een inventaris met bv hoeveel tems er open zijn blijven staan/te laat zijn behandeld, zonder dat er sprake is van gemelde afwezigheid... Is zoiets niks?
Want Mireille, persoonlijk vingertje wijzen is dan misschien helemaal niet leuk, maar de kop in het zand steken en iemand niet durven/willen zeggen waar het op staat... Daar schiet je ook niks mee op. Soms moet je mensen individueel op hun tekortkomingen wijzen om te kunnen verbeteren in teamverband. Is niet altijd even leuk, maar de spirit moet bij iedereen toch een beetje op één lijn zitten.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:37

Zo'n 'inventaris' is er inmiddels. Alleen zichtbaar voor de moderator in kwestie en het beheer/HM. :)
Dat geeft heel duidelijk van alles weer, maar is maar tot op zekere hoogte een maatstaaf. Alle fora zijn tenslotte anders. De ene moderator hoeft maar 5 TEM's te sluiten maar het zijn allemaal TEM's met een lange nasleep. De ander sluit 30 TEM's waar allemaal kleine dingen in benoemd worden. Maar algemeen genomen is het een redelijke inventaris waar inderdaad naar gekeken/op terug gevallen kan worden.

Klopt, persoonlijke vingertje wijzen is zeker niet leuk. Als het nodig moet zijn, dan liever niet hier maar op een gepaste manier. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:40

Daar heb je gelijk in. Ik denk niet dat er hier iemand namen gaat noemen ;) Maar soms kan je beter een meegemaakte situatie vaag beschrijven als voorbeeld, niet met de bedoeling iemand te kwetsen, maar met de bedoeling iets te verduidelijken en aan te geven dat het wel gebeurt.

Dat zo'n inventaris er is, is een goede stap.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:42

HM's hebben sinds een maand of 2 (?) denk ik een systeempje inderdaad om te kunnen zien hoe de moderators draaien :-). Als moderator kun je ook je eigen logs bekijken :-). Zo kun je redelijk goed zien hoe iemand aanwezig is :-).

Zo kan het bijvoorbeeld lijken alsof iemand nauwelijks iets van zich laat horen achter de schermen alleen nu zien we dan helder dat zo'n moderator wel heel veel TeM's afhandeld :-). Andersom ook zien we nu prima dat iemand misschien wel weinig TeM's oppakt, maar wel goed en veel meedenkt over het te voeren beleid.

Dat scheelt echt een stuk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:46

Ik kan me voorstellen dat dat echt goed helpt. Dan heb je ook een beetje de feiten zwart op wit/blauw.

Nu is een maand of 2 nog niet zo heel lang, dus misschien ook dit even de tijd geven om "in te werken". Ik veronderstel dat evalueren zo beter zal gaan en dat uiteindelijk ook de gebruikers dat zullen merken. Wat natuurlijk niet wegneemt dat ook andere oplossingen kunnen helpen.