Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:34

Hm, ik weet anders een topic waar een bokker niets anders doet dan persoonlijke aanvallen maar tot op heden nog geen mod gezien :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:35

Heb je al getemd ervoor dan?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:36

zo ken ik ook mimimaal 1 persoon die alles mag en kan zeggen zonder daarvoor gestraft te worden.. heb net ff een control-find gedaan op die naam.. no records found.. en kan toch van de afgelopen half jaar zeggen dat die persoon vaak over de streef is gegaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:37

Ik meende gelezen te hebben dat iemand getemt had ja. Al lijkt het me sowieso een topic dat in het oog gehouden word gezien er al een modopmerking in staat eerder in het topic.

LimaMambo; ik geloof dat ik weet over welke persoon het gaat en ik weet ook dat meer bokkers zich aan dat feit irriteren ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:40

Zolang iemand inhoudelijk op berichten reageert, krijgt iemand geen OW. Ook niet als een andere bokker het volledig oneens is met die mening of een hartgrondige hekel aan die persoon heeft. We modereren op inhoud van berichten en niet op een persoon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:41

Waar ligt de lijn dan karl? Als je een zeer felle reactie onderbouwd is het wel goed?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:41

Zalk je een lijstje door PB'en met gevallen waarover ik me vragen stel Karl? :D

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:42

Karl66 schreef:
Zolang iemand inhoudelijk op berichten reageert, krijgt iemand geen OW. Ook niet als een andere bokker het volledig oneens is met die mening of een hartgrondige hekel aan die persoon heeft. We modereren op inhoud van berichten en niet op een persoon.

maar dingen erbij halen uit een ander topic dat op slot is gegaan.. dat mag schijnbaar allemaal wel..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:46

en foto's waar je geen plaatsrecht van hebt in je profiel en op bokt plaatsen mag ook zolang je maar eng genoeg bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:47

Ik vind het ook wel wat vreemd dat je foto's uit andermans profiel mag gebruiken om iemand wat te 'pesten'. Hoewel het natuurlijk een openbaar profiel is vind ik het niet netjes :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:48

hoe bedoel je Wcf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:51

Ik zou nu een foto uit jouw profiel hier neer mogen zetten :P

Stel jij hebt net een baggerfoto van jou op paard en dan kan ik zeggen: goh, jij rijdt ook niet goed. Waarom heb je zoveel kritiek als jezelf niet eens goed kan rijden?

Dat vind ik persoonlijk ook niet netjes.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-05-09 00:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:52

ja hoor mag van bokt :j iig als ze de lijn doortrekken. Je mag dat zelfs in je profiel zetten dat ze het niet eens kunnen verwijderen tenzij ze in je profiel inbreken :j :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:57

Kun jij me dan uitleggen waar precies de grens ligt?
Wanneer is iets een OW waard en wanneer laat je iets op z'n beloop?
Felle reactie die onderbouwd is, is dat goed?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:57

Is dat bericht aan mij gericht? :D
Want ik geloof niet dat ik daar bevoegt toe ben :D Zeker niet als je wil dat ik eerlijk antwoord over wat ik er van denk :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 00:59

Was wel aan jou gericht :P hoe zie jij de grens?

Een persoonlijke felle aanval zonder inhoud, spreekt wel voor zich. Maar volgens mij is er een aardig groot grijs gebied.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 01:04

Hoe ik zelf die grens zie?

Het is sowieso moeilijk om die grens aan te geven. Ik zelf zal bv nooit iemand gaan uitschelden maar ik kan best wel cynisch uit de hoek komen als ik het idee heb dat men niet meer leest en al helemaal als ze selectief gaan quoten. Ik kan me echt niet herinneren dat ik het laatste jaar echt op de persoon heb gespeeld. Wel eens een cynische opmerking of iets in de aard van een steek onder water om te kijken of dat werkt om iemands aandacht weer bij het punt te krijgen waar het om ging. Het kan misschien raar klinken, maar op bokt zou er meer ruimte moeten zijn voor wat heftigheid. Als mensen overal meer zich kunnen uiten, ga je volgens mij minder hebben dat bv 1 topic volledig uit de hand loopt. Want nu heb je een beetje het kettingreactie effect: 1 iemand is gefrustreerd van vorige topics waabij die het puntje van zijn tong moest afbijten en laat zich gaan, een andere bokker denkt "oh nu kan ik ook!" en pikt daar op in... Et voila, daar heb je een reltopic

Zolang je een reactie kan onderbouwen. Dus WAAROM je iets vind, vind ik het best kunnen. Je kan toch rustig zeggen dat iemands manier van reageren je niet aan staat en waarom? Of dat een bepaalde karaktertrek die hij of zij vertoond je irriteert? Dat doe je IRL toch ook? Als je dat MAG zeggen op een fatsoenlijke manier kan daarover gepraat worden en kan je allebei tot meer inzichten komen. Als iemand heel rot tegen me doet irl in een discussie zeg ik gewoon van "Wat scheelt er dat je zo doet? Kan het niet wat minder?" en als hij daar niet op reageert durf ik gerust eens kil te zeggen "als je zo de .... blijft uit hangen ben ik weg hoor" en dan kan je praten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 01:33

Inhoudelijk op andere bokkers ingaan heeft niet zoveel zin, ook niet per PB. We bespreken namelijk nooit sancties die we aan andere bokkers geven.

In het algemeen, het is op Bokt niet verboden om foto's te plaatsen waar copyright op zit. Het valt voor ons namelijk niet te controleren of er wel of geen toestemming voor is gegeven. OP HAW en ITP staan ook regelmatig topics met foto's waar copyright op zit. Wij zullen zulke foto's dus ook alleen verwijderen als wij daarvoor het verzoek krijgen van de houder van het copyright. Er zit wel een ander risico in het plaatsen van zulke foto's, namelijk dat je een rekening krijgt van de houder van het copyright. En dat kan zeker als je meerdere foto's plaatst behoorlijk oplopen.

Op het moment dat je een foto uit het profiel van iemand anders haalt om die persoon te pesten, uit de tent te lokken etc. Dan speel je op de persoon en is die foto alleen maar een middel om dat te doen en kan je een OW krijgen. Maar soms is de scheidslijn heel dun tussen op de persoon spelen en onbedoeld iemand een trap geven. Als ik in een rijtechnische discussie mijn verhaal over wat een slecht gereden paard is probeer te verduidelijken en ik gebruik een foto die ik toevallig een keer in een profiel heb gezien, dan is dat voor de bokker achter dat profiel behoorlijk vervelend en komt het over als een aanval. Op zo'n moment moeten wij als mods proberen uit te zoeken of het als een persoonlijke aanval bedoeld was, of dat het een domme onnadenkende actie is. Dat betekent heel veel uitzoekwerk en overleggen, vandaar ook dat we een periode van zeven dagen hebben om een sanctie te geven en dat meerdere mods het erover eens moeten zijn voordat een OW gegeven kan worden.

Pharagirlke, modereren is niet een statisch iets. In de loop van de jaren is het behoorlijk veranderd. De ruimte geven om heftiger te reageren bleek in de praktijk niet te werken. Waarschijnlijk omdat er op internet minder remmingen dan irl zijn, liep dat dus uit op rellen en bokkers die elkaar uiteindelijk nergens meer op Bokt het licht in de ogen gunden. Achter de schermen lopen er ook continue discussies over het modereren, wat goed gaat, wat beter moet en hoe we dat kunnen bereiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 01:35

Gek Karl, ik was er nl op 1 PB achter dat die persoon geen copyrights had :D En dat was de maker dus ik vermoed dat alle kopieerders ook geen rechten gaan hebben? Maar of dat nu lag aan het feit dat die maker het rustig toegaf, of aan de persoon waarop ik getemd heb. Dat weet ik niet...... En gezien de bewuste collage kan je er wel van uit gaan dat het niet als een "onschuldige domme actie" gaat :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 01:47

Als er één foto per dag geplaatst zou worden op Bokt, dan zouden wij dat bij kunnen houden. Maar gezien de aantallen foto's die er op Bokt geplaatst worden, valt het voor ons domweg niet te checken of het copyright geschonden wordt. Wij hebben er als Bokt dus voor gekozen om die verantwoordelijkheid bij de plaatser van de foto te leggen. In de praktijk blijken de meeste houders van het copyright er ook geen probleem mee te hebben. Op het moment dat wij van de houder van het copyright een verzoek krijgen om een foto te verwijderen, dan doen wij dat. Maar ook in dat geval krijgt de plaatser geen sanctie, het is namelijk wettelijk niet verboden (je kan er alleen wel een rekening voor krijgen) en het is op Bokt toegestaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 01:49

Ik heb er op Getemt! Tot TWEE keer toe! IMO als het een andere bokker was geweest had men er al lang wat aan gedaan. banketstaaf er nou toch niet om heen Karl, mijn TEMs worden zelfs straal genegeerd, geen uitleg of niks ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 02:04

Maar karl, ik heb nu wel een duidelijkere beeld bij de profielfoto's, maar ik zit toch nog met 1 vraag:
Hoe ziet het met de grens als het om woorden gaat? Inhoudelijk, felle reacties zijn die wel oke?
of zit daar ook veel grijs gebied bij?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 02:25

Pharagirlke, als er wordt getemd, dan volgt er niet automatisch een sanctie. In dit geval heeft de maker er ook nog op staan dat de collage vrijelijk gebruikt mag worden, dus de kans dat die om verwijdering verzoekt is ook niet zo groot. Dan is er dus geen reden om actie te ondernemen.

Welshcobfan, ook bij inhoudelijke reacties zijn er grenzen en dus ook een grijs gebied. Even als voorbeeld, als neonazi kan je bijvoorbeeld prima inhoudelijk reageren en tegelijk discriminerend en racistisch bezig zijn. Dan is niet alleen tegen de regels van Bokt, maar wettelijk gezien ook nog eens strafbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:35

Karl66 schreef:
Pharagirlke, die wordt naar alle bokkers doorgetrokken.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, ken figuren op bokt, die gewoon niet normaal kunnen posten en die zitten er nog... ;) Die zouden bij wijze van spreken elke week wel een OW moeten krijgen, als is het op hun hoogtijdagen wel elke DAG, maar dan heb je toch al een ban voor 3 keer je leven??? Nee, hoor..baas boven baas.

Als ik die namen al zie in een topic, heb ik al gelezen en gedronken, dan klik ik al weer verder, was misschien ook wel de bedoeling....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:10

Karl66 schreef:
Maar gezien de aantallen foto's die er op Bokt geplaatst worden, valt het voor ons domweg niet te checken of het copyright geschonden wordt. Wij hebben er als Bokt dus voor gekozen om die verantwoordelijkheid bij de plaatser van de foto te leggen. In de praktijk blijken de meeste houders van het copyright er ook geen probleem mee te hebben. Op het moment dat wij van de houder van het copyright een verzoek krijgen om een foto te verwijderen, dan doen wij dat. Maar ook in dat geval krijgt de plaatser geen sanctie, het is namelijk wettelijk niet verboden (je kan er alleen wel een rekening voor krijgen) en het is op Bokt toegestaan.

Nou dat is niet waar, als er foto's worden geplaatst van een buurmeisje die aan het rijden is worden ze
onmiddelijk weggehaald of wordt het topic gesloten.

Als jij foto's van derden plaatst wordt er wel degelijk ingegrepen, of begrijp ik je nu verkeerd Karl?

Mooi voorbeeld was de foto die LimaMambo een paar weken geleden plaatste, waar zij voor op de vingers werd getikt.