Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:01

Ik zie ook overal spelfouten voorbij komen en vraag me dan ook wel eens af of ze echt niet beter weten. Maar echt irritaties heb ik er niet aan, het is hier geen Nederlandse taal forum maar een paardenforum. Gelukkig maar, want zelf zal ik hier en daar ook wel eens een spelfout maken ;) . De Nederlandse lessen die ik ooit gehad heb op school zijn echt niet allemaal bij me blijven hangen :)

Spreektaal/dialect hier op bokt hoeft van mij trouwens niet, tenzij het in de huiskamer is waar meer mensen van dat gebied bij elkaar komen natuurlijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:02

en een andere kleine ergernis: "eigen" in plaats van "zelf", zoals in:

ik dacht nog bij me eigen.. ( ik dagt nog bij me eige) .. SBS-taal, inderdaad!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:02

Nou ergeren is een heel groot woord, maar als ik joun, joune, jouwn en dat
soort dingen zie dan denk ik echt "hoe goed heb jij opgelet op school" :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:03

Ik zie inderdaad behoorlijk wat fouten langskomen op bokt die echt niet hoeven. Dingen als 'egt' en 'me paardjuh' zijn gewoon niet nodig en als mensen dat schrijven is dit gewoon slordigheid. Het valt mij op dat als iemand hier iets van zegt er vaak meteen wordt gereageerd met 'ja maar ik ben dyslectisch', ik heb een beetje het idee dat dit wel erg snel geroepen wordt als excuus voor slechte spelling.

Jammer, want mensen die echt dyslexie hebben worden hierdoor ook met een scheef oog aangekeken. Ik ben zelf van mening dat het een kwestie is van simpelweg je eigen berichten nalezen voor je ze plaatst.
Ik maak zelf ook echt wel eens typfouten, maar als je je bericht even naleest dan haal je die er 9 van de 10 keer wel uit. En ookal is bokt geen klaslokaal, de manier waarop je schrijft en spelt zegt wel veel over jou zelf als persoon, vind ik. Als je aandacht besteed aan je berichten en je best doet goed te spellen komt dit heel anders over en ben ik eerder geneigd mensen serieus te nemen dan wanneer er slordige fouten in een bericht staan. :)
Laatst bijgewerkt door Mars op 31-03-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:03

Mitxa, Natuurlijk maken mensen spelfouten, maar sommige fouten vind ik geen gewone spelfouten meer.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:04

Dat denk ik ook niet. Er is op bokt ergens een blooper topic waar ik een stuk geqoute tekst van mij voorbij zag komen waar hard om gelachen werd. Dat soort dingen vind ik echt niet leuk!

Dan weten ze natuurlijk niet dat ik zo erg dislect ben, maar toch....

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:05

dit kreeg ik toegestuurd via hyves :')

Rap is de beste musiek!!!

Voeg a.u.b. ok all jou vriende uit tot dese gangsta club

:+

IceMam

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:06

Dit ziet eruit als het product van een vertaalmachine...

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:08

__Nathalie__ schreef:
Dat denk ik ook niet. Er is op bokt ergens een blooper topic waar ik een stuk geqoute tekst van mij voorbij zag komen waar hard om gelachen werd. Dat soort dingen vind ik echt niet leuk!

Nee, dat is inderdaad zeker niet netjes...
En nogmaals, je schrijft keurig ondanks je handicap! Petje af!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:12

eempiej schreef:
Ik irriteer me altijd aan het feit dat mensen zeggen: 'Ik wou of we wouden' zeggen. _-:(

Ik erger me aan mensen die "ik irriteer me" zeggen :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:13

dankje wel :D heb er jaren had aan moeten werken :D

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:13

haha ja inderdaad. Ik kan me ook echt ergeren aan 'dan' en 'als'. Mijn zusje zegt bij bijna alles 'dan'. Vaak verbeter ik haar, maar na een tijdje vind ik dat vervelend worden haha.

Wel wordt er bij ons in de buurt vaak 'ken' gezegd ipv 'kan'.. Zelf doe ik dat ook wel eens, maar dan dus als 'spreektaal'. Ik weet echt wel hoe het eigenlijk moet en wanneer het stom overkomt om zo te praten..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:15

__Nathalie__ schreef:

Jeetje, dat zijn geen leuke dingen zeg, logisch dat je daar niet blij mee was! Ik vind jouw teksten ook zeer goed leesbaar hoor, zo te zien besteed je er veel aandacht aan om zo goed mogelijk te spellen/typen, hartstikke goed van je :j

Dit bedoelde ik dus ook met mijn vorige post: mensen roepen snel dat ze dyslectisch zijn en daarom niet goed spellen, terwijl dat volgens mij niet in alle gevallen waar is. Hierdoor worden mensen die echt dyslexie hebben scheef aangekeken en in het geval van Nathalie zelfs uitgelachen. Dat is gewoon ontzettend jammer, vind ik...
Laatst bijgewerkt door Mars op 31-03-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:15

Dan/als zijn de ergste fouten...! :+

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:17

Om heel eerlijk te bekennen zie ik hier soms dingen voorbij komen die ik ook altijd zeg/schrijf, maar waarvan ik glad niet door had dat het fout was.... :o

Zo had ik een tijdje terug een leraar gemaild, en had er iets instaan: 'moet ik me eigen nog melden?' Kreeg een paar dagen later een mail terug dat hij zich er verschrikkelijk aan stoorde en dat het 'moet ik mezelf nog melden?' moest zijn, kan er gewoon van in de war raken.... :o

Zou het soms niet meer het 'dialect' wezen? Wat ik van een lerares Nederlands had geleerd is dat het echt Zeeuws is als je zegt 'ik ga om boodschappen'. Voor mij doodnormaal, maar het scheen dat het ergens anders buiten zeeland niet als 'normaal' werd beschouwt...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:19

Ik heb degene die dat toen gepost heeft ook een bericht geschreven. Ze heeft haar excuses aan geboden. Ze wist het niet (logisch) Dus ach...

Ik moet wel zeggen dat ik op goed geluk schrijf :D Ik schrijf wat ik denk dat het is, niet dat ik weet wat het is sssssssssssssst :x :o?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:20

Dat is waar, 'ergens om gaan' is typisch dialect :j
Ik denk ook dat als je van jezelf een dialect spreekt je dit ook als correct beschouwd, omdat je van huis uit niet anders mee krijgt. Maar dan vind ik ook wel dat scholen een beetje tekort schieten, die horen jou wel de correcte spelling/grammatica aan te leren natuurlijk. :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:22

Mijn familie komt van het kamp. Daar spreken ze alleen maar met kennen, dubbele ontkenning als nee nie in 1 zin. Primumelaartjes (die plantjes die anders heten haha) appeltjesdoorn (apeldoorn) kennie etc etc

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:28

Nou, zoveel moeite is het toch niet om dialect en Nederlands uit elkaar te houden vind ik.
Ik spreek Limburgs, maar ben toch ook prima in staat om correct Nederlands te spreken/schrijven, in tegenstelling tot veel andere Limburgers. :Y)
Tuurlijk, ik maak ook wel eens een foutje, door bijvoorbeeld 'ik ga naar onder' te zeggen in het Nederlands, in plaats van 'ik ga naar beneden'. Dat komt wel door mijn dialect, maar is een slordigheidsfoutje. Ik wéét wel dat het geen goed Nederlands is. :) (en ik moet zeggen dat je dat soort dingen ook erg snel afleert met een Apeldoorner als vriend. :D)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:31

__Nathalie__ schreef:

Ik kan me wel voorstellen dat dat niet leuk is om te lezen in dat topic. Aan de andere kant, als ik een leuke taalblooper lees moet ik er gewoon om lachen, of het nou van een dislect is of niet... Sommige dingen komen nou eenmaal onbedoeld maar zo ongelooflijk grappig over en ook al kan de schrijver er niks aan doen, het bezorgd mij menig vrolijke momenten en wat is er mis met mensen aan het lachen maken? :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:34

Ik ben ook een Zeeuwse en gebruik ook echt typische Zeeuwse woorden of zinsbouw. En ook ik ga "om boodschappen". Maar dat vind ik persoonlijk toch minder storend tov egt, misgien, niewsgierug, etc. Als ik bijvoorbeeld een mailtje van mijn nichtje van 12 krijg, moet ik soms drie keer lezen voor ik begrijp wat er staat. Laatst was er een stagiaire hier op kantoor, kind schreef dus ook consequent "me" ipv "mijn". Ik kan me al vreselijk ergeren als de meiden hier op kantoor aan een klant vragen "wil je een bakje koffie?" of een gesprek met iemand (die ze nog nooit in real life hebben ontmoet) afsluiten met "doeg".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:38

Ach, iedereen maakt wel eens fouten, ik zelf maak er ook genoeg. maar waar ik mij dan wel aan irriteer is mensen die echt rare fouten maken:

De hoefsmiT komt vandaag.
Ik rEIDT paard

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:42

Zouden ze het eerst reiden voor het vervolgens te BEreiden?;-)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:45

kavama schreef:
gekkesies schreef:
@vrouwke:
Jij snapt niet waarom mensen zich hier druk om maken.
Ik snap niet dat mensen er blijkbaar niet mee zitten dat ze zich niet op correcte wijze kunnen uitdrukken in hun moedertaal (dislecten even erbuiten gelaten natuurlijk).
Iedereen is anders toch?

Ik doe heel hard mijn best om mijn kinderen het goede te leren, en als nu iedereen op zichzelf (en eigen kids) let hoeven we niet meer zo op elkaar te letten.

Maar i.p.v. naar school kan ik mijn kids (kinderen) ook wel een paar uur per dag achter bokt zetten. :+ ;)

Hee das een idee ga ik mijn dochter eens achter bokt zetten :+

begin zelf ook al ik bedoel dat is...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:19

Plien91 schreef:
__Nathalie__ schreef:

Ik kan me wel voorstellen dat dat niet leuk is om te lezen in dat topic. Aan de andere kant, als ik een leuke taalblooper lees moet ik er gewoon om lachen, of het nou van een dislect is of niet... Sommige dingen komen nou eenmaal onbedoeld maar zo ongelooflijk grappig over en ook al kan de schrijver er niks aan doen, het bezorgd mij menig vrolijke momenten en wat is er mis met mensen aan het lachen maken? :)

Tuurlijk het kan ook op die manier. Maar in dit geval werd ik echt belachelijk gemaakt. En dat is wat minder.