Femke schreef:Je kunt toch ook gewoon netjes toestemming vragen en er een naamsvermelding bij plaatsen?
Allereerst welbedankt voor de reactie

Het niet vragen van expliciete toestemming voor elke foto is puur een praktisch aspect: het sturen en verwerken van (minimaal) 1825 toestemmingsverzoeken per jaar is eigenlijk niet haalbaar, en ook technisch is dat niet in te bouwen. (Technisch leidt het namelijk eigenlijk altijd tot iets waar mensen na een paar keer gedachteloos op klikken, zonder dat ze zich nog realiseren wat ze doen.)
Daarnaast, en dat is minstens zo belangrijk, is het geen oplossing voor de ervaring die jij noemt: dat iemand foto's plaatst zonder toestemming. De toestemming zou immers gevraagd worden aan de plaatser, dat is immers degene die op dat moment verantwoordelijk is voor de foto's. Maar die persoon kan nog heel goed zeggen dat er toestemming is zonder dat jij die hebt gegeven. (En of die toestemming wel of niet inbegrepen is in het oorspronkelijke contract, dat weten wij niet, dat hangt puur af van de bepalingen in de overeenkomst tussen fotograaf en opdrachtgever.)
Verder vind ik het gewoon heel moeilijk om me in te leven in een juridisering van de samenleving. Ik heb een tijdje in Amerika verbleven, en daar was dat al heel erg aan de gang: alles moet via toestemmingsformulieren en gedoe worden afgehandeld. Dat maakt de samenleving onprettig, bureaucratisch en vol wantrouwen, waar veel initiatieven niet mogelijk zijn omdat ze stuiten op een muur van contracten. Andersom helpt het weinig om dat te bereiken waar ze in eerste instantie voor bedoeld waren: het helpen van mensen om zich te beschermen tegen uitbuiting of onveilige situaties. In mijn opinie werkt dat alleen maar verarmend, en ik vind het heel jammer als we hier ook die kant op zouden gaan.