Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:14

Het "off topic gaan" heeft anders wel meer licht gegeven in hoe het team bezig is. Voor jullie geen meerwaarde en niet gewenst, voor ons wel meer inzicht.

Ik betwijfel of de gebande bokkers er problemen mee hebben dat ze hier besproken worden.

Ik snap het gedoe om "privacy" niet, het is een openbaar forum. Ver weg de meeste gebruikers hebben een nick name en ban's komen voort uit openbare topic's die iedereen kan lezen, zelfs de niet ingelogden. Waarom verschuilen jullie je steeds achter dat "privacy" gebeuren? Niemand hier wil de persoonsgegevens, adres, bsn, strafblad of wat dan ook. De vraag is meer transparantie op de ban's, het waarom.

Boven elk topic staat wie de moderatoren zijn, die kunnen dan toch geïnformeerd worden als er iets de spuigaten uit loopt? Ben ik nou zo gek? (hoef ik geen antwoord op weet ik al :) ) Kan de temknop dus verwijderd worden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:21

aikon schreef:
Het "off topic gaan" heeft anders wel meer licht gegeven in hoe het team bezig is. Voor jullie geen meerwaarde en niet gewenst, voor ons wel meer inzicht.

Ik betwijfel of de gebande bokkers er problemen mee hebben dat ze hier besproken worden.

Ik snap het gedoe om "privacy" niet, het is een openbaar forum. Ver weg de meeste gebruikers hebben een nick name en ban's komen voort uit openbare topic's die iedereen kan lezen, zelfs de niet ingelogden. Waarom verschuilen jullie je steeds achter dat "privacy" gebeuren? Niemand hier wil de persoonsgegevens, adres, bsn, strafblad of wat dan ook. De vraag is meer transparantie op de ban's, het waarom.

Boven elk topic staat wie de moderatoren zijn, die kunnen dan toch geïnformeerd worden als er iets de spuigaten uit loopt? Ben ik nou zo gek? (hoef ik geen antwoord op weet ik al :) ) Kan de temknop dus verwijderd worden.

.Aikon, je slaat de spijker op zijn kop.
Echter heb ik soms het idee dat het positief is als gebruikers inzicht missen, of onthouden word.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:22

eens aikon, met het begeven op internet weet je hoe t gesteld is met je privacy, daarnaast als het in regels opgenomen wordt dat je 'overtredingen' in een lijstje komen staan weet je ook waar je aan begint :+
ook eens met t gezegde , als je je niet kan vinden in de reden waarom je een ow of ban krijgt ben je t ook eens dat t in te zien moet zijn-je hebt immers niets verkeerd gedaan? hou t maar verklaarbaar..
Narnia schreef:
Helemaal helder Electra, trouwens je hoeft nog niet eens een topruiter te zijn om afgezeken te worden :')

ook heel waar.. :')
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 14-09-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:28

Omwille het hele stuk privacy hebben we niet alleen met boktbeleid te maken maar ook met wetgevingen etc. Hoe dat echt heel exact zit weet ik niet, daarvoor zijn er juristen.

Of gebande gebruikers het wel of niet oké vinden: eerlijk gezegd maakt me dat persoonlijk niet uit. Je praat dan evengoed over iemand die geen weerwoord kan geven en dat is een nee. Daarbij is iedereen die een ban heeft welkom om te mailen naar het team om inzicht te krijgen in het hoe en waarom van een ban. In tegenstelling tot wat weleens gedacht wordt: ze komen echt niet zomaar uit de lucht vallen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:29

Delerium,
Het lange wachten op een antwoord van het team is goed verklaarbaar en plausibel. Maar ik vind niet, ik heb even snel wat teruggelezen, dat de offtopic-berichten heel erg storend zijn (voor meelezers). Imo geeft het juist de onduidelijkheid/de grijze gebieden aan, waar gebruikers tegenaan lopen. En vooral laat het zien, hoe verschillend sommige gebruikers over bepaalde onderwerpen/berichten denken.
Nu blijf ik nog steeds zitten met de vraag wanneer is een bericht ontoelaatbaar? En dan niet het zwart/witte verhaal, maar vooral de berichten in het grijze gebied. Iedereen snapt dat je niemand mag bedreigen/uitschelden/discrimineren op Bokt. Ik denk, dat niemand daar problemen mee heeft. Het gaat juist om de (kleine) grapjes/cynische opmerkingen/persoonlijke berichten/woordspelingen tussendoor. Soms zijn dat ook de krenten in de pap. Die het onderwerp juist luchtig maken of eens van een andere kant het onderwerp laten zien of benaderen. Het wordt anders ook wel één grote grijze massa, waar we met zijn allen ja, leuk, OK op zeggen. Het is nog altijd een discussieforum. Ik vind het met die kwetsende/vervelende berichten allemaal wel meevallen. Zeker als je weleens meeleest op fora als Geen Stijl/Nu.nl/Fok.nl e.d. Zo zou ik het zeker hier niet willen, maar daar is IMO ook totaal geen sprake van.
Ik vind Bokt over het algemeen een heel net forum, waar weinig onvertogen woorden vallen, daarom vind ik het bansysteem vaak buiten proporties, maar waarschijnlijk is dat, omdat ik de aanleiding van een ban niet meer kan teruglezen/vinden door het verwijderen van berichten.

gummie

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:31

Kan het daar alleen maar heel erg mee eens zijn :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:37

delerium schreef:
Omwille het hele stuk privacy hebben we niet alleen met boktbeleid te maken maar ook met wetgevingen etc. Hoe dat echt heel exact zit weet ik niet, daarvoor zijn er juristen.

Of gebande gebruikers het wel of niet oké vinden: eerlijk gezegd maakt me dat persoonlijk niet uit. Je praat dan evengoed over iemand die geen weerwoord kan geven en dat is een nee. Daarbij is iedereen die een ban heeft welkom om te mailen naar het team om inzicht te krijgen in het hoe en waarom van een ban. In tegenstelling tot wat weleens gedacht wordt: ze komen echt niet zomaar uit de lucht vallen...

Bokt is een openbaar forum.
Als deelnemer doe je gratis mee, daar kies je voor.
Dan moet je je aanpassen aan de regels die bokt.nl gesteld heeft.

Als bokt hier een verandering doorvoert mbt het vrijgeven van kennis, anders dan ''persoonsgegevens'', zoals deze bij wet bekend zijn heeft de gebruiker zich hierop aan te passen of verlaat het forum.

De wetgeving omtrent het wel of niet verstrekken van bepaalde gegevens via fora en ander social media is erg pril en amper beschreven.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:45

Waarom zou je het bespreken van gebande gebruikers verbieden ?
Je doet enkel het probleem verplaatsen..

Na de ban van een zekere bokker zijn alle PBs die het team naar hem heeft gestuurd toch openbaar gemaakt. In het topic mocht het niet.. dan maar via PB, of elders op het internet..

Laat gebruikers er over discussiëren op bokt, de modjes kunnen meelezen en als het echt nodig is nog een keer een sturende opmerking plaatsen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:48

Aan de mods hier.. Pb eens een jurist. Die kan alles haarfijn uitleggen hoe dat zit met wet en regelgeving. En daardoor is het voor iedereen duidelijk of die transparantie er wel of niet kan komen door de wetgeving of omdat bokt dit gewoon niet wil.

Want de wet wil namelijk ook nog wel eens veranderen. Dus misschien is hier vorig jaar een topic over geopend en mocht dit toen niet. En afgelopen jaar is daar misschien wel verandering in gekomen. Wie weet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:50

Volgens mij zitten er, alleen in dit topic al, 2 juristen :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:51

Electra63 schreef:

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik ken er maar 1 :j lieffiefi

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:51

True Electra, ik ben het daarin een heel eind echt wel met je eens.
Soms zeg je iets goedbedoelds en valt het volkomen verkeerd, soms is het andersom. Soms is wat voor de een hoogstirritant is voor een ander niet eens iets dat opvalt, soms is de grens van toelaatbaar/ontoelaatbaar vrij bizar, en váák subjectief. Tel daarbij op dat humor ook zo subjectief is als enigszins mogelijk, en de onmogelijkheid van een situatie is ontstaan. Niemand die dat zal ontkennen en ook niemand die het bestaan van grijze gebieden ontkent. Dat daarmee weleens fouten gemaakt worden is denk ik onontkombaar. Dat daar nog heel veel vaker misbruik van gemaakt probeert te worden is feit nummer 2...

quera: er zitten juristen in het team ;)

Peerke: :n As said: het bespreken van anderen is niet toegestaan en zál ook niet toegestaan worden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:52

Electra63 schreef:

Ik heb er nog geen gezien :o
Maar ik heb niet ieders profiel bekeken.
Verder sluit ik mij aan bij Quera.

Alleen het weer is veranderlijker. Zeker met Meneer Fred Teeven.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:53

Delerium. Dan zouden die toch op de hoogte moeten zijn van alle regels en alle wetten :)
Aangezien ik ook hoor dat een aanbod is afgeslagen mbt een nieuw beleidsplan voor bokt.nl waarin alle regels en wetgevingen van toepassing zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:56

quera schreef:
Delerium. Dan zouden die toch op de hoogte moeten zijn van alle regels en alle wetten :)
Aangezien ik ook hoor dat een aanbod is afgeslagen mbt een nieuw beleidsplan voor bokt.nl waarin alle regels en wetgevingen van toepassing zijn.

Dat laatste heb ik gemist, dat eerste is een "inderdaad".

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:58

Een jurist op bokt had dit aangeboden. Maar dit werd totaal genegeerd :) helaas want alleen mod dit moet doen is dit extra werk voor de mod. Ik vind het persoonlijk jammer dat zoiets niet aangegrepen word. Een nieuw beleidsplan is nooit weg toch :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:05

Als het totaal genegeerd is is het wellicht niet opgevallen. Een aanbod als dat is sowieso iets waarvan ik hoop dat het gewoon per PB/mail is aangeboden. Zou diegene zeker adviseren om het eens verder na te gaan, waarom er geen reactie is gekomen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:08

Er worden op meerdere vragen geen antwoord gegeven hier, vind het niet vreemd dat dit ook niet "opgevallen" is. Maar ja, jullie zijn ook maar gewoon mensen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:13

delerium schreef:
Als het totaal genegeerd is is het wellicht niet opgevallen. Een aanbod als dat is sowieso iets waarvan ik hoop dat het gewoon per PB/mail is aangeboden. Zou diegene zeker adviseren om het eens verder na te gaan, waarom er geen reactie is gekomen.

Ik zie niet in waarom ik dat zou moeten doen.
Ik heb aangeboden aan een mod om een volledig hernieuwd beleidsplan te schrijven, met behulp van een bevriendde advocaat, inclusief alle up to date wetgeving.

Mijn inziens;
Ik reik een hand naar bokt, gratis en voor niets.
Ik weet dat jullie ook juristen inhuren en dat kost geld.
Ik weet dat bokt geen rijk fora is.

Dus ik biedt aan dat te doen. Objectief, en vanuit alle partijen.

Als er dan ineens genegeerd word....
Dan voel ik mij niet geroepen hierop in te gaan.

En als dat kortzichtig van mij is, dan spijt me dat. Maar dit was een kans voor bokt, en ze hadden dat gehele beleidsplan weg kunnen donderen als ze zich er niet in konden vinden.
Maar ik denk dat dit een kans was die direct in groep besproken had moeten worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:15

Electra63 schreef:
Delerium,
Het lange wachten op een antwoord van het team is goed verklaarbaar en plausibel. Maar ik vind niet, ik heb even snel wat teruggelezen, dat de offtopic-berichten heel erg storend zijn (voor meelezers). Imo geeft het juist de onduidelijkheid/de grijze gebieden aan, waar gebruikers tegenaan lopen. En vooral laat het zien, hoe verschillend sommige gebruikers over bepaalde onderwerpen/berichten denken.
Nu blijf ik nog steeds zitten met de vraag wanneer is een bericht ontoelaatbaar? En dan niet het zwart/witte verhaal, maar vooral de berichten in het grijze gebied. Iedereen snapt dat je niemand mag bedreigen/uitschelden/discrimineren op Bokt. Ik denk, dat niemand daar problemen mee heeft. Het gaat juist om de (kleine) grapjes/cynische opmerkingen/persoonlijke berichten/woordspelingen tussendoor. Soms zijn dat ook de krenten in de pap. Die het onderwerp juist luchtig maken of eens van een andere kant het onderwerp laten zien of benaderen. Het wordt anders ook wel één grote grijze massa, waar we met zijn allen ja, leuk, OK op zeggen. Het is nog altijd een discussieforum. Ik vind het met die kwetsende/vervelende berichten allemaal wel meevallen. Zeker als je weleens meeleest op fora als Geen Stijl/Nu.nl/Fok.nl e.d. Zo zou ik het zeker hier niet willen, maar daar is IMO ook totaal geen sprake van.
Ik vind Bokt over het algemeen een heel net forum, waar weinig onvertogen woorden vallen, daarom vind ik het bansysteem vaak buiten proporties, maar waarschijnlijk is dat, omdat ik de aanleiding van een ban niet meer kan teruglezen/vinden door het verwijderen van berichten.

De 'krenten in de pap' opmerkingen en cynische grapjes is ook maar net wie ze plaatst.
Als het een bekende bokker is bijvoorbeeld, worden ze misschien inderdaad begrepen als grap/cynische opmerking.
Dan is het leuk, en gaat het over en weer.
Maar als het iemand is die je niet kent, of iemand die je totaal niet mag, dan vat je dezelfde opmerkingen misschien als dom, kwetsend, beledigend, ruziezoekend op.

Zo heb ik het ook wel eens gezien in topics, van sommige 'bekende' bokkers zien mensen de lol er van in en zijn het inderdaad de leuke krenten in de pap.
En bij een ander die hetzelfde doet, diegene wordt niet serieus genomen of er wordt heel fel op in gegaan.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:15

aikon schreef:
Er worden op meerdere vragen geen antwoord gegeven hier, vind het niet vreemd dat dit ook niet "opgevallen" is. Maar ja, jullie zijn ook maar gewoon mensen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd antwoord krijg op mijn vragen,,,,niet altijd een bevredigend antwoord,maar wel antwoord.
Het verkrijgen van transparantie geeft wel beter de grenzen aan,want ik heb het idee dat de meeste gebanden hun vergrijp niet zo ernstig vonden,en de adviezen om de regels na te lezen.....wees eens eerlijk,wie van jullie heeft alle regeltjes gelezen,en zo ja,,,,wie kent ze nog,,,,,ik zie het al voor me,je schrijft een post,en voor je hem verzend sla je eerst de regels er op na om te zien of hij wel toegestaan is,,,,dan wordt het wel een heel stroperig forum.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:19

Citaat:
Het is nog altijd een discussieforum. Ik vind het met die kwetsende/vervelende berichten allemaal wel meevallen. Zeker als je weleens meeleest op fora als Geen Stijl/Nu.nl/Fok.nl e.d. Zo zou ik het zeker hier niet willen, maar daar is IMO ook totaal geen sprake van.

... en misschien is dat dan we zo omdat men hier verwacht dat je binnen de regels blijft en er gemodereerd wordt, ook al is het naar de smaak van de banneling plus aanhang soms niet terecht.
Ik begrijp nog niet waarom transparantie zo gewenst is. Is dat omdat men een duit in het zakje wil doen als iemand geband is en daar als achterblijver een mening over wil geven? Eens, oneens, alle nuances tussen zwart of wit? Mijn hemel, wat zou je je druk maken over een meestal anonieme mede-bokker, die zelf de gelegenheid heeft om zijn/haar ban te bestrijden en de mods de oren te wassen als dat moet. .. Zoals ik al eerder zei: het gevolg is dan eindeloze discussie en dat kan soms tot vervelens toe jarenlang blijven sudderen. Als een mod een keer om een - in mijn ogen - kinderachtige reden hulken plaatst of waarschuwingen uitdeelt dan haal ik m'n schouders op. Er zijn belangrijker zaken in het leven dan fora en och, als je een keer op je vingertjes getikt wordt dan overleef je dat toch wel? :D
En dan.. weer een nieuw beleidsplan? Gepokt en gemazeld op basis van "de wet".. och, de doorwrochte juristen onder ons weten toch ook wel dat daar vele mazen te vinden zijn en ook dat geen garantie is voor alomvattende tevredenheid en eensgezindheid van het boktvolkje.

Eigenlijk toont dit topic goed aan dat Nederlanders nog steeds polderaars zijn - allemaal een mening vooral over nogal onnutte zaken :D

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:21

En nu duik ik in mn 50 shades of F*ck*d up;

Ik stuur naar een mod;

Citaat:
Als je wilt zou ik eventueel wel een soort van beleidsplan kunnen maken, dan zou je dat aan de jurist voor kunnen leggen.
Ik denk dat de maatschappij dusdanig veranderd is dat bepaalde regelementen/ingrijpsituaties ook aangepast zouden kunnen worden.....
Of, sla ik de spijker mis?

Het stuk wat de betreffende mod quote;
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat de maatschappij dusdanig veranderd is dat bepaalde regelementen/ingrijpsituaties ook aangepast zouden kunnen worden.....
Of, sla ik de spijker mis?

En het antwoord op de middelste quote;
Citaat:
Nee, en er wordt, ondanks dat je het niet altijd merkt, wel constant naar gekeken. Zo is een 1,5 jaar geleden toch het beleid en de wijze van modereren omgegooid. Helaas sluipt het oude beleid er weer langzaam in, en daar zijn we nu voor aan het waken. Het is zo makkelijk om terug te vallen in oude gewoontes. Met het beleid wat we nu zouden moeten hanteren is er echt veel aangepast en mag er ook veel meer, en wordt er soepeler ingegrepen, of niet ingegrepen. Niet alles monddood maken bijvoorbeeld.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:42

* en om een offensief tegen te gaan, inmiddels ben ik over mijn laatste 2 posts benaderd door een mod die hier graag dieper in wil..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:28

Jannepauli schreef:
Citaat:
Het is nog altijd een discussieforum. Ik vind het met die kwetsende/vervelende berichten allemaal wel meevallen. Zeker als je weleens meeleest op fora als Geen Stijl/Nu.nl/Fok.nl e.d. Zo zou ik het zeker hier niet willen, maar daar is IMO ook totaal geen sprake van.

... en misschien is dat dan we zo omdat men hier verwacht dat je binnen de regels blijft en er gemodereerd wordt, ook al is het naar de smaak van de banneling plus aanhang soms niet terecht.
Ik begrijp nog niet waarom transparantie zo gewenst is. Is dat omdat men een duit in het zakje wil doen als iemand geband is en daar als achterblijver een mening over wil geven? Eens, oneens, alle nuances tussen zwart of wit? Mijn hemel, wat zou je je druk maken over een meestal anonieme mede-bokker, die zelf de gelegenheid heeft om zijn/haar ban te bestrijden en de mods de oren te wassen als dat moet. .. Zoals ik al eerder zei: het gevolg is dan eindeloze discussie en dat kan soms tot vervelens toe jarenlang blijven sudderen. Als een mod een keer om een - in mijn ogen - kinderachtige reden hulken plaatst of waarschuwingen uitdeelt dan haal ik m'n schouders op. Er zijn belangrijker zaken in het leven dan fora en och, als je een keer op je vingertjes getikt wordt dan overleef je dat toch wel? :D
En dan.. weer een nieuw beleidsplan? Gepokt en gemazeld op basis van "de wet".. och, de doorwrochte juristen onder ons weten toch ook wel dat daar vele mazen te vinden zijn en ook dat geen garantie is voor alomvattende tevredenheid en eensgezindheid van het boktvolkje.

Eigenlijk toont dit topic goed aan dat Nederlanders nog steeds polderaars zijn - allemaal een mening vooral over nogal onnutte zaken :D

Als JIJ het niet nodig vindt, de transparantie of duidelijkheid in het beleid, is dat prima, JIJ hoeft hier ook helemaal niet te reageren.
Ik ga mijn beweegredenen niet nog een keer hier neerschrijven, dat heb ik meermalen gedaan, als je hebt meegelezen. Misschien vind jij dat onnodig, dat kan en dat mag! Ik zou wel graag wat meer transparantie zien en volgens mij, mag ik dat ook vinden. Immers, het gros van de berichten op Bokt boeit mij niet, maar daar reageer ik dan ook niet!
:D En volgens mij, ben ik ook niet de enige. ;) Als ik alleen al kijk naar de vele topics op Bokt over het beleid en het vorig jaar opgerichte paardenforum, dan blijkt er toch veel onvrede te zijn bij een aantal Bokkers, wel of niet terecht, maar dan heeft de vraag bestaansrecht IMO, daar is het een discussieforum voor. ;)